Kyykky- ja mavekyssäreitä

Maven teen keskimäärin 1.5x viikossa, vuoroviikoin kahdesti ja vuoroviikoin kerran. Paljos tommosessa kevennetyssä kyykyssä otetaan painoista pois? 10-15%?

Taidat tehdä starting strength -tai vastaavan tyyppistä ohjelmaa. Jos yksijakoinen miellyttää niin kannattaa tsekata Single Factor -ohjelma tuolta treenipuolen stickyistä.

Kevennyksenhän voi tehdä vaikka niin että ottaa 30% 5max. painosta pois ja tekee sillä 2x5-8.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites noilla kantapäistä korotetuilla painonnostokengillä mavettelu onnistuu? Kuullemma pakottaa jalkoja enemmän töihin (selkävetäjille vink vink).

Toki yleensä vedetään niin matala pohjasilla kuin mahdollista, mutta tulee samaan treeniin etukyykky, ja noista Power Perfecteistä pitäisi tulla salikengät treeniin kuin treeniin.

Kokeilin kyykkyä smithissä ja tuntui heti paremmalta. Tanko pysyy tasapainossa ja voi enempi keskittyä itse kyykkäämiseen. Mutta huijaanko itseäni tässä? Helpottaako tuo suoritusta vai keventääkö myös? Keskivartalo on yleensä suuressa osassa, mutta viekö tämä siltä ns. painetta?

Kokeilin kyykkyä smithissä ja tuntui heti paremmalta. Tanko pysyy tasapainossa ja voi enempi keskittyä itse kyykkäämiseen. Mutta huijaanko itseäni tässä? Helpottaako tuo suoritusta vai keventääkö myös? Keskivartalo on yleensä suuressa osassa, mutta viekö tämä siltä ns. painetta?

Kyllähän se keskivartalon työtä vähentää, kun tankoa ei tarvitse stabiloida mistään suunasta, vaan se kulkee kuin kiskoilla. (Tuosta syystä liikerata ei välttämättä ole paras mahdollinen, kun tanko ei pääse elämään noston mukana, niinkuin vapailla painoilla).

Mitähän tuosta sanoisi, muuta kuin että liikkeitä ei oikeastaan voi edes verrata. Smithkyykky on laitteessa tehty kyykky, joka varmasti tuntuu hyvältä ja paremmin eristävältä liikkeeltä nimenomaan reisille. Kun taas vapailla painoilla tehdyt kyykyt ovat kokonaisvaltaisempia, jotka treenaavat paremmin koko kroppaa.

Se ei tarkoita, että smithissä tehtynä kyykky olisi jotenkin huono liike, voi silläkin paikkansa treenissä olla, mutta jos vapailla painoilla kyykkyä kykenee tekemään, niin en missään nimessä sitä hylkäisi.

Tämä selvä. Tuota vähän epäilinkin, että tuo painottuisi enemmän pelkille etureisille. Yksijakoisesta kun vetelen, niin lienee parasta palata normaaliin takakyykkyyn.

Mitäs kannattaisi venytellä että saisi tuon kyykyn ala-asennossa tapahtuvan alaselän niiauksen pois? Ihan selvästi pyöristyy alaselkä kun peilistä katsoo. Arvatenkin tästä johtuen aikoinaan myös selkä meni kyykyssä..

Mitäs kannattaisi venytellä että saisi tuon kyykyn ala-asennossa tapahtuvan alaselän niiauksen pois? Ihan selvästi pyöristyy alaselkä kun peilistä katsoo. Arvatenkin tästä johtuen aikoinaan myös selkä meni kyykyssä..

Lonkankoukistajat, takareidet ja pakarat on tärkeimmät. Voit koittaa myös kääntää jalkateriä ulospäin - itsellä ainakin kyykky muuttuu huomattavasti luonnollisemmaksi kun kääntää jalkateriä ulos. Yksi hyvä venytys on olla ns. vauva-asennossa (tjsp.) eli istua kyykyssä perse ja kantapäät maassa ja venyttää hiljalleen paikkoja auki.

Mulla oli aikanaan sama ongelma, mutta oon venytellyt ahkerasti niin alkaa päästä jo melkein ass-to-grass kyykkyyn ettei alaselkä niiaa.

Kannattaa katsoa tämä http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Lonkankoukistajat, takareidet ja pakarat on tärkeimmät. Voit koittaa myös kääntää jalkateriä ulospäin - itsellä ainakin kyykky muuttuu huomattavasti luonnollisemmaksi kun kääntää jalkateriä ulos.

Jalkaterien asentoa säätäessä kannattaa muistaa tarkistaa että polven suunta on jalkaterän suuntaan. Jumppakepillä/pelkällä tangolla kokeillessa väärää asentoa ja vääntöä polvessa ei varmasti tunne, ja painojen kanssakaan ei välttämättä. Ylhäältä päin itse katsoessakaan ei nää virhettä helposti. Minä korjasin omassa kyykyssä tuon ongelman oikeastaan vasta 2 vuoden kyykkäilyn jälkeen viime kesänä kun sivusta katsonut kaveri asian huomasi. Piti siis kääntää jalkateriä hieman sisään päin. Muuten polvet niiasi alas mennessä, ei paljoa mutta kuitenkin. Onneksi näillä meikäläisen romuilla ei saanut vielä polveen vahinkoa aikaiseksi.

mitäs mieltä ootte levytanko hack-kyykystä?tykkään ite siitä enemmän niin raskas ja tehokkaan tuntunen liike teen sen yleensä takakyykyn jälkeen.välillä teen sit suorijaloinmavee

Liian isot painot jos niiaa etkä pysty sitä kontroillaamaan.

No tuskinpa vaan kun sama ongelma vaikka selässä ei olisi mitään. Pitää vaan koittaa venytellä alakroppaa päivittäin, jospa se siitä paranisi.

No tuskinpa vaan kun sama ongelma vaikka selässä ei olisi mitään. Pitää vaan koittaa venytellä alakroppaa päivittäin, jospa se siitä paranisi.

Jep, jalkojen venyttelyä ahkeraan. Takareidet ja pakarat erityisesti. Niin ja kannattaa toki käydä hierojalla aina silloin tällöin :)

Mulla lipes tänään pari kertaa mavea tehdessä peukut pois tangosta, eli vedin oikeastaan neljällä sormella..(Ihan vaan parissa toistossa) tekniikka muuten oli parempi kuin yleensä.Auttaako toi nostossa vai haittaa?(Ei varmaan vetävissä liikkeissä apinaote ole hyvä? :D )

Mulla lipes tänään pari kertaa mavea tehdessä peukut pois tangosta, eli vedin oikeastaan neljällä sormella..(Ihan vaan parissa toistossa) tekniikka muuten oli parempi kuin yleensä.Auttaako toi nostossa vai haittaa?(Ei varmaan vetävissä liikkeissä apinaote ole hyvä? :D )

Itse vedän aina myötäotteella ilman peukaloita :)

Mitä sen väliä jos ote kerran pitää, teen useinkin vähän tuohon tapaan. Vähemmän kuoriutuu nahkaa käsistä kun tanko on enemmän sormilla kuin kämmenessä, eli siinä keskimmäisten sorminivelten kohdalla. Vetomatkakin taitaa olla hieman lyhyempi ;)

Mitä sen väliä jos ote kerran pitää, teen useinkin vähän tuohon tapaan. Vähemmän kuoriutuu nahkaa käsistä kun tanko on enemmän sormilla kuin kämmenessä, eli siinä keskimmäisten sorminivelten kohdalla. Vetomatkakin taitaa olla hieman lyhyempi ;)

Sitten kun sinusta tulee vahva niin haluat pitää tangon kunnolla käsissä. Vai minkälaisia rautoja vetelet mieluummin tuolleen?

Sitten kun sinusta tulee vahva niin haluat pitää tangon kunnolla käsissä. Vai minkälaisia rautoja vetelet mieluummin tuolleen?

Jos tuo ei onnistu sinulta, ei se välttämättä todista etteikö toiset siihen kykene ;)

Tässä lainaus eräältä toiselta foorumilta:
"panostin paljon loppuvetoon ja vedin pukeilta polven alta 420 kiloa. Kun pukeilta tuli 400 kiloa tai enemmän, niin tiesin, että lattiasta tulee aina 350 kiloa. Isot raudat toivat itseluottamusta ja paransivat näppivoimaa. Minä pystyin pitämään tangon aivan viimeisten nivelien varassa sormien päissä. Silloin vetomatka jäi lyhyemmäksi ja mahdollisti taloudellisen noston."

Sanaili jo "miehen ikään" päässyt Nummisto kahvilan pöydässä syksyllä vuonna 2004.

Ei kantti uskoo kaikkee mitä sanotaan, vaikka Nummisto olikin voimiltaan hirviö.

Jos tuo ei onnistu sinulta, ei se välttämättä todista etteikö toiset siihen kykene ;)

Tässä lainaus eräältä toiselta foorumilta:
"panostin paljon loppuvetoon ja vedin pukeilta polven alta 420 kiloa. Kun pukeilta tuli 400 kiloa tai enemmän, niin tiesin, että lattiasta tulee aina 350 kiloa. Isot raudat toivat itseluottamusta ja paransivat näppivoimaa. Minä pystyin pitämään tangon aivan viimeisten nivelien varassa sormien päissä. Silloin vetomatka jäi lyhyemmäksi ja mahdollisti taloudellisen noston."

Sanaili jo "miehen ikään" päässyt Nummisto kahvilan pöydässä syksyllä vuonna 2004.

"pystyin pitämään" on eri asia kuin että kannattaa pitää.
Tuo on nyt ihan naurettavaa että sen takia sormien varassa pitäisi että nostosta tulee "taloudellisempi".

Jokainen hermoston toimintaa ymmärtävä tietää että sormiin siirtyvä voimantuotto korreloi koko kropan voimantuoton kanssa.
Eri asia jos se vain tippuu sinne koska puristus loppuu, silloin on hyvä pystyä pitämään se siellä koska muuten nosto epäonnistuu.

285 olen vetänyt tuolleen, lopputuloksena runsaasti verta ja nahkaa lattialla. Syy? Sormivoimat eivät riittäneet pitämään tankoa nyrkissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom