Kyykky- ja mavekyssäreitä

[video=youtube_share;UbCaLZ8a0cw]http://youtu.be/UbCaLZ8a0cw[/video]

Taas vaihteeks loistavia videoita. Tosin postasin tän lähinnä sen takia että mietitytti toi jalkojen asento tossa kyykyssä. Eikös noin leveässä asennossa ole iso riski siihen että polvet menevät sisäänpäin? Tuossa voi olla kuvakulmasta kiinni myös mutta ei tuossa näytä sääri olevan ainakaan suorassa kulmassa lattiaan nähden.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ne polvet käänny yhtää enempi sisääpäi leviällä kuin kapialla asennolla, nostajasta kiinni. Ittellä käänty kapialla enempi sisää ku leviällä.

Taas vaihteeks loistavia videoita. Tosin postasin tän lähinnä sen takia että mietitytti toi jalkojen asento tossa kyykyssä. Eikös noin leveässä asennossa ole iso riski siihen että polvet menevät sisäänpäin? Tuossa voi olla kuvakulmasta kiinni myös mutta ei tuossa näytä sääri olevan ainakaan suorassa kulmassa lattiaan nähden.

Minulla on sellainen käsitys että nuo superleveät kykkyasennot on varustenostajille/kilpailijoille. Polvia työnnetään sivuille suorituksen ajan ettei siäänkääntymistä tapahdu. Lieneekö edes mitään järkeä tuollaisella tekniikalla opetella kyykkäämään jos ei aio kisailla. Aivan pirun häijyä tekee lonkille kun joskus erehdyin oikein leveällä kokeilemaan.

Minulla on sellainen käsitys että nuo superleveät kykkyasennot on varustenostajille/kilpailijoille. Polvia työnnetään sivuille suorituksen ajan ettei siäänkääntymistä tapahdu. Lieneekö edes mitään järkeä tuollaisella tekniikalla opetella kyykkäämään jos ei aio kisailla. Aivan pirun häijyä tekee lonkille kun joskus erehdyin oikein leveällä kokeilemaan.

Eiköhän niitä polvia työnnetä sivulle päin ihan sama millä leveydellä kyykkää. Ja kipu lonkassa nyt on täysin liikkuvuudesta kiinni. Totta toki että leveällä asennolla ja työntämällä lantiota taaksepäin oiken kunnolla saadaan enemmän painetta sinne lantion seudulle minkä takia ne sopivat paremmin varustenostajille koska varusteet tukee näitä alueita enemmän.

Joo, varusteilla kyykitää leviällä iha jo paremman asennon vuoksi. Ei tua lonkalle mitää häijyä tee. Toki jos vuoden kyykkää kapialla ja sit päättääki kokeilla heti oikein leviää asentoa... pikkuhiljaa leventää..

Eiköhän niitä polvia työnnetä sivulle päin ihan sama millä leveydellä kyykkää. Ja kipu lonkassa nyt on täysin liikkuvuudesta kiinni. Totta toki että leveällä asennolla ja työntämällä lantiota taaksepäin oiken kunnolla saadaan enemmän painetta sinne lantion seudulle minkä takia ne sopivat paremmin varustenostajille koska varusteet tukee näitä alueita enemmän.

Niin, miten ne polvet sisään kääntyy jos keskittyy siihen ulostyöntöön, kuten tuossa viestissäsi aiemmin ihmettelit?

Niin, miten ne polvet sisään kääntyy jos keskittyy siihen ulostyöntöön, kuten tuossa viestissäsi aiemmin ihmettelit?

No jos pistät ne jalat niin leveällä että reisiluusta loppuu pituus. Sitä olin tuosta videosta katsovinani mutta ilmeisesti se vaan oli sitten kuvakulma niin huono että tulkitsin väärin.

No jos pistät ne jalat niin leveällä että reisiluusta loppuu pituus. Sitä olin tuosta videosta katsovinani mutta ilmeisesti se vaan oli sitten kuvakulma niin huono että tulkitsin väärin.

Ok nyt tajusin, muutenkin mitä olen lueskellut erittäin leveä asento altistaisi herkemmin polvivammoille, lonkkavaivoista en tiedä muuta kuin omalla kohdalla.

[video=youtube_share;UbCaLZ8a0cw]http://youtu.be/UbCaLZ8a0cw[/video]

Ensinnäkin, toi ei oo enää perse penkkiin/ box squat vaan hieman harvinaisempi Sumo box ninja squat.... Kait? Ei oikeesti. XD. Sit ton kaljun hyypiö tekee tästä aivan liian monimutkaisen suorituksen, liikaa hifistelyä.. Varsinkin kun se tavoittelee sitä "omaa" parasta asentoa, mikä sopii ton nuoren kaverin fysiikalle kun jääpuikko perseeseen. En tiedä, näyttää tosi epäluonnolliselta, ainakin istunta, asento.. ja kaikki.. (plus toi kalju dude, näyttäis et se tahtois hieman kyykkää tota nuorempaa kaveria.... PERV!)

Pienemmillä painoilla ATG (ass to grass) kyykky on loistava, parempi jännite koko kyykyn ajan. Varsinkin kun ajaa takaa maximaalista lihas jännnitettä koko suorituksen ajan. Kun katsoo kuvasta (alla) miten vauva menee kyykkyyn ymmärtää melko täydellisesti myös kaikkien perus kyykkyjen jalka-asennon. Lapsi tietää vaistomaisesti oppiessaan kävelemään mikä on se optimaalinen ja vakain asento kyykistyä. Se on optimaalinen asento ATG kyykyille. Kyykkyjä pystyy tekemään kapeammallakin asennolla oikein mainiosti. Minulle ainakin toimii paremmin maxia tehdessä kapeampi asento. Paremmin kehitystä kuitenkin on tullut ATG (sori mä vaan rakastan Ass to grass termiä) kyykystä, myös voimaa ajatellen. Tuntuu myös että se säästäis aika paljon mun polvia

baby-squatting.jpg

ATG/täysi kyykky:
BBFullSquat.gif

Normaali kyykky:
BBSquatHigh.gif

Toivottavasti kuvat toimivat. :) En osaa sanoa muuta kuin, etsii sen parhaan jalka-asennon, pitää suoran selän ja kyykyt kyllä alkavat luonnistua hienosti.

Ensinnäkin, toi ei oo enää perse penkkiin/ box squat vaan hieman harvinaisempi Sumo box ninja squat.... Kait? Ei oikeesti. XD. Sit ton kaljun hyypiö tekee tästä aivan liian monimutkaisen suorituksen, liikaa hifistelyä.. Varsinkin kun se tavoittelee sitä "omaa" parasta asentoa, mikä sopii ton nuoren kaverin fysiikalle kun jääpuikko perseeseen. En tiedä, näyttää tosi epäluonnolliselta, ainakin istunta, asento.. ja kaikki.. (plus toi kalju dude, näyttäis et se tahtois hieman kyykkää tota nuorempaa kaveria.... PERV!)

Pienemmillä painoilla ATG (ass to grass) kyykky on loistava, parempi jännite koko kyykyn ajan. Varsinkin kun ajaa takaa maximaalista lihas jännnitettä koko suorituksen ajan. Kun katsoo kuvasta (alla) miten vauva menee kyykkyyn ymmärtää melko täydellisesti myös kaikkien perus kyykkyjen jalka-asennon. Lapsi tietää vaistomaisesti oppiessaan kävelemään mikä on se optimaalinen ja vakain asento kyykistyä. Se on optimaalinen asento ATG kyykyille. Kyykkyjä pystyy tekemään kapeammallakin asennolla oikein mainiosti. Minulle ainakin toimii paremmin maxia tehdessä kapeampi asento. Paremmin kehitystä kuitenkin on tullut ATG (sori mä vaan rakastan Ass to grass termiä) kyykystä, myös voimaa ajatellen. Tuntuu myös että se säästäis aika paljon mun polvia

baby-squatting.jpg

ATG/täysi kyykky:
BBFullSquat.gif

Normaali kyykky:
BBSquatHigh.gif

Toivottavasti kuvat toimivat. :) En osaa sanoa muuta kuin, etsii sen parhaan jalka-asennon, pitää suoran selän ja kyykyt kyllä alkavat luonnistua hienosti.

Et oo tainnu koskaan kuulla Dave Tatesta taikka Westside Barbellista. Etkä myöskään ole varmaan koskaan käynyt voimannostokisoissa?

Et oo tainnu koskaan kuulla Dave Tatesta taikka Westside Barbellista. Etkä myöskään ole varmaan koskaan käynyt voimannostokisoissa?

Dave Taten tiedän, kisoissa en ole käynyt koskaan myönnettäkööt. Silti en voinut vastustaa tuon videon trashailua, olen nähnyt vain niin paljon parempia kyykytekniikka videoita...

Okei, mulla on pieni asennoitumisongelma, johon kaipaisin mietteitä. Missähän määrin on normaalia, että mulla menee alaselkä jumiin noista vedoista ja kyykyistä? Treenipäivyriin oon merkannut noi vedot suorin jaloin maastavetona, mutta kai se enemmän on jonkinlainen veto polvilta. Jalat (takareidet) mulla ei meinaan juurikaan ilmoita noista raskaammista vedoista, mutta selän niillä saa jumiin kohtuullisen lahjakkaasti.

Sama kyykyssä. Hirveän harvoin mulla jalat tai edes perse juurikaan ilmoittelee tehdystä treenistä, mutta selässä sen sijaan tuntee tehneensä melkein järjestään, jos sarjat on olleet tiukempia. Näitä mun kohtuuraskaita vetoja ja kyykkyjä on käynyt salin ohjaajakin katselemassa, eikä niissä sen suurempaa huomauttamista ole ilmeisesti ollut, mutta jokuhan tässä mättää, jos rasitus menee noin suuressa määrin selälle.

Ei tällä selostuksella vielä ihmeitä tee, mutta jos jollekin tulee jotain mieleen, niin otetaan ilolla vastaan.

Okei, mulla on pieni asennoitumisongelma, johon kaipaisin mietteitä. Missähän määrin on normaalia, että mulla menee alaselkä jumiin noista vedoista ja kyykyistä? Treenipäivyriin oon merkannut noi vedot suorin jaloin maastavetona, mutta kai se enemmän on jonkinlainen veto polvilta. Jalat (takareidet) mulla ei meinaan juurikaan ilmoita noista raskaammista vedoista, mutta selän niillä saa jumiin kohtuullisen lahjakkaasti.

Sama kyykyssä. Hirveän harvoin mulla jalat tai edes perse juurikaan ilmoittelee tehdystä treenistä, mutta selässä sen sijaan tuntee tehneensä melkein järjestään, jos sarjat on olleet tiukempia. Näitä mun kohtuuraskaita vetoja ja kyykkyjä on käynyt salin ohjaajakin katselemassa, eikä niissä sen suurempaa huomauttamista ole ilmeisesti ollut, mutta jokuhan tässä mättää, jos rasitus menee noin suuressa määrin selälle.

Ei tällä selostuksella vielä ihmeitä tee, mutta jos jollekin tulee jotain mieleen, niin otetaan ilolla vastaan.

Minulla alaselkä jumitteli, en tehnyt mavea sen vuoksi, tässä sitten lopulta kyrpiinnyin ja otin maven ohjelmaan. Kumma kyllä selkä tykkäsi siitä hyvää, toisin kuin olisi voinut ajatella. Olisiko jullesta apua pitkinä sarjoina, joko tulee paremmaksi tai pahenee.:D Ellei sitten syynä ole jonkinlainen tulehdustila joka vaatii lääkityksen ja lepoa.

Minulla alaselkä jumitteli, en tehnyt mavea sen vuoksi, tässä sitten lopulta kyrpiinnyin ja otin maven ohjelmaan. Kumma kyllä selkä tykkäsi siitä hyvää, toisin kuin olisi voinut ajatella. Olisiko jullesta apua pitkinä sarjoina, joko tulee paremmaksi tai pahenee.:D Ellei sitten syynä ole jonkinlainen tulehdustila joka vaatii lääkityksen ja lepoa.
Niin siis ihan lihasjäykkyydestä tässä on kysymys, jos en todella pahasti tulkitse omaa kroppaani. Vai mitä meinasit jumittelulla? Minkäänlaisia oikeita ongelmia tai kipuja mulla ei ole koskaan ollut selän kanssa, ja sen takia tässä tiedustelenkin, koska haluaisin pitääkin asiantilan tällaisena.

Vähän tää on sarjassamme tyhmiä kysymyksiä, koska tämän voisi muotoilla toisin niin, että "vedänkö ja kyykkäänkö mä paskalla tekniikalla, koska tuloksena selkä on jäykkänä, mutta muut paikat usein eivät", ja tähän ei varmaan kukaan voi sanoa näkemättä yhtään mitään.. Mutta lähinnä siis kiinnostaa sellaisten ihmisten mielipide, jotka esim. vähän raskaampia vetoja tekee, että ottaako alaselkä joka tapauksessa enemmänkin osumaa, vaikkei tekniikassa olisikaan liikaa korjaamista?

Ja asia on tullut esille näissä tuoreissa 170-180kg:n vetelyissä. Kyykyssä ei läheskään samassa mittakaavassa (tosin painotkin on olleet paljon pienempiä).

Mulla ainakin menee alaselkä kyykkäämisestä ja mavesta tosi helposti jumiin, mutta kun kyseessä on selvästi ihan normaali lihaskipu eikä mikään epäterve lukko eikä tekniikka ole ainakaan maailman huonoin, niin menköön sitten mun puolestani. Nopeasti se yleensä ohikin menee, tosin jos poikkeuksellisen tiukasti kyykkää joskus niin tietää jo etukäteen, että vielä parin päivän päästä ei varmasti maveteta täysillä ja toisin päin. Sen selittämiseen minulla ei sitten ole eväitä, miksi alaselkä toisilla ottaa itseensä enemmän ja toisilla vähemmän hyvälläkin tekniikalla. Ainakaan mulla alaselän ei edes pitäisi olla voimiltaan mikään kropan heikoin lenkki.

max131: -Ihan villinä veikkauksena näkemättä sun vetoja/kyykkyjä arvailisin etuosaston kiristelyä ja sitä kautta heikkoa pakaroiden työskentelyä. Ei ole ensimmäinen kerta kun menee nuo liikkeet selälle, jos pakarat ei tee työtään oikein. Jos se alaselkä siis todella ottaa osumaa enempi kuin pitäisi, eli väsyy ensimmäisenä. Ainahan se alaselkä rasittuu jokatapauksessa kuiten. Ja tietenhän on aina mahdollisuus, että se vain sattuu olemaan se heikoin lenkki jota tulisi vahvistaa, jotta pystyisi jatkossa lisää rautaa kasaamaan tankoon.

Ja mitä tuohon tulee, että saliohjaaja on ne liikkeiden tekniikat tarkastanut, enpä välttämättä vielä tuolla tiedoin mieltäni rauhottaisi tekniikan kunnossa olemisesta taikka sopivuudesta juuri sulle. Osaa ne toki katsoa että menee sinnepäin, mutta siihenpä se tietotaito tahtoo varsin monella jäädäkkin. Mä lähtisin kokeilemaan alkuunsa ihan pieniä muutoksia ja niiden vaikutuksia, eli ihan kääntelemällä jalkateriä eri kulmiin eri leveyksillä, hahmottamalla pakaroiden työtä työntämällä persausta kunnolla taakse esim. boksi kyykyn avulla (hipaisten, ei istuen), ottamalla suurennuslasin alle keskikropan hallinnan ja paineiden ottamisen/pitämisen jne. Ja aina yksi muutos/testaus kerrallaan, jotta voi jälkikäteen sanoa mikä auttoi ja mikä ei.

Ja jossei omin avuin etene, kannattaa kysyä apua sellaiselta jonka varmuudella tietää homman hallitsevan. Yleensä esim. kokeneista kisailijoista löytyy tällaisia henkilöitä huomattavasti todennäköisemmin kuin siitä perussalivalvojapertistä, jonka tehtävänä on ennemmin ohjeistaa ensikertalaisille mistä vivusta miten ja milloinkin väännetään taikka ladata korttiin lisää aikaa.

Tattista vaan molemmille.

En mä usko, että lähden kisaajia tms. tästä asiasta haastattelemaan, koska näkisin, että tolla mun salillani on ihan riittävän pätevä kaarti erilaisia ohjaajia, joita konsultoin tarvittaessa. En suoraan sanottuna edes tiedä, että mistä sellaisia äkkiseltään löytäisin järkevästi täältä päin. Toi pakaraosaston heikko työskentely ainakin vedoissa pitää varmaankin paikkaansa, ja tätä olen aika ajoin koittanut tarkastellakin. Pitää varmaan ottaa taas vähän painoa pois, ja testailla, että missä tekeminen tuntuu.

Komppaan myös varmaan no-bodya tässä asiassa siinä suhteessa, että jos mun paikat pysyy kondiksessa ja tulokset kasvaa edes jotain vauhtia, niin oikeastaan mulle on ihan sama, että meneekö noi vähän enemmän selälle. Mä oon tehnyt noi kaikki tähän asti ilman vyötä, mutta tossa vedossa vois alkaa jo olemaan ihan ajankohtainen noilla isommilla painoilla. Pitää kokeilla, että onko eroa.

edit. lisätäkseni, niin mullahan on aina ollut toi pakaraosastokin ihan pirun jumissa, ja oon koittanut sitä venytellä vaihtelevalla menestyksellä. Kuvittelisin, että tää vois osaltaan vaikuttaa kyseisen lihasryhmän työskentelyyn liikkeissä

...Ihan villinä veikkauksena näkemättä sun vetoja/kyykkyjä arvailisin etuosaston kiristelyä ja sitä kautta heikkoa pakaroiden työskentelyä....
Ja tietenhän on aina mahdollisuus, että se vain sattuu olemaan se heikoin lenkki jota tulisi vahvistaa, jotta pystyisi jatkossa lisää rautaa kasaamaan tankoon.

Mä lähtisin kokeilemaan alkuunsa ihan pieniä muutoksia ja niiden vaikutuksia, eli ihan kääntelemällä jalkateriä eri kulmiin eri leveyksillä, hahmottamalla pakaroiden työtä työntämällä persausta kunnolla taakse esim. boksi kyykyn avulla (hipaisten, ei istuen), ottamalla suurennuslasin alle keskikropan hallinnan ja paineiden ottamisen/pitämisen jne. Ja aina yksi muutos/testaus kerrallaan, jotta voi jälkikäteen sanoa mikä auttoi ja mikä ei.

Tossa on Maxille munkin mielestä aika validia neuvoa. Tohon alaselän jumiutumiseen ja ilmeisesti heikkojen pakaroiden vahvistamiseen kannattaa ton boxikyykyn kaveriksi ottaa esimerksiksi glute ham rise ja reverse hyper extension liikkeet, siinä vahvistuu kummasti koko posterior chain ja ainakin allekirjoittaneella on erityisesti maastavedot helpottuneet kummasti. Ja mielestäni myös keskivartalolle kannattaa ruveta antamaan kunnolla runtua erilaisilla vatsa- ja kylkiliikkeillä, niin pysyy se keskikroppa paremmin tiukkana ja jaksaa niissä kyykyissä, jolloin sen alaselän rasituksenkin pitäisi helpottaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom