Kyykky- ja mavekyssäreitä

Mulla on ruvennu tuntuu lonkankoukistajissa ikävä tunne kun kykkää syvälle. samanlaisen tunteen saan aikaiseksi kun koukistan jalan ylös niin että lonkankoukistaja on täysin supistunut. Vinkkejä parantamiseen?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään kokeilin lankun laittamista kantapäiden alle ja homma toimi loistavasti :rock:
Mäkin kokeilin kyykyssä tänään ekaa kertaa tota.
(älkää kysykö miksi vasta nyt)

Tuntui niin paljon kevyemmältä kuin normaalisti, että vahvasti harkitsen tuon käyttöä jatkossakin.

Kyllä, venyttelyä on tehty säännöllisesti heti tunteen ilmestymusen jälkeen. On se vähän auttanu, ehkä aika sen parantaa kun tarpeeksi kauan venyttelee

Hei mäkin kokeilin tätä perjantaina ekaa kertaa! :D

Tuo helpottaa, ja suositellaan etukyykyssä etureisin eristämiseksi, mutta mitä olen lukenut niin moni sanoo että tuhoaa varmasti polvet (takakyykyssä) pidemmän päälle :wtf: Kai johtuen siitä että polvet menevät tuolloin luonnottoman paljon varpaiden eteen. Kuullostaa aika karulta, kun miettii että kyykkykengissä on pienet korotukset kantapäissä valmiiksi, ja monesti käytetään 2,5 kiekkoja sielä kantapäiden alla (eivät juuri korkeampia).

Muistaakseni Hulkkikin sanoi että ei pysty (taka)kyykkyäämään ilman tuota blokkia. Itsellänikin on paljon ongelmia kyykyssä eteenpäin kaatumisen ja nilkkojen kääntymisen takia, mutta kaikki liikkuvuus harjoitteet on tehty ja etukyykky sujuu pohjaan asti tosi luontevasti selkä suorassa että kai tuo takakyykky ei vain kaikkien välityksille ole se paras. Onhan mavessakin niin hirmusia tulos eroja ja penkissäkin selitellään pitkää toistomatkaa että kai kyykyssäkin on moinen mahdollisuus yksilöllisyydelle.

Eli vaikka ilman blokkia tehdään jos pystyy, niin joillekkin se voi olla tarpeen.

Olen huomannut ,että ainakin omissa "tavallisissa sisäpelikengissä" on kantapäät todella korkealla. Kun kokeilin litteäpohjaisia, niin painot pysyivät paremmin niskan takana. Ei ollut niin kova etukeno enää. Huomasin eron varsinkin syväkyykyissä.

Missä suhteessa teillä menee sjmv ja mave?

Sjmv:n otin vasta mukaan treeneihin ja nyt paras vika sarja on 6*102,5kg. Kun taas viime mave reenissä vika sarja oli 7*110kg. Eron ei kai kuuluisi olla noin pieni? Veikkaisin että mavessa tekniikka taitaa kusta?

Syksyllä kun otin maven treeneihin mukaan niin paras sarja oli kevyt 6*125kg? Nyt oon jonkun aikaa vetäny kevyttä dietti mikä varmaan osalta vaikuttaa tuohon mave tulokseen.

Kyykyssä paras tulos on 6*102,5kg.

Itselläni on kyllä melkoinen ero sarjapainoissa. Jos perus mavessa teen vaikka 5*180, niin sjmv olisi ehkä 5*125 korkeintaan. Oma mave tyylini on aika jalkavoittoinen ja muutenkin alaselkä tuntuu olevan heikoin lenkki.

Maastavedossa tulee tehtyä lyhyempiä sarjoja kuin sjmv:ssä mutta mavessa painot on luokka 5*180 ja eilen otin sjmv:t 3x8 vain 90kg. Idea oli siinä että sain huomattavasti paremman tuntuman takareisiin kun tein pienellä painolla, on tuota vastaavaa sarjaa tullut tehtyä myös 3x8 ja 110kg mutta tuntumaa ei sillä ole meinannut saada. Mave ja sjmv:ssä pitäisi kyllä olla aika suuri ero koska sjmv:ssä haetaan kunnon tuntumaa negatiivisessa vaiheessa ja mavessa taas painot tiputetaa lattiaan.

Se tosiaan riippuu paljon siitä miten sen tekee ja mitä sillä hakee. Tuntumaa hakemalla paino on pieni. Mä itse teen suorinjaloin vedossa lyhyttä sarjaa isolla painolla, enkä laske painoa maahan asti ja omat sarjapainot ovat suorinjaloin vedossa melko lähellä maastavedon sarjapainoja.
Tarkoitukseni tolla on saada voimaa takareisiin ja käyttää lihasten elastisuutta yms. hyödyksi. Kyllä tälläkin tyylillä on tullut huomattavasti massaa takareisiin ja liikkuvuus on parantunut.

Maastavedossa tulee tehtyä lyhyempiä sarjoja kuin sjmv:ssä mutta mavessa painot on luokka 5*180 ja eilen otin sjmv:t 3x8 vain 90kg. Idea oli siinä että sain huomattavasti paremman tuntuman takareisiin kun tein pienellä painolla, on tuota vastaavaa sarjaa tullut tehtyä myös 3x8 ja 110kg mutta tuntumaa ei sillä ole meinannut saada. Mave ja sjmv:ssä pitäisi kyllä olla aika suuri ero koska sjmv:ssä haetaan kunnon tuntumaa negatiivisessa vaiheessa ja mavessa taas painot tiputetaa lattiaan.

Kyllähän mistä vain liikkeestä saa raskaan kun vain moninkertaistaa toiston keston. Tai muuttaa hieman suoritustekniikkaa jne. Hyvä bodari ei tarvitse paljoa painoa vai miten se oli :)

Onko normaalia, kun on nyt 4kk kyykännyt kolmesti viikossa ei perättäisinä päivinä, niin about 3vk on polvien sisäsyrjässä poikittain tuntunut lievää kipua? Kipu on siis hyvin lievää ja käytännössä se tuntuu koko ajan, ehkä lievä polttava tunne kuvaa paremmin. Mitään terävää kipua kyykkääminen ei ole missään vaiheessa aiheuttanut.

Onko normaalia, kun on nyt 4kk kyykännyt kolmesti viikossa ei perättäisinä päivinä, niin about 3vk on polvien sisäsyrjässä poikittain tuntunut lievää kipua? Kipu on siis hyvin lievää ja käytännössä se tuntuu koko ajan, ehkä lievä polttava tunne kuvaa paremmin. Mitään terävää kipua kyykkääminen ei ole missään vaiheessa aiheuttanut.
Aika useasti kyllä kyykkäilet. Jos kipu tuntuu lihaksessa se on ihan ok. Pidä nyt kuitenkin välillä vähän pidempää taukoa jalkatreeneistä jos palautuminen ei ole riittävää.

Eli "kipu" tuntuu siis polvinivelessä, nivelrustossa. Lihakset ehtii palautumaan hyvin ja progressio on ollut lähestulkoon lineaarista, poislukien ohjelman vaihdon yhteydessä tehty "reset". Tarkoituksena olisi tehdä 1-jakoisella viellä 2kk.

Eli "kipu" tuntuu siis polvinivelessä, nivelrustossa. Lihakset ehtii palautumaan hyvin ja progressio on ollut lähestulkoon lineaarista, poislukien ohjelman vaihdon yhteydessä tehty "reset". Tarkoituksena olisi tehdä 1-jakoisella viellä 2kk.

Oletko tehnyt lihashuoltoa säännöllisesti ja riittävästi? Minulla tuli jonkin verran kipuiluja kun yksijakoisessa aloittelijaohjelmassa alkoi sarjat olemaan omiin voimiin nähden raskaita. Monesti tuntui että polviin koskee ja kipu hävisi sitten treenin aikana, kun paikat vetristyi. Oli seurausta liian vähästä venyttelystä, ja ongelma poistui venyttelemällä ja paremmalla alkulämmittelyllä.

Toinen juttu on tuo jatkuva lineaarinen progressio, johon voi jossain vaiheessa olla järkevintä tehdä muutos siten että maastavetopäivänä (jos teet kerran viikkoon maven) otat alkuun kyykyn kevennettynä. Eli kaksi kovaa ja yksi kevyt kyykky viikossa (single factor-ohjelmaa mukaillen).

Pakko myöntää, että olen venyttelyt laiminlyönyt miltei kokonaan. Viikossa tulee venyteltyä korkeintaan kolmena päivänä noin 10min kerrallaan, panostan tähän reilusti enemmän. Myös alkulämmittely on ollut vajaavaista, polkupyörällä salille, vaatteiden vaihto ja pari minuuttia kuntopyörää sykkeen nostoksi. Tämän jälkeen olen mennyt suoraan kyykkypaikalle ja ottanut lämpöä ensin pelkällä tangolla (15-20 toistoa) ja 60kg:llä (15-20 toistoa), jonka jälkeen lyhyet venytykset jalkoihin, perseelle ja selkään. Tämän jälkeen olen noussut 3-6 toiston sarjoilla 10kg välein sarjapainoihin.

Maven teen keskimäärin 1.5x viikossa, vuoroviikoin kahdesti ja vuoroviikoin kerran. Paljos tommosessa kevennetyssä kyykyssä otetaan painoista pois? 10-15%?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom