Kyykky- ja mavekyssäreitä

Löytyykö tota koko juttua mistään? Lukisin mielelläni.

Itellä on sitä ongelmaa, että kun kyykyssä mennään syvään niin jalkaterät pyrkii kääntymään ulospäin ja tämä johtuu viulukireästä piriformiksesta. Mutta ei ne tunnu normi kävelyssä ilmoittelevan itsestään.

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls32.htm

Simmons tuolla suosittelee, että jalkaterät pitäisi osoittaa suoraan eteenpäin.
Joskus 10 vuotta sitten uskoin kaiken mitä Louie kirjoitti, mutta nykyään olen esimerkiksi tuosta asiasta täysin eri mieltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän jalkaterät suoraan eteenpäinkin voi kyykätä, joilekin se jopa on se luontaisin asento. Mutta kohtuu laajan kokemuksen mukaan ei niitä montaa ole, joita on kyykkimään tullut opastettua, ketkä pystyvät jalkaterät kohtisuoraan eteenpäin osoittaen pohjiin kyykkäämään. Enkä mä kyllä huonolla huumorillakaan keksi siihen mitää perusteita miksi siihen pitäis pyrkiäkkään, mikäli toisin luontaisemmalta liike tuntuisi, niinkuin suurimalle osin tuntuu olevan.

Pääasiahan kuiten on, että se paketti miten sitä kyykkyä tekee, pysyy kasassa koko suorituksen ajan. Jos jalkaterät ja polvet osoittaa nyt vaikkapa klo puol 11 ja puol 2, niin ne osoittaa siihen laskeutuessa, alavaiheessa ja ylös noustessa. Ja taas jos ne jalkaterät ja polvet osoittaa suoraan eteenpäin, ne myös osoittaa sinne kyykyn jokaisessa vaiheessa.

Jos jotain yleistyksiä pitää keksiä, missä ei kyllä juuri mitään järkeä ole, niin mitä leveämpi asento on, sitä enemmän ne jalkaterät osoittaa viistoon ulospäin ja taas kapeammalla sitä kohtisuorempaan eteen. Mutta kylläpä vain on liikkuvuuksissa ja jo pelkästään eri ihmisten rakenteissakin (esim. lonkkanivel/reisiluun kaula) niin paljon eroja, ettei nuo moiset yleistykset pidä paikkaansa läheskään aina. Itse esim. kyykin jalkaterät aika reilusti ulospäin osoittaen, olipa asento sitten leveä taikka kapea. Helpottaa itsellä sinne kantapäiden väliin istumista kun pohjiin haluaa mennä. Mutta se kellä asia on toisin, ei ole mitään järkeä apinoida näkemäänsä vaan opetella omansa.

Oli nyt sitten oiken tai väärin, mutta ainakaan kyykkyraudat selässä niitä jalkateriä ei kannata ruveta "oikomaan". Venytykset on sitten erikseen.

Otanpa aloittelijana osaa tähän topicciin. Itse ihan vain parisen viikkoa takakyykkyä tehnyt. Luontainen "seisomisasento" ja tästä kyykkääminen ei oikean polven takia tahdo onnistua. Polvi lonksahtaa/naksahtaa jokaisella nostolla ja laskulla. Varsinkin nousussa jopa ilkeän tuntuisesti. Tähän auttoi selvästi leveämpi asento ja jalkaterien enempi haralleen tarjoaminen. Jos kyykky onnistuu näin ja tuntuu hyvälle, niin onko syytä murehtia mistään?

Tuleeko samaa vaivaa kävellessä, etenkin portaita laskeutuessa?

Itselläni on saman tyyppisiä oireita ja mulla ainakin on kyse it-jänteen kireydestä. Tuolla juttua sen venyttelystä http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40700-sivureiden-venyttaeminen/
Miksi taasen asennonvaihto auttoi, en lähde arvailemaan. Mutta jos se toimii, niin hyvä niin, mutta kannattaa vertailla, onko kireyttä noissa paikoissa.

mikä mahtaa itselläni aiheuttaa kipua lonkassa kun otan maastavetoa, kipu tuntuu tuossa edessä ehkä aavistuksen sivulla se on repivää ja tuntuu kun liike lähtee ylöspäin, alas tullessa ei mitään.
venyttelen lonkkaa mielestäni ko. syystä johtuen hyvin mutta ei auta, nyt olen siirtynyt sumo tyyliin ja tällä tavalla kipu ei enää tunnu, mutta tämä ei nyt kuitenkaan ratkaise ongelmaa vaan oletettavasti siirtää sitä eteenpäin kunnen sumokaan ei enää ole kivuton...
kipu ei ole nivelkipua, sen tunnistan kyllä

toinen kysymys, millä pääsen kyykky pelostani eroon?

mikä mahtaa itselläni aiheuttaa kipua lonkassa kun otan maastavetoa, kipu tuntuu tuossa edessä ehkä aavistuksen sivulla se on repivää ja tuntuu kun liike lähtee ylöspäin, alas tullessa ei mitään.
venyttelen lonkkaa mielestäni ko. syystä johtuen hyvin mutta ei auta, nyt olen siirtynyt sumo tyyliin ja tällä tavalla kipu ei enää tunnu, mutta tämä ei nyt kuitenkaan ratkaise ongelmaa vaan oletettavasti siirtää sitä eteenpäin kunnen sumokaan ei enää ole kivuton...
kipu ei ole nivelkipua, sen tunnistan kyllä

En nyt tajunnut mikä siinä pelottaa, mutta sanotaan että kyykkäämällä. Yleensä tuollaiset epämääräiset kivut häviää tekemällä sitä liikettä, aloittaen hyvin kevyesti kohtalaisella volyymillä siitä hiljalleen edeten.

Itsellä kans ollut tuota raudanpelkoa just kyykyssä. Yksi helpottava keino oli varmistajien käyttö. Toinen konsti oli verrata omia rautoja joihinkin kovien nostajien rautoihin ja miettiä kuinka naurettavaa tää kylmä hiki on. Tuskin siitä pelosta pääsee koskaan eroon mutta sitä pitää oppia hallitsemaan.

kyykyssä alkanu sattuun vasemman jalan sisäreiteen. ollu viikon tai kaks nyt tolleen. venyvyys on symmetristä ja ihan ok ei pitäs siitä johtua.

kipua tulee kun pohjalta noustaan eli ei laskeutuessa. ja se kipu on lähellä nivusia mutten usko et se on jänteessä, se tuntuu erille kuin et jännettä kiristäis yms. vasen jalka on muuten heikompi ja sille oon yhen jalan variaatiota tehny mut toistaiseksi ei oo tohon kipuun auttanu.

pitäskö alkaa tekeen noita naisten pumppi laitteita vahvistumisen toivossa, vai olisko kellaan muuta neuvoa?

Missähän voisi mahdollinen vika piileä kun kyykky on alkanut viime kuukausina tökkimään järjettömän paljon? Olen aina tehnyt kyykyn ass-to-grass -tyylillä tai kiinnittänyt huomiota siihen, että perse painuu alle vaakatason. Kyykkäiltyä on tullut paljon, mutta nykyään se ei enään kulje kuin ennen. Alle vuosi sitten vielä sarjapainot liikkuivat siinä 100-110kg 3x8-10 rajoilla, mutta nykyään jo pelkästään n. 85kg painolla 3x8 tekee tiukkaa; vuoden sisään olen pitänyt kaksi viikkoa totaalilepoa sekä muut tauot sairastumisten takia. Jalkoja treenaan tällä hetkellä 4krt viikossa jaolla ma+to: etureidet ti+pe: takareidet ja pohkeet eli 2-jakoista treeniohjelmaa noudatan.

onko OK jos pitää käsiä ja jalkoja tosi kapealla maastavedossa?Esim kädet on melkeinpä kapeammalla kuin kapeassa penkissä ja jalat on ihan vähän leveämpänä?Ja onko leveämmällä otteella/jalka-asennolla helpompi nostaa kuin kapeammalla?

Mielestäni maastavedossa kannattaakin olla kapea jalka-asento, ihan jo siksi että sillon saa vatsan puristettua reisiä vasten ylhäällä jolloin itse saan tukevamman alkuvedon. Jos jalat on leveemmällä (esim. hartianlevynen) niin sillon kädet ei tunnu menevän järkevään asentoon vaan sojottavat liikaa sivuille.

Uzeeh sanoi:
sillon saa vatsan puristettua reisiä vasten ylhäällä

Waat?

Kyykkyä kuuluukin pelätä vähän, koska se on pelottava liike. Kyykkyvarmuutta saa kuitenkin lisättyä kyykkäämällä. Vähitellen lisää rautaa --> onnistumisen kokemuksia --> varmuus lisääntyy. Jos oikeasti pelkää, että rautaa on niin paljon, että nostosta tulee tiukka, kannattaa pyytää luotettavat varmistajat --> saa kyykätä rauhassa, kun tietää että varmistajat auttaa jos omat voimat loppuvat kesken noston. Kun kyykkää enemmän, oppii tuntemaan omat rajansa eikä enää pelkää turhaan (liian pienillä raudoilla). Hyvä tekniikka lisää myös itsevarmuutta kyykyssä, joka on teknisesti vaativa liike.

Joo, mun jalat on törkeän pitkät (n.125cm kun itse olen 187cm pitkä) ja kädet taas aivan normaalit (188cm syli). Koetan laittaa kuvan jos et tajunnut tota mun juttua.

EDIT: Ja tarkoitan siis että vatsa pullistetaan reiden yläosaa vasten. En mä oo niin että koko torso on reidessä kiinni.

Kuvaa en saa toimimaan.

Joo, mun jalat on törkeän pitkät (n.125cm kun itse olen 187cm pitkä) ja kädet taas aivan normaalit (188cm syli). Koetan laittaa kuvan jos et tajunnut tota mun juttua.

EDIT: Ja tarkoitan siis että vatsa pullistetaan reiden yläosaa vasten. En mä oo niin että koko torso on reidessä kiinni.

Kuvaa en saa toimimaan.

uppaa imageshackkiin ja jaa linkki

onko OK jos pitää käsiä ja jalkoja tosi kapealla maastavedossa?Esim kädet on melkeinpä kapeammalla kuin kapeassa penkissä ja jalat on ihan vähän leveämpänä?Ja onko leveämmällä otteella/jalka-asennolla helpompi nostaa kuin kapeammalla?

Otteen kannalta kädet on hyvä pitää karhennuksella, joten meniskö siinä sen raja. Jalkojen asento riippuu sitten siitä mistä tykkää. Tuubista kun katsot esim. Jonas Rantasen tai Janne Hakalan vetoja niin heillä on aikas kapea asento. Mitä helppouteen tulee niin jälleen kerran voi todeta, että riippuu yksilöstä. Kokeile eri leveyksiä muutama viikko kerrallaan niin löydät itselle sopivimman.

Joo ei mullakaan vedossa misään vaiheessa vatsa koske reisiin vaikka toi pötsi onkin nyt viimesen vuoden aikana päässy semmosiin mittoihin että pitää pistää dietti päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom