Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt käytössä ollut Volvon katumaasturi 11 kW akulla, eli pääsee 30-40 km kaupunkiajoa yhdellä n. 6-8 tunnin latauksella. Omat ajot hoituu pääosin nyt pelkällä sähköllä, kun tässä pääkaupunkiseudulla ajelee lyhkäsiä matkoja. Päädyin tähän kun taloyhtiö investoi latauspaikkoihin ja toistaiseksi ei ole kaduttanut. Täyssähkön saatan hommata jossain vaiheessa kun vähän näkee minne toi akkuteknologia menee, toistaiseksi ei vielä houkuttele..
Paljonko tulee taloyhtiön latauksella "polttoaine"kuluja per kilometri?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autokauppias sanoi, että jonkun EU-säädöksen myötä enää ei saa olla puhdasta charge-modea, joka pukkaisi kunnolla virtaa akkuun. Se on kierretty sport-modella, joka pukkaa hyvin hitaasti virtaa akkuun. Tämä siis uudessa Mersussa ratkaisuna. Edellisessä Mersussa akun sai tosi nopeaan täyteen charge-modella. Nyt pitää ajaa monta sataa kilsaa että varaus nousee edes vähän

Pakko kysyä. Ajaako joku autoa comfort modella jos vaihtoehtona on sport? Ite en ei ainekaa. Ihan helvetisti parempi alusta ja jäykempi ohjaus tekee paljon ajettavamman
 
Pakko kysyä. Ajaako joku autoa comfort modella jos vaihtoehtona on sport? Ite en ei ainekaa. Ihan helvetisti parempi alusta ja jäykempi ohjaus tekee paljon ajettavamman
Tuossa S-Mesessä on vain kaksi moodia, joita käytän. Sport tai sitten battery-hold, joka ajaa sähköllä esim. alamäessä ja hitailla nopeuksilla, kaupunkialueella ym. Muuten menee bensalla. Battery-hold ei kuitenkaan lataa muuten kuin jarrutusenergiasta. Sport on ainoa joka lataa polttomoottorilla, kun charge-mode on poistettu.
 

Oli mielenkiintoinen tai no... ainakin tähän ketjuun liittyvä uutisointi. Harmillisesti ei nyt ollut sitten vertailua polttomoottoreihin, että onko käppyrät ihan 1:1, oma mutu olisi että ainakin todella lähellä.
 
Nyt käytössä ollut Volvon katumaasturi 11 kW akulla, eli pääsee 30-40 km kaupunkiajoa yhdellä n. 6-8 tunnin latauksella. Omat ajot hoituu pääosin nyt pelkällä sähköllä, kun tässä pääkaupunkiseudulla ajelee lyhkäsiä matkoja. Päädyin tähän kun taloyhtiö investoi latauspaikkoihin ja toistaiseksi ei ole kaduttanut. Täyssähkön saatan hommata jossain vaiheessa kun vähän näkee minne toi akkuteknologia menee, toistaiseksi ei vielä houkuttele..
Mahtaako onnistua pelkällä sähköllä jos yhtään nostat nopeutta? Bemari ainakin otti moottorin käyttöön kokoajan vaikka ev-modessa meni. En koskaan ymmärtänyt sitä optiota, jossa polttomoottorilla ladataan akkua, kululutus nousi 17L/100km. Hybridit on kyl melko typerä vaihtoehto.
 
Mahtaako onnistua pelkällä sähköllä jos yhtään nostat nopeutta? Bemari ainakin otti moottorin käyttöön kokoajan vaikka ev-modessa meni. En koskaan ymmärtänyt sitä optiota, jossa polttomoottorilla ladataan akkua, kululutus nousi 17L/100km. Hybridit on kyl melko typerä vaihtoehto.
Volvolla käy niin, että jos moottori on kylmä niin bensamoottori saattaa kiihdytyksessä mennä ehkä 20 sec ajaksi päälle. Sitte jatkuu sähköllä. Esim. jos menee taajamasta kehä 1:lle, niin usein menee noin.

Tällä erää tuntuu siltä, että hybridi on ihan hyvä vaihtoehto, kun ajelen paljon tuollaisia lyhyitä taajamareissuja ja silloin tällöin pidempiä, esim. mökille. En oikein näe itteeni kolmen lapsen kanssa latailemassa täyssähköä millään pidemmällä reissulla, vaan mielelläni tankkailen bensaa tuossa kohtaa. Jos/kun täyssähköjen latausajat lyhenee niin silloin siirtymä sinne on kivuton.
 
Volvolla käy niin, että jos moottori on kylmä niin bensamoottori saattaa kiihdytyksessä mennä ehkä 20 sec ajaksi päälle. Sitte jatkuu sähköllä. Esim. jos menee taajamasta kehä 1:lle, niin usein menee noin.

Tällä erää tuntuu siltä, että hybridi on ihan hyvä vaihtoehto, kun ajelen paljon tuollaisia lyhyitä taajamareissuja ja silloin tällöin pidempiä, esim. mökille. En oikein näe itteeni kolmen lapsen kanssa latailemassa täyssähköä millään pidemmällä reissulla, vaan mielelläni tankkailen bensaa tuossa kohtaa. Jos/kun täyssähköjen latausajat lyhenee niin silloin siirtymä sinne on kivuton.
Latauksia pelätään aika paljon, jos akku on lämmitetty lataukseen, niin ei se tartte Teslallakaan kun vaan nappaa joku läheinen nopee laturi. Siinä jos käy kusella, kaupassa, plärää luuria tai jotain muuta, niin aika vikkelään saa satoja kilsoja lisää. Tesla vielä suunnittelee määränpäähän matkan sillai, että menee laturien kautta jos pitkää matka. Mut hybridillä toivotonta kun akun lataaminen kestää 5 tuntia ja saa kusisen 40km, se tulee muutamassa kymmenessä sekunissa superilla. Teslahan ottaa reippaasti yli 1000km tunnissa sisään.

Hybirdit on sikäli hölmöjä että akku tuo vaan lisäpainoa eikä siitä sillai ole iloa ellei aja ku mummo alle 40kmh. Mulla parkkihallissa 24c/kwh hinta lataustolpasta 22w teholla. Sitten toki jos painelee väärään paikkaan(keskustat etenkin, jossa ruuhkaa), niin saa maksaa yli 50 joskus, silti tolkuttomasti bensaa edullisempaa.
 
Akulla on tietty määrä syklejä mitä se keskimäärin kestää, niin pienellä hybridin akulla syklit ja käyttöikä menee umpeen paljon nopeammin kuin täyssähköautossa kun parhaillaan/pahimmillaan ladataan pari kertaa päivässä tyhjästä täyteen. Eli ei pitäis ajaa koko ajan isoa autoa pienellä akulla, antaa polttomoottorinkin tehdä töitä. Ja samoin polttomoottorin kannalta hyvä ettei bensa ja öljyt seiso paikoillaan pitkiä aikoja vaan toiminta olis jotenkin tasaista.
Ihmeen hyvin kuitenkin kestävät, eiväthän hybridit edes mitenkään lämmitä sitä polttomoottoria, sitten yhtäkkiä vaan pakkasella jossain isossa ylämäessä 100km/h viikon seisonut polttomoottori paukahtaa päälle kun sähkömoottori ei jaksa. Luulis että hirveä stressi moottorille, mutta en ole kyllä kuullut että lauennut vehkeitä noiden takia.
Akkupuoli enempikin kokenut noissa kovia.

View: https://www.youtube.com/watch?v=sqCGNgrSuCo
 
Latauksia pelätään aika paljon, jos akku on lämmitetty lataukseen, niin ei se tartte Teslallakaan kun vaan nappaa joku läheinen nopee laturi. Siinä jos käy kusella, kaupassa, plärää luuria tai jotain muuta, niin aika vikkelään saa satoja kilsoja lisää. Tesla vielä suunnittelee määränpäähän matkan sillai, että menee laturien kautta jos pitkää matka. Mut hybridillä toivotonta kun akun lataaminen kestää 5 tuntia ja saa kusisen 40km, se tulee muutamassa kymmenessä sekunissa superilla. Teslahan ottaa reippaasti yli 1000km tunnissa sisään.

Hybirdit on sikäli hölmöjä että akku tuo vaan lisäpainoa eikä siitä sillai ole iloa ellei aja ku mummo alle 40kmh. Mulla parkkihallissa 24c/kwh hinta lataustolpasta 22w teholla. Sitten toki jos painelee väärään paikkaan(keskustat etenkin, jossa ruuhkaa), niin saa maksaa yli 50 joskus, silti tolkuttomasti bensaa edullisempaa.
Mä luulen että hybridit on pidemmän päälle välivaihe, tuskin niitä paljoa näkyy 50 - 100 vuoden päästä? Mulle ne tuo tällä hetkellä joustavuutta mitä ei täyssähkössä vielä ole, mutta toisaalta ei tartte kuluttaa lähellekään niin paljon bensaa tai dieseliä mitä pelkkä polttomoottori käyttäisi. Muutenkin sähköllä on mukavampi ajaa, kun kyyti tasasempaa.

En mä kyllä pitkällä reissulla paljoa tuota lataile, sitä lisäkilsaa tulee niin vähän. Kotipihassa se laturi täytyy olla jotta olis järkevää omistaa lataushybridi.
 
Akulla on tietty määrä syklejä mitä se keskimäärin kestää, niin pienellä hybridin akulla syklit ja käyttöikä menee umpeen paljon nopeammin kuin täyssähköautossa kun parhaillaan/pahimmillaan ladataan pari kertaa päivässä tyhjästä täyteen. Eli ei pitäis ajaa koko ajan isoa autoa pienellä akulla, antaa polttomoottorinkin tehdä töitä. Ja samoin polttomoottorin kannalta hyvä ettei bensa ja öljyt seiso paikoillaan pitkiä aikoja vaan toiminta olis jotenkin tasaista.
Ihmeen hyvin kuitenkin kestävät, eiväthän hybridit edes mitenkään lämmitä sitä polttomoottoria, sitten yhtäkkiä vaan pakkasella jossain isossa ylämäessä 100km/h viikon seisonut polttomoottori paukahtaa päälle kun sähkömoottori ei jaksa. Luulis että hirveä stressi moottorille, mutta en ole kyllä kuullut että lauennut vehkeitä noiden takia.
Akkupuoli enempikin kokenut noissa kovia.

View: https://www.youtube.com/watch?v=sqCGNgrSuCo

Jep, tätä vähän tullut mietittyä. Ajattelin ratkaista ongelman niin että vaihdan autoa parin vuoden välein ja toivon että akut kestää. Eli ympäristöstä hällä väli, mutta minkäs teet..
 
Täytyy myöntää etten ole jaksanut syvempään tutkia ja ehkä tutkin joskus, mutta mites vety?

Eikös tuokin oikeasti ole sähkön kanssa aikapitkälti naimisissa niin onkohan sekään hyvä systeemi.
 
Täytyy myöntää etten ole jaksanut syvempään tutkia ja ehkä tutkin joskus, mutta mites vety?

Eikös tuokin oikeasti ole sähkön kanssa aikapitkälti naimisissa niin onkohan sekään hyvä systeemi.
Kyllä, periaatteessa sähköauto. Tällä hetkellä vaan ongelma kun Woikoski möi vetyasemat pois 20 vuotta sitten mutta sehän on ollut aina aikaansa edellä 😁 Eikös Jägeen pitänyt tulla eka asema vai muistanko väärin? Kyllä menee kauan kun sähköauton syrjäyttää kun sähköä sentään saatavana joka notkossa
 
Ylivoimainen juttu Teslassa, Dog mode, aivan life saver mulle. Talvella lämpimänä ja kesällä kylmällä eikä kukaan vedä laseja sisään kun isolla ruudulla lukee auton lämpötila, on doggon kuva ja että omistaja palaa pian. Kesällä vedettiin Äijänpellon kierros ja kaverilla oli kauppakassi mukana, autoon minimilämpötila kierroksen ajaksi, akkua kului 1%.

Screenshot 2024-11-15 at 19.42.38.webp
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom