Kyykky- ja mavekyssäreitä

Reilun viikon salitauon jälkeen tuntuu että kyykkytekniikka hajoaa taas täysin. Lähdenkö liikkeelle samasta mistä alunperin atg-kyykkyjä opetellessa, eli liikkuvuusharjottelusta ja ilmakyykyistä, kunnes kyykkääminen tuntuu jälleen sujuvammalta?

Joo, mutta tohon riittänee se et teet seuraavalla kerralla lämmittelyt huolella venyttelyineen. Lämmittelyt siis aloittaen ilmakyykyistä ja sit lisäten painoja pikkuhiljaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se voi olla, jos on viikon tauko kaikesta nostamisesta, niin kropassa vallitsee sellainen yleinen velttous kun "lihaspaineet" kadoksissa. Pari kertaa kun käy nostelemassa niin alkaa taas tuntua tekeminen jämäkämmältä ja liike menee ehkä taas paremmin.

Tein viimeksi kyllä imo hyvät alkulämmittelyt ja lyhyet venyttelyt (kuten yleensä ennen treeniä), mutta silti tuntui että ilmakyykyissä jo alkoi etureidet "kinnaamaan" ts kiristämään ja sattumaan. :wtf:

Mikä avuksi kun särkee aina "keski"selkää etukyykyssä? Kipua ei huomaa liikettä tehdessä vaan heti kun tangon päästää pois telineelle. Teen painonnosto-otteella ja kyykkytekniikan pitäisi olla ok, sillä alaselkä ei pyöristy ja alaselässä ei tunnu mitään kipua. Etukyykyn aiheuttama kipu kestää hetken (noin 15s) jonka jälkeen poistuu. Kipu ei tunnu lihaksissa vaan jossain rangassa? Toistot 4-6 yleensä treeneissä.

En tienny oikeen et mihin heitän tän kyssärin mut toiv joku osaa vastata. Minkä yhteistuloksen vaatii että pääse RAW-voimannostom SM-kisoihin 74 kilosissa? Oon ottanu 67 kilosena kyykyssä 140kg, mavessa 150kg ja penkissä 85kg (kyllä, se on vitun huono) Tavote ois 2-3 vuoden sisällä kilpailla 74kg sarjassa.

Mikä avuksi kun särkee aina "keski"selkää etukyykyssä? Kipua ei huomaa liikettä tehdessä vaan heti kun tangon päästää pois telineelle. Teen painonnosto-otteella ja kyykkytekniikan pitäisi olla ok, sillä alaselkä ei pyöristy ja alaselässä ei tunnu mitään kipua. Etukyykyn aiheuttama kipu kestää hetken (noin 15s) jonka jälkeen poistuu. Kipu ei tunnu lihaksissa vaan jossain rangassa? Toistot 4-6 yleensä treeneissä.
Tuttu homma. Mulla sama. Joku syvä lihas tms. vähän lukottaa. Ei ole vaarallista. Kokeile availla fasettilukkoja putkirullalla. Tuo meni mulla ajan kanssa ohi, tosin nykyisin kyllä availen niitä lukkojakin rullalla joten en ole varma kumpaa on. Joka tapauksessa aika ja/tai rullaus ja nyt on jo huomattavasti helpompaa.

- - - Updated - - -

En tienny oikeen et mihin heitän tän kyssärin mut toiv joku osaa vastata. Minkä yhteistuloksen vaatii että pääse RAW-voimannostom SM-kisoihin 74 kilosissa? Oon ottanu 67 kilosena kyykyssä 140kg, mavessa 150kg ja penkissä 85kg (kyllä, se on vitun huono) Tavote ois 2-3 vuoden sisällä kilpailla 74kg sarjassa.

Aika kova sälli oot jos kunnon kisatuloksia saat 2-3 vuoden sisällä. Pitäisi saada pirusti lisää.

Eli et tiedä? Miksei vittu voi vastata vaan kunnolla vaan pakko iskee joku muka ovela. En oleta että pääsen smkisoihin silloin vaan että kilpailen silloin.

Tänä vuonna tulosraja oli 490kg.

Mitäs arvon raati sanoo oheisesta mavetekniikasta? Olisiko jotain korjattavaa? Olen nyt taas vedellyt varovaisesti pari kuukautta 15 vuoden tauon jälkeen ja varsinkin alkuun tuntui varsin epävarmalta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ehkä voisit yrittää saada tankoa lähemmäs sääriä jo lähtöasennossa ja pyrkiä siihen, että koko vedon ajan tanko olisi mahdollisimman lähellä itseä. Mut ei tuo nyt katastrofaaliselta näytä :)

Tein viimeksi kyllä imo hyvät alkulämmittelyt ja lyhyet venyttelyt (kuten yleensä ennen treeniä), mutta silti tuntui että ilmakyykyissä jo alkoi etureidet "kinnaamaan" ts kiristämään ja sattumaan. :wtf:

Putkirullailua alkulämppään? Mulla auttaa pakaroiden ja lonkankoukistajien (+etureidet) lyhyet rullailut ennen kyykkyä tosi paljon.

Tässä on kohta vuosi vaihtelevaa treeniä taustalla ja vähitellen viime keväästä asti olen yrittänyt työstää takakyykkyä kuntoon. Viime syksynä aiheutin itselleni surkealla etukyykyllä sellaiset alaselkäkivut että piti ottaa vähän pidempi tauko kyykkäilystä, mutta nykyään se sujuu jo ihan hyvin. Tästä takakyykystä en niin varma ole, joten olisin kiitollinen kommenteista ja neuvoista. Eli meneekö joku homma selkeästi huonosti? Alaselkä vähän elää - näyttääkö pahalta? Jääkö vajaaksi?

3 x 92,5kg (oma maximi)
[video=youtube_share;zFwiOiF6p58]http://youtu.be/zFwiOiF6p58[/video]

Mitäs arvon raati sanoo oheisesta mavetekniikasta? Olisiko jotain korjattavaa? Olen nyt taas vedellyt varovaisesti pari kuukautta 15 vuoden tauon jälkeen ja varsinkin alkuun tuntui varsin epävarmalta.

Sanoisin, että kun lehdet vetämään, niin tangon ylittäessä polvet, työnnät vaan lantion eteen. Tällöin tuo liikkeen kaksivaiheisuus jää pois. Nykyisellään aika SJMV on toi loppuojennus.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mua kiinnostaisi, miksi etukyykky aiheutti alaselkäkivut.
Takakyykystä: Paina polvia ulospäin (siis varpaiden asento sama, mutta ajatus polvien työntämisestä kevyesti ulos.
Alaselkä pyöristyy mun mielestä aika paljon, ja varsinkin kun peilaan sitä tuohon etukyykky + alaselkäkivut. Eli jätä ylemmäs, jos liikkuvuus ei anna myöten. En ainakaan missään nimessä menisi alemmas.

Tässä on kohta vuosi vaihtelevaa treeniä taustalla ja vähitellen viime keväästä asti olen yrittänyt työstää takakyykkyä kuntoon. Viime syksynä aiheutin itselleni surkealla etukyykyllä sellaiset alaselkäkivut että piti ottaa vähän pidempi tauko kyykkäilystä, mutta nykyään se sujuu jo ihan hyvin. Tästä takakyykystä en niin varma ole, joten olisin kiitollinen kommenteista ja neuvoista. Eli meneekö joku homma selkeästi huonosti? Alaselkä vähän elää - näyttääkö pahalta? Jääkö vajaaksi?

3 x 92,5kg (oma maximi)
[video=youtube_share;zFwiOiF6p58]http://youtu.be/zFwiOiF6p58[/video]

Kiitos kommenteista, noi polvet tosiaan on sellaiset että jollei itseään kunnolla psyykkaa pitämään niitä ulkona ja keskity siihen noston aikana niin ne painuu mulla sisään. Nyt se pitää taas muistaa pitää mielessä.

Venyttely mulla usein jää vajaaksi. Yleensä tulee paikat nopeasti venyteltyä läpi treenin jälkeen, mutta siihen se sitten jää. Kannattaako ennen kyykkäämistä
venytellä vai onko parempi keskittyä lihashuoltoon välipäivinä?

Mä lähden yrittämään asennon muuttamista Orangin neuvojen mukaan, katsotaan kumpi menee paremmin ja otetaan sitten uutta arviota.

Tähtityttö, se etukyykky neuvottiin mulle salilla kun aloittelin mutta ristiotetta enempää en oppinut, ei ollut vika neuvojassa. Otin jossain vaihessa ihan likaa painoa enkä tiennyt mitään keskikropan jännittämisestä ja yritin saada perseen lattiaan. Tuloksena outo varpailla vaappuva liike josta ei päässyt ylös kuin polvet kiinni toisissaan selkä kaksin kerroin taipuneena kädet tankoa puristaen :face: ja helkkarin kipeä selkä.
Opettelin liikkeen sittemmin uudelleen ja on kunnon opastuksella katsottu kuntoon. Ei siinä vielä painot päätä huimaa, mutta selkä pysyy suorana ja etureidet tykkää.
Tässä mun takakyykyssä en enää ole selkää satuttanut vaikka liikkuukin tuollain. kun aloin harjoittelemaan takakyykkäilyä sain usein alaselän pumppiin ja välillä pariksi päiväksi vähän kipeäksi, mutta nyt on mennyt paremmin ja kivut hävinneet.

Suositut

Back
Ylös Bottom