Kyykky- ja mavekyssäreitä

Onko järkeä tehdä 2 eri kyykkyä treenissä?

Nykyisin on 3 jakonen ohjelma ja jaloille oma päivä:

Takakyykky
Bulgarialainen kyykky
Etukyykky
Reidenkoukistus
Pohkeet

niin siis onhan tuossa 3 kyykkyä ;) mutta tuota etukyykkyä mietin, että pitäisikö vaihtaa johonkin muuhun?
Tuntuu aina että ei saa oikeen takakyykyn jälkeen paukkuja siihen, vielä kun bulgarialainen vie mehuja siinä tasapainoilussa..

Miten olisi hack-kyykky ennemmin tai peräti jalkaprässi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Takakyykky
Bulgarialainen kyykky
Etukyykky
Reidenkoukistus
Pohkeet

niin siis onhan tuossa 3 kyykkyä ;) mutta tuota etukyykkyä mietin, että pitäisikö vaihtaa johonkin muuhun?
Tuntuu aina että ei saa oikeen takakyykyn jälkeen paukkuja siihen, vielä kun bulgarialainen vie mehuja siinä tasapainoilussa..

Joo ehdottomasti kannattaa siirtyä hackiin tai prässiin sen jälkeen kun on kyykännyt itsensä kanveesiin! Itselläkin on isojakoinen ohjelma käytössä jossa tehdään jalat yhtenä päivänä, ja jaksan tehdä tasan 3 sarjaa kyykkyä kovaa. Sen jälkeen jos vielä haluaisi jatkaa niin pitäisi keventää painoja älyttömästi ja tekniikka menee silti täydelliseksi "selkäkyykyksi".

Takakyykky
Bulgarialainen kyykky
Etukyykky
Reidenkoukistus
Pohkeet

No ei ainakaan etukyykkyä noiden kahden jälkeen, se on kuitenkin sen verta haastava liike. Itse en kyllä näe järkeväksi tehdä montaa kyykyn variota yhdessä treenissä. Ennemmin vaihtelee niitä viikkotasolla mutta yhden treenin sisällä xkyykky ja reidenojennus riittää IMO.

miten pyöristetään yläselkä oikeaoppisesti niin ettei alaselkä kans? ja voikohan sitä jotenki harjoitella ettei tarvi sit arvuutella mavettaessa
Voihan tuota harjoitella varmaan ilmankin että ihmettelee siinä vaiheessa kun on ladattu tanko edessä. Itte teen mavessa niin että katse alaviistoon, ei kuitenkaan ihan jalkoihin, olkapäät roikkumaan ja kun nostat niin muista puristaa perseellä koko ajan, silleen alaselkä ei pääse pyöristymään. Ja muista ettei sitä persettä myöskään liian ylös, silloin menee vituiksi.

No johan tuon tuen ja lämmittimen ero tulee jo nimessäkin, eli tuen tarkoitus on tukea ja lämmittimen ainoastaan pitää nivel lämpimänä.

Jos kyykky sattuu polviin, kannattanee ennemmin miettiä miksi se sattuu ja tehdä sen mukaan muutoksia joko itse kyykkyyn tai siihen valmistautumiseen. Lämmittimestä ei itsessään mitään haittaa ole, muttei niitä pidä käyttää siksi, että niiden avulla voitaisiin oikoa lämmittelyistä.

Tekeekö kovat kyykkääjät vielä miten isoilla painoilla bulgarialaista kyykkyä tangolla? Itellä vaikka on pienet painot niin aina välillä pitkän sarjan lopuks tuntuu tasapaino pettävän, kun jalat on niin hapoilla. Tossa vois varmaan jotain käydäkin jos ei väsyneenä saa sitä toista jalkaa penkin päältä alas tukemaan?

No johan tuon tuen ja lämmittimen ero tulee jo nimessäkin, eli tuen tarkoitus on tukea ja lämmittimen ainoastaan pitää nivel lämpimänä.

Jos kyykky sattuu polviin, kannattanee ennemmin miettiä miksi se sattuu ja tehdä sen mukaan muutoksia joko itse kyykkyyn tai siihen valmistautumiseen. Lämmittimestä ei itsessään mitään haittaa ole, muttei niitä pidä käyttää siksi, että niiden avulla voitaisiin oikoa lämmittelyistä.

Kiitos vastauksestasi, mutta nimenomaan tarkoitin että miten ulkoisesti kaupassa tunnistaa onko kyse lämmittimestä vai ihan tuesta? Alottelija kun olen niin anteeksi vain en tiedä tällaisia asioita vielä..

^Joissain polvituissa on merkitty tukitaso, muistaakseni välillä 1-4; ykkönen tukee hyvin vähän, nelosella taitaa olla jo jonkinlainen saranoitu tukirakenne. Lämmittimillä taso on varmaankin 1 tai korkeintaan 2.

Onko normaalia kun kyykky- tai mavesarjan jälkeen tuntuu painetta alaselässä? Lihaksissa käsittääkseni. Tuo voimistuu jos menee rentona roikkumaan esim. leuanvetotankoon. Hetken kun liikkuu niin lähtee pois.

tekeekö porukka täälä paljon askelkyykkyjä ihan tangolla? Itse en näe kyseistä liikettä kovin monen tekevän ( tai no yleensäkään kyykkyjä :D). mutta siis itsellä on tuo ollut nyt ihan pääliikkeenä ja on ihan älyttömän raskas liike sekin.. mitenkä vahvistaako kyseinen liike keskivartaloa yhtä hyvin kun jos vaikka takakyykkyyn vertaa? Itsellä on seuraavat päivät ainakin perse hellänä ja en persettä saa noin kipeäksi ainakaan perus kyykyllä.

Kyllähän sitä tulee tehtyä, varmaan pari kertaa viikkoon. Kotona kun treenailen niin liikevalikoima on väkisinkin suppeampi ja tästä on tullut yksi tärkeimmistä liikkeistä jaloille. Rasitus tuntuu eniten persuuksissa ja etureisissä. Keskikroppa ottaa myös hyvin osumaa. Jotenkin olen tullut siihen tulokseen, että nämä yhden jalan liikkeet vahvistavat erityisen hyvin kylkiä.

20 toiston kyykkyohjelma 3-jakoisessa?

Mulla on tullut kyykyssä jonkinlainen seinä vastaan viime viikkoina. Viimeisen puolen vuoden aikana kehitystä on tullut oikein mukavasti ja tällä hetkellä parhaat sarjat ovat 10x100kg ja 6x110kg. Molemmat ass-to-grass -tyyliin kyykättynä.

Oon treenannut jo pidemmän aikaa 3-jakoisella 3-4krt/vko (jalat/vatsat, selkä/olkapäät, rinta/kädet) joka puree edelleen hyvin muihin paitsi kyykkyyn. Kyykyssä oon tehnyt enimmäkseen 5-10 toiston sarjoja 4-5 per treeni, mutta nyt progression ylläpitäminen on alkanut vaikeutua / pysähtynyt kokonaan.

Ajattelin vaihtaa vähän treenimetodia kyykkyyn ja kysymys kuuluu, että miten 20-toiston kyykkyohjelma mahtais toimia 3-jakoisen sisällä jalkapäivänä tehtynä? Normaalistihan tuota olis tarkoitus tehdä 3 kertaa viikossa, mutta mulla tulis keskimäärin vähän reilu 1 jalkatreeni per viikko. Jos tekisin vaikka 10 viikkoa ja aloituspaino olisi 85-90kg ja tavoite tuo 110kg?

Kommentteja?

Ajattelin vaihtaa vähän treenimetodia kyykkyyn ja kysymys kuuluu, että miten 20-toiston kyykkyohjelma mahtais toimia 3-jakoisen sisällä jalkapäivänä tehtynä? Normaalistihan tuota olis tarkoitus tehdä 3 kertaa viikossa, mutta mulla tulis keskimäärin vähän reilu 1 jalkatreeni per viikko. Jos tekisin vaikka 10 viikkoa ja aloituspaino olisi 85-90kg ja tavoite tuo 110kg?

Kommentteja?

Toimii varmasti pirun hyvin noissa painoissa (tietysti voit tehdä myös 10-15 toistoa, ettei ihan happikuolemaan lopu sarjat). Pitkät sarjat toimivat todennäköisesti paremmin kun lyhyet sarjat jos pattia ei vielä hirveästi ole. Joillainhan voi olla pienilläkin voimilla suhteessa hyvin pattia, silloin voi taas päinvastoin olla asianlaita.

Sillein että ottaa joka toiston välissä hyvin happea, tekee sarjat tavallaan ykkösinä, saa itsensä niin loppuun että yksi sarja riittää ja seuraavina päivinä ei kävellä ilman irvistystä :) Tietysti muut liikkeet tähän päälle.

Tein eilen pitkästä aikaa kyykkyä n. vuoden prässivaiheen jälkeen. Huomasin kuitenkin, että en enää voi pitää tankoa selässä. Ongelmana on vasemman käden kyynärpää ja olkapää. Ei suoranaisesti tunnu venytystä, mutta jotain painetta ja kipua kylläkin. Kokeilin eri oteleveyksillä, mutta niillä ei ollut vaikutusta. Ja tässä vaiheessa oli niskassa pelkkä tanko!! Vuosi sitten kyykkäsin vielä helposti syvään ihan painojenkin kanssa eikä mitään noita kipuja tullut. Onkohan tämä vaan liikkuvuudesta kiinni, koska olkapäähän on tullut aika paljon massaa verrattuna vuoden takaiseen? Onko ehdotuksia ongelman ratkaisuun?

Venyttely ja suosittelisin käymään hieronnassa. Sitä uskokkaan miten paljon hieronta lisää liikkuvuutta ja vähentää juurikin tuommosia paineen tuntua/kipua.

Kiitos. Ajattelin itekin tota hierontaa, kun on taas vähän aikaa viimeisestä kerrasta ja sekin oli selälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom