Kyykky- ja mavekyssäreitä

tangon rullailu lattialla ei juuri auta mitenkään liikkeellä saamaan siihen nostoon tehoa. ennemmin lisämuuttuja tuo hankaluuksia noston ajoitukseen. räjähtävyyttä saa oikeella tekniikalla ja lisäämällä siihen alkuosaan enemmän voimaa. suurimmalla osalla puutteet siellä on etureisissä, keskikropassa ja pakaroissa. sanoit itekin, että jalat on heikot. siinä vastaus. etukyykky boksille vaikkapas on oikein hyvä apuliike.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu sen jo tiesinkin, että oma tekniikka ei ole ainakaan maastavedossa mikään kovin hyvä. Selkä on huomattavasti vahvempi kuin jalat vaikka kyykkäilenki 2 kertaa viikossa niin, että maanantai on jalkapäivä jolloin on kevyempi kyykky jonka päälle teen 3 sarjaa etukyykkyä ja perjantai on se raskaampi kyykkypäivä. Liikkuvuudessa ei pitäisi olla ongelmia sillä käyn aina alle 90 asteen ja selän asento pysyy. Venyttelen huolellisesti joka ilta ja keskivartaloa tulee treenattua 4x viikossa ja vatsat joka ikinen päivä kotona. Pitänee vaan hioa tekniikkaa tuohon maastavetoon ja ottaa ensohjelmaan vähäsen pienemmät rauat ja tehä räjähtäviä toistoja. Nyt on 3kk treeniä takana ja hyvin on noussu tulokset kyykyssä, mavessa ja penkissä, mutta toi maastaveto on kehittynyt kaikista huonoiten noista kolmesta.

Ei sun jalat välttämättä ole heikot suhteessa selkään. Ne on vaan väsyneet?
Jos joskus muutat ohjelmaa niin kokeile tehdä vaikka joka neljännen kyykkytreenin tilalla mave treeni.

Sitten kun noissa on tekniikat kohdillaan niin melkolailla samoihin lihaksiin ne kuitenkin ottaa.

Niin kai. Maanantaina on kova jalkatreeni ja keskiviikkona on maastaveto niin voi olla, että ei oo täysin palautunu veto treeniin. Tällähetkellä on Joe Skopecin 9viikon ohjelma käytössä ja 2 viikkoa vielä jäljellä. Powerlifting Heads-Up Mitä on nyt tullu huomattua kyykyssä ja maastavedossa, että jaloista puuttuu räjähtävyys. Eli toistot on aina tullut hitaasti ja varmasti ylös asti. Toisin kuin kaverillani jonka kanssa olen treenannut alusta asti, niin hänellä on huomattavasti räjähtävämpiä toistot etenkin kyykyssä vaikka painot onkin lähellä maksimia.

tangon rullailu lattialla ei juuri auta mitenkään liikkeellä saamaan siihen nostoon tehoa. ennemmin lisämuuttuja tuo hankaluuksia noston ajoitukseen. räjähtävyyttä saa oikeella tekniikalla ja lisäämällä siihen alkuosaan enemmän voimaa. suurimmalla osalla puutteet siellä on etureisissä, keskikropassa ja pakaroissa. sanoit itekin, että jalat on heikot. siinä vastaus. etukyykky boksille vaikkapas on oikein hyvä apuliike.

Ihan mielenkiinnosta, eikö tähän tankon rullaamiseen perjaatteessa päde newtonin ensimmäinen laki?

Ihan mielenkiinnosta, eikö tähän tankon rullaamiseen perjaatteessa päde newtonin ensimmäinen laki?
Jos vaikka kertaisit miten se laki menikään, niin huomaisit, että vastaus on ei. Jotta NI pätisi tuohon rullailuun, tankoon ei saisi vaikuttaa mitään ulkoisia voimia, ts. kitkan aiheuttamaa vierintävastusta, ilmanvastusta tai nostajan siihen kohdistamaa voimaa. Eli siis alkuvauhdin saatuaan tanko rullaisi siellä salin lattialla samaan suuntaan vakionopeudella ikuisesti. Tadaa, ikiliikkuja on keksitty.

^Juu, tiedän miten laki menee, ajatuksen virrassa mietin vain sitä että eikö tankoon jo valmiiksi vaikuttavaa liike-energiaa ole mahdollista käyttää hyväkseen vaikka liikesuunta muuttuukin vedon aloituksessa. Liikkeelle saatu objekti kuitenkin pysyy liikkeellä vähemmällä voimalla kuin liikkeelle lähdössä vaaditaan.

Tätä rullailua olen ihmetellyt itsekin ja kai se on mihin on tottunut. Tottumuskysymys ja placebo-vaikutus. Kun kerran Joukollakin, niin kyllä muillakin. Joukon mave muutenkin on kyllä ainakin itseeni verraten aika tappotyyli.

Newtonista vielä sen verran, että ei kai se esim. autokaan enemmän tai vähemmän paina, vaikka sivuttais (tai pitkittäis) liikkeessä olisikin? Ja jos aerodynamiikka unohdetaan :)

Eikö rullaamalla saa siihen pienen pienen kevennyksen tehtyä.
Tavallaan niinkuin heijaat itsellesi pienen pompun siihen alkuun?
Tanko tulee lähemmäksi niin samalla vedät itseäsi enemmän nippuun ja nosto ei ala varsinaisesti ihan " kuolleena ".

Joku joka ymmärtää fysiikkaa niin voi kertoa, mutta minun järkeen siinä ensin pitää pysäyttää se sivuttaisliike, ja sen jälkeen aloittaa ylöspäin menevä liike. Jos taas tanko liikuu vielä ilmassakin sivuttain(tai mistä suunnasta sitä nyt kahtookaan), niin silloin tanko ei ole kiinni säärissä ja se harvalle on ihan vahvin asento.

Olen käsittänyt, että tuo rullaamisesta saatu (nostajakohtainen) etu on se, että painopiste siirtyy taaksepäin ja irrotuksessa nostaja saa lisä tehoa siitä, että ylöspäin kiskomisen lisäksi nostaja ikään kuin käyttää kropan "kaatumista" taaksepäin lisämomenttina. Yleensä rullatessa nostaja nojaa taaksepäin eikä rullausta tehdä käsillä painamalla. Hyvä huomata myös, että yleensä nostajat, jotka rullaavat ovat irrotuksessaan tai nostoon valmistautuessaan dynaamisia eli menevät vauhdilla asentoon (Benni), kun taas hiljaa alas menevät ja jännityksiä vartaloon kirivät nostajat (Turtiainen) eivät rullausta tee. Ano muistaakseni joskus puhui jännityksien kirimisesta takareisiin vetoasentoon laskeutuessa. Minä kuulun rullaajiin ja kuulun myös niihin, jonka on vaikea saada vedossa tuntumaa takareisiin. Musta rullaaminen helpottaa ja saan perseen alemmas ja kaatumalla jotenkin paremmin jalkaa mukaan ja keskikropan pitämään. Varmaan mulla on rullaamisen jälkeen olkapäät taaempana ja perse alempana.

Mun mielestä tämmösissä nostojutuissa mennään vähän vikateille, kun aletaan hakemaan selityksiä suoranaisista fysiikanlaeista. Toki selitys viimekädessä löytyy sieltä, mutta silloin pitäisi löytyä osaamista tutkia niitä lakeja ei välttämättä sen kappaleen näkökulmasta vaan nostajan ja mahdollisesti jopa laskea voimantuottoa eri kulmissa jne. Itse keskittyisin mieluummin toteamaan, että joskus on kyse "mielikuvaharjoittelusta" ja pitää löytää oikeat mielikuvat, jotta juuri kyseisen nostajan kroppa saadaan toimimaan. Kaikki nämä "penkissä revi tanko kappaleiksi", "purista tankoa", "kyykyssä pyri työntämään lattia halki" jne. eivät fysiikka mielessä vaikuta tankoon, mutta ovat niitä pieniä vinkkejä joilla nostaja parantaa lihasten hermotuksen kautta suoritusta. HTH:)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun mielestä tämmösissä nostojutuissa mennään vähän vikateille, kun aletaan hakemaan selityksiä suoranaisista fysiikanlaeista. Toki selitys viimekädessä löytyy sieltä, mutta silloin pitäisi löytyä osaamista tutkia niitä lakeja ei välttämättä sen kappaleen näkökulmasta vaan nostajan ja mahdollisesti jopa laskea voimantuottoa eri kulmissa jne. Itse keskittyisin mieluummin toteamaan, että joskus on kyse "mielikuvaharjoittelusta" ja pitää löytää oikeat mielikuvat, jotta juuri kyseisen nostajan kroppa saadaan toimimaan. Kaikki nämä "penkissä revi tanko kappaleiksi", "purista tankoa", "kyykyssä pyri työntämään lattia halki" jne. eivät fysiikka mielessä vaikuta tankoon, mutta ovat niitä pieniä vinkkejä joilla nostaja parantaa lihasten hermotuksen kautta suoritusta. HTH:)

Hyviä pointteja. Puhumasi asia on sanalla sanoen biomekaniikka.

Ite rullaan tankoa ennen nostoa. En hae siitä varsinaisesti mitään helpotusta mihinkään. Se on vain minulle tapa hakea jännitys kroppaan. Samalla, kun vedän tankoa kohti sääriä, tuon persettä alemmas ja vähitellen alan vetää tankoa ylöspäin ilman, että se vielä kuitenkaan nousee. Kun tanko on säärien kohdalla, on koko kroppa jo jännittynyt, oikeassa asennossa ja tangostakin on vedetty "löysät pois". Siitä on hyvä lähteä nostamaan.

Ite rullaan tankoa ennen nostoa. En hae siitä varsinaisesti mitään helpotusta mihinkään. Se on vain minulle tapa hakea jännitys kroppaan. Samalla, kun vedän tankoa kohti sääriä, tuon persettä alemmas ja vähitellen alan vetää tankoa ylöspäin ilman, että se vielä kuitenkaan nousee. Kun tanko on säärien kohdalla, on koko kroppa jo jännittynyt, oikeassa asennossa ja tangostakin on vedetty "löysät pois". Siitä on hyvä lähteä nostamaan.

Tää on loistava neuvo, paljon tukevampi asento lähteä vetämään. Itsellä muuttui nosto "siistimmäksi", kun tän otti käyttöön, sain lähtöön jalat paremmin mukaan.

Tuossa tarkoituksessa ymmärrän kyllä tangon rullauksen. Minulle raskaat vedot ovat ennen kaikkea henkinen juttu. Jos uskaltaisin, sanoisin, että ennen nostoa "pelottaa". Tai sanoisinko, että voin joskus tuntea itseni epävarmaksi.

Kaikissa suorituksissa, joissa on tällainen epävarmuuden elementti kannattaa välttää ylimääräistä vatkaamista. Päättäväisesti ja varmasti tangolle. Jalat heti oikeille paikoille, tangosta oikeasta kohtaa molemmat kädet kiinni. Ilmat sisään ja tanko ylös ilman elkeitä. Meikäläisen malliselle pelkurille kaikki vatkaaminen, perseen pyöritykset ja asettelut antavat mahdollisuuden epävarmuudelle livahtaa housunkauluksesta sisään. Asenne pitää olla vähän niin kuin sellainen, että painovoimalla ei juuri nyt, tässä tilanteessa, ole mitään mahdollisuuksia. Paikalla on suuremmat voimat.

Tämä siis ihan henkilökohtaisena ja heikon vanhuksen mielipiteenä. En ole tällä tyylillä kyllä maailmanennätyksiä rikkonut...

Suorinjaloin maastavedosta, tai tarkemmin romanialaisesta maastavedosta: Ongelma on että tanko tahtoo vaeltaa aika kauas kropasta, eikä selkä tykkää. Samaa ongelmaa ei tavallisessa tai sumomavessa ole. Vika siis on tekniikassa, välityksissä tai molemmissa tuossa romanialaisessa. Kaikenlaisia tekniikkajuttuja lueskellu ja katsellut videoita, ei apua. Olisko mitään sekalaisia vinkkejä korjailuun?

Suorin jaloin mave ja romanialainen on kaksi eri liikettä, jos tanko karkaa rdl:ssä eteen niin polvet on lukossa ja/tai et paina persettä riittävästi taaksepäin jotta tanko liikkuu lähes pystysuoraa linjaa ylös ja alas ?

käytännössä noi liikkeet on yks ja sama. kummassakin selän tulee pysyy normikaarella, lantio liikkuu taakse, polvet on vain hieman pois lukosta ja tanko pysyy lähellä kroppaa. lasket tangon siis vain niin alas, ettei alaselkä pyöristy.

Suositut

Back
Ylös Bottom