Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä nyt 3 viikkoa kyykkäilyyn tutustunut, ja huomannut selkeän ergonomisen virheen itselläni, jonka toivon korjaavani heti alkukättelyssä. Elikkä raskaissa painoissa ei meinaa pysyä oikea polvi kasassa(siis jalansuuntaisesti), vaan kiertää hieman kulmassa.

Omaan oikein mukavan yli-liikkuvat polvet, joista aiemminkin ollut lieviä ongelmia, joten suurin osa varmasti on korjattavissa ihan vaan tekniikan hiomisella(teen pienemmillä painoilla ja opettelen pitään polvet kasassa+hienosäädän jalkojen leveyttä yms?), mutta olisko ihan jtn mahdollisia harjoitteita joilla tähän voisi vaikuttaa tai jtn vastaavaa? Kaikista pelottavinta on se, että ei tunnu silti pahalta(VIELÄ :eek:), vaikka peilistä näkee kuinka se polvi ns. rotatoi:D eli ei pysy säären suuntaisena. Kaipa on vaan alkeellinen tekniikka ja kenties heikot tukilihakset tai jtn.

Veikkaan että myös se helpottaisi, jos kokeilisin kyykätä varpaat/reidet ihan suoraan eteenpäin, eikä silleen sivuille avautuen kuten käsitykseni mukaan suurin osa tekee. Onko järkee vai ei?

Jos sulla polvi tai nilkka/jalkaholvi painuu selvästi sisäänpäin jalkaterän ollessa polven suuntaisesti niin silloin voi toki auttaa tuo, että jalkaterät suoraan. Hanki kuitenkin liikkuvuutta ja voimaa lonkan ulkokiertoon/loitonnukseen.

ihan kyykyllä/prässillä tuohon pyrin oletan. tuskin mitään erityistä liikettä löytyy millä voi tuota aluetta juuri kehittää. Venyttely ei tietenkään pois mistään, mutta aika rajattua sekin.

Jos tota voimaa ulkokiertoon ja loitonnukseen tarkoitat niin ei, kyykky ja prässi ei riitä, jos sulla siellä on joku heikkous. Vetokumeilla tai loitontajakoneilla onnistuu vaikkapa.

Mikäs tuon kyykyn variaation lontoonkielinen nimi on joka suoritetaan smithissä, mutta töppöset on lattialla askeleen verran tangon takana?

Mikäs tuon kyykyn variaation lontoonkielinen nimi on joka suoritetaan smithissä, mutta töppöset on lattialla askeleen verran tangon takana?

Takana? Tarkoitatko edessä? Sen nimi on normaali smith kyykky. Kyykyn tekniikka eroaa jokseenkin selvästi kun se tehdään smithissä vs vapaa.

En ole vielä niin dementoitunut etten erottaisi käsitteitä "edessä" ja "takana".

Yritin piirrustaa kuvan (ei meikäläisen vahva laji):

jokukyykky.jpg

Joo mä vaa meinasin että kirjotitko väärin vahingossa, koska en ajatellut että kukaan tekisi oikeasti tollasella asennolla/liikeradalla. Näyttää vähintäänkin vaaralliselta..

Keksin, että se voisi olla esim. guillotine squat.

Google --> sehän se varmaan on:

NSpyTXw.gif

Salin vahvin mörkö tuota harrastaa. Ajattelin vähän tutustua aiheeseen ennenkuin telon itseni.

pakara- ja selkäpainotteinen siitä tollai tulee, mutta ei se kovin hyvä variaatio ole. zercher on parempi.

Terve

Olisi monitahoinen, mutta äärimmäisen kriittinen kysymys tarjota arvon raadille, tai kuka vaan nyt tuntee asiaa minua merkittävästi paremmin.:wtf:

Teen maastavetoa sumo tyylillä, koska minulla on pitkät jalat. Onko niin, että minun tulisi tehdä tällöin myös kyykkyä voimannostotyylillä, eli jalat hieman harallaan?

Olen tehnyt sumomavea puoli vuotta ja kyykännyt hieman leveämmällä asennolla saman ajan. Kyykkyasento ei tosin ole vielä kunnolla voimannostoleveä.
Olen alkanut kärsiä kipeytyneestä nivusesta. Se on kipeytynyt sumomavessa huonon lämmittelyn jälkeen ja sitten oikutellut aika ajoin sumomavessa tai kyykyssä.
Kyykystä voin mainita sen, että olen tehnyt sitä suhteellisen syvälle. Tällä tekotavalla voi olla vaikutusta nivusiin? Ehkä.

Aioin hankkia nyt paremmat kengät kyykkyyn. Jos aion tehdä kyykkyä normaalilla tavalla, tarvitsen ehdottomasti korolliset painonnostokengät.
Jos alan tekemään kyykkyä voimannostotyylillä, niin ymmärrykseni mukaan siihen soveltuvat parhaiten matalat tasapohjaiset kengät? Chuck Tailor.

Tässä on tullut reilu vuosi harrastettua punttia ja tarkoituksena olisi alkaa tekemään ihan tosissaan:rock::rock:, mutta tähän ongelmaan on ensin löydyttävä ratkaisu.

Äärest kiitolline, jos joku tähän vastauksen antaa.

Terve

Olisi monitahoinen, mutta äärimmäisen kriittinen kysymys tarjota arvon raadille, tai kuka vaan nyt tuntee asiaa minua merkittävästi paremmin.:wtf:

Teen maastavetoa sumo tyylillä, koska minulla on pitkät jalat. Onko niin, että minun tulisi tehdä tällöin myös kyykkyä voimannostotyylillä, eli jalat hieman harallaan?

Olen tehnyt sumomavea puoli vuotta ja kyykännyt hieman leveämmällä asennolla saman ajan. Kyykkyasento ei tosin ole vielä kunnolla voimannostoleveä.
Olen alkanut kärsiä kipeytyneestä nivusesta. Se on kipeytynyt sumomavessa huonon lämmittelyn jälkeen ja sitten oikutellut aika ajoin sumomavessa tai kyykyssä.
Kyykystä voin mainita sen, että olen tehnyt sitä suhteellisen syvälle. Tällä tekotavalla voi olla vaikutusta nivusiin? Ehkä.

Aioin hankkia nyt paremmat kengät kyykkyyn. Jos aion tehdä kyykkyä normaalilla tavalla, tarvitsen ehdottomasti korolliset painonnostokengät.
Jos alan tekemään kyykkyä voimannostotyylillä, niin ymmärrykseni mukaan siihen soveltuvat parhaiten matalat tasapohjaiset kengät? Chuck Tailor.

Tässä on tullut reilu vuosi harrastettua punttia ja tarkoituksena olisi alkaa tekemään ihan tosissaan:rock::rock:, mutta tähän ongelmaan on ensin löydyttävä ratkaisu.

Äärest kiitolline, jos joku tähän vastauksen antaa.

Tee kyykkyä sillä tyylillä millä nousee eniten rautaa ja pääset luontevasti syvälle? Voimanostokyykky ei minusta oikeastaan tarkoita leveää kyykkyä vaan sitä, että sääri pysyy mahdollisimman suorassa ja liikkeestä tulee enemmän posterior chain-painotteinen. Ei välttämättä tarkoita, että tanko pitäisi olla alhaalla. Yleensä hyvä jalkojen leveys on hyvien nivelkulmien ja liikkuvuuden kompromissi. Eli leveä on usein parempi voimantuoton kannalta, mutta ei niin leveä ettet pääse syvälle tai polvi/nilkka alkaa romahtaa sisäänpäin.

Jos taas haluat kyykätä painonnostotyylillä niin melkeinpä vaatii ne painonnostokengät. Eli tanko yläepäkkäillä, yleensä hartioidenlevyinen asento ja ei istuta taakse kuten voimanostokyykyssä vaan mennään suoraan alas.

Jos löytyy nuo painonnostokengät niin pn-kyykky on minusta helpompi eikä vaadi paljon liikkuvuutta. Kokeile mikä tuntuu parhaalta.

Oliskohan sissy squat se mitä tässä haetaan?

Tee kyykkyä sillä tyylillä millä nousee eniten rautaa ja pääset luontevasti syvälle? Voimanostokyykky ei minusta oikeastaan tarkoita leveää kyykkyä vaan sitä, että sääri pysyy mahdollisimman suorassa ja liikkeestä tulee enemmän posterior chain-painotteinen. Ei välttämättä tarkoita, että tanko pitäisi olla alhaalla. Yleensä hyvä jalkojen leveys on hyvien nivelkulmien ja liikkuvuuden kompromissi. Eli leveä on usein parempi voimantuoton kannalta, mutta ei niin leveä ettet pääse syvälle tai polvi/nilkka alkaa romahtaa sisäänpäin.

Jos taas haluat kyykätä painonnostotyylillä niin melkeinpä vaatii ne painonnostokengät. Eli tanko yläepäkkäillä, yleensä hartioidenlevyinen asento ja ei istuta taakse kuten voimanostokyykyssä vaan mennään suoraan alas.

Jos löytyy nuo painonnostokengät niin pn-kyykky on minusta helpompi eikä vaadi paljon liikkuvuutta. Kokeile mikä tuntuu parhaalta.

Kiitos neuvosta.

Ongelmani onkin juuri sellainen, että minun tulee tehdä joko sumomavea ja leveää voimannostokyykkyä, tai sitten normimave ja tavallinen kyykky korollisten kenkien kanssa.
Vaikuttaa siltä, että jos teen kyykkyä eritavalla kuin mavea, niin silloin paukkuu toisessa liikkeessä nivunen(toinen puoli vaan) kipeäksi silloin tällöin.

Liikkuvuus ei ole paras mahdollinen, joten pn-kyykky kenkien kanssa saattaa olla parempi. En ole kokeillut pn-mavea painonnostokengillä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että pitkäjalkaiset nostajat suosivat yleensä sumomavea. Mukavalta:) sen tekeminen on tuntunutkin. Silloin kun vaan ei nivuseen koske.

Neljäs päivä flunssaa, mutta oli kuitenkin pakko käydä tänään salilla. (Pää ei kestä)
Tuli takakyykyn ja vauhtipunnertelun jälkeen tehtyä tavallista pienemmällä intensiteetillä maveja miltäs näyttää?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Neljäs päivä flunssaa, mutta oli kuitenkin pakko käydä tänään salilla. (Pää ei kestä)
Tuli takakyykyn ja vauhtipunnertelun jälkeen tehtyä tavallista pienemmällä intensiteetillä maveja miltäs näyttää?

Prrsettä alas ja selkä suoraan. Vähennät painoja ja opettelet jalka- ja perslihoilla työntämään enemmän. Imo.

Et jännitä keskikroppaa oikein, joten lanneranka pyöristyy aika selvästi. Sun kannattaisi ehkä ensin opetella vetämään kunnolla normaalisti ennenkuin teet mitään korokkeelta vetoja. Tanko keskellä jalkaterää, jännität sitä vatsaa kunnolla, irroitus jaloilla polviin asti ja siitä oikaiset vaan lantion + vedät hartiat taakse lopussa. Kannattaa nostaessa painaa tanko latseilla lähemmäksi kroppaa niin liikerata pysyy optimaalisena ja yläselkä aktivoituu liikkeessä paremmin.

Niin ja tossa kädet ylös + seisten happea manööverissä ei ole hirveästi pointtia, jos kuitenkin vedät alhaalla uudet hapet ennen irroitusta. Sen koko pointti on saada maksimimäärä happea, mutta jos tota käyttää niin ei voi arpoa liian pitkään.

Kiitoksia. En usko että tekniikan rakoilu on painoista kiinni nyt vaan enemmänkin siitä että "unohdan" juurikin ottaa jalkoihin jännityksen ja keskivartaloon kunnon pidon.
Lähden nyt ottamaan salille kevyitä ykkösiä ilman koroketta ja jos paikalla on joku pyydän kuvaamaan niin näemme onko tekniikassa parannusta.

Omalla kohdalla vaati ainakin painoista paljon pois ja kovasti keskittymistä, että heikoimmaksi kohdaksi jääny takalisto ehti kunnolla mukaan. Pieni jalka-asennon levittäminen tehosti myös mulla pakaroiden työskentelyä. Selkäkin alkoi pysyä kummasti oikeassa kulmassa noston ajan, kun perse ei enää ampunut ensimmäisenä ylös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom