Kyykky- ja mavekyssäreitä

Noniin, selevempi homma.

Tein tänään pienillä painoilla leveää vm-kyykkyä kunnon lämmittelyn jälkeen. Nivunen vaan alkoi ilmoittelemaan huonosta olostaan. Minulla ei ole sitten tarvittavaa liikkuvuutta sen tekemiseen.
Kenkä asia on tältä osin ratkaistu. Hankin korolliset pn-kengät ja alan kiskomaan kyykkyä kapealla asennolla. Leveä vm-kyykky ei ole tuntunut tosi hyvältä oikeastaan koskaan, kun olen sitä yrittänyt yli puoli vuotta opetella. Fuck bullshit.

Mavetus leveällä vm-asennolla sen sijaan on maistunut oikein hyvältä, joten saattaahan sitä siirtyä myöhemmin tekemään sitä, jos nivunen paranee. Kun olen tänään miettinyt asiaa oikein kunnolla, niin nivunen on kyllä kipeytynyt useammin vm-kyykkyä tehdessä kuin sumomavessa. Teen jonkun aikaa mavetusta perusleveydellä. On vaan polvet tiellä.

Kokeilin pn-kyykyliikettä lyhyesti salilla(ilman kunnon kenkiä tietysti). Ei vaikuttanut tuntuvan nivuseen, jätte bra:pano:.
Olin aika helpottunut tästä päätöksestä ja iloinenkin. Se alkaa v*tuttamaan vähitellen, kun on arpapeliä milloin pystyy kyykistelemään ja milloin taas paukkuu nivunen.

V*tun Turo vaan, son moro.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Alaselkä vaivannut säännöllisen epäsäännöllisesti jo kuukausia, välillä on ollut ihan kipsissä ja yleensä sellainen perusjumi päällä. Yrittänyt etsiä salilta syitä kipuiluun. Todella harvoin salin aikana tuntuu kipua/jäykkyyttä erector spinae-osastolla(?), mutta aikalailla päivittäin jotain jumi tuntumaa huomaa, ja nimenomaan oikealla puolella selkää. Olen oikea kätinen/jalkainen.

Tänään huomasin toisen jalkani olevan pidempi. Istuessa lattialla nuppiluiden ollessa tasalla vasen polvi on oikeaa noin sentin korkeammalla. Oikea jalka ottaa selvästi enemmän rasitusta vastaan vrt. vasen, esimerkiksi kyykyissä huomaa lihastuntumassa ja joskus myös domssit painottuvat oikealle jalalle.

Mitään ohjeita/vinkkejä selkäkipuiluun, tai kyykkyyn liittyen?

Alaselkä vaivannut säännöllisen epäsäännöllisesti jo kuukausia, välillä on ollut ihan kipsissä ja yleensä sellainen perusjumi päällä. Yrittänyt etsiä salilta syitä kipuiluun. Todella harvoin salin aikana tuntuu kipua/jäykkyyttä erector spinae-osastolla(?), mutta aikalailla päivittäin jotain jumi tuntumaa huomaa, ja nimenomaan oikealla puolella selkää. Olen oikea kätinen/jalkainen.

Tänään huomasin toisen jalkani olevan pidempi. Istuessa lattialla nuppiluiden ollessa tasalla vasen polvi on oikeaa noin sentin korkeammalla. Oikea jalka ottaa selvästi enemmän rasitusta vastaan vrt. vasen, esimerkiksi kyykyissä huomaa lihastuntumassa ja joskus myös domssit painottuvat oikealle jalalle.

Mitään ohjeita/vinkkejä selkäkipuiluun, tai kyykkyyn liittyen?

Kannattaa selvittää mistä tuo jalkojen pituusero johtuu ja hoitaa asiaa sen mukaan. Esimerkiks fysioterapeutti osaa auttaa. Jos selkä – tai mikä tahansa paikka – on jumissa kannattaa mennä hierojalle.

Kannattaa selvittää mistä tuo jalkojen pituusero johtuu ja hoitaa asiaa sen mukaan. Esimerkiks fysioterapeutti osaa auttaa. Jos selkä – tai mikä tahansa paikka – on jumissa kannattaa mennä hierojalle.

Selkää olen rullaillut ja availlut tennispallolla jumeja, valitettavasti opiskelijan budjetti ei hethet hierontaan taivu. Kaipa tässä on arvauskeskukseen vääntäydyttävä.

..Siis jollain ihmisillä (aika monellakin, useimmilla se ei aiheuta ongelmia) on jalat eripituiset ihan siksi, että ihmiskeho on luonnontuote eikä millintarkka teollisuustuote ja joka osin symmetrinen. Itseasiassa symmetria on harvinaista, ja se on kauneusihannekin, vaikka se harvemmin on esillä.

Sitten jos ne eripituiset koivet aiheuttaa ongelmia, niin ratkaisuja on mm. pohjalliset fysioterapeutilta, jumien ja lihastasapainon hoidot, yms.

Noniin. Kävin tänään kyykkäilemässä uusilla pn-kenkillä. Oikein kiva oli. Aloitin maltillisesti pienemmillä painoilla, koska liikerata on hieman erilainen ja nivunenkaan ei ole täysin toipunut. Tosin kapeassa asennossa se ei ota samalla tavalla damagea.

Jalkojen paikalla on hyvin suuri merkitys liikkeen sujuvuuden kannalta. Pitäisi olla jaloille joku puinen sapluuna, jotta jalkojen paikka löytyisi helpommin.
Pitää katsella netistä ohjeita. Pitäisi saada katsottua sellainen perusasento, paikka, jalkaterien kulmat, josta voisi sitten hienosäätää.

Kyykkään muutenkin pienillä painoilla. Kyykky on ollut hankala liike koko ajan. Kengillä liikerata on jo paljon parempi. Sanottaan vaikka et on komiat kengät, muttei mulla mittään lihaksii(vielä:rock::D:rock:) oo.

Kengillä on parempi pn-mavettaa kuin ilman kenkiä, mutta kyllä sumo-mave liikeratana on mulle parempi. Jos nivunen toipuu siihen, niin ostan chuk nailorit sitä varten erikseen.

Onko sellaista kaveria, joka tekee pn-kyykkyä ja sumo-mavea onnistuneesti?

Jalkojen paikalla on hyvin suuri merkitys liikkeen sujuvuuden kannalta. Pitäisi olla jaloille joku puinen sapluuna, jotta jalkojen paikka löytyisi helpommin.
Pitää katsella netistä ohjeita. Pitäisi saada katsottua sellainen perusasento, paikka, jalkaterien kulmat, josta voisi sitten hienosäätää.

Tuota kutsutaan harjoitteluksi. Jonkun ajan kun teet ihan ajatuksella, vaikka pienillä painoilla ihan vaan tutkien liikeratoja, se "ahaa"-elämys tulee äkkiä ja/tai jalat löytää paikkansa. Tässä joku kokenut ukko kaverina voi helposti vierestä katsoen nähdä, missä mättää, ja osata sanoa jotain että "kokeile enemmän näin" tjsp. Mutta ihan toistoja vaan, ilman sitä treenirautaa. Ja miksei treeniraudallakin. Liikeratojen opiskelu ja lihasmuistin / oman kehon toiminnan oppiminen on kuitenkin sitä perusasiaa, jota pitäisi harrastaa aika ahkerasti piiiiiitkän aikaa lähes kaikessa opiskelussa.

Tuota kutsutaan harjoitteluksi. Jonkun ajan kun teet ihan ajatuksella, vaikka pienillä painoilla ihan vaan tutkien liikeratoja, se "ahaa"-elämys tulee äkkiä ja/tai jalat löytää paikkansa. Tässä joku kokenut ukko kaverina voi helposti vierestä katsoen nähdä, missä mättää, ja osata sanoa jotain että "kokeile enemmän näin" tjsp. Mutta ihan toistoja vaan, ilman sitä treenirautaa. Ja miksei treeniraudallakin. Liikeratojen opiskelu ja lihasmuistin / oman kehon toiminnan oppiminen on kuitenkin sitä perusasiaa, jota pitäisi harrastaa aika ahkerasti piiiiiitkän aikaa lähes kaikessa opiskelussa.

Näin se varmasti on. Pitää malttaa tehdä tarpeeksi pienillä painoilla.
Korvien välissä syntyy sellainen salin aiheuttama ryhmäpaine, jolloin tekisi mieli lisätä painoja näön vuoksi. Pitää vastustaa tätä ja opetella liikerata kunnolla.
Hyvää syksyä, kiitos.

+ylimääräinen asia. Minulla on toinen jalka sentin pidempi kuin toinen. Oletteko kovemmat kyykkääjät joutuneet korjaamaan näitä korokkeilla vai sillä ei ole merkitystä? Itse olen tähän asti lähestynyt asiaa niin ettei sillä ole käytännön merkitystä. En ole aikaisemmin nostellut punttia ihan tosissaan, joten asia on hieman kyseenalainen.

Tekniikkaa ei kyllä kannata hinkata liian pienillä painoilla eikä myöskään vetää pitkillä sarjoilla maitohapoille. Sellainen 60-70% maksimista on jees, ja toistot jossain 3-5 välillä. Sarjamäärä kannattaa olla suht korkea.

Eikös täysin uuden liikeradan kunnolla oppimiseen mene arviolta 300-500 toistoa? Ja vanhasta vääränlaisesta tekniikasta pois opetteluun sitte moninkertaisesti? Nyt puhutaan siitä, että se liikerata tulee ajattelematta.

joku oppii nopeemmin ku toinen. selkee lahjakkuuskysymys. motorisesti vaativissa lajeissa toi käy ilmi hyvin selvästi. mutta vanhasta lähes oikeesta liikeradasta poisoppiminen tai korjaaminen on huomattavan vaikeeta. tän takia esim. keihäänheitossa on melkosen vaikeeta päästä eroon tekniikkavirheistä, koska liike on niin laaja ja moniosainen. toki riippuu paljon ite liikkeestä. punttiliikkeet on kuitenkin suurimmaksi osaksi suht yksinkertasia motorisesti.

ihan aloittelijan kannattaa punttisalilla käyttää ekat viikot pitkiin 15-20 toiston sarjoihin, mutta hapottomiin sellasiin. sitten kun liikeradat alkaa oleen hallussa voidaan kyllä samantien alotella raskaampi podailu. kokeneemmalle tekniikka- ja nopeusharjoittelu voidaan kytkee yhteen ja sillon ei pitkiä sarjoja tehdä. 1-5 toistoa 50-90% kuormilla.

Varmasti totta. Hapoillekin on tullut vedettyä, ja ihmeteltyä kun ei enää kyykky nouse.
Mutta niin kai se on, että alkuun on oleellista vain sisäistää oikea liikerata.
Tämän jälkeen tulee varsinaisia sarjoja edeltävä lämmittely suorittaa liian pitkiä toistomääriä välttäen.

Tulee treenattua selkä/takareisi akselia noin 2 kertaa viikossa joten vissiin parempi ettei tee molemmilla kerroilla maastavetoo? Tällähetkellä tehny aina 3 x 5 Ja lisää rautaa ainakun tulee tuo 3x5.
Olisiko hyvä vaihtoehto tehdä jokatoinen kerta Julle, jos mave 3x5 2kertaa viikossa on liikaa? (+ saisi vaihtelua)

Tulee treenattua selkä/takareisi akselia noin 2 kertaa viikossa joten vissiin parempi ettei tee molemmilla kerroilla maastavetoo? Tällähetkellä tehny aina 3 x 5 Ja lisää rautaa ainakun tulee tuo 3x5.
Olisiko hyvä vaihtoehto tehdä jokatoinen kerta Julle, jos mave 3x5 2kertaa viikossa on liikaa? (+ saisi vaihtelua)

Toi on hyvä idea. Jullessa voi tehdä sitten vähän enemmän toistoja, esim. 4–10, niin saa hieman lisää vaihtelua ja enemmän pohjaa vahvaan maastavetoon. Vedossakaan ei kannata pitää mitään kiinteää sarja- ja toistomäärää – ellei se toimi hyvin – vaan kannattaa tehdä välillä vähän nelosia ja välillä vitosia, välillä kutosia, joskus alle neljään mennen ja toisinaan jopa kahdeksan toistoa.

Tää on ennemminkin etureisikyssäri eli millä tuota ns. pisaralihasta voi parhaiten treenata? Mulla on etuyläreisissä kyllä lihaa eli ylempänä on paksuutta, mutta välittömästi polvien yläpuolella on liian ohutta ja shortsit jalassa jopa hölmön näköistä. Melkein voisi tehä "dont skip leg day" aiheisen hauskan kuvan.

Kyykkyä tangolla vaan eri variaatioineen jalkaterät ulospäin sopivassa kulmassa ? Varmaan yksilöllistä ja geneeistä kiinni, rasvatkin vaikuttaa miltä näyttää mutta omissa kintuissa tuo vastus medialis kehittyy ihan hyvin pelkillä kyykyillä takaa, edestä ja pään päältä 2-4krt/vko.

Vastus medialis työskentelee eniten polvinivelen ääriasennoissa. Eli siis tollanen vastus medialiksen kasvatukseen sopiva treeni voisi olla syviä etukyykkyjä vitusti ja perään vieläkin vitummin reidenojennusta yläasennossa ankarasti lihasta supistaen.

Mistäköhän johtuu alaselkä kipu maven jälkeen? Itse suorituksen aikana ei ole kipuja mutta kun viimeisen toiston jälkeen tangon laskee maahan ja nousee seisomaan niin alaselkää "vihloo"?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom