Kyykky- ja mavekyssäreitä

Toi pakaraosaston heikko työskentely ainakin vedoissa pitää varmaankin paikkaansa, ja tätä olen aika ajoin koittanut tarkastellakin.

Mulla on ihan sama ongelma, myös kyykyssä, jota olen nyt pyrkinyt vähitellen fiksailemaan. Voi siis vaikuttaa näihin jumeihin mullakin.

. Mä oon tehnyt noi kaikki tähän asti ilman vyötä, mutta tossa vedossa vois alkaa jo olemaan ihan ajankohtainen noilla isommilla painoilla. Pitää kokeilla, että onko eroa.

Mä en ole vyötä käyttänyt aikoihin ja hyvin tuntuu pärjäävän ilmankin. Itse asiassa mä saan mielestäni keskivartaloa kontrolloitua paremmin ilman vyötä ja nostaminen tuntuu luontevammalta. Ei vyön käytöstä sinänsä haittaakaan ole ja ilman muuta kannattaa ainakin kokeilla jos siltä tuntuu, mutta mä luulen että sellaisia rautoja ei olekaan, joissa vyötä olisi jotenkin "pakko" alkaa käyttämään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja asia on tullut esille näissä tuoreissa 170-180kg:n vetelyissä. Kyykyssä ei läheskään samassa mittakaavassa (tosin painotkin on olleet paljon pienempiä).

Millaisia sarjamääriä ja pituuksia oot vetänyt? Vetelen kans vajaa 200 painoilla ja mulla on auttanut alaselän jumitukseen volyymin lisääminen, aiemmin vedin lämppärien päälle oikeastaan vain yhden tiukan sarjan. Sitten kun alkoi tekemään 5x5 sarjoja niin "alkushokin" jälkeen alaselkä on kyllä kiittänyt. Ei tuu samanlaista jumia enää ja selkä on vahvistunut huomattavasti.

Kiitoksia Kimssonillekin kommentista. Pitää mahdollisuuksien mukaan ottaa mukaan noita mainittuja juttuja, koska vedot ja kyykyt on oikeastaan ainoita takareisillekin meneviä liikkeitä, mitä mä käytännössä teen. Samaten vatsaosastoa olen laiminlyönyt, joten tässä jälleen yksi hyvä syy skarpata siinä asiassa.

no-body sanoi:
Mä en ole vyötä käyttänyt aikoihin ja hyvin tuntuu pärjäävän ilmankin. Itse asiassa mä saan mielestäni keskivartaloa kontrolloitua paremmin ilman vyötä ja nostaminen tuntuu luontevammalta. Ei vyön käytöstä sinänsä haittaakaan ole ja ilman muuta kannattaa ainakin kokeilla jos siltä tuntuu, mutta mä luulen että sellaisia rautoja ei olekaan, joissa vyötä olisi jotenkin "pakko" alkaa käyttämään.
Sen vuoksi mä sitä aikanaan rupesin käyttämään, koska pelkäsin hajoittavani itseni vähänkään raskaammilla vedoilla. Tämä pelko on sittemmin osoittautunut turhaksi. En mä tiedä, että olenko ymmärtänyt edes oikein, että mitä vyön käytöllä varsinaisesti suojataan :) Eli tuetaanko lihaksistoa, jonka pettäessä vammoja voi sattua vai pidetäänkö osaa selkärangasta paremmin paikallaan?

IVa sanoi:
Millaisia sarjamääriä ja pituuksia oot vetänyt? Vetelen kans vajaa 200 painoilla ja mulla on auttanut alaselän jumitukseen volyymin lisääminen, aiemmin vedin lämppärien päälle oikeastaan vain yhden tiukan sarjan. Sitten kun alkoi tekemään 5x5 sarjoja niin "alkushokin" jälkeen alaselkä on kyllä kiittänyt. Ei tuu samanlaista jumia enää ja selkä on vahvistunut huomattavasti.
Tarkemmin näkyy tuolla treenipäivyrissä, mutta lämmittelyjen jälkeen 2-3 kovempaa sarjaa ja toistomäärät on oikeastaan olleet pitkään vain jotain kolmosta noissa raskaammissa. Pienemmillä painoilla saattaa olla välistä jotain 5-10 sarjaa.

Varmasti tässäkin ihan kokeilemisen arvoinen juttu, enkä väitä, että toi mun tekotapa olis välttämättä mistään fiksuimmasta päästä. Tollai saa vaan vedellä vähän isommilla painoilla, muttei tarvii tehdä v-maisia pidempiä sarjoja ja käyttää pidempään aikaa.

En mä tiedä, että olenko ymmärtänyt edes oikein, että mitä vyön käytöllä varsinaisesti suojataan :) Eli tuetaanko lihaksistoa, jonka pettäessä vammoja voi sattua vai pidetäänkö osaa selkärangasta paremmin paikallaan?

Lihakset saa paremmin jännitettyä vyötä vasten kuin "vapaina" ja vatsaonteloon paremmat paineet. Vyön kanssakin ne ovat siis nimenomaan lihakset jotka sitä selkärankaa tukevat, vyö vain auttaa niiden hyödyntämisessä. Tästä voikin päätellä, miten fiksu on saleilla yleisesti nähty tapa nostaa vyö niin tiukalle vedettynä että vatsa puristuu kasaan, jolloin lihaksia ei varmasti saa jännitettyä kunnolla ja luontevasti, ja selkä jollain ihme mutkalla uskoen, että vyö suojaa loukkaantumisilta...

Lihakset saa paremmin jännitettyä vyötä vasten kuin "vapaina" ja vatsaonteloon paremmat paineet. Vyön kanssakin ne ovat siis nimenomaan lihakset jotka sitä selkärankaa tukevat, vyö vain auttaa niiden hyödyntämisessä. Tästä voikin päätellä, miten fiksu on saleilla yleisesti nähty tapa nostaa vyö niin tiukalle vedettynä että vatsa puristuu kasaan, jolloin lihaksia ei varmasti saa jännitettyä kunnolla ja luontevasti, ja selkä jollain ihme mutkalla uskoen, että vyö suojaa loukkaantumisilta...
Okei, mielenkiintoista. Taas on hitusen viisaampi, jos ton vyön tulevaisuudessa ottaa treeniin mukaan.

Kiitoksia Kimssonillekin kommentista. Pitää mahdollisuuksien mukaan ottaa mukaan noita mainittuja juttuja, koska vedot ja kyykyt on oikeastaan ainoita takareisillekin meneviä liikkeitä, mitä mä käytännössä teen. Samaten vatsaosastoa olen laiminlyönyt, joten tässä jälleen yksi hyvä syy skarpata siinä asiassa.

Glute ham riset on etenkin takareisille kyllä kovaa mannaa. Jos kyseistä laitetta ei salilta löydy niin good morningeja kannattaa ottaa siihen tilalle mikäli selkä sen sallii. Jos saliltasi löytyy reverse hyper niin sitä suosittelen kyllä aukottomasti. Vahvistaa kyllä ihan uskomattomalla tavalla koko sitä takaosastoa ja etenkin juuri pakaroissa ja alaselässä tuntuu. Mikäli Westsiden kirjallisuudesta vielä oikein muistan, niin Simmons kovasti kehui laitetta vielä sen takia, että liikerata on selkärangallekin erittäin suotuisa ja lisää selkäydin nesteen liikkumista alarangan nikamissa ja on muutoinki oiva liike sekä alaselän lämmittelyyn, palautteluun sekä vahvistamiseen.

IVa:n mainitsemat 5x5 setit ovat kyllä kovaa touhua sekä kyykyssä että mavessa. Itsekin on niitä tullut niitä vedettyä Strongliftin ohjelmalla. Kannattaa ehdottomasti kokeilla niitä settejä muutama viikko ja katsoa miltä se touhu alkaa tuntua alku shokin jälkeen. Kannattaa kuitenkin samalla muistaa, että jos noita settejä alkaa tosissaan vetämään joko overload tyyppisesti tai edes jatkuvasti yli 90% teholla, niin ylirasituksen, keskushermoston rasituksen ja mahdollisen takapakin riski on oleellinen. Tähän asiaan olisi toki helpompi ottaa kantaa, mikäli olisi VIPit ja pääsisi katselemaan sun tämänhetkistä ohjelmaasi.

Tähän asiaan olisi toki helpompi ottaa kantaa, mikäli olisi VIPit ja pääsisi katselemaan sun tämänhetkistä ohjelmaasi.
Pikainen kommentti, kun on vähän haipakkaa, mutta ei mulla oikein ole mitään ohjelmaa, enkä laske mitään prosentteja. Periaatteessa teen jonkinlaista yksijakoista, jossa toinen treeni pitää sisällään kyykkyä ja penkkiä, ja toinen treeni taas dippiä ja vetoa. Näiden lisäksi treeniin kuuluu leukoja, pystypunnerrusta, jotain vitkutuksia ja aerobista. Jos tarvis, niin voin mä noita kirjoitella tarkemminkin tai käydä kopsaamassa päivyristä, mutta luulen, että näilläkin neuvoilla mennään jo hyvin eteenpäin. Tässä on meinaan tullut hyvin asiaa lyhyessä ajassa.

Minkälaisilla sarjapituuksilla pakkislaiset kyykkäilee kun tavoitteet on tossa lihaskasvussa eikä niinkään voimailussa? Itse teen tällähetkellä jalkatreenin avaukseksi kyykkysarjat 4x8 sarjapainojen ollessa tälla hetkellä 102,5kg. Asia mietityttää siksi, että usein kun selaa muiden treeniohjelmia, niin kyykyssä on yleensä lyhyemmät sarjat kuin muissa liikkeissä. Omassa ohjelmassa taasen kaikki sarjapituudet liikkeestä riippumatta ovat tuon 8-12. Mutta onko tämä hyvä kyykkyyn?

Ite pyrin tekee yleensä nelosia tai kutosia kyykyssä. Joskus tosin sitten näitä erikoissarjoja (esim. 20 toiston kyykky) täytyy kokeilla. Teen aina sellasilla raudoilla, joilla pystyy hyvällä tekniikalla tekemään ja ettei jalka-asento mee liian leveeks. Viime reenissä taisin tehä 3x6x140kg. Tärkeintähän tässä on pitää se tuntuma sielä etureiskoissa mikäli tosiaan tavotteena on se lihaskasvu. Aina sillon tällön tulee myös kokeiltua tosin näitä leveempiä jalka-asentoja ihan vaan mielenkiinnosta, saa enempi rautaa ylös mutta rasitus samalla tietysti siirtyy enempi alaselälle ja takareisille

En nyt viitsinyt alkaa pläräämään kokonaan läpi mutta kysytäänpä että tuleeko muilla kyykystä ja mavesta (kyykyssä jopa ehkä vielä enemmän?) alaselkä välittömästi niin jumiin että joutuu joka sarjan jälkeen sitä avaamaan roikkumalla tangossa? Ja tosiaan, ei mitään pidempiaikaista ongelmaa esim. seuraavina päivinä, mutta alkaa välittömästi ensimmäisen sarjan jälkeen, ja alaselkä on niin jumissa että roikkumaan mars. Ja kun saan kelpoiteltua itseni sinne roikkumaan niin se kipu mikä sen sekunnin kestää alkuun ennen kuin se lähtee venymään on jotain niin tuskallista. Hampaat irvessä ensimmäinen sekunti pari roikun kunnes hymysuissa jatkamaan sarjaa. Muita kohtalontovereita? (Ei sinänsä haittaa hirveästi kun on tuohon jo tottunut, mietin vaan että onko esmes. joku tunnettu tekijä tekniikassa mikä aiheuttaa moista vai onko se vain henk. kohtasta)

Tervehdys raudankolistelijat! Jalat on kuin makaronia ja nyt pitäis kuntoon saada. Takareisille teen sjmv ja normi mave ottaa sinne myös niin valtsin etureiskoille etukyykyn ns.ykkösliikkeeksi, mutta miten treenaaminen kannattais alotella. Nyh takana 3 etukyykkyharjoitusta, sarjapainot on suorastaan hurjat eli 40,50,60kg. Sen verran kokeilin että sain 70kg 3 kertaa kulmasrmta ylös. Reenaan lihaksen kerran viikkoon niin paljonko sarjoja ja toistoja kannattaisi näin alkuun tehdä että lähtee kehitys käyntiin. Voiman puolella on prioriteetit mutta ei lihaksetkaan rumat olisi! ;-)

Voisi olla helpompi jos laitat vaan nyk. ohjelman tänne ja jos ei ole tietoa miten sellaisen väännät niin ota tuolta joku valmis ohjelma. Paha lähteä arpomaan tietämättä muuta reenistä.

Tervehdys raudankolistelijat! Jalat on kuin makaronia ja nyt pitäis kuntoon saada. Takareisille teen sjmv ja normi mave ottaa sinne myös niin valtsin etureiskoille etukyykyn ns.ykkösliikkeeksi, mutta miten treenaaminen kannattais alotella. Nyh takana 3 etukyykkyharjoitusta, sarjapainot on suorastaan hurjat eli 40,50,60kg. Sen verran kokeilin että sain 70kg 3 kertaa kulmasrmta ylös. Reenaan lihaksen kerran viikkoon niin paljonko sarjoja ja toistoja kannattaisi näin alkuun tehdä että lähtee kehitys käyntiin. Voiman puolella on prioriteetit mutta ei lihaksetkaan rumat olisi! ;-)
Sulle vois tämä ohjelma olla varmaan kaikkein sopivin. Pitäis tulla jalkoihin ja koko kroppaan voimaa. http://www.pakkotoisto.com/aloittel...ength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

Kommentoin youtube-videoon jossa eräs henkilö teki kyykkyennätystä , no kommentoin , että hieno nosto , mutta kannattaisi korjata tekniikka.(Rintakehä meni polvien keskelle , selkä oli ihan vertikaaliasennossa , tämä muistutti hyvää-huomenta liikettä :D ) No hän sanoi , että personaltrainer on häntä neuvonut kyykkäämään näin...Olenko minä väärässä vai hän? Tossahan menee paikat rikki jos tolleen kyykkää?(ainakin isoilla romuilla)

Ei helvetti toi jätkä joka tekee tuolla taustalla suorin jaloin maastavetoa. Mutta siis tossahan tapahtuu sellanen virhe että yritetään saada syvä kyykky saamalla tanko mahdollisimman alas. Eli perse pysähtyy mutta tanko jatkaa matkaa, turha liike sinänsä.

Ei helvetti toi jätkä joka tekee tuolla taustalla suorin jaloin maastavetoa. Mutta siis tossahan tapahtuu sellanen virhe että yritetään saada syvä kyykky saamalla tanko mahdollisimman alas. Eli perse pysähtyy mutta tanko jatkaa matkaa, turha liike sinänsä.

eli huono tekniikka?

Tuota noin. Kyykyssä ja mavessa on selkeitä liikkuvuusongelmia. Kyykkyyn mennessä ilman tankoa kiristää paikoittain ja kyykkyä pelkällä tangolla tehdessä tuntuu pahalle tuonne lonkankoukistana/nivusen kohdalle, mikä nyt onkaan.

Mutta tänään kokeilin huvikseni laittaa kyykyssä kantapäiden alle parin sentin paksuisen laudan ja kyykkääminen tuntui hyvälle enkä varmaa ole koskaa mennyt niin suorassa kyykkyyn painot niskassa. Missäs tän perusteella on eniten venyteltävää? Ja minkä takia tuo lauta auttoi niin paljon?

Kommentoin youtube-videoon jossa eräs henkilö teki kyykkyennätystä , no kommentoin , että hieno nosto , mutta kannattaisi korjata tekniikka.(Rintakehä meni polvien keskelle , selkä oli ihan vertikaaliasennossa , tämä muistutti hyvää-huomenta liikettä :D ) No hän sanoi , että personaltrainer on häntä neuvonut kyykkäämään näin...Olenko minä väärässä vai hän? Tossahan menee paikat rikki jos tolleen kyykkää?(ainakin isoilla romuilla)
Ihan hyvältä kyykky tuossa videossa mun silmään näyttää (ja muijan perse vieläkin paremmalta). Enemmän voimanostotyylinen kyykky, kyykkää selkeästi taakse. Sen verran tiukka nosto että lähellä pohjaa pientä "hakemista" mutta selkä pysyy kyllä suorana. Kyykkytyylejä on vaan monenlaisia, tuo tyyli vaatii ehkä selältä enemmän voimaa mutta säästää toisaalta polvia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom