Kyykky- ja mavekyssäreitä

Minä ainakin kyykkään aina melko kapealla ja siltikään tanko ei ole niskassa vaan alempana.. Kyllä se oikea kohta löytyy kun kokeilee :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä ainakin kyykkään aina melko kapealla ja siltikään tanko ei ole niskassa vaan alempana.. Kyllä se oikea kohta löytyy kun kokeilee :)

Näin juuri, sen todellakin huomaa kun kyykkää oikein. Menee paljon sulavemmin. Itsellä kun ei ole peiliä jne, mistä katsoisi selän asentoa. Niin laskin selkää pikkaisen etu-kenoon ja kyykkääminen sujui paljon paremmin. :dance2:

Teen kyykkyä 2 kertaa viiikossa ja mavea kerran (kuolettamalla). Tekniikoitten pitäisi olla ihan kunnossa eikä alaselkä pyöristy omasta mielestäni liikkeitä tehtäessä.

Silti alaselkä kipuilee välillä istuessa ilman selkänojaa ja joissain satunnaisissa asennoissa.. kipu on 'pistävää'. Liikkeitä tehdessä ei kipua tunnu.

Jossain videossa/foorumilla hulkki kertoi että hänellä oli kanssa kipua alaselässä kunnes lopetti kuolettamisen.. mutta miksi ihmeessä sitten neuvotaan kuolettamaan?

Teen kyykkyä 2 kertaa viiikossa ja mavea kerran (kuolettamalla). Tekniikoitten pitäisi olla ihan kunnossa eikä alaselkä pyöristy omasta mielestäni liikkeitä tehtäessä.

Silti alaselkä kipuilee välillä istuessa ilman selkänojaa ja joissain satunnaisissa asennoissa.. kipu on 'pistävää'. Liikkeitä tehdessä ei kipua tunnu.

Jossain videossa/foorumilla hulkki kertoi että hänellä oli kanssa kipua alaselässä kunnes lopetti kuolettamisen.. mutta miksi ihmeessä sitten neuvotaan kuolettamaan?

Hulkki on puhunut paskaa. Kuolettaminen ei aiheuta alaselkäkipuja, väärä tekniikka tai huono lihastasapaino aiheuttaa. Tai no, ei hulkki suoranaisesti paskaa ehkä puhunut mutta kuolettamisesta alaselkäkivut eivät johdu.

Se että jättää kuolettamatta on Isoimpia virheitä Bushin valinnan jälkeen. Sillon et missään vaiheessa saa uutta happea ja ryhtiä, alaselkä on jatkuvassa supistuksessa ja iskemiassa, jos vatsalihakset pettävät niin roikotat tankoa jaloista irti vajailla hapilla ja ilman vatsan tuomaa tukea.

Ja se että selkä tulee kyykkäämisestä kipeäksi on joko tekniikasta tai kireistä lonkankoukistajista. Toki liian heikko selkäkin voi vaikuttaa.

Laitetaanpa nyt tänne:

Eli pitkän tauon jälkeen aloin viime viikolla tehdä takakyykkyä. Ajattelin hyvän lämmittelyn jälkeen herätellä kroppaa ja laitoin 60kg tankoon ja aloitin. Jokaisessa ylöstulovaiheessa alavatsassani alkoi pisto, joka tuntui kuin naulalla olis pistelty :(

mistäköhän mahtaisi johtua? Olen kuitenkin salilla käyny lähiaikoina ja vatsalihaksetki pitäis olla suht hyvässä kunnossa..

Vaikea sanoa mistä voisi johtua,mutta ensimmäiseksi nyt ainakin tulee mieleen syvien vatsalihasten heikkous. Jos syvät vatsalihakset eivät ole riittävän vahvat ne eivät tue tarpeeksi selkärankaa mutta en tiedä olisiko kipu sitten pistelevää. Treenaatko syviä vatsoja riittävästi?

Laitetaanpa nyt tänne:

Eli pitkän tauon jälkeen aloin viime viikolla tehdä takakyykkyä. Ajattelin hyvän lämmittelyn jälkeen herätellä kroppaa ja laitoin 60kg tankoon ja aloitin. Jokaisessa ylöstulovaiheessa alavatsassani alkoi pisto, joka tuntui kuin naulalla olis pistelty :(

mistäköhän mahtaisi johtua? Olen kuitenkin salilla käyny lähiaikoina ja vatsalihaksetki pitäis olla suht hyvässä kunnossa..

Tuntuko n. 5cm navasta alas päin ja 5cm jommalle kummalle sivulle? Mulla tuntu kanssa kerran mavessa siellä kova vihlasu, iha kun ois kuumalla puukolla tökänny. Tämä tuli siis vain kerran, eikä ole taas sen jälkeen sattunut. Luulen että joku lihasrevähdys vaa, koska syvät lihakset olivat molemmat hieman hellinä siinä seuraavana aamuna.

En usko että johtuu mistään lihasheikkoudesta. Treenasitko vatsalihaksia päivää - kahta ennen kyykyn tekoa? Kuulostaa enemmän siltä, että vatsalihaksissa olisi pieni venähdys joka menee hiljalleen ohi. Ootko viime viikon jälkeen tehny kyykkyä? Uskaltaisin veikata, ettei enää seuraavalla kyykkimiskerralla pistele, ellei ole kyse vakavammasta asiasta.

Edit. Juuhikselle siis tuo. Olikin tullut postauksia väliin.

tuli tuossa huomattua kyykätessä että painojen ollessa vähänkään kovemmat pylly tekee outoa sivuttaisliikettä, eli alemmas mentäessä takapuoli kaartaa oikealle. on muuten hämmentävän tuntuista, kun tuntuu että menee suoraan ja peiliin katsoessa meneekin ihan miten sattuu.

ajattelin tähän lääkkeeksi tehdä pikkupainoilla syvempään ja kasvattaa vähitellen painoja ja yrittää pitää takapuolen hallinnassa, mutta kysyisin nyt että mistä tämä voi johtua ja onko siihen muuta lääkettä kuin tekniikan hiominen pikkupainoilla?

otin viime treenissä tangon taas vaihteeksi korkeammalle ja tämä auttoi ainakin pystyssä pysymistä ja ensimmäistä kertaa pääsin syväkyykkyyn. ala-asennossa alaselässä tuntui venytys, ja pari viikkoa kestänyt alaselkäjumi lähti tällä pois, eli tällä jatketaan nyt taas jonkun aikaa. tavallaan harmittaa että painot ovat vieläkin aivan onnettomat, mutta mieluummin treenaan vuoden pikkupainoilla tekniikkaa parantaen kuin olen koko ajan kipeänä ja telon itseni yrittämällä liikoja painoja. ja reidet tulevat tälläkin kipeäksi, joten ei kait ole kauhea haitta kehitykselle :)

En usko että johtuu mistään lihasheikkoudesta. Treenasitko vatsalihaksia päivää - kahta ennen kyykyn tekoa? Kuulostaa enemmän siltä, että vatsalihaksissa olisi pieni venähdys joka menee hiljalleen ohi. Ootko viime viikon jälkeen tehny kyykkyä? Uskaltaisin veikata, ettei enää seuraavalla kyykkimiskerralla pistele, ellei ole kyse vakavammasta asiasta.

Edit. Juuhikselle siis tuo. Olikin tullut postauksia väliin.

Juuh, taisinpa edellisenä päivänä pienen vatsalihastreenin tehdä, mutta mitään normaalia kovempaa en kyllä tehnyt. Nyt on pidetty taukoa pienen pelästyksen jälkeen, mutta huomenna olisi tarkoitus käydä kokeilemassa uudestaan.

Ja tosiaan Hardzan kuvailema pistohan siellä tuntuikin ja täsmälleen samassa paikassa kuin kuvailit.

Moro, tässä reenitauon aikana olen hionut peilin edessä syväkyykyn (etu- ja takakyykky) liikerataa pikkupainoilla. Siis aivan reidet pohkeita vastan ja perse maahan asti.
Oon huomannut että alaselkä menee ikävästi kipeäksi, ikään kuin nikamassa olisi kipu ja lisäksi lihasjäykkyyttä samanaikaisesti alaselän alueella. Onkohan kyse lonkankoukistajien jäykkyydestä
vai mikä tekniikassa kusee niin että ~30 kg painojen kanssa jo tulee tuollaisia kipuja?

Normaalisti reeneissä takakyykkään reidet vaakatasoon asti, tanko alhaalla selässä ja "sopivalla" etukumaralla. Takakyykky ei
aiheuta kipuiluja tai muita vaikeuksia treenissä, mut etukyykyssä pitää olla "kieli keskellä suuta" koko sarjan ajan että saa pidettyä asennon stabiilina ja istuttua kunnolla selkä suorassa alas. Etukyykyn teen treenissä aina syvänä, koroke kantapäiden alla.

kyykystä

Sellainen kysymys tuli mieleen että mihin suuntaan ne jalkaterät pitää olla kyykätessä että olisi mahdollisimman terveellistä polville? Itse olen pitänyt jalkoja n. hartianlevyisesti ja jalkaterät hieman ulospäin. Tuleeko jalkateriä pitää täysin kohtisuoraan eteenpäin? Mitä nyt olen joitain videoita katsellut niin hyvin monessa jalkaterät ovat ainakin hieman ulospäin. Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista :)

Aiwass

tuli tuossa huomattua kyykätessä että painojen ollessa vähänkään kovemmat pylly tekee outoa sivuttaisliikettä, eli alemmas mentäessä takapuoli kaartaa oikealle. on muuten hämmentävän tuntuista, kun tuntuu että menee suoraan ja peiliin katsoessa meneekin ihan miten sattuu.

Toi toiseen suuntaan kaartaminen itsestään tuo lähinnä mieleen lihas epätasapainon, tai sitten lihas kireyttä.
Mulla oli toinen takareisi ja lonkan koukistaja hieman toista kireämpi ja vasen selkälihas oikeaa suurempi joten kyykyn nousu vaiheessa vartalo kiertyi hieman.

Suosittelisin monipuolista venyttelyä ala vartalolle (etu- ja takareidet, lonkankoukistajat ja alaselkää) eri liikkeitä löytyy Pakkotoiston venyttely oppaasta. Lisäksi tuolla http://www.mobilat.fi/opas_lantio.php#top on lantion alueen venyttely liikkeitä, joita voi myös tehdä.

Toivottavasti jotain apua löytyy näistä.

Sellainen kysymys tuli mieleen että mihin suuntaan ne jalkaterät pitää olla kyykätessä että olisi mahdollisimman terveellistä polville? Itse olen pitänyt jalkoja n. hartianlevyisesti ja jalkaterät hieman ulospäin. Tuleeko jalkateriä pitää täysin kohtisuoraan eteenpäin? Mitä nyt olen joitain videoita katsellut niin hyvin monessa jalkaterät ovat ainakin hieman ulospäin. Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista :)

Ei missään nimessä suoraan eteenpäin. Minulla on jalkaterät noin kello 11 ja 1:ssä. Kyykkään aika kapealla, noin hartianlevyisellä stanssilla. Tärkeintä on se, että polvet ovat samassa linjassa jalkaterien kanssa. Eli polviakin painetaan sivulle hieman.

Toi toiseen suuntaan kaartaminen itsestään tuo lähinnä mieleen lihas epätasapainon, tai sitten lihas kireyttä.
Mulla oli toinen takareisi ja lonkan koukistaja hieman toista kireämpi ja vasen selkälihas oikeaa suurempi joten kyykyn nousu vaiheessa vartalo kiertyi hieman.

Suosittelisin monipuolista venyttelyä ala vartalolle (etu- ja takareidet, lonkankoukistajat ja alaselkää) eri liikkeitä löytyy Pakkotoiston venyttely oppaasta. Lisäksi tuolla http://www.mobilat.fi/opas_lantio.php#top on lantion alueen venyttely liikkeitä, joita voi myös tehdä.

Toivottavasti jotain apua löytyy näistä.
Venyteltyä on tullut, mutta voisi tosiaan venytellä vielä enemmänkin, takareisissä ja pakaroissa on venyvyys ihan hyvä mutta lonkan koukistajat kipuilevat ja kiristävät usein, eli voisi karkeasti tuplata niiden venyttämisen ja katsoa mitä se tekee.

ja jotain epätasapainoa mullakin kyllä on, rentona seisoessa koko ukko on kierossa.

eli venyttelyä ja pikkupainoilla kyykkäämistä tästeespäin, katsotaan korjaantuuko ongelma.

kiitoksia vinkistä.

Tota noin. Minulla on ollut mave ohjelmassa mukana noin puoli vuotta ja kehitystä on tullut ihan mukavasti ja mavesta on tullut yksi lempiliikkeistäni. Sunnuntaina kuitenkin alaselkä räjähti lämmittelypainoissa, ihan kuin joku side olisi pettänyt ja painot kolahti maahan ja ukko melkein mukana kivusta. Kyse on kuitenkin (varmaan?) vanhasta vammasta koska kipu on ihan samassa paikassa.
Lääkäreiden ratkaisu n. 10 vuotta sitten magneettikuvausten jne jälkeen oli, että odotellaan vaan kyllä se itsestään paranee. En muista mikä siinä selässä oli vikana, mutta liittyi jotenkin siihen, että kasvoin liian nopsaan ja palikat eivät pysyneet vauhdissa mukana tai jotain ja oli sen takia hauraita. Kipu on aina vieraillut lievänä silloin tällöin tähän päivään saakka.
Mietin tässä nyt, että pitäisiköhän jättää mavettamatta toipumisen jälkeen ja mitkä liikkeet kannattaisi ottaa mukaan ohjelmaan maven sijaan. Perkele kun se mave on niin kunkkuliike, ja on minun mielestä melkein korvaamaton liike. :(

Suositut

Back
Ylös Bottom