Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos on lihasvaivoja, jotka alkanut ilman tapaturmaa niin kyllä ensin kannattaa mennä fysiolle, eikä ensin maksaa erikoislääkärille joka kertoo vaivan ja sen jälkeen hoidoksi suosittelee fysiolla käyntiä.

Jos epäilee että lihas on saattanut vähän revetä, niin julkiselle vaan ultralla kuvattavaks, niin selviää sekin. Menee vaan reilusti sanomaan että taitaa olla lihas revähtänyt, niin yleensä kuvaavat.

Näissä asioissa keskimäärin yksi perus fyssari vastaa kymmentä lääkäriä, mieluummin kannattaa mennä hyvälle fyssarille kuin lääkärille.

Olisi kiinnostavaa kuulla perusteita tälle? Esim. jos puhutaan urheiluvammoista, niin ortopedian erikoislääkärillä on käytössä 11 vuoden koulutus, magneetti-, TT-, röntgen- ja ultrakuvaukset, sekä tarvittaessa lupa kirjoittaa lääkitystä tai lähete kirurgiaan (tai vaikka fysioterapeutille).

En yritä mollata fysioterapeutteja, mutta en mitenkään näe, miten fysioterapeutti voisi korvata ammattitaitoisen lääkärin. Veikkaisin, että suurin osa fysioterapeuteista on samaa mieltä.

No, näille jutuille taitaa olla oma keskustelualueensa. Anteeksi häiriö, jatketaan keskustelua mavesta ja kyykystä!

Olisi kiinnostavaa kuulla perusteita tälle? Esim. jos puhutaan urheiluvammoista, niin ortopedian erikoislääkärillä on käytössä 11 vuoden koulutus, magneetti-, TT-, röntgen- ja ultrakuvaukset, sekä tarvittaessa lupa kirjoittaa lääkitystä tai lähete kirurgiaan (tai vaikka fysioterapeutille).

En yritä mollata fysioterapeutteja, mutta en mitenkään näe, miten fysioterapeutti voisi korvata ammattitaitoisen lääkärin. Veikkaisin, että suurin osa fysioterapeuteista on samaa mieltä.

No, näille jutuille taitaa olla oma keskustelualueensa. Anteeksi häiriö, jatketaan keskustelua mavesta ja kyykystä!

Tässä varmaankin viitattiin arvauskeskuslekuriin eikä ortopedian erikoislääkäriin....

Tämä Marinaadin kommentti on aika harhaanjohtava. Lihaskipu ei ole välttämättä harmiton, vaan voi olla myös merkki lihasvammasta (esim. venähdys tai revähdys). Itselleni kävi juuri näin: olin alkanut opettelemaan maven tekemistä - tekniikka snap city - ja venäytin alaselästä lihaksen. Liikettä tehdessä ei tuntunut mitään, eikä heti sen jälkeenkään, vaan huomasin kivun vasta samana iltana kotona. Kävin noin viikon päästä lääkärissä, jossa asia sitten tutkittiin ja sain tuomioni: ei mavea kahteen viikkoon.

Wrathkid: DOMSsien pitäisi kadota muutamassa päivässä. Jos vielä tämän jälkeen on selkäkipuja, niin kannattaa suosiolla mennä lääkäriin.

Vielä loppukaneetti: Itseäni jaksaa aina ihmetyttää, miten moni ihminen välttelee loppuun asti lääkärillä käyntiä. Esim. urheiluvammoissa on tyypillistä, että ensin haetaan netistä tietoa, sitten tehdään ontuvaa itsediagnoosia, sitten käydään hierojalla, avantouinnissa, akupunktuurissa, shamaanin luona, jne. Kun se nopein ja varmin keino olisi vain käydä lääkärillä/erikoislääkärillä.

Terveyskeskuslääkäreillä on pääasiallisesti surkea tietämys tuki- ja liikuntaelinvammoista.

Nykyään lääkärit tuntuvat olevan hyvin pitkälle lääketieteilijöitä. Joka vaivasta pitää päästä pillerillä.

Omaan vammanhoitorepertuaariin kuuluu voimailuun perehtynyt hieroja sekä voimaileva tt-lääkäri, ja viimeisenä osaava kiropraktikko. Meni hetki paikallistaa oikeasti osaavat alan ammattilaiset, mutta vaiva on selvästi kannattanut ja ainakin pienemmistä vaivoista on päässyt varsin sujuvasti eroon.

Suositelkaas jotain pomminvarmaa mielellään matalan volyymin kyykky tai ylipäätään jalkatreeni ohjelmaa. En tiiä miksi näin, mutta reilu puolitoista vuotta nostelua takana ja jalkojen osalta ainakin voimatasot jääneet kyllä, ainakin pakkis-standardien mukaan, kyllä ihan naurettavan paljon jälkeen. Olen kyllä ohjelmia suunnitellessa laskenut aina, että lihaskohtaiset viikkokohtaiset sarjamäärät olisi suht samat isoille lihasryhmille. Tällä hetkellä käytössä 2-jakoinen, jalat/yläkroppa, kaksi tai neljä salikertaa viikossa.

Suositelkaas jotain pomminvarmaa mielellään matalan volyymin kyykky tai ylipäätään jalkatreeni ohjelmaa. En tiiä miksi näin, mutta reilu puolitoista vuotta nostelua takana ja jalkojen osalta ainakin voimatasot jääneet kyllä, ainakin pakkis-standardien mukaan, kyllä ihan naurettavan paljon jälkeen. Olen kyllä ohjelmia suunnitellessa laskenut aina, että lihaskohtaiset viikkokohtaiset sarjamäärät olisi suht samat isoille lihasryhmille. Tällä hetkellä käytössä 2-jakoinen, jalat/yläkroppa, kaksi tai neljä salikertaa viikossa.

Mulla on tästä menossa nyt kuudes viikko ja oon tykännyt todella paljon. Varsin leppoisa ohjelma...hyvässä iskussa alkaa olla, mutta missään vaiheessa ei oo sarjat tehnyt tiukkaa. Apuliikkeissä on mulla ollut vähän vaihtelua, mutta yleensä maanantaina yleensä hip thrustia ja perjantaina ghr:ää. Keskikroppaa 1-3 kertaa viikkoon.

Okei koitan tuota :) Eka kerta ikinä ku kokeilenkin jotain valmista ohjelmaa itse laatiman sijaan. Onko tossa siis toistot ekana merkitty ja sit sarjat?

Onko se muuten mahdollista, että voimatasot jää junnaa melkeenpä paikalleen jos vetää joka treenissä sarjat feiliin, tai ainakin hyvin lähelle..? Oon yläkropassakin toki tehnyt aina kaikki sarjat melkeinpä loppuun, mutta rinta ja selkä ovat vissiin ainakin tykänneet kasvaa siitä, ei niissäkään voimatasot ole erityisen kovat, mutta en usko, että kukaan ku näkis livenä ni tulis huutelee et oon skippiny rintapäivän..

Teetkö oranki kaikki kyykyt takakyykkynä? Teetkö mavea ollenkaan ohjelman aikana? Mulla eka viikko takana ja viikon ekan treenin teen etukyykkynä ja penkissä kapealla myös ekan. Maven/variaation teen lauantaina nopeuteen painottaen.

Teetkö oranki kaikki kyykyt takakyykkynä? Teetkö mavea ollenkaan ohjelman aikana? Mulla eka viikko takana ja viikon ekan treenin teen etukyykkynä ja penkissä kapealla myös ekan. Maven/variaation teen lauantaina nopeuteen painottaen.

Joo. Heivasin etukyykyt pois, kun mulla menee rintaranka niin älyttömään jumiin niistä ja muutenkin niissä on aina se kehitys enemmän yläselästä kiinni. Ja tykkään mun tän hetkisestä takakyykkytekniikasta todella paljon. Mavea en tekis ton aikana, muuta kuin ehkä nopeusvoimana ja itelläni se ei ole ohjelmassa, koska toi ristiselän kalvo ei ole täysin parantunut vielä.

Kuudes viikko loppui juuri tuota ja tosta näkee miten helppoja sarjat on. :D

Juu nuo videot kattelin jo ja hyvältä näyttää. Ite kyykkäilen samalla tekniikalla suunnilleen ja etukyykkyä teen nimenomaan yläselän ja keskikropan vahvistumiseen (mun heikkoudet). Mavea ajattelin tehdä tolla täällä jostai löytämälläni jton nopeusmave ohjelmalla. Mavea jätän sitten kokonaan pois jos tuntuu siltä. Rytmitän kevennyksiä maven ja apujen kovuudella.

Juu nuo videot kattelin jo ja hyvältä näyttää. Ite kyykkäilen samalla tekniikalla suunnilleen ja etukyykkyä teen nimenomaan yläselän ja keskikropan vahvistumiseen (mun heikkoudet). Mavea ajattelin tehdä tolla täällä jostai löytämälläni jton nopeusmave ohjelmalla. Mavea jätän sitten kokonaan pois jos tuntuu siltä. Rytmitän kevennyksiä maven ja apujen kovuudella.

Juu, ihan fiksulta kuulostaa. Sulla nyt tuntuu muutenkin olevan järkeviä nuo treenit. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom