Kyykky- ja mavekyssäreitä

Ihan hyvältä kyykky tuossa videossa mun silmään näyttää (ja muijan perse vieläkin paremmalta). Enemmän voimanostotyylinen kyykky, kyykkää selkeästi taakse. Sen verran tiukka nosto että lähellä pohjaa pientä "hakemista" mutta selkä pysyy kyllä suorana. Kyykkytyylejä on vaan monenlaisia, tuo tyyli vaatii ehkä selältä enemmän voimaa mutta säästää toisaalta polvia.

Jos tuo on hyvä kyykky niin pyydän, älä neuvo ketään kyykkäämään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan hyvältä kyykky tuossa videossa mun silmään näyttää (ja muijan perse vieläkin paremmalta). Enemmän voimanostotyylinen kyykky, kyykkää selkeästi taakse. Sen verran tiukka nosto että lähellä pohjaa pientä "hakemista" mutta selkä pysyy kyllä suorana. Kyykkytyylejä on vaan monenlaisia, tuo tyyli vaatii ehkä selältä enemmän voimaa mutta säästää toisaalta polvia.

Vituralleen se taakse kyykkääminen tuossa menee, perse lähtee ehkä millin taakse ja siitä suoraan alas, ja painopiste on todella edessä ja perseellään ala-asennossa. Huono kyykky.

Jos tuo on hyvä kyykky niin pyydän, älä neuvo ketään kyykkäämään.
Ja oliko sulla jotakin ihan perusteltua sanottavaa tähän asiaan, vai tykkäätkö vaan jauhaa paskaa?

Kyllähän tuo kyykky on niin perseestä kun vaan olla ja voi, siinä lähdetään heti kippaamaan selkää eteenpäin ja itsellä tuli ensiksi mieleen että lähdetäänkö tässä tekemään jullea.

Ja oliko sulla jotakin ihan perusteltua sanottavaa tähän asiaan, vai tykkäätkö vaan jauhaa paskaa?

Kyllä. Tykkään jauhaa paskaa koska en kyykkäämisestä ymmärrä mitään.

E: OK, ettei olisi ihan pelkkää paskanjauhantaa niin muutama seikka;

-lumbaarifleksio
-painopiste
-alaslasku
-lantion työntö
-selän kulma

Tossa pari pointtia mitkä tuosta yhdellä katselulla jäi mieleen.

E2: Katsoin vielä toisenkin kerran, ja jo pelkkä alkuasento on päin persettä.

Tsekkasin ton naisen kyykkyvideon ja ekana silmään pistää et perse lähtee kovaa vauhtia taaksepäin irroituksessa.. sen pitäis lähteä ylöspäin. Kyllä samanlaista näkee monilla isojen rautojen kanssa.. selkä myös kippaa ihan liikaa eteenpäin.

squat-balance-line.jpg

Täytyy tunnustaa et itse en oo ainakaan saanu tankoa pysymään tuolla alhaalla, joten high bar squateilla mennään. Etukyykky oikeastaan tuntuu itsestä parhaalta mut tangon pitely on siinäkin tuskan takana. Lisäks huomasin et mun kannattaa avata vähän jalkoja ulospäin et maha mahtuu niiden väliin ku kyykkään niin syvälle :D

Mitä mieltä jengi on leveällä asennolla tehdystä mavesta? Tähän asti olen tehnyt aina ns. normaalia mavea kapealla asennolla ja kädet jalkojen ulkopuolella, mutta kiinnostaisi kokeilla tällaista tekniikkaa vaihteeksi http://www.youtube.com/watch?v=SdiqjU0LGVE

Eilisen testiajon perusteella tuntuisi ainakin ottavan selkään ihan yhtä hyvin kuin normimavekin, mutta on paljon turvallisemman tuntuinen koska selkä pysyy suorana lähes automaattisesti eikä pyöristy vahingossakaan. Muutenkin luontevan tuntuinen liike. Harmittaa vaan kun sarjapainoja pitää keventää ihan törkeesti. Aluks lastasin tankoon samat painot joilla oon tähän asti nostellut viitosia, mutta tällä uudella tekniikalla en saanut ensimmäistäkään nostoa irti lattiasta :D

Viime aikoina, suunnilleen satasen ylittäessä, on selässä/hartioissa ruvennut "naksumaan" lihakset kyykyssä. Teen low bar kyykkyä, mielestäni ihan hyvällä tekniikallakin ja tarpeeksi syvälle. En osaa kunnolla selittää tätä ilmiötä, mutta se on vähän sama vaikutus kuin hieronnassa tulee joskus kun lihakset muljahtaa eri asentoon. Ei se varsinaisesti satu mutta ei kyllä ihan hyvältäkään tunnu, toisaalta ei se kyykkysuoritukseenkaan vaikuta.

Saako joku selvää tästä sekavasta tekstistä ja osaisi auttaa? :)

Mitä mieltä jengi on leveällä asennolla tehdystä mavesta? Tähän asti olen tehnyt aina ns. normaalia mavea kapealla asennolla ja kädet jalkojen ulkopuolella, mutta kiinnostaisi kokeilla tällaista tekniikkaa vaihteeksi http://www.youtube.com/watch?v=SdiqjU0LGVE

Kutsutaan myös sumovedoksi. Kokeiltu on ja itselläni tuossa työskentelee kyllä enemmän takareidet ja takalisto kuin selkä.

Öö en nyt tajunnut mitä meinasit tuolla konkreettisuudella?? Kummalla tavalla irtoaa enemmän rautaa maasta? Kokeilemalla selviää, joillaki välitykset suosii perinteistä ja joillakin naisten tyyliä.

Pakko kertoa yks tärkeä pointti jonka tajusin hetki sitten kun huomasin etten osaa mavettaa enää ja ihmettelin miksi:

Kyykyssä polvet ja lonkat liikkuu samaan aikaan.

Maastavedossa polvet ja lonkat liikkuu toistensa jälkeen, ensin polvet suoraksi ja sitten vasta lonkat.

Persettä tietysti taaksepäin kunnolla molemmissa. (alaslaskua en osaa edelleenkään kunnolla, nyt reenataan sitä vielä).

Onpas vittumaisesti ruvennu kinnaan oikean jalan takareiden sivuosaa sumolla vedettäessä. Muuten sitä ei huomaa kuin mavettaessa ja juuri tuota osaa venytellessä. Ei tunnu kipua tai mitään mutta kireyden huomaa todella selvästi. Alko sen jälkeen kun levensin sumon maksimiinsa, eikä tunnu ainaka helpottavan.
F0020458-Biceps_femoris-SPL.jpg

Suurin piirtein tuo kohta hirveessä jumissa. Muilla vastaavaa esiintyny?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom