Kyykky- ja mavekyssäreitä

Kiitos kommenteista, noi polvet tosiaan on sellaiset että jollei itseään kunnolla psyykkaa pitämään niitä ulkona ja keskity siihen noston aikana niin ne painuu mulla sisään. Nyt se pitää taas muistaa pitää mielessä.

Venyttely mulla usein jää vajaaksi. Yleensä tulee paikat nopeasti venyteltyä läpi treenin jälkeen, mutta siihen se sitten jää. Kannattaako ennen kyykkäämistä
venytellä vai onko parempi keskittyä lihashuoltoon välipäivinä?

Mä lähden yrittämään asennon muuttamista Orangin neuvojen mukaan, katsotaan kumpi menee paremmin ja otetaan sitten uutta arviota.

Tähtityttö, se etukyykky neuvottiin mulle salilla kun aloittelin mutta ristiotetta enempää en oppinut, ei ollut vika neuvojassa. Otin jossain vaihessa ihan likaa painoa enkä tiennyt mitään keskikropan jännittämisestä ja yritin saada perseen lattiaan. Tuloksena outo varpailla vaappuva liike josta ei päässyt ylös kuin polvet kiinni toisissaan selkä kaksin kerroin taipuneena kädet tankoa puristaen :face: ja helkkarin kipeä selkä.
Opettelin liikkeen sittemmin uudelleen ja on kunnon opastuksella katsottu kuntoon. Ei siinä vielä painot päätä huimaa, mutta selkä pysyy suorana ja etureidet tykkää.
Tässä mun takakyykyssä en enää ole selkää satuttanut vaikka liikkuukin tuollain. kun aloin harjoittelemaan takakyykkäilyä sain usein alaselän pumppiin ja välillä pariksi päiväksi vähän kipeäksi, mutta nyt on mennyt paremmin ja kivut hävinneet.

4:50 on hyvä ventytys ja 6:25 hyvä aktivointiharjoitus alkulämmittelyyn auttamaan tuon polvien karkailun kanssa.
Suosittelen koittamaan koko alkulämmittely settiä ihan toimiva.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitos vinkistä. Tein noita venytyksiä ja tuon koko harjoituksen ennen treeniä tänään aamulla. Myös eilen tuli aika paljon venyteltyä. Mitään ihmeitä ei tässä ajassa tehdä, mutta kokeilin eri tangon korkeuksilla kyykkyjä. Tässä tulos:

[video=youtube_share;N9t8UpbGp9w]http://youtu.be/N9t8UpbGp9w[/video]

Tossa ekassa ne polvet vähän kyllä liikkuu ja tasapaino muutenkin hakee (näkee että jalkapohjat taipuu sisäsyrjälle), mutta mites toi selkä? onko toi ok?
Tosta tokasta en oikein tiedä, asento paljon tukevampi, mutta liikkuvuus ei näytä riittävän? onko polvet vielä liian edessä?

Olen aijemminkin pistänyt tänne viestiä kyykkytekniikasta ja sillon minua neuvottiin kehittämään syviä selkälihaksiani notkoselkäni takia. Eli nyt olen kehittänyt niitä ja alkanut taas tekemään kyykkyä. Aluksi tein sitä selkä täysin suorana, mutta helposti alkoi paino aina menemään päkiöille jne. Tein tuota jonkin aikaa ja keskityin lähinnä siihen, että paino pysyy kantapäillä. Sitten kokeilin jostain syystä tehdä kyykkyä minulle luonnolliselta tuntuvalla tekniikalla, eli selkä semisti notkolla. En mitenkään vedä selkää tarkoituksella notkolle, mutta jos lähden kyykkäämään niin se menee automaattisesti notkolle. Vedän vatsaa sisään ja koitan aina pitää korsettia tiukkana. Nyt olen huomannut, että saan tuolla vanhalla tekniikalla jalkoihin pirun hyvän tuntuman, paljon paremman kuin ennen syvien selkälihasten treenaamista. Eli mietin nyt vain, että miten haitallista tuo selän notko on? ja ennen syvien lihasten treenaamista, alkoi enemminkin selkä väsymään kun jalat. Nyt jaloissa tuntuu oikein kunnolla. Onhan tuo haitallista jos isojen painojen kanssa alkaa selkä huonosti kyykkäilemään, mutta meitsi tosissaan treenaa niitä syviä lihaksia ja koittaa korsettia kiristellä treenatessa. Vai pitäisikö minun vain siirtyä kokonaan etukyykkyyn? Siinä selkä pysyy suhteellisen suorana ja pääsen jopa alas asti. normikyykkyä en voi tehdä syvänä ilman palikkaa kantapäiden alla. Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa, että en oikein tiedä, onko palikka kantapäiden alla hyvä vai huono. Ajatuksia?

^Selän kuuluukin olla joskeenkin notkolla, täysin suora selkä ei ole luonnollinen asia. Kyykyssä selän ei myöskään tarvitse olla ns. tikkusuora. Toki jos sulla on jotain ääretöntä notkoa ollut jossain videolla niin sitten.. Yleensä alaselkä ilmoittaa kyllä melko nopeasti jos se ottaa liikaa osumaa kyykyssä. Pääasia tosiaan on, että osaat aktivoida syvät vatsat, ja saat sitäkautta hyvän tuen rangalle.

Koroke kantapäiden alla ei ole haitallista, vaan joissain tilanteissa jopa välttämätöntä hyvään kyykkyyn pääsemiseksi. Eriasia on sitten onko milloinkin valittu koroke kuinka tukeva ja sitä kautta turvallinen käyttää.

Joo, kiitos vastauksesta. Tosissaan poikaystäväni suht. herkästi sanoo notkoselästäni (hän opiskelee fysiöterapeutiksi). Eli minun selkäni taitaa olla normaalia notkommalla. Sitten minua myös mietityttöö tuo syväkyykky vs. "normi"kyykky. Eli pitääkö mennä ihan alas asti vaiko jäädä siihen 90 asteen kulmaan. Ikuisuuskysymys ja juuri sen takia niin vaikea.

Kyykyn syvyys nyt riippuu ensisijaisesti aina omasta liikkuvuudesta. Toisinsanoen mene niin alas kuin vain puhtaalla tekniikalla pystyt.

Olen aijemminkin pistänyt tänne viestiä kyykkytekniikasta ja sillon minua neuvottiin kehittämään syviä selkälihaksiani notkoselkäni takia. Eli nyt olen kehittänyt niitä ja alkanut taas tekemään kyykkyä. Aluksi tein sitä selkä täysin suorana, mutta helposti alkoi paino aina menemään päkiöille jne. Tein tuota jonkin aikaa ja keskityin lähinnä siihen, että paino pysyy kantapäillä. Sitten kokeilin jostain syystä tehdä kyykkyä minulle luonnolliselta tuntuvalla tekniikalla, eli selkä semisti notkolla. En mitenkään vedä selkää tarkoituksella notkolle, mutta jos lähden kyykkäämään niin se menee automaattisesti notkolle. Vedän vatsaa sisään ja koitan aina pitää korsettia tiukkana. Nyt olen huomannut, että saan tuolla vanhalla tekniikalla jalkoihin pirun hyvän tuntuman, paljon paremman kuin ennen syvien selkälihasten treenaamista. Eli mietin nyt vain, että miten haitallista tuo selän notko on? ja ennen syvien lihasten treenaamista, alkoi enemminkin selkä väsymään kun jalat. Nyt jaloissa tuntuu oikein kunnolla. Onhan tuo haitallista jos isojen painojen kanssa alkaa selkä huonosti kyykkäilemään, mutta meitsi tosissaan treenaa niitä syviä lihaksia ja koittaa korsettia kiristellä treenatessa. Vai pitäisikö minun vain siirtyä kokonaan etukyykkyyn? Siinä selkä pysyy suhteellisen suorana ja pääsen jopa alas asti. normikyykkyä en voi tehdä syvänä ilman palikkaa kantapäiden alla. Siitäkin on niin ristiriitaista tietoa, että en oikein tiedä, onko palikka kantapäiden alla hyvä vai huono. Ajatuksia?
Vatsaa ei kyllä kyykätessä kuulu vetää sisään, vaan päinvastoin, jotta saadaan paras tuki selkärangalle.
Hyvä video aiheesta:

http://youtu.be/PJX1CyjbMic

Niin, useinhan vatsaa jännitetään tai virheellisesti kehotetaan jännittämään "vetämällä sisään". Mutta ehdottomasti kyykyissä(kin) kuitenkin se vatsa kuuluu jännittää: Ehkä ajatus kylkien jännittämisestä auttaisi? Ajattele, että sulla on keskikehon ympärillä panssari eli ns. iskun kestävä vatsa. Notko voi johtua/on voinut johtua syvistä selkälihaksista mutta (mun kokemuksella) useimmiten johtuu kuitenkin puutteellisesta keskivartalon hallinnasta (jota toki selkälihaksetkin on, mutta kyse ehkä enemmän ns. kokonaisvaltaisesta keskivartalon hallinnasta).
Se, mikä on normaalia notkoa tai notkoa ylipäätään on hilppasen hankalaa sanoa näin ilman videota. Luottaisin siis toistaiseksi sun poikaystävään. Selän ei kyllä kuulu olla notkolla kyykätessä, mutta se kallistuuko selkä eteenpäin on osin kiinni omasta liikkuvuudesta. En kutsuisi sitä kuitenkaan notkoksi. Aika yksinkertaistahan tää sikäli on, että kyykyn ei kuulu tuntua alaselässä. Ei koskaan. Jaloissa, pakaroissa, vatsassa ja yläselässä saa ja pitääkin tuntua (yläselässä, jos tanko on oikeassa kohdassa ja vastusta on sen verran että joudut tosissaan taistelemaan hyvän asennon ylläpitämiseksi. Tämä ei tietenkään ole mahdollista ennenkuin tekniikka on edes suurinpiirtein kevyemmällä painolla hallussa).

Anteeksi, tosiaan tarkoitin siis, että jännitän vatsalihaksiani, en vedä vatsaa sisään. Jos pidän selkää ns. normi kyykkyasennossa, selkä siis suorana, ja alan kyykätä, paino alkaa pirusti menemään päkiöille ja tuntuu kuin kaatuisin. Tavallaan siis notko varmaa tulee siitä, että yritän pysyä suorana ja pitää painoa kantapäillä. Ja siis jos teen tällä tekniikalla, niin tuntuu jaloissa. Jos teen oikealla tekniikalla, tuntuu selässä.

Aloitin uuden 2-jakoisen ohjelman yläkroppa ja alakroppa-asettelulla ja minulla tekee vaikeuksia tehdä kyykky ja mave samana päivänä. Kyykky on tällä hetkellä heikompi liikkeeni heikkojen etureisien takia ja kyykyn jälkeen ei riitä enää potku maveen. Onko normaalia että sarjapainoja joutuu laskemaan rajusti mavesta kyykyn jälkeen? Jos yritän tehdä ns. entisillä painoilla, niin lantio suoristuu ennen aikojaan ja työ tapahtuu selällä. :D Vai tottuuko rasitukseen vasta myöhemmin?

Aloitin uuden 2-jakoisen ohjelman yläkroppa ja alakroppa-asettelulla ja minulla tekee vaikeuksia tehdä kyykky ja mave samana päivänä. Kyykky on tällä hetkellä heikompi liikkeeni heikkojen etureisien takia ja kyykyn jälkeen ei riitä enää potku maveen. Onko normaalia että sarjapainoja joutuu laskemaan rajusti mavesta kyykyn jälkeen? Jos yritän tehdä ns. entisillä painoilla, niin lantio suoristuu ennen aikojaan ja työ tapahtuu selällä. :D Vai tottuuko rasitukseen vasta myöhemmin?

Lienee kovin yksilöllistä, paljonko ne painot laskevat kun tekee ensin yhden raskaan liikkeen ennen toista. Mutta on aivan varmaa, että samoilla painoilla ei voida mennä. Itse lopetin käytännössä yksijakoisen siihen, kun tuo kyykky ja mave samassa treenissä alkoi olla liikaa ja siirryin kaksijakoiseen, jossa ne ovat eri päivillä. Eli ennen kuin tyrmäät kaksijakoisen ohjelman, niin voisit kyllä ehkä ensin kokeilla sitä työntävä- ja vetävä-jaolla. Myös kyykyn ja maven vuorottelu ensimmäisenä liikkeenä mahdollistaisi "maksimin" painamisen ensimmäisessä liikkeessä, mutta tällöin saa kyllä kikkailla hieman enemmän. Toisaalta vaikka se mave tulos olisikin "huonompi kuin ennen", niin sehän ei mitenkään tarkoita välttämättä huonompaa kehitystä ylipäätään.

Olen tehnyt siis ennen vetävät/työntävät-jaolla, mutta yli vuosi putkeen samaa ohjelmaa sai aivot sulamaan (ja alaselkä ei suostunut palautumaan). Jalat ovat muutenkin jäljessä yläkroppaa, niin mukavampi tehdä kaksi jalkapäivää viikossa. :) Koitan sitten ensi kerralla keventää mavepainoja reippaammin ja tehdä puhtaasti enkä apinanraivolla ja selällä. Nyt onkin selän joku lieriälihas pirun kipeä. :nolo:

... mukavampi tehdä kaksi jalkapäivää viikossa. :)

Eihän asia minulle mitenkään kuulu, mutta jos teet työntävät/vetävät tai ylä-/alakroppa jaolla kaksijakoisella, niin mitenkä niiden jakapäivien määrä siitä eroaa viikkotasolla? Ja jos aiemmin sait tuolla nykyisellä jaollasi alaselän jumiin, niin miksi tämä nykyinen ohjelma merkittävästi tilannetta muuttaisi? Itse suosittelisin ainakin kokeilemaan tuota treenin jakamista työntäviin ja vetäviin, jolloin saat oikeasti eroa tuohon alaselän treeniin.

Laitetaanpas vielä selvennystä asiaan. Vanhassa 2-jakoisessa ohjelmassa tein ma: etukyykky ti: mave, to: jalkaprässi/takakyykky riippuen alaselän tukkoisuudesta ja pe: sjmv (kevyemmin kuin mave). Eli alaselkä rasittui neljässä eri treenissä viikon aikana, kun nyt saisi tiivistettyä sen kahteen päivään. :lol2: Nyt uudessa ohjelmassa olisi ti: takakyykky ja mave pe: takakyykky stopilla ja mave stopeilla.

Tää nyt saattaa olla hieman tyhmä kysymys, mutta menköön. Mistä varsinaisesti erottaa selänlihasten jumit, treenin jälkeiset lihaskivut ja vääränlaiset kivut? Kun aina välillä mave ja kyykkypäivien jälkeen keskiselkä tuntuu jännittyneeltä pari tuntia treenin jälkeen/seuraavana päivänä. Tuntuu siltä kuin joku vetäisi keskiselän putkia ylhäältä ja alhaalta seistessäni tavallisesti, mutta veto katoaa jos pyöristän selän kunnolla viemällä kädet kohti lattiaa. Onko tällöin kyse jumista vaiko ihan siitä että aikaisemmin on tullut maastavetoa tehtyä jolloin selkä on ollut staattisessa pidossa aiheuttaen tällöin tavallisia treeninjälkeisiä lihaskipuja?

Edit. Vai teenkö molemmat paskalla tekniikalla/lihas ei kerkeä palautumaan treenitahdin mukaan?

Venytteletkö? Tuo kuvailemasi "vedon tunne putkissa" kuulostaa mun korvaan vähän sille, että lihas on treenin jälkeen lyhentyneessä tilassa ja kaipaisi nimenomaan pientä venytystä auetakseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom