Kyykky- ja mavekyssäreitä

Tein tossa eilen miehekästä syväkyykkysarjaa, 20x100kg.
Kaikki sujui hyvin, hiki lensi ja hengästytti.
Juuri 20 toiston kohdalla tuli järkyttävä kipu takaraivoon ja tuntui että pimenee päässä
--> äkkiä tanko telineeseen ja välittömästi makuulle lattialle.

Mistäköhän moinen voisi johtua. Niskajumi? Veri ei kulkenut päähän?

http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/73593-kauhia-paeaensaerky/ Ponnistuspäänsärkyä, ollut samaa ongelmaa itellä joskus, tosin ei tullut takaraivoon vaan ohimon oikealle puolelle... Kamala vaiva.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tein tossa eilen miehekästä syväkyykkysarjaa, 20x100kg.
Kaikki sujui hyvin, hiki lensi ja hengästytti.
Juuri 20 toiston kohdalla tuli järkyttävä kipu takaraivoon ja tuntui että pimenee päässä
--> äkkiä tanko telineeseen ja välittömästi makuulle lattialle.

Mistäköhän moinen voisi johtua. Niskajumi? Veri ei kulkenut päähän?

Jos sulla on tapana kyykätä silleen että jännität niskaa/päätä taakse niin ainakin mulle tulee hirveä migreenin kaltainen jomotus päähän. Ei tarvitse edes kyykätä, kaikenlaiset niskavemputukset on myös sellaisia, kun joskus kokeilin jotakin niskaliikettä.

Jos sulla on tapana kyykätä silleen että jännität niskaa/päätä taakse niin ainakin mulle tulee hirveä migreenin kaltainen jomotus päähän. Ei tarvitse edes kyykätä, kaikenlaiset niskavemputukset on myös sellaisia, kun joskus kokeilin jotakin niskaliikettä.

Joo olen huomannut myös että niskan turha jännittäminen laukaisee ponnistuspäänsäryn kyykyssä helposti. Hieman apuja voi saada siitä että laskee tankoa alemmas takaolkapäille, ja pitää ruotoa suoremmassa ts. yläasennossa ei katsetta katonrajaan kuten joku edellä neuvoi. Vittumaiseksi tuon ongelman tekee se, että kun se kerran puskee päälle niin ainakin mulla se "kroonistuu", eli vaatii todellakin taukoa kyykkäämisestä jos se kyykkäämällä on tullut.

^
Entä toi vatsojen jännitys?Itse olen aina luullut/(luulen) , että ne jännittyy automaattisesti kyykätessä, en ole yrittänyt jännittää niitä.Pitäiskö?

Aika harvalla ne varmaan automaattisesti jännittyy. Mutta siitä pitää tulla korvien välissä automaattista. "Löysällä" vatsalla sulla lähtee pohja alta, aivan kuin penkissä jos et pidä yläselkää tiukkana. Kyykyssä jos et pidä pakkia tiukkana niin jossain vaiheessa napsahtaa selkä.

Pitäs joku saada kattomaan omiakin mavetteluita, ite jos niitä alkaa peilinkautta vilkuilla menee kaikki päin persettä.

Tähän asti olen yrittänyt pitää ryhdin kunnossa , tuntumasta päätellen treeni mennyt oikeaan paikkaan eli alaselkään ja kyllä takareiskatkin siinä osansa saa...

Mistä voisi johtua, että kyykkäämiseen ei "saa voimaa mukaan"? Olen vuoden alusta treenaillut ja kehitys on muuten ollut hyvää, mutta kyykky on surkea eikä etene. Nostossa tuntuu, että voimat jotenkin vain katoavat ja treeni ei mene perille. Esim. failureen vedetty sarja ei tunnu lihaksissa mitenkään treenin jälkeen saati seuraavana päivänä. Toisinaan mietin, että jos paino olisi selässä levyn päällä, niin liike olisi "luonnollisempi" ja olisi helpompi puristella äijästä mehut pois. Tangolla tää ei tunnu onnistuvan :(

Penkissä menee jo vitonen kyykkymaksimilla ja vetokin kulkee mielestäni ok (menee perille ja kehittyy koko ajan). Itse asiassa veto ottaa jalkoihin paljon enemmän kuin kyykky.

Kesän alusta olen tehnyt treenipalstalla hehkutetulla 5x5 SF:llä, sitä ennen hain peruskunnon sekalaisilla yksi- ja kaksijakoisilla. Olen panostanut vatsoihin viimeisen 1-2kk aikana, mutta se ei ole mainittavasti tilannetta muuttanut.

Ideoita? Kyykkään hieman hartioita leveämmältä reidet hieman alle vaakatason. En ole huomannut isompaa eroa eri asennoissa. Vai pitääkö tässä vaan tyytyä kohtaalonsa heikkojalkaisena...

Mistä voisi johtua, että kyykkäämiseen ei "saa voimaa mukaan"? Olen vuoden alusta treenaillut ja kehitys on muuten ollut hyvää, mutta kyykky on surkea eikä etene. Nostossa tuntuu, että voimat jotenkin vain katoavat ja treeni ei mene perille. Esim. failureen vedetty sarja ei tunnu lihaksissa mitenkään treenin jälkeen saati seuraavana päivänä. Toisinaan mietin, että jos paino olisi selässä levyn päällä, niin liike olisi "luonnollisempi" ja olisi helpompi puristella äijästä mehut pois. Tangolla tää ei tunnu onnistuvan :(

Penkissä menee jo vitonen kyykkymaksimilla ja vetokin kulkee mielestäni ok (menee perille ja kehittyy koko ajan). Itse asiassa veto ottaa jalkoihin paljon enemmän kuin kyykky.

Kesän alusta olen tehnyt treenipalstalla hehkutetulla 5x5 SF:llä, sitä ennen hain peruskunnon sekalaisilla yksi- ja kaksijakoisilla. Olen panostanut vatsoihin viimeisen 1-2kk aikana, mutta se ei ole mainittavasti tilannetta muuttanut.

Ideoita? Kyykkään hieman hartioita leveämmältä reidet hieman alle vaakatason. En ole huomannut isompaa eroa eri asennoissa. Vai pitääkö tässä vaan tyytyä kohtaalonsa heikkojalkaisena...

Olen huomannut, jos teen ns. voimanostokyykkyä leveällä jalka-asennolla en saa käytetyä hyväksi sitä "jousto-efektiä" jonka hieman kapeammalla asennolla saa kun menee kohtuu ripeästi alas, pystyy puristamaan paremmin sarjoista irti. Yleensähän leveää asentoa pidetään parempana voimantuoton kannalta. Itsellä tosiaan se nopeus katoaa ja tulee aika kankeaa ja tehotoman oloista siitä kyykystä, jokin nopeustyyppinen treeni voisi myös auttaa ottamaan tehoja ulos paremmin?

Olen huomannut, jos teen ns. voimanostokyykkyä leveällä jalka-asennolla en saa käytetyä hyväksi sitä "jousto-efektiä" jonka hieman kapeammalla asennolla saa kun menee kohtuu ripeästi alas, pystyy puristamaan paremmin sarjoista irti. Yleensähän leveää asentoa pidetään parempana voimantuoton kannalta. Itsellä tosiaan se nopeus katoaa ja tulee aika kankeaa ja tehotoman oloista siitä kyykystä, jokin nopeustyyppinen treeni voisi myös auttaa ottamaan tehoja ulos paremmin?

Ohjelmassa on kyykky kolmesti viikossa, joista keskimmäinen on kevyt. Olen pyrkinyt tekemään kevyen kyykyn hyvin maltillisesti ja nopeuspainotteisesti, mutta se ei ole mainittavasti tilannetta parantanut.

Eilen tunnustelin tekniikkaa ja taitaa olla tasapainossa hieman säätämistä. Nosto kallistuu hivenen eteen. Ehkäpä panostan tohon nyt seuraavaksi. Ei se kaukana ole, koska toisinaan tulee todella helpon oloisia nostoja, joihin saa voimaa todella hyvin mukaan. Joku pikkufiba tekniikassa nyt vaan kummittelee...

Jos ei muu auta, niin palaan 4X10 kyykkyihin kolmesti viikossa. Pidemmät sarjat saattavat tuoda varmuutta ja rutiinia nostoon.

Ohjelmassa on kyykky kolmesti viikossa, joista keskimmäinen on kevyt. Olen pyrkinyt tekemään kevyen kyykyn hyvin maltillisesti ja nopeuspainotteisesti, mutta se ei ole mainittavasti tilannetta parantanut.

Eilen tunnustelin tekniikkaa ja taitaa olla tasapainossa hieman säätämistä. Nosto kallistuu hivenen eteen. Ehkäpä panostan tohon nyt seuraavaksi. Ei se kaukana ole, koska toisinaan tulee todella helpon oloisia nostoja, joihin saa voimaa todella hyvin mukaan. Joku pikkufiba tekniikassa nyt vaan kummittelee...

Jos ei muu auta, niin palaan 4X10 kyykkyihin kolmesti viikossa. Pidemmät sarjat saattavat tuoda varmuutta ja rutiinia nostoon.

Totta, huomannut saman kun siirryin G6 -> 5-3-1 tuntuu kyykyssä ja penkissä aina se tekniikka olevan hukassa, tai jotenkin tekniikka ei ole aivan just niin kuin pitää, sellaista hakemista. Ensi sykliin vaihdankin Triumviraten Boring but Bigiin. Pitkissä sarjoissa saa sen liikkeen kulkemaan kuten pitääkin, kun tässä kokeilin niin penkki jalat ylhäällä jopa antoi paljon paremman tuntuman kuin kp penkki.

Mitenkäs tämä selän asento kyykyn ala-asennossa ja ylös nousussa? Itselläni kun se on sellaisessa 45 asteen kulmassa kun reiden yläosa on lattian kanssa vaakatasossa (ala-asento) ja kun nosto lähtee ylös niin selkä alkaa suoristumaan vasta kun jalat ovat etureisistä katsottuna siinä 90 asteen kulmassa... Olen myös yrittänyt pystymmässä opetella kyykkäämään, mutta eihän siitä mitään ole tullut.. Tuo asento kun vaan tuntuu kaikkein luonnollisimmalta.
Mutta on myös tullu kuultua, että tuolla tangon paikallakin olisi merkitystä asentoon. Itselläni kun tanko on aika matalalla selässä, eli tuossa lapojen päällä missä se myös parhaiten tuntuu pysyvän. Eli voisko tälläkin olla jotain tekemistä lievän etukenoisuuden kanssa ja onko tuo asento nyt jotenkin haitallinen vai puhutaanko enemmänkin ns. voimanostokyykystä?? Muuten homma pysyykin omasta mielestäni aika hyvin kasassa. (Asento ei siis heilu eteen tai taakse, lantio ei kippaa eikä selkä pyöristy)

Toinen juttu on tämä vyön käyttö kyykyssä. Ilman vyötä kyykätessä jo 90 kilolla tuntuu kuin koko ukko tärisisi kuin löysä spagetti, mutta taas vyön kanssa 120 kilolla pystyy vetämään sarjaa ongelmitta. Johtuuko tämä nyt vain ihan yksinkertaisesti siitä että on vain niin helvetin heikko keskivartalo jalkoihin verrattuna?

Mutta on myös tullu kuultua, että tuolla tangon paikallakin olisi merkitystä asentoon. Itselläni kun tanko on aika matalalla selässä, eli tuossa lapojen päällä missä se myös parhaiten tuntuu pysyvän. Eli voisko tälläkin olla jotain tekemistä lievän etukenoisuuden kanssa ja onko tuo asento nyt jotenkin haitallinen vai puhutaanko enemmänkin ns. voimanostokyykystä??

Jep, tanko alhaalla eli low bar-kyykkynä asennosta tulee väkisinkin jonkun verran etukeno. Se kuuluu asiaan eikä haittaa, mutta älä silti yritä ehdoin tahdoin kyykätä enempää etukenossa kuin mitä selkä luonnostaan taipuu. Sekin vaikuttaa, miten leveällä jalkoasennolla ja miten syvältä teet... Vertailun vuoksi voit joskus kokeilla tehdä tanko ylempänä niskassa tai etukyykkynä, niin huomaat varmasti miten asento muuttuu luonnostaan pystymmäksi. Nää on tietenkin sellaisia kysymyksiä, että oikeaa arviota kenenkään suorituksista ei voi antaa kuin videon perusteella, mutta äkkiseltään kuulostaisi siltä ettei sulla ole mitään ongelmaa jos kerran lantio ja selkä pysyvät kuosissa noston aikana.

Ilman vyötä kyykätessä jo 90 kilolla tuntuu kuin koko ukko tärisisi kuin löysä spagetti, mutta taas vyön kanssa 120 kilolla pystyy vetämään sarjaa ongelmitta. Johtuuko tämä nyt vain ihan yksinkertaisesti siitä että on vain niin helvetin heikko keskivartalo jalkoihin verrattuna?

Varmaan on kyse heikosta keskivartalosta, mutta silti tuo ero tuntuu käsittämättömän suurelta, kun ei se vyökään mikään taikakalu ole jonka pitäisi keskivartalon pidot tuplata tuosta vain. Oletko varma, ettet esim. hermoile tai pelkää ilman vyötä kyykkäämistä?

Maven loppuojennuksen tärkeys ja merkitys?

Aika mielenkiintoinen kysymys, yleensä taitaa olla penkin loppuojennus aiheena. Periaatteessa jos et kilpaile ei mitään merkitystä. Mutta muuten varmaan ihan sama kuin penkissä painojen punnertaminen suorille käsille. Jätät vähän kulmaa niin pysyy lihasjännitys. Loppuun vedettäessä lantion, pakaroiden ja yläselän lihakset venyvät koko liikeradaltaan ja saat niistä enemmän irti. Tietysti voit tarkoituksella tehdä ylhäältä vajaita vetoja, jos haluat kehittää heikkoutta siinä matkalla, jolloin tosiaan loppuojennus on siinä mielessä turha. Tiivistettynä: riippuu siitä, mitä mavelta haluaa.

Aika mielenkiintoinen kysymys, yleensä taitaa olla penkin loppuojennus aiheena. Periaatteessa jos et kilpaile ei mitään merkitystä. Mutta muuten varmaan ihan sama kuin penkissä painojen punnertaminen suorille käsille. Jätät vähän kulmaa niin pysyy lihasjännitys. Loppuun vedettäessä lantion, pakaroiden ja yläselän lihakset venyvät koko liikeradaltaan ja saat niistä enemmän irti. Tietysti voit tarkoituksella tehdä ylhäältä vajaita vetoja, jos haluat kehittää heikkoutta siinä matkalla, jolloin tosiaan loppuojennus on siinä mielessä turha. Tiivistettynä: riippuu siitä, mitä mavelta haluaa.
Loppuojennuksessa(onko se nyt nikamiin vai välilevyihin) kohdistuu ihan järjetön paine.. Jostain olen nähnyt tv:stä, että kun niitä mitattiin. Onko muilla tarkempaa faktaa asiasta?

Onko riskialtista duunata SJMV:tä polvet "lukittuna" suoraks? Jos pidän vähänkin koukussa, niin alaselkä menee vitulliseen pumppiin, eikä reidet ota hittiä. Vai onko meikän alaselkä helvetin surkeessa kunnossa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom