Kyykky- ja mavekyssäreitä

Juu.

Pn-mave tuntuu ihan kivalta kenkien kanssa.

Tärkeä kyssäri. Pliis vastatkaa.
Jos tekee mavea, niin pitääkö tehdä joku ylimääräinen liike erikseen vahvistamaan alaselkää? Meitsillä on sellainen käsitys, että mave vahvistaa kyllä alaselkää, mutta tosi kovat mavettajat tekevät jonkun ylimääräisen liikkeen esim reverse hyperin erikseen.
Mikä on paras alaselkää vahvistava liike tukemaan maastavetoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu.

Pn-mave tuntuu ihan kivalta kenkien kanssa.

Tärkeä kyssäri. Pliis vastatkaa.
Jos tekee mavea, niin pitääkö tehdä joku ylimääräinen liike erikseen vahvistamaan alaselkää? Meitsillä on sellainen käsitys, että mave vahvistaa kyllä alaselkää, mutta tosi kovat mavettajat tekevät jonkun ylimääräisen liikkeen esim reverse hyperin erikseen.
Mikä on paras alaselkää vahvistava liike tukemaan maastavetoa?

Ei nyt suoraan alaselkää, mutta koko alaselkä-pakara-takareisiakselia. Esim. just reverse hyper, GHR ja ihan "perus" hyperextension.

Mistäköhän johtuu alaselkä kipu maven jälkeen? Itse suorituksen aikana ei ole kipuja mutta kun viimeisen toiston jälkeen tangon laskee maahan ja nousee seisomaan niin alaselkää "vihloo"?

Istutko paljon tietokoneen edessä päivällä ja mahdollisesti vielä menet mavettamaan heti töitten jälkeen?

Alaselkä vihloo todennäköisesti sen takia että sun lihakset vaan on yksinkertaisesti väsyneet.
Mulla ainakin tulee vihlomista enemmän jos istun 8 h tietokoneen edessä (rangan pienet multifidus-lihakset väsyy jo 20 min paikallaan istumisen jälkeen ja on pois pelistä jopa 7 tuntia!) ja sitten kun menee vielä salille tekee jotain selkäliikkeitä, niin selkä on todella väsynyt ja vihloo.
Yleensä vihlominen menee ohi yön aikana, varsinkin jos on ottanut relaxanttia.

En tiedä mikä mättää, mutta en saa alaselkää pidettyä kurissa, vaan tuppaa pienilläkin painoilla hiukan pyöristymään. Mitään kipua ei tunnu missään, ja nosto itsessään tuntuu melko luontevalle. Pitäiskö nostoa lähteä hakemaan "syvemmältä," eli aloittaa enemmän kyykystä ja selkä pystymmässä? Oon kyseistä koittanut, mutta ei vaan tunnu hyvälle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Okei, hyvä kuulla ettei ihan mene metsään! Onko ideoita tohon keskikropan hallintaan? Otanko vaan painoissa reilusti takapakkia ja keskityn tohon keskikroppaan vielä enemmän?

Ei nyt suoraan alaselkää, mutta koko alaselkä-pakara-takareisiakselia. Esim. just reverse hyper, GHR ja ihan "perus" hyperextension.

Hyvä juttu. Kiitos.
Tein salilla perus hyperextensionia ja tuntui oikein hyvälle. Olen minä sen laitteen siellä ennenkin nähnyt, mutta olen tehnyt sen sijaan sellaisella istuttavalla laitteella, johon kasataan painoja. Siinä ei kuitenkaan ojentauduta aivan suoraksi, joten perus selännosto telineessä on varmasti parempi.

Salin reverse hyper laite tuntui kummalliselta alkuun. Ehkä sitäkin pitää harjoitella.

Okei, hyvä kuulla ettei ihan mene metsään! Onko ideoita tohon keskikropan hallintaan? Otanko vaan painoissa reilusti takapakkia ja keskityn tohon keskikroppaan vielä enemmän?
Tää nyt on mun mielipide, mutta sanoisin ettei tossa takapakkia tarvitse edes ottaa. Jos siellä jotain pyöristymistä on, niin se on hädin tuskin näkyvää. Mulla on vähän samaa pulmaa, että keskikroppa antautuu ensimmäisenä, mutta olen saanut siihen jotain apuja reverse hyperistä ja raskaista vatsalihasliikkeistä. Ei siis mitään homorutistuksia, vaan ylätaljassa isolla painolla ja vartalon kiertoja laitteessa niin isolla painolla mitä liikuttaan pystyy. Ja voimapyörä on tietysti hyvä. Monet tekee vatsat jotenkin vähän sinnepäin olemattomalla vastuksella, mutta jos niihin voimaa haluaa, niin on sitä vastustakin oltava.

Huono idea ottaa relaksantteja, jos ei ole joku vakava vamma mikä vaatii täyslepoa. Hermotus menee täysin sekaisin ja voimatasot laskee about10-15%.

Ookkei.. tuo selittääkin juttuja. Oon joutunu ottaa aika paljon relaxantteja, mutta oon myös tuskaillut kun on ollut vaikeaa saada tuntumaa jne. Eli ne on pilannu mun hermotuksen - ja voimatasot ei oo oikein kehittynyt. No onneks nyt on ollu siinä kunnossa että ei oo tarvinnu relaxantteja.

Ookkei.. tuo selittääkin juttuja. Oon joutunu ottaa aika paljon relaxantteja, mutta oon myös tuskaillut kun on ollut vaikeaa saada tuntumaa jne. Eli ne on pilannu mun hermotuksen - ja voimatasot ei oo oikein kehittynyt. No onneks nyt on ollu siinä kunnossa että ei oo tarvinnu relaxantteja.

Relaksanteissa on sama juttu kuin kovan hieronnan kanssa eli noiden jälkeen pitää tehdä 1-2 kevyempää herättelytreeniä.

Missä painoissa on järkevä ruveta käyttämään vyötä kyykyssä ja mavessa?
Eihän sellaista olekaan, koska kaikki on suhteellista. Joillekin 100kg on suuri paino ja toisille vasta 300kg on suuri. Jotkut käyttää koko ajan, jotkut käyttää kovissa kakkosissa ja ykkösissä ja jotkut ei ollenkaan. Mä kuulun itse nykyään noihin ei ollenkaan käyttäjiin, mitä nyt on pari kertaa taas tullut kokeiltua miltä se tuntuu kovissa nostoissa. Jos ennätystä lähtee tekemään, niin sitten ehkä. MUN suositus siis olisi jättää vyön käyttö niin vähälle kuin suinkin, niin vahvistuu keskikroppakin paremmin. Onhan se hyvä tietysti opetella sitä vyötäkin käyttämään, mutta ei sitä jatkuvasti pidetä.

aikalailla noin. vedossa yleensä voidaan mennä isompiin romuihin ilman vyötä. sen käyttö ei ehkäise kovinkaan dramaattisesti keskivartalon voiman kehitystä ja sitä on turha sinänsä dissailla. ihan turha sitä vyötä on kuitenkaan pitää joka ainoassa liikkeessä ristitaljoista lähtien, mitä kyllä näkee...

Itse saan aika suuren hyödyn vyöstä, esim. kyykkyraudat nousevat useammalla kilolla. Siksi teenkin ilman vyötä, koska keskikroppani on ilmeisesti heikko edellä mainitusta syystä. Vyö korkeintaan kovissa mave ykkösissä ja kyykyssä erittäin kovissa vm- sarjoissa. Välillä myös kyykyssä bodaustyyppisemmässä pitkien sarjojen pumppailussa vikassa sarjassa hyödynnän vyötä, täten mahdollistaen paremman keskittymisen jalkoihin.

Itse saan aika suuren hyödyn vyöstä, esim. kyykkyraudat nousevat useammalla kilolla. Siksi teenkin ilman vyötä, koska keskikroppani on ilmeisesti heikko edellä mainitusta syystä.

Päädyin itse samasta tilanteesta erilaiseen päätelmään. Kyykky jumitti aikansa paikallaan kunnes otin vyön käyttöön pitkin hampain, ja siltä istumalta tankoon on saanut latoa suht hyvin rautaa. En kuitenkaan oikein usko, että kyseessä on voimanpuute vaan ongelmat voiman kanavoinnissa noston aikana, eli tekniikkavika ilman vyötä. Koska tarkoitus ei ole nostaa mahdollisimman paljon ilman vyötä vaan vyön kanssa, olen päätynyt pitämään vyötä melkein aina kyykyssä, koska saan niin tankoon enemmän rautaa. Keskikroppaa treenailen paljon ja monipuolisesti, ja kaiken lisäksi vedossa vyöstä tuntuu olevan jopa ennen haittaa kuin hyötyä.

Kannattaa tutkailla oma tilanne ja omat tarpeet, ja toimia niiden pohjalta.

Jännä kuulla, että saatte kyykyssä vyöstä paljon hyötyä. Mulla siitä taas on vaan haittaa. Vedossa sen sijaan voi puhua vyön tuovan yli kymmenen lisäkiloa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom