Kyykky- ja mavekyssäreitä

Olen kokeillut peukalot tangon alla sekä etu- ja keskisormet, mikä luultavasti on se mihin pyrin näin aluksi. Hieman aiheesta poiketen, mutta mites rivessä sormet? Onko kaikki siellä vai ujutetaanko ne alle jossain vaiheessa? :D Tarkoitus olis sitäkin kokeilla joku kaunis päivä.

Kiitos vastauksesta.

Rivessä joutuu tankoa puristamaan ihan kunnolla, isommilla ehkä vielä peukkulukon kanssa, ja kun tanko tulee olkapäille niin nyrkki aukeaa melkein luonnostaan niin, että tanko jää sormien varaan. Jos etukyykkyyn ei meinaa löytää luontevaa asentoa, niin voi itse asiassa olla hyvä temppu kokeilla riveä pienillä painoilla ja katsoa, miten tanko olkapäille asettuu. Jos ei ole riveä ennen tehnyt, niin pitää vain kiinnittää huomiota siihen, että vetää tangon kunnolla olkapäille asti eikä vain rinnalle pystypunnerruksen lähtöasentoon, kuten alussa helposti käy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^Enköhän mie pärjää näillä eväillä tovin ton riven että etukyykyn kanssa. Faarao-otteen kanssa huomasin ettei tanko asettunu niin hyvin kummankin olan päälle. Ehkä tää symmetrinen asento auttaa siihen.

:worship:

Kiitti tosta hipdrive videosta. Eilen kävin kyykkäilemässä ja pyrin viemään kyykyt syvemmälle kuin ennen ja tulemaan ylös nimenomaan tuon hipdriven avulla josta en ollut ennen kuullutkaan. Liike ainakin tuntui varsin luonnolliselta ja tehokkaammalta kuin ennen!

Tässä mavea opetellessa on tullu luettua ja katottua jos jonkinlaista ohjetta ja videota. Nyt sitten napsahti Youtubessa vastaan video, missä on omaan silmään aivan loistava tekniikka. Kysymys kokeneemmille kuuluu, että onko tuo videon veto hyvä? Näyttää just siltä mihin oon kuvitellu että pitäis pyrkiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kysymys kokeneemmille kuuluu, että onko tuo videon veto hyvä?

On, se on helvetin hyvä veto.

(Tietenkään juuri tuo tyyli ei ole kaikille optimaalinen mahdollisimman isoihin rautoihin pyrittäessä, mutta silti tuota mallia seuratessa ei voi mennä pahasti metsään. Lisäsin tämän huomautuksen vain siksi, että muuten joku itkee kuitenkin.)

Tänään oli sitten eka jalkapäivä viimekertaisten kommenttien ja neuvojen jäljiltä, jotka kaikki luin huolella ja hip drive-leffankin katsoin pariin kertaa läpi ajatuksella. Yhteenvetona totesin, että ilmeisesti persettä ja lantiota olisi syytä aktivoida enemmän ja siihen tänään pyrittiin. Vaikka tekniikka ei yhdelllä yrityksellä olennaisesti korjaannukaan, niin huomasin selkeän eron kun aktiivisesti yritti saada lantion seutua nostoon mukaan: kyykyt lähtevät pohjasta selkeästi tehokkaammin ja vielä niin, ettei nosto niin helposti kaadu eteen julleksi ylös lähtiessä. Kun ajan myötä saa vähän lisää kokeiltua ja haettua rutiinia, niin uskon että se näkyy tuloksissa selkeästi. Pitää ottaa vertailuleffaa, kun saa asioita ajettua jollain lailla selkäytimeen.

Tuhannet kiitokset kaikille kommentoineille, saatu palaute oli ilmeisesti juuri sitä mitä tarvittiin :worship:.

Tänään oli sitten eka jalkapäivä viimekertaisten kommenttien ja neuvojen jäljiltä, jotka kaikki luin huolella ja hip drive-leffankin katsoin pariin kertaa läpi ajatuksella. Yhteenvetona totesin, että ilmeisesti persettä ja lantiota olisi syytä aktivoida enemmän ja siihen tänään pyrittiin. Vaikka tekniikka ei yhdelllä yrityksellä olennaisesti korjaannukaan, niin huomasin selkeän eron kun aktiivisesti yritti saada lantion seutua nostoon mukaan: kyykyt lähtevät pohjasta selkeästi tehokkaammin ja vielä niin, ettei nosto niin helposti kaadu eteen julleksi ylös lähtiessä. :worship:.

Hyvä jos oli avuksi. Siellä videon kommenteissa oli yksi aika hyvä...

A good trainer once said that the squat is like doggystyle. when youre going down you think of being the woman and when youre going up you think of being the man :D at least, this picture makes you use your hips... :P

Mitäs olette mieltä ilman kenkiä kyykkäämisestä? Olen nyt useampaan kertaan kyykkäillyt ihan sukkasiltani ja kyykky tuntuu kulkevan huomattavasti paremmin kuin kengät jalassa. Käyttämäni kengät jättävät kyllä varmasti paljon parantamisen varaa, kun ovat vaan joskus mahd. halvalla ostetut urheilutossut.

Salilla, jossa käyn kyykkäilemässä on lattiaa päällystetty kumi tms. laatoilla siitä kohtaa, missä kyykkääminen tapahtuu. Luultavasti tuo kumilaatta ja kengän pohja yhdessä tekevät alustan niin pehmeäksi, että vaikeuttaa nostamista. Kun olen kokeillut kyykkyä kengät jalassa ja pelkillä sukilla, niin ero on kyllä ihan huomattava.

Mutta askarruttaa, että onko tuo "paljain jaloin" kyykyn tekeminen välttämättä hyväksi, varsinkin kun viime aikoina ovat jalkapohjat kipeytyneet aina ajoittain. :(

Mitäs olette mieltä ilman kenkiä kyykkäämisestä? Olen nyt useampaan kertaan kyykkäillyt ihan sukkasiltani ja kyykky tuntuu kulkevan huomattavasti paremmin kuin kengät jalassa. Käyttämäni kengät jättävät kyllä varmasti paljon parantamisen varaa, kun ovat vaan joskus mahd. halvalla ostetut urheilutossut.

Salilla, jossa käyn kyykkäilemässä on lattiaa päällystetty kumi tms. laatoilla siitä kohtaa, missä kyykkääminen tapahtuu. Luultavasti tuo kumilaatta ja kengän pohja yhdessä tekevät alustan niin pehmeäksi, että vaikeuttaa nostamista. Kun olen kokeillut kyykkyä kengät jalassa ja pelkillä sukilla, niin ero on kyllä ihan huomattava.

Mutta askarruttaa, että onko tuo "paljain jaloin" kyykyn tekeminen välttämättä hyväksi, varsinkin kun viime aikoina ovat jalkapohjat kipeytyneet aina ajoittain. :(

Itse olen aina kyykännyt, ja tehnyt muutkin liikkeet, ilman kenkiä.
En usko, että ilman kenkiä kyykkäämisestä on mitään haittaa ellei sitten treenaa liukkaalla alustalla villasukat jalassa ja liukastu. Pikemminkin vain hyötyy kun ei ole kenkiä tukemassa jalkoja ja pääsee nilkatkin vahvistumaan.
Arskaki veti ainakin mavensa ilman kenkiä.
arska.jpg

Jos vaihtoehto on normaalit lenkkipopot niin ehdottomasti sukkasillaan.

Painotus sanalla sukkasillaan, ei siellä salilla tartte paljain jaloin olla.................

Tervehdys! Joku enemmän tietävä voisi kertoa, miten kannattaa tilanteessani menetellä. Elikkäs, voimanostokisat olisi 12 viikon kuluttua edessä. Olen kuitenkin kyykännyt aina peilin kanssa, jota ei luonnollisesti kisoissa ole. Peiliä en kuitenkaan ole mitenkään erikoisemmin tutkaillut, olen ottanut jonkin kiintopisteen ja sitä tuijottanut, mutta tietysti "sivusilmä" aistii liikeen peilin kautta. Tänään sitten kokeilin peittää peilin pyyhkeellä, eli en siis nähnyt itseäni ollenkaan. Kasin sarjoja rupesin tekemään, mutta eihän siitä tullut hevonpaskaakaan. Kyykky painui "liian syvälle", eli kontrollointi oli törkeän vaikeaa. Lisäksi kyykyt painui aivan etukenoon ja muutaman kerran jouduin liki varpailla työntämään itseäni, etten kaadu. Eli melkosta jullea oli ylöstulon loppuosakin.

Onko huono idea, että jatkasin nyt normaalisti treenejä peilin kanssa, enkä tekisi ainakaan sitä kautta hallaa kehitykselle. Lisäksi kun treenaan neljän viikon jaksotuksilla, joista 3 viikkoa on kunnon treeniä ja yksi viikko ns. kevyt viikko, niin voisin tulevilla kevyillä viikoilla, joita on siis yhteensä kolme, keskittyä ilman peiliä kyykkäämiseen. Toki jos aikasemmin alkaa sekin sujumaan, niin viimiset viikotkin voi ihan rauhassa kyykkiä sitten miten haluaa. Mutta siis, miltä tuollainen kuullostaa ja onko tuollainen järkevä menettelytapa tulevia kisoja ajatellen?

Kyllä siihen ilman peiliä kyykkäämiseen pitäisi nopeasti tottua. Ite muistan myös kun olin aloittanut kyykkäämisen peilin edessä ja vaihdoin seinän edessä kyykkäämiseen niin tuntui omituiselta ja tekniikka kusi alussa. Muutaman treenin kuluttua rupesi kuitenkin jo luonnistumaan.

Elä koskaan kyykkää peilin kanssa jos siitä on harmia.

Editti. mulla ei oo kisoissa ollu mitää ongelmaa kyykyn kanssa, vaikka reeneissä se peili onkin siin naamana edessä.

Vaikka kyykkäisi peilin edessä niin kannattaa opetella kyykkäämään niin että tunnet missä kohtaa olet oikealla syvyydellä, kyllähän jokaisen pitäisi ymmärtää että jos joka kerta katsot peilistä että olet oikealla syvyydellä niin ongelmia tulee kun se peili otetaan pois.

Peili on täysin hyödytön joka suhteessa. Pidän suorastaan typeränä opetella tekniikkaa peilin kautta.
Saleilta pitäisi poistaa peilit kokonaan muualta kuin paskahuussista.

JP-P: -Mistä noin jyrkkä mielipide? Se, että peili olisi mitenkään välttämättömyys liikkeitä opetellessa on enempi kuin totta, mutta miksi se olisi suorastaan typerää opetella jokin uusi liikerata peilin kautta, jossei kuitenkaan ole tarkoituksenakaan jatkaa niitä liikkeitä pelkän peilin tuijjailun avulla?

Mitä mä olen opastellut ihmisiä, niin kyllä mä peiliä käytän hyväkseni aika usenkin, juurikin kyykyissä ja erityisesti yhden jalan liikkeissä. Ja hyvin on silti opittu toimimaan ja sen peilinkin on ensi ohjeistusten jälkeen saanut heivata helevattaan. Monelle vaan se oman kehon asennon/liikkeen hahmottaminen on niin heikkoa/vaikeaa, että ilman peiliä on ohjeistaminen kuin opettaisi sokealle kuvataidetta.

Mutta jälleen, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Ja ps. Mitä sillä peilillä sielä huussissa tekee? Jossei sitä itseään osaa ilman peiliä, niin mä pysyisin sieltä yleisistä huusseista vielä pois :D

Missä piilee vika, kun musta tuntuu että mun olkapäät ovat hitusen eritasolla ku otan tangon telineestä (itseasiassa, kun vääntäydyn tangon alle, huomaan asian). Lihasepätasapaino selässä..?

JP-P: -Mistä noin jyrkkä mielipide? Se, että peili olisi mitenkään välttämättömyys liikkeitä opetellessa on enempi kuin totta, mutta miksi se olisi suorastaan typerää opetella jokin uusi liikerata peilin kautta, jossei kuitenkaan ole tarkoituksenakaan jatkaa niitä liikkeitä pelkän peilin tuijjailun avulla?

Mitä mä olen opastellut ihmisiä, niin kyllä mä peiliä käytän hyväkseni aika usenkin, juurikin kyykyissä ja erityisesti yhden jalan liikkeissä. Ja hyvin on silti opittu toimimaan ja sen peilinkin on ensi ohjeistusten jälkeen saanut heivata helevattaan. Monelle vaan se oman kehon asennon/liikkeen hahmottaminen on niin heikkoa/vaikeaa, että ilman peiliä on ohjeistaminen kuin opettaisi sokealle kuvataidetta.

Mutta jälleen, eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Ja ps. Mitä sillä peilillä sielä huussissa tekee? Jossei sitä itseään osaa ilman peiliä, niin mä pysyisin sieltä yleisistä huusseista vielä pois :D

Olen peilejä vastaan siksi että jokaisen pitäisi tuntea missä liikkuu ajassa ja avaruudessa.
Ja toinen seikka on se että peilit näyttävät mitä tapahtuu ainoastaan yhdestä "planesta".

Eri asia on, kuten sanoitkin, näyttää jokin juttu peilin kautta, kunhan sitä ei jatketa sen pitempään.
Mutta sitäkin vältän, ja tähän asti pärjännyt ilman.

Ja pitäähän huussissa peili olla että voi tarkistaa hauiksen kunnon kepillistä heittäessä :D

Jaaha, pitää jälleen tänne tulla ruikuttamaan. Eli sanokaahan jälleen, mitä helkattia kannattaa nyt tehdä.

Tänään oli toinen viikko kasin sarjoja. Kuten aiemmin kirjoitin, meni viime viikko pipariksi peilisäheltämisen takia, mutta eipä tämäkään viikko paremmin alkanut. Eka sarja 8x115kg ihan ok. Toinen sarja 8x125kg, lopussa pikku jullea. Kolmas sarja 4x135kg ihan hirveetä julle ähellystä, ja tuon päälle tiukka 5x130kg. Reidet, varsinkin etureidet olivat jo aika hapoilla ekan sarjan jälkeen, puhumattakaan toisesta. Jalat ihan tärisi!

Ihmetyttää hieman, kun muutama viikko takaperin, viimeisellä kymppiviikolla otin 10x125kg ihan hyvin. Sitten kevyttä viikkoa, jolloin tein muutaman 1-3 toiston sarjan, suurin ykkönen 110kg. Sitten olikin edellinen viikko, jolloin ei siis kulkenut yhtään ja nyt tämän viikon tilanne on tämä. Ensi viikko on vielä kaseja ja sitä seuraava viikko taas kevyemmin. Mennyt siis treeni ihan perseelleen, kun kaksi viikkoa mennyt jo tuskaillessa. Taustoja sen verran, että painonpudotus on käynnissä kisoja varten, tällä hetkellä aamupaino 85kg-86kg, viimesellä kymppiviikolla n.88kg. Painonpudotus ei kuitenkaan ole ennen vaikuttanut itellä muuhun kuin penkkiin. Painon alas saamiseksi olen siis myös lenkkeillyt pari kertaa viikkoon ja pelaillut useampana päivänä tennistä taikka urheillut jotain muuta kavereitten kanssa. Voiko olla, että jalat olisi sitten jo liian tukossa, hapot iskee äkkiä ja voimia ei enää löydykkään kyykkäilyyn?

Auttakkee! :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom