Kyykky- ja mavekyssäreitä

Miks bodarit ei tee kyykkyä eikä mavea vaan jotain prässiä ja taljavitkutuksia?

Jaa eikö tee? Voisin heittää muutaman nimen ihan vaan esimerkiksi.
Arska
Ronsteri
Hulkki
Franco Columbu

Noilta kaikilta on mave- ja kyykkyvideoita netissä yllinkyllin, eivätkä todellakaan oo ainoita kovia bodareita jotka näitä tekee/on tehnyt. Tuskin on olemassakaan kovaa bodaria, joka ei olis vääntäny mavea ja kyykkyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljokohan mave voisi olla, jos kyykky on 3x6x90kg?
Ite en ole juuri koskaan mavettanut. Kyykkyä tein 5x5x120 kg, rinnallevetoa 5x5x80 kg, mavessa meni samalla viikolla 150 kg ykkösenä suht helposti. 160 kg olis varmaan vielä menny. Laske siitä :D

Kuvasin tänään ekan kerran maastavetoani videolle ja kyllähän se selkä sittenkin pyöristyy, vaikka olen kuvitellut muuta. Eli osaan ottaa ihan hyvin oikean alkuasennon, mutta näköjään kun paino on noussut maasta noin 20-30cm niin keskiselästä vähän alaspäin tapahtuu pyöristymistä.

Miten tästä eroon? Tätä asiaa lie käsitelty ketjussa aiemminkin, mutta ei millään jaksaisi alkaa montaa kymmentä sivua tahkoamaan vastausta etsiskellessä.

miten kyykyssä ja mavessa peban käyttö ilmenee?

olen ymmärtänyt et ainaski pitas puristaa pakarat yhteen mutta ite en kyllä siihen pysty kuin yläasennossa, menee mahdottomaksi jo kun laskeutuu jotain 10-20 cm alas. onko vaan käsittämätöntä perseen heikkoutta vai pitäskö sen mennäki noin?

miten kyykyssä ja mavessa peban käyttö ilmenee?

olen ymmärtänyt et ainaski pitas puristaa pakarat yhteen mutta ite en kyllä siihen pysty kuin yläasennossa, menee mahdottomaksi jo kun laskeutuu jotain 10-20 cm alas. onko vaan käsittämätöntä perseen heikkoutta vai pitäskö sen mennäki noin?

Älä anna ton pakaroiden yhteenpuristamisen haitata liikkeiden suoritusta. Itse en ikinä purista perseenpuolikkaita tietoisesti yhteen kyykyssä/mavessa. Kyllä se hanuri hoitaa osuutensa automaattisesti kun tekniikka on muuten kunnossa.

Jep. Mulla menee ainakin raskaissa maveissa pakarat/alaselkä aika jumiin jos ei venyttele. Ja seuraavana aamuna on lihaskipua eli jotain on tullu tehtyä :D Ihan hyvin tepsii siis kyykky ja mave pakaroille vaikka en oo mihkään pakaroiden puristamiseen keskittyny, ehkä lähinnä molemmissa liikkeisä keskivartalon kasassa pitoon.

Teinpäs vaihteeksi kyykkyä hauiskäännön tilalla. Aika jännä asia jonka huomasin, kyykyssä yläviistoon katsomisesta on oikeasti hyötyä nousuvaiheessa, toisin kuin esim. mavessa. Olen aina ennen tuijotellut lattiaan kyykätessä, kuten Rippetoe neuvoo Starting Strengthissä. Tämä tekniikka toimii ihan hyvin lämppäreissä, mutta nyt tajusin ekaa kertaa, että se saattaa olla alaselälle aika kuolettavaa. Nyt ei nimittäin alaselässä tuntunut treenin jälkeen mitään, vaan kaikki kipu meni jalkoihin, kuten kuuluu. Yksi asia on kuitenkin se, että alaspäin katsellessa ja tekemällä selällä sellaisen julle-hybridi-liikkeen, nousee enemmän rautaa vähemmällä vaivalla. Vähemmällä vaivalla, koska yläselän ei tarvitse tehdä niin paljon töitä kropan pitämiseksi pystyssä.

Tämä oli varmaan monelle aika itsestäänselvää, mutta mulle se oli jonkinlainen ahaa-elämys. En kuitenkaan mene sanomaan, kumpi tyyli on loppupeleissä parempi, sillä itse opin aikoinaan takareisien käytön kyykyssä nimenomaan katsomalla alas nousuvaiheessa. Mutta jos on alaselän kanssa ongelmia eikä kyykkyraudat ole nouseet pitkään aikaan, kuten mulla, niin tekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota ( no shit, tiedän).

Tekis mieli vaihtaa 3-jakoinen ohjelma vähän tiukempaan 2-jakoiseen, jossa tulis käytyä koko kroppa 2 kertaa viikossa läpi.
Mietin vaan, että onko muilla tullut ongelmaa SJMV:n kanssa. Oon tehnyt sitä säännöllisesti jo varmaan vuoden, mutta silti takareidet tulee joka treenistä todella kipeiksi ja liikkuvuus on seuraavat 2-3 päivää about kolmanneksen normaalista.
Painot on ollut suht maltillisia (raskain sarja 10x110kg) ja liikkeen teen suoralla selällä ja jaloilla siihen asti että tuntuu selvä venytys takareisissä (treenissä ei mitään kipuja). Venyttelyt päälle muutama tunti treenin jälkeen.

Ei siinä varmaan auta muutakuin alkaa tekemään ja toivoa että takareidetkin alkais palautumaan nopeammin, mutta onko olemassa mitään järkevää konstia millä tuota kipua ja kireyttä saisi ehkäistyä?

Riittääkö Hack-kyykky yksijakoisen jalkatreeniksi?

e. Tai siis, en tekisi sitä pelkästään, mutta kertoina jona se olisi etu-/takakyykyn tilalla, niin riittääkö sen suoma venytys jne?

Riittääkö Hack-kyykky yksijakoisen jalkatreeniksi?

e. Tai siis, en tekisi sitä pelkästään, mutta kertoina jona se olisi etu-/takakyykyn tilalla, niin riittääkö sen suoma venytys jne?

itse ottisin mukaan viellä suorinjaloin maven tuon hack kyykkyn lisäksi muuten jää takareidet liian vähälle

vedättekö mavessa hapet ja paineet ala-asennossa vai ylhäällä? Ite teen ekan yleesä että alaalla hapet ja kun oon saanu nostettua yläasentoon niin siellä päästän paineet ja otan uudet, ja pidän ne sitten seuraavan toiston yläasentoon jne. Sitten, että kannattaako yläselkää vartavasten pyöristää kun lähtee vetää, kuten konsta tekee?

Paineet saa paremmin yläasennossa, toki on huippuvetäjiä mitkä ottaa paineet juuri ennen kuin alkaa vetämään. Kokeile kumpaakin ja käytä sitä kumpi tuntuu paremmalta. Eikä yläselkää tarvi pyöristää vedossa!

Onko mitään haittaa käyttää vyötä kyykyssä myös työsarjoissa? Ajattelin suosiolla ottaa sen käyttöön kun tuo alaselkä ei lopeta kiukuttelemista. Keskikroppa pitäisi kyllä saada vahvistumaan, ja kyykyssä se selkä aikoinaan menikin pariksi kuukaudeksi juntturaan.

Onko mitään haittaa käyttää vyötä kyykyssä myös työsarjoissa? Ajattelin suosiolla ottaa sen käyttöön kun tuo alaselkä ei lopeta kiukuttelemista. Keskikroppa pitäisi kyllä saada vahvistumaan, ja kyykyssä se selkä aikoinaan menikin pariksi kuukaudeksi juntturaan.

Mitä vähemmän vyötä käyttää, sitä enemmän keskikroppaan saa voimaa

Ok, eli mulla murtui toinen nilkka 3 kohdasta onnettomuudessa muutamia vuosia sitten. Se jäykistyi jonkun verran, olisko siinä liikerataa runsas puolet terveestä nilkasta.

Se tietenkin haittaa (täys)kyykyn tekemistä aikalailla.

Kysymykseni on, voisinko laittaa kantapäiden alle jotain, joten nilkan asento olisi parempi ja mahdollistaisi alemmas kyykkäämisen? Mahtaako tuohon liittyä riskejä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom