Kyykky- ja mavekyssäreitä

Syvyys

Kyykyssä sarjapainot ovat nousseet todella hitaasti.
Itse kyykätessä menen niin alas kun on mahdollista.
Siltikään, en tunne reisien tekevän työtä vaikka ihan poikki olenkin kyykky rumban jälkeen.
Treenaan tällä hetkellä Elaston kasaamalla 2-jakoisella, eli bodypainotteisena mennään.
Kysynkin siis, että onko parempi kyykätä n.90 asteeseen vai niin alas kuin menee.
Selkä mulla pysyy suorana ja kroppa kasassa, viimisissä voi ehkä jalat hieman heilua mutta ei kummempia.
Syvälle vai ei? Lihasmassaa haetaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Reidet vaakatasossa lattiaan nähden riittää, syväkyykky erikseen. Voi olla että joko menet oikeasti liian syvälle, joka rajoittaa painoja selvästi, tai sitten kropan muut lihakset (keskivartalo) pettää ennen jalkoja ja ne eivät kerkeä saamaan tarpeeksi rasitusta.

Reidet vaakatasossa lattiaan nähden riittää, syväkyykky erikseen. Voi olla että joko menet oikeasti liian syvälle, joka rajoittaa painoja selvästi, tai sitten kropan muut lihakset (keskivartalo) pettää ennen jalkoja ja ne eivät kerkeä saamaan tarpeeksi rasitusta.
Mutta kumpi on parempi vaihtoehto
A) Syvä
B) Reidet vaakatasossa lattiaan nähden

Tuossa oli myös pitkä lonkkakipu joka rajoitti painojen nostoa)

Miksi vaakatasoon meneminen riittää? Mihin se riittää? Miksi pitäisi tehdä tuommoista osakyykkyä kun voi tehdä täyttäkin kyykkyä?

Jos sinun mielestä "liian" syvälle meneminen rajoittaa painoja niin älä nyt tosiaan muille rupea tuommoista shittiä kertomaan. Tuolla kun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Tämä on varmasti kysytty ennenkin, mutta tuskinpa haittaa kun pysyy samat jutut yhdessä threadissa.

Eli kun syväkyykyn alkuvaihe on ohi (reidet tehneet osuutensa?) niin nousu lähtee ikäänkuin kaartamaan etukautta, vaikka ei näyttäisi etukenolta, niin se tuntuu siitä. Joutuu tavallaan pusertamaan alaselällä liikaa. Onko heikko kohta tekniikassa, keskivartalossa, paineidenotossa tms?

Tämä on varmasti kysytty ennenkin, mutta tuskinpa haittaa kun pysyy samat jutut yhdessä threadissa.

Eli kun syväkyykyn alkuvaihe on ohi (reidet tehneet osuutensa?) niin nousu lähtee ikäänkuin kaartamaan etukautta, vaikka ei näyttäisi etukenolta, niin se tuntuu siitä. Joutuu tavallaan pusertamaan alaselällä liikaa. Onko heikko kohta tekniikassa, keskivartalossa, paineidenotossa tms?

Silloin kun se etukeno alkaa tuntumaan niin polvia sivulle niin paljon kuin pystyt. Samalla takaraivoa tankoon kiinni. Ja jos paineet karkaa pohjalla on se etukenokin todennäköisempi.

Liikaa rautaa tangossa yksinkertaisesti. Toki toimiihan se silloin hyvänä keskikropan vahvistajana, kun tollain selälläki pusertaa, mutta jos jalkoihin haluat sen kohdistuvan, niin painoa vaan pois tangosta.
Ei tarvitse mitään sen kummempia spekuloida. Katot vaan ne sarjapainot sillain, että se liike keskittyy todella sinne jalkoihin.

Sanokaapa miten hapet otetaan sisään oikeaoppisesti esim. kyykyssä ja mavessa. Eli miten ne vatsat kuuluu jännittää ja missä kohdassa vedetään ilmat sisään?? Kun tuntuu, että en saa hyödynnettyä keskivartaloa täydellä teholla, vaikka jännitänkin vatsalihakset...

Kummassa kohdassa se hapenotto tuntuu helpommalta, ennen kuin tanko on niskassa vai silloin kun se on jo niskassa? Itsellä ainakin iso hapen otto mahaan ennen irrotusta, askeleet ja sitten pieni lisähappi. Sarjoissa sitten ylhäällä niin paljon kuin sisään saa. Juuri ennen kuin tanko lähtee telineistä vatsaa ulos ja pidä se takaisin laittoon asti kaikkien toistojen ajan. Jos käytät vyötä niin jätä vähän löysää, että saat sen vatsan työnnettyä kunnolla ja sitä kautta hyödyt siitä vyöstä. Pohjahan siinä on se vaikein kohta paineiden pitoa ajatellen, keskityt vaan kunnolla ekoista sarjoista lähtien. Ja mavessa sama juttu, vatsaa ulos ennen kuin laittaa tangon liikkeelle. Älä päästä paineita ulos ennen kuin tanko on taas lattialla, selkä voi napsahtaa kivasti alaslaskussa.

Miksi vaakatasoon meneminen riittää? Mihin se riittää? Miksi pitäisi tehdä tuommoista osakyykkyä kun voi tehdä täyttäkin kyykkyä?

Jos sinun mielestä "liian" syvälle meneminen rajoittaa painoja niin älä nyt tosiaan muille rupea tuommoista shittiä kertomaan. Tuolla kun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Kyllä minun mielestäni kyykky ja syväkyykky erotellaan toisistaan. Oma syväkyykky on se kun perse osuu oikeasti kantapäihin (pari senttiä lattiasta). Itse en kovasta venyttelystä huolimatta moiseen tankoniskassa pysty, ainakaan ilman polvien paskomista.

Pitääkö kyykyssä pitää koko alas ja ylös menon ajan vatsalihakset jännitettyinä ja persposket puristettu kiinni? ja miten hengitys? vedänkö sisään kun menen alas ja puhallan yläs tullessa? ja toho ekaa kysymyksee päteekö sama mavessa

Kyllä. Sisään ennen kuin lähdet alaspäin ja ulos voi puhaltaa ylös tullessa sen tiukan kohdan ylityksen jälkeen, tietty parempi jos odotat ihan ylös asti. Mavessa sama.

^
Entä toi vatsojen jännitys?Itse olen aina luullut/(luulen) , että ne jännittyy automaattisesti kyykätessä, en ole yrittänyt jännittää niitä.Pitäiskö?

^
Entä toi vatsojen jännitys?Itse olen aina luullut/(luulen) , että ne jännittyy automaattisesti kyykätessä, en ole yrittänyt jännittää niitä.Pitäiskö?

Itellä ainaki ku katsoo ns. katon rajaan, niin ne jännittyy automaattisesti, eli ei tarvi siihen siirtää energiaa ja keskittymistä.

Milläs kyykkyä ja maastavetoa vois parhaiten korvata kun alaselkä tullu niin pirun kipeeks ja sattuu erityisesti raskaissa kyykyissä ja vedoissa. pelottaa että menee jotkut välilevyt jos vaan repii väkisin. tiedän kyllä ettei mikään liike oikeen korvaa noita mutta jotain tarvis keksiä. hack sun muut supersquatit tekee kans pahaa eli periaatteessa kaikki missä paino kohdistuu selälle. oon nyt vaan koittanu alotella kevyillä vedoilla ja jalkatreenissä tehdä pääasiassa prässiä. selkätreenissäkin kulmasoutu tangolla kärsii kun ei siedä selkä painoa.

Olekko koettanut yhden jalan variaatioita? Bulgarialainen askelkyykky, pistoolikyykky, shrimp, yhden jalan mave jne. Painot on paljon pienemmät joten pitäisi olla helpompaa selälle.

Milläs kyykkyä ja maastavetoa vois parhaiten korvata kun alaselkä tullu niin pirun kipeeks ja sattuu erityisesti raskaissa kyykyissä ja vedoissa. pelottaa että menee jotkut välilevyt jos vaan repii väkisin. tiedän kyllä ettei mikään liike oikeen korvaa noita mutta jotain tarvis keksiä. hack sun muut supersquatit tekee kans pahaa eli periaatteessa kaikki missä paino kohdistuu selälle. oon nyt vaan koittanu alotella kevyillä vedoilla ja jalkatreenissä tehdä pääasiassa prässiä. selkätreenissäkin kulmasoutu tangolla kärsii kun ei siedä selkä painoa.

Ite oon hajottanu selkäni sun ikäsenä (sikälimikäli sun nickissä 94 tarkoittaa syntymävuottasi :) ) tekemällä maastavetoa paskalla tekniikalla, tee ylätaljaa ja alataljaa vielä vuosi tai kaksi ja jos välttämättä haluat tehdä mavea, niin katso, että joku kokeneempi jamppa katsoo sun kanssa tekniikan kuntoon. ÄLÄ SOOLOILE nimimerkill. kokemusta on.

Kyykkykin on vähä sama homma, että jos saat prässiä liikuteltua niin jätä kyykky tekemättä vielä hetkeksi.

Oot vielä kasvavassa iässä, joten pituutta saattaa tulla muutama sentti vielä lisää, joten kroppa tekee jo pituuskasvun kanssa töitä, niin sitten tollaset tosi kuormittavat likkeet voi olla pahasta. Maltti on valttia.

Keskity kyykkyyn enemmän ja jätä maastaveto vähemmälle, kyykyllä kun on niin jumalainen carryover maastavetoon. Eli teet vaikka vain yhden kovan mavesarjan ja pari lämpöä ennen sitä, ja panostat kyykkyyn kunnolla, eli annat sille alaselälle enemmän aikaa levätä kyykkyä varten. Muutenkin jossei ole paljoa tehnyt kykkyä/mavea on alaselkä aluksi aika turtanana ennenkuin se tottuu siihen. Tunnustele alaselkääsi, ja jos ne ovat vain lihakset jotka ovat kipeänä treenistä, ei ole huolenhäivää. Kunhan vain et anna sen huonontaa suoritustekniikkaa. Itse en suosittelisi kyykyn poisjättämistä jossei kyse ole kuin väsyneistä keskivartalon lihaksista terveellä miehellä.

Tein tossa eilen miehekästä syväkyykkysarjaa, 20x100kg.
Kaikki sujui hyvin, hiki lensi ja hengästytti.
Juuri 20 toiston kohdalla tuli järkyttävä kipu takaraivoon ja tuntui että pimenee päässä
--> äkkiä tanko telineeseen ja välittömästi makuulle lattialle.

Mistäköhän moinen voisi johtua. Niskajumi? Veri ei kulkenut päähän?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom