Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olympic Total: 178
Snatch: 78
Clean & Jerk: 100
Power Snatch: 70
Front Squat: 105
Back Squat: 123
Power Clean: 90
Seated Press: 50-55

Tuossa on yksi taulukko jota voi käyttää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haittaako se jos jalkapohjat nousee hieman kyykätessä ATG? Eli jää hieman varpaiden varaan?Itse olen aina pitänyt jalkapohjat täysin maassa , mutta joskus tuntuu , että olis helpompaa mennä tosi syvälle kun nostaa niitä hieman

Haittaako se jos jalkapohjat nousee hieman kyykätessä ATG? Eli jää hieman varpaiden varaan?Itse olen aina pitänyt jalkapohjat täysin maassa , mutta joskus tuntuu , että olis helpompaa mennä tosi syvälle kun nostaa niitä hieman

Jos paino menee varpaille, viittaa siihen että olet kaatumassa eteen. Kantapäillä se enemmän pitäisi olla. Laita videota näytille niin varmaan saat palautetta paremmin ja tekniikan kuntoon.

Venyttele pohkeita niin luonnistuu paremmin.

Olen reippaasti yli kolmikymppinen jannu ja kysyisin seuraavaa. Onko parempi treenata jalat kerran viikkoon kunnolla vai kolmesti 1-jakoisella tyyliin pelkkä kyykky? Kerran viikkoon kunnolla tarkoitan että mukana ois maastaveto/variaatio (sjmv, romanialainen) ja pohkeita. Kysyn tätä siksi että on ruvennut polvia särkemään treenin jälkeen eikä se hellitä. Olen nyt rauhoittanut tilannetta ja pitänyt taukoa kyykyistä. Tähän asti olen kyykännyt kolmesti viikkoon G6 ja Starting Strength ohjelmilla. Painot meni SS:ssä yli sadan kilon enkä käyttänyt polvisiteitä.

Kaipa se riippuu vähän siitä mitkä ovat tavoitteesi, mutta jos ollaan ~100 kg huiteilla sarjapainoissa, luulisi SS:llä olevan vielä Sinulle annettavaa.

Eikai se polvien tilanne siitä paremmaksi muutu ottamalla jalat kerran viikkoon, mikäli kyse onkin kyykyn tekniikkaongelmasta. Siksi olisi hyvä tarkastaa polvi-jalkaterälinja sekä polven eteen-taakse -liike kyykätessä. Itselläni kyykky onnistuu paljon luonnollisemmin paljon kyykätessä (3x vko) kuin kerran viikkoon, joten jos kyse on tekniikkaongelmasta, tuntuis että tilanne helposti pahenee jos vaihdat monijakoiseen, jossa hakkaat jalat kerran viikossa, kun kyykkäämisen rutiini ei olekaan niin hyvä kuin aiemmin.

Kaipa se riippuu vähän siitä mitkä ovat tavoitteesi, mutta jos ollaan ~100 kg huiteilla sarjapainoissa, luulisi SS:llä olevan vielä Sinulle annettavaa.

Eikai se polvien tilanne siitä paremmaksi muutu ottamalla jalat kerran viikkoon, mikäli kyse onkin kyykyn tekniikkaongelmasta. Siksi olisi hyvä tarkastaa polvi-jalkaterälinja sekä polven eteen-taakse -liike kyykätessä. Itselläni kyykky onnistuu paljon luonnollisemmin paljon kyykätessä (3x vko) kuin kerran viikkoon, joten jos kyse on tekniikkaongelmasta, tuntuis että tilanne helposti pahenee jos vaihdat monijakoiseen, jossa hakkaat jalat kerran viikossa, kun kyykkäämisen rutiini ei olekaan niin hyvä kuin aiemmin.
Kiitos vastauksesta. Juu, kyykkäämistä jatketaan heti kun tilanne rauhoittuu. Lähinnä tuota harventamista ajattelin vain väliaikaisesti. Kävin tänään näyttämässä fysioterapeutille polvia (oli aika sille muutenkin olkapään takia). Oireet viittais hyppääjän polveen, eli jotain patellahäikkää. Tosiaan polvia polttelee sen verran että kattelen nyt viikon pari kyykkäilemättä että rauhoittuuko oireet. Jos ei niin lekurille. Nyt venyttelyä takareisille ja pohkeille ja kylmäpussia polville.

Millä tavalla takakyykky ottaa keskivartaloon? En oo huomannu koskaan mitään rasitusta kyykkyjen jälkeen, myöskään seuraavana päivänä. (Paitsi kevyttä tunnetta alaselän lihaksissa) Yleensä kun puhtaan että kyykky ottaa vatsaan ja selkään kovastikkin, joten kiinostas kuulla joltain viisaalta tähän liittyvää juttua :) (Fuhrer?)

Kiitos

^Kyykkysi ovat vajaita, teet liian pienillä painoilla tai sitten sulla on epäinhimillisen vahva keskivartalo suhteessa jalkoihin. Kaksi ekaa vaihtoehtoa ovat todennäköisempiä.

^Kyykkysi ovat vajaita, teet liian pienillä painoilla tai sitten sulla on epäinhimillisen vahva keskivartalo suhteessa jalkoihin. Kaksi ekaa vaihtoehtoa ovat todennäköisempiä.
Voin ottaa videota mun kyykyistä ylihuomenna (kävin tänään jo salilla), vajaita ne ei ole ja on kyllä kovat sarjat, meinaa henki lähteä :D
Tossa vielä mave ja penkkivideot: http://www.youtube.com/watch?v=CdZrggiRr9M http://www.youtube.com/watch?v=iORfDhNqMGc

E: Kyykkyraudat pyörii 10x100kg tuntumassa, 6x120kg

Viimeksi muokattu:
Nuo leffat olivat hyvän näköistä materiaalia eikä mun tarkoitukseni missään nimessä ole vittuilla tai epäillä kenenkään treenitapaa, mutta jos kyykyt eivät tunnu keskivartalossa niin nuo edellämainitut ovat mun mielestäni melkeinpä ainoat mahdolliset syyt :piis:. Noiden videoiden perusteella mave on ainakin penkkiä paljon edellä, missä luokassa kyykkypainot pyörivät? Jos nekin ovat paljon mavea jäljessä, niin voi hyvin olla että sulla on keskivartalo jalkoja reilusti edellä, mikä on harvinaista mutta ei suinkaan mahdotonta. Ja se leffan ottaminen on varmasti hyväksi avuksi perusteltujen vastauksien saamiseksi...

Joo en ottanut vittuiluna :) Arvostan kun joku viittii vastailla, antaa vinkkiä ja apua! Joo ja lauantaina koitan saada sen videon. toivottavasti löydän kameralle hyvän kohdan, että sais hyvän kokonaiskuvan liikkeestä

Millä tavalla takakyykky ottaa keskivartaloon? En oo huomannu koskaan mitään rasitusta kyykkyjen jälkeen, myöskään seuraavana päivänä. (Paitsi kevyttä tunnetta alaselän lihaksissa) Yleensä kun puhtaan että kyykky ottaa vatsaan ja selkään kovastikkin, joten kiinostas kuulla joltain viisaalta tähän liittyvää juttua :) (Fuhrer?)

Kiitos
Millä tyylillä kyykkäät, onko jalat leveellä vai noin hartian leveyisenä? Itse vaihtelen kyykkäys tyyli sen mukaan miten selkä on ehtinyt palautumaan, jos selkä on palautunut niin teen voimanosto kyykyn, eli leveellä eikä pohjaan asti, jos selkä ei ole palautunut niin kapeemmalla ja pohjiin. Syväkyykky ottaa enemmän reisiin ja voimanosto kyykky selkään.

Joo en ottanut vittuiluna :) Arvostan kun joku viittii vastailla, antaa vinkkiä ja apua! Joo ja lauantaina koitan saada sen videon. toivottavasti löydän kameralle hyvän kohdan, että sais hyvän kokonaiskuvan liikkeestä
Laitat kameran vain suoraan sivulle noin Lantion/reiden korkeudelle. näkee syvyyden selvimmin.

JOO mitä helvettiä oon täällä selittänyt , kaverille kysyin näitä, koska kun menee kyykkäämään atg,menee hän varpailleen ,pelkkä tanko niskassa....yritin siinä korjailla sen tekniikkaa, jopa joku muija tuli yrittää selittää, mutta ei se siitä parantunut.Ja tää kaveri kai joskus satunnaisesti salilla ja ei pidä proteiinipitoista ruokavaliota.(Ei oo harrastuksena bodaus, käy joskus vaan kerran parissa viikossa mun kanssa)

Jos ei ihan atg mee , tekniikka on hyvä , missä on ongelma?

Ehkäpä se tekniikka ei kuiten ihan niin hyvä olekaan kuin olettaa, jos kerta ongelmiakin on?

No, neuvoksi kuiten että kannattaa sitä kyykkyä kokeilla erilaisin jalkojen asennoin, niin kapealta kuin leveämmältäkin, myöskin jalkaterien asentoja vaihdellen. Yleensä tuota kautta löytyy apu suurimpaan osaan nuista kantapäiden nousemisista kyykkäillessä. Huomattavasti harvemmin kyse on oikeista liikkuvuuden puutteista kuin vain asennon sopimattomuudesta.

Itselläni monet ongelmat ratkesi, kun hankin painonnostokengät. Korotettu pohja sallii sääriluun "kallistua" enemmän eteenpäin ja tämä korjaa asentoa niin ettei kaadu taaksepäin niin helposti(jota sitten kompensoidaan siirtämällä painoa päkiöille). Lankku kantapäiden alle kokeeksi ja testaamaan, jos toimii niin kaupasta monot.
Myös voisin kuvitella että jos tanko on liian alhaalla selässä(aika harvoin kai ongelma), niin silloin yläruumis on enemmän kumarassa ja jalkojen täytyy kompensoida => paino päkiöillä.
Leveämmällä jalkojen asennollahan tuota voi myös auttaa, mutta itse en sitä ole kokenut oikein omakseni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom