Kyykky- ja mavekyssäreitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Videoista päätellen monet isot pro:t (varusteineen) laskeutuu hyvin hitaasti lakipisteelle ja punnertaa siitä ylös.

Ihmisen näköiset (mutta usein vahvat) taas näyttää laskeutuvan aika reippaasti käyttäen painojen suunnanmuutokseen jonkin verran jännevoimaa.
Esimerkki: (eräs foorumilainen)

Voisiko joku asiasta enemmän tietävä avata tätä laskunopeuden merkitystä? Onko nopeasta laskusta hyötyä? Voiko se kankealle olla vaarallista jne? Kannattaako maksimiyritykset tehdä miten?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oli tarkoitus tulla linkkaamaan tämä ja tämä ja kehottaa tarkastelemaan heidän päällään olevia varusteita, tai oikeastaan niiden olemattomuutta. Siitä sitten olis voinut vetää johtopäätöksen että varusteilla täytyy laskeutua hitaasti, mutta sitten muistinkin vielä tämän, joka vähintäänkin kumoaa ton johtopäätöksen, ellei noissa varusteissa sitten oo niin paljon eroa että se vaikuttais asiaan. Tietysti tein senkin virheen että vertailen painonnostajien ja voimanostajien kyykkyjä keskenään.

En halua mutuilla sen enempää (vaikka valistuneita veikkauksia kyllä olis), vaan oikeastaan kiinnostais itseäkin kuulla asiasta.

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin pro-kamppeilla ei ole mitään asiaa kovin nopeasti alas ja syvyyskin haetaan tarkoin vain siihen, mihin pakko on. Lopputuloksena on sitten näitä milli milliltä-alas hivutuksia.

Varsinkin ATG kyykätessä voidaan taas suunnanmuutoksessa hyödyntää refleksejä ja pohjapomppua, jos vain tyyliin on tottunut ja liikkuvuus riittää, painonnostajille tyypillinen kyykkäämistapa. Tämä onnistuu myös pro-tasoa kevyemmillä varusteilla, jos kyykyt tekee normaalilla jalkojen asennolla (eikä ylileveällä ammattilaistyylillä) ja tarpeeksi syvältä.

Yleisin tapa on sitten välimuoto näistä eli hallittu alaslasku ja ripeä mutta kontrolloitu suunnanmuutos ilman varsinaista pohjapomppua, mikä lienee se paras tapa esim. vaakatasoon kyykätessä, jolloin suunnanmuutos täydestä vauhdista olisi ymmärrettävästi paljon vaikeampaa kuin rauhallisemmasta tahdista, toisin kuin pohjaan kyykätessä.

Itsekin melko syvältä kyykkäävänä suosin ripeää alasmenoa, ihan täysiä pommikyykkyjä painovoiman turvin alas mennen en kyllä uskaltaisi harrastaa...

DISCLAIMER: tämä oli enemmän mutuilua keskustelun pohjaksi kuin "kovaa" tietoa, vaihtoehtoisia näkemyksiäkin saa siis esittää ja se on suotavaakin, jos joku tietää paremmin...

Rowdy: -Kuten no-body tuossa jo turisikin, ei pidä mennä sekoittamaan keskenään kahta täysin eri liikettä keskenään. Tuossa esimerkki videoissasi kun oli pro:n tekemän pyllistys haarniska päällä ja alla sitten ihan oikea ja hyvännäköinen jalkakyykky sellaisella liikeradalla, jolla kyykky tulisikin suorittaa.

Mitä tuohon laskunopeuteen tulee, niin enempi tottumispuolen juttuja. Suuri osa painonnostajista tekee kyykkynsä juurikin tuota "pomppua" (eli elastisia komponentteja, varastoitunutta jänne energiaa tai miten tuota nyt kukanenkin haluaa kutsua) hyväksi käyttäen, koska tuo vauhdikkaampi pohjissa käyminen mahdollista sen hyväksi käytön ja tekee liikkeestä taloudellisemman. Kesken matkaa tehdyt suunnanvaihdokset estävät tuon aika tehokkaasti ja tämän vuoksi laskeutuminen on hitaampaa, että suunnan vaihdos voidaan tehdä halutussa kohdassa, jolloin liikerata jää lyhyemmäksi ja näin mahdollistaa isomman raudan nostamisen. Voimailussahan kun ei sääntöjen mukaan tarvi pohjissa käydä, joten se on turhaa siinä. Näin siis lyhykäisyydessään, tarkempaa ja syvällisempää selvennystä etsivä kyllä löytää vaikkapa alan kirjallisuudesta.

Mitä henk. koht. suosittelen perusharrastelijalle, niin tehdään kuten tuossa palstalaisen videossakin. Eli liike täydellä liikeradalla, laskut ja nousut hallitusti, muttei sen enmpää erikseen jarrutellen taikka hidastellen. Siis lähtökohtaisesti näin. Joskus voimailussa voidaan heikkoja kohtia vahvistaa hidastamalla tai jopa pysäyttämällä liike heikoimpaan kohtaan, mutta silloin pitää jo tietää mitä ja miksi sitä on tekemässä, että siitä hyötyy. Potailussakin voi tuota alaslaskua kontrolloidusti hidastaa, eli tehdä hitaampia eksentrisiä, mutta kuinka suuri hyöty tuota on, onkin jo eri juttu. Toki tuo kuuluisa tuntuma paranee, mutta pieneneekö rautamäärä ja näin ollen tuo mahdollinen tuntuman parannuksen tuoma hyöty vähenee?

Maksimikokeilut tekisin aivan samalla tekniikalla ja liikenopeuksilla kuin harjoittelisinkin, enpä näe syytä toimia toisinkaan.

Tällaisia ajatuksia täältä suunnasta. Ja kuten aina, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Viekö semikova vetotreeni muilta yöunet? Olen tehnyt nyt raskampaa settiä ja vetopäivän jälkeen pyörin koko yön sängyssä kuin puolukka... syysmarja sukuelimessä.

Kuinka myöhään illalla treenaat? Minä olen havainnut että jalkapäivänä en voi mennä yhtä myöhään salille kuin muina päivinä, tai en saa unta.

Kuinka myöhään illalla treenaat? Minä olen havainnut että jalkapäivänä en voi mennä yhtä myöhään salille kuin muina päivinä, tai en saa unta.

Jätän nelisen tuntia treenin loputtua väliä ennen nukkumaanmenoa. Enempää ei kerkee...

Itselläni oli ennen ongelma tuo hidas alas lasku, nykyään uskaltaa sinne 60% painojen hujakoille asti mennä "pommina pohjaan", mutta varsinaiset treenipainot sopivalla nopeudella, vähän räväkämmin vielä voisi tulla. Alaosa on/ollut sellaista hidasta kuluttavaa hakemista jota näkee monesti maksimeita koettaessa.

Viekö semikova vetotreeni muilta yöunet? Olen tehnyt nyt raskampaa settiä ja vetopäivän jälkeen pyörin koko yön sängyssä kuin puolukka... syysmarja sukuelimessä.
Itsellä kun vedin tuossa 4 viikon kovan voimatreeni jakson niin ei meinannut enää pysyä heräillä kun kotiin pääsi salilta, oli yhtä tuskaa syödä iltapala. Silloin kun teen bodaus ohjelmalla niin ei väsytä läheskään niin paljon, treenit myös silloin kestää vähemmän aikaa...
Eli ei todellakaan vienyt unia...

Kummassa tarvii kovemmat pidot keskivartaloon, leveällä vai kapealla asennolla kyykätessä??

Otin tänään videolle 75% kyykyn ihan tekniikkaa silmällä pitäen, onko jotain parannettavaa?
Itse olen muuten tyytyväinen vain se häiritsee kun rouhasee noin syvältä että meinaa vähän tuo keskikroppa vähän pettää.

Kummassa tarvii kovemmat pidot keskivartaloon, leveällä vai kapealla asennolla kyykätessä??

Otin tänään videolle 75% kyykyn ihan tekniikkaa silmällä pitäen, onko jotain parannettavaa?
Itse olen muuten tyytyväinen vain se häiritsee kun rouhasee noin syvältä että meinaa vähän tuo keskikroppa vähän pettää.

Hyvin meni, koska taisit saada orgasmin 0:33 :)

Ite pystyn nostamaan reilusti enemmän kapealla asennolla kuin leveällä.
Väittäisin että et ole tehnyt paljon leveällä? Kun leveän tekniikan oppii niin kyllä silloin rautaa enemmän liikkuu, bodarille tämä ei kuitenkaan ole niin tärkeä juttu vaan enemmänkin minne se rasitus kohdistuu...
Ei pahemmin voimanostossa kapeata käytetä ja siinä kuitenkin vain se nostettu rauta määrä merkkaa jotain.

Hieno on kyykky.

Näin yleisesti, asennon leveydestä riippumatta sitä enemmän tarvii keskivartaloon pitoja mitä pystymmällä selällä pystyy kyykkäämään. Toisaalta mitä pystympi selkä, sitä enemmän kyykky käy myös jalkoihin.

Väittäisin että et ole tehnyt paljon leveällä? Kun leveän tekniikan oppii niin kyllä silloin rautaa enemmän liikkuu, bodarille tämä ei kuitenkaan ole niin tärkeä juttu vaan enemmänkin minne se rasitus kohdistuu...
Ei pahemmin voimanostossa kapeata käytetä ja siinä kuitenkin vain se nostettu rauta määrä merkkaa jotain.

Saan naama punaisena tehtyä 120kgx3 leveällä ja 135 5x5 kapealla, en tijä mikä vikana. Ei ole leveä mulle.

Se leveä tuntuu niin vitusti mun reisien sisäreunassa alkean polven kohalta ja loppuen nivusiin ettei mitään rajaa. Saan käytettyä paremmin koko roppaa tuolla kapealla asennolla.

e. ja leveällä mun polvi haluaa tulla sisäänpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom