Kysymys jto:lle 5*5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jylli81
  • Aloitettu Aloitettu
kerropas nyt mitä tajuat pika- ja räj.voimalla prossineen ja toteutusperiaatteineen? katotaan meneeks yksiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä mitään unohda...

ootkos lukenut yksityisviestisi?

eli laita maili mulle. sun osote on jonnekin menny piiloon.

Tästä osoitteesta lähinnä olen käsitykseni ammentanut: http://www.cc.jyu.fi/~jthyvama/lentis/nopeusvoima.htm ja lisäksi erinäisistä keskusteluista täältä ja joistain muista satunnaisista artikkeleista.

Olen ymmärtänyt että räjähtävä voima on enemmän suurta kiihtyvyyttä ja pikavoima suurta nopeutta sen lisäksi, että on jatkuvaa liikettä. Vastusprosentit ovat räjähtävässä 50-90% ja pikavoimassa 40-70%. Suoraan tuolta, kun en sen paremmin tiedä.

Kummatkin suoritetaan freesinä eli käytännössä omana harjoituksenaan tai kuten minun tapauksessani ennen ennen vastaavan liikkeen voimaharjoittelua treenin alussa. Syklittämisestä en sen tarkemmin tiedä, kuin että räjähtävä ilmeisesti suuremmista painoista pienempään päin. Käsittääkseni sillä idealla, että kiihtyvyyttä kasvatetaan treeni treeniltä. Pienemmät painot -> suurempi kiihtyvyys. Pikavoiman suhteen en tiedä , mihin suuntaan pitäisi treeniä muuttaa, joten näillä tiedoilla koitan kumpaakin suuntaan. En myöskään tiedä, miten nämä kaksi pitäisi suhteuttaa toisiinsa. Samaan aikaan kumpaakin vai vuorotelleen?

jto sanoi:
mä mitään unohda...

ootkos lukenut yksityisviestisi?

eli laita maili mulle. sun osote on jonnekin menny piiloon.
oho..sori...mää laitan sulle mailin. ööö...mikä toi yksityisviesti on? :nolo:

darvinisti sanoi:
Tästä osoitteesta lähinnä olen käsitykseni ammentanut: http://www.cc.jyu.fi/~jthyvama/lentis/nopeusvoima.htm ja lisäksi erinäisistä keskusteluista täältä ja joistain muista satunnaisista artikkeleista.

Olen ymmärtänyt että räjähtävä voima on enemmän suurta kiihtyvyyttä ja pikavoima suurta nopeutta sen lisäksi, että on jatkuvaa liikettä. Vastusprosentit ovat räjähtävässä 50-90% ja pikavoimassa 40-70%. Suoraan tuolta, kun en sen paremmin tiedä.

Kummatkin suoritetaan freesinä eli käytännössä omana harjoituksenaan tai kuten minun tapauksessani ennen ennen vastaavan liikkeen voimaharjoittelua treenin alussa. Syklittämisestä en sen tarkemmin tiedä, kuin että räjähtävä ilmeisesti suuremmista painoista pienempään päin. Käsittääkseni sillä idealla, että kiihtyvyyttä kasvatetaan treeni treeniltä. Pienemmät painot -> suurempi kiihtyvyys. Pikavoiman suhteen en tiedä , mihin suuntaan pitäisi treeniä muuttaa, joten näillä tiedoilla koitan kumpaakin suuntaan. En myöskään tiedä, miten nämä kaksi pitäisi suhteuttaa toisiinsa. Samaan aikaan kumpaakin vai vuorotelleen?

noinhan se menee... pikavoimassa käytetään joskus niinkin alhasia kuormia kuin 20-30%. ne lähinnä yleisurheilun temposarjoissa jne.

voimanostajalle käyttökelposinta on räj.voima. koska kumpikin on suorituksena asyklinen, ei noilla pikavoimapumppailuilla oikein ole käyttöä kuin ärsykevaihteluna sillon tällön.

Tuleeko liikaa rasitusta rinnalle tai ojentajille. Nyt on neljäs viikko menos ja tänää tuntu aika raskaalta penkki. Tosin tein hiihtolenkin tänään ennen penkkiä joten se verotti varmasti. Aika hikisesti meni 5x5x78%. Ei pystyny enää pysäyttää muutaku viimisen sarjan vikan toiston. Ja muutenki joutu laskee nopeemmin rinnalle ku edellisil viikoil. Kolkutteleeko ylikunto ovelle?

Ma: penkki 5x5
vinopenkki: 3x8-10
flyers: 3x12

To: kapea penkki: 3x6-8
nv penkki: 6-8x3
ransk. pun: 3x10
ojen pun käsip: 3x12

vastasit kysymykseesi itse. tee eka puntti ja sit lenkki. ei noin päin jos vaan suinkin voi välttää. ei!

raskaammilla ei kannata pysäytellä kauheesti. ehkä yks stoppi alemmissa sarjoissa/sarja.

nopeuspenkki tehdään aina ekana treenissä. muutenkin aikalailla liikkeitä...karsi tai kärsit.

Ma: penkki 5x5, ohjelma
vinopenkki: 2-3x6-8, terävä, varaa 1-2 toistoa
ojentajapunnerrus 2*8-12, ei loppuun asti

To:
nopeuspenkki: 6-8x3x60-70%
kapea penkki: 2-3x6-8, terävä, varaa 1-2 toistoa
ransk. pun: 1-2x15, kevyt jumppailu

apuliikket vois tehdä esim. näin (vkot):
1. kevyt/ei apuliikkeitä
2. 1 tiukka sarja
3. 3 kohtuullista sarjaa
4. 2 melko tiukkaa sarjaa

jto:lle kysymys:
Nyt alkaa olkapää jotenkin kestää taas kovaa treeniä ja eilen teinkin sitten jo sarjan 5*3*120kg kapeassa penkissä(normaali otteella ei vielä uskalla ottaa, koska olkapää ei oikein pitäisi siitä, mutta kapeaa penkkiä se kestää melko hyvin ilman kipuja). Kaikki punnerrusliikkeet olivat pannassa minulta syksyllä lähes 4 kuukautta, jolloin keskityinkin treenaamaan kyykkyä ja vetoa ja lisäksi vahvistamaan yläselkääni ja takaolkapäitäni, jotta penkin tukilihakset eivät enää pääsisi pettämään, kun taas pääsen jatkamaan penkkitreenejäkin. Olen treenannut tässä kapeaa penkkiä jo useita viikkoja, aluksi 5*5-treeneillä, lähtien melko pienistä painoista ja joka treeniin rautaa maltillisesti lisäten ja kroppaa kuunnellen. Nyt sitten kun 5*5*110kg kohdalla alkoi tekniikka osoittaa hajoamisen merkkejä, niin lyhensin sarjoja 3:een toistoon ja jatkoin painojen lisäämistä. Nyt kuitenkin viime treeneissä ovat alkaneet parhaat tehot olla hukassa ja olisi mielestäni syytä keventää treeniä viikoksi ja pitää paussia isoista(suhteessa voimiini) raudoista, koska hermosto alkaa olla ilmeisesti vähän tukossa liian pitkään jatkuneesta isojen rautojen nostelusta. Eli olisiko tyhmä idea hoitaa kevyt viikko niin, että korvaisin tuolla viikolla raskaan penkki- ja kyykkytreenin nopeustreeneillä ja ottaisin apuliikkeetkin vähän kevyemmin.

Normaali ohjelmarunkoni on tällä hetkellä jotakuinkin seuraava:

1. päivä
-kova (kapea)penkkitreeni prosenttien mukaan
penkin apuliikkeet:
-ylätalja v-kahvalla 3*8
-alatalja leveällä myötäotteella/rintatuellinen kulmasoutu 3*8-12
-ojentajat taljassa/ranskalainen punnerrus 3-4*6-8
-face pull/takaolkapäät taljassa/viparit takaviistoon 3-4*20

2. päivä lepo

3. päivä
-kova box-kyykky prosenttien mukaan
maven ja kyykyn apuliikkeet:
-sjmv/julle/veto pinnoista 3*6 painoa lisäten, niin että viimeinen sarja on kova
-glute-ham-raise 3-4*6
-voimapyörä/vatsat taljassa 3-4*10-12

4. päivä lepo

5. päivä
-nopeus(kapea)penkki esim. 8*3*60%
penkin apuliikkeet:
-ylätalja v-kahvalla 3*8
-alatalja leveällä myötäotteella/rintatuellinen kulmasoutu3*8-12
-ojentajaliikkeenä esim. lattiapenkki kapealta tai lankkupenkki kapealta 3-4*5 painoa lisäten niin, että viimeinen sarja kova
-face pull/takaolkapäät taljassa/viparit takaviistoon 3-4*20

6. päivä lepo

7. päivä
-nopeus-box-kyykky esim. 8*2*60%
-nopeusvetoja muutama ykkönen, paino väliltä 60-80% maksimista, mahdollisimman tehokkaasti ja hyvällä tekniikalla
-glute-ham-raise 3-4*6
-voimapyörä/vatsat taljassa 3-4*10-12

8. päivä lepo

9. päivä kierto alusta

Eli kysymykseni kuuluukin nyt, että riittääkö mielestäsi hermostolleni palautteluksi sellainen, että korvaan yhdet kovat treenit sekä kyykyssä, että penkissä nopeustreeneillä, jotka lisäksi keventäisin vielä niin, että jättäisin tuolta lankkupenkin kokonaan sivuun kevennyksen ajaksi ojentajia säästääkseni ja pitääkseni painot maltillisina. Eli tuolla suunnittelemallani tavalla minulle tulisi kolme kevennettyä nopeustreeniä peräkkäin molemmissa treeneissä ja kovista treeneistä tulisi paussia n. puolitoista viikkoa. Ehtiikö hermostoni palautua riittävästi tuossa ajassa, vai rasittaako nopeustreenikin sitä kovasti? Vähän tästä tuli pitkä kysymys, mutta toivottavasti jaksat lukea tämän läpi ja vastatakin. Lisäksi jos tuo ohjelma näyttää ihan typerältä ja siinä on mielestäsi korjattavaa, niin kerro ihmeessä.

en tunne hermostoasi henkilökohtaisesti :) . kaikki ovat yksilöitä ja palautuminen hermostollisesti ja aineenvaihdunnallisesti on hyvinkin erilaista.

esittämäsi malli kuitenkin on ihan hyvä. mun mielestä kevyet jaksot kannattaa pitää ohjelmoidusti, eikä vaan sillon, kun siltä tuntuu. pitkällä tähtäimellä parempi niin.

missä on sun kiertäjäkalvosintreenit? niillä se olkapääosasto kunnossa pysyy parhaiten.

jto sanoi:
en tunne hermostoasi henkilökohtaisesti :) . kaikki ovat yksilöitä ja palautuminen hermostollisesti ja aineenvaihdunnallisesti on hyvinkin erilaista.

esittämäsi malli kuitenkin on ihan hyvä. mun mielestä kevyet jaksot kannattaa pitää ohjelmoidusti, eikä vaan sillon, kun siltä tuntuu. pitkällä tähtäimellä parempi niin.

missä on sun kiertäjäkalvosintreenit? niillä se olkapääosasto kunnossa pysyy parhaiten.
Kiitos vastauksesta.

Tämä on minulla vielä vähän tällaista opettelua treenien suunnittelun suhteen, joten tässä osaa olla vähän epäselvyyttä vielä monien juttujen kanssa. Tarkoitus olisi tosiaan ottaa nuo kevyet viikot ohjelmaan jatkossa ihan suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Nyt olikin lähinnä epäselvyyttä siitä, että riittäisikö tuo suunnittelemani kevennys edes teoriassa, niin ettei minun tarvitsisi pitää ihan totaalihuilia aina muutaman viikon välein, koska vaikka lepo onkin tarpeen aina välillä, niin ihan täysi treenaamattomuus pitkiä aikoja kerrallaan ei oikein sovi minun päälleni ja tuskin kropallenikaan.

Mitä kiertäjäkalvosimille tarkalleen ottaen sitten pitäisi tehdä? Ulko- ja sisäkiertoja taljassa pitkiä sarjoja pienillä painoilla? Ei ilmeisesti kovin kovaa, vaan ihan varovasti jumpaten? Vielä jotain muuta ehkä noiden lisäksi? Entä sarjamäärät ja -pituudet kiertäjäkalvosimille?

Jylli81 sanoi:
Mitä kiertäjäkalvosimille tarkalleen ottaen sitten pitäisi tehdä? Ulko- ja sisäkiertoja taljassa pitkiä sarjoja pienillä painoilla? Ei ilmeisesti kovin kovaa, vaan ihan varovasti jumpaten? Vielä jotain muuta ehkä noiden lisäksi? Entä sarjamäärät ja -pituudet kiertäjäkalvosimille?

Ulko- ja sisäkiertoja taljoissa, käsipainoilla, tangolla jne. Rauhallisia toistoja hyvällä tekniikalla ja pienillä painoilla, ei loppuun asti ikinä. Pehkosen sivuilla hyvää juttua kiertäjäkalvosimista kotimaan kielellä ja runsaasti linkkejä.

Pari hyvää linkkiä:
Strong Healthy Shoulders
Your Rotator Cuff. Injury prevention and re-habilitation

noinpa juu. tärkeitä on lähinnä noi uloskierrot. linkissäkin mainittu kuubalainen punnerrus tangolla tai käsipainoilla on hyvä. lisäksi vipunosto eteen peukalo alaspäin. kolmas hyvä on lievässä etunojassa kyynärpää paikallaan liftaaminen.

toistot 20-30 kevyenä päivänä ja raskaampana 10-15. älä vedä kauheesti hapoille. muista rauhallinen suoritus ilman venyttäviä pomppua (esim. kuubal.) sarjoja 1-3. ite teen joskus raskaampiakin. esim. kuubalainen tangolla 3*15*30kg jne. yleensä raudat on kuitenkin siellä 4-8kg:n välillä. alussa riittää maitopurkkikin :)

jto:lle

aloitin maanantaina ko. 5*5 penkkiohjelmasi ja teen apuliikkeiksi maanantaina kovan penkin jälkeen vinopenkki käsipainoilla 3*8, ojentajat köydellä 3*10 ja flier 2*20, ensi torstaina olisi vuorossa nopeuspenkki 8*3*60% ja ransk.käsipainoilla 3*10 nopea ja kevyt!onko tässä mielestäsi tarpeeksi?,ajattelin maksimikaudelle keventää näitä samoja apareita,ehkä lyhentää sarjat 3*6-8?!...torstaina tekisin myös nopeuspenkin jälkeen selkätreeniä ala- ja ylätaljaa,siinä olen vaihdellut sarjojen määriä ja pituuksia esim. 2 viikkoa alatalja 3*10,seuraavat 2 viikkoa 4*8 jne.

voipi olla jopa liikaakin. mistäpä tuon tietää, ennenku kokeilee. noi flyesit on varmaan aika kevyitä... anyway 5 työsarjaa penkissä saa jo miehen lämpööseksi, joten ei kannata liikaa kiusata. pidä 3:1 tai 4:1 -suhteessa kevyitä viikkoja ja kuuntele, mitä sussa tapahtuu. kyl se siitä.

JackDaPain:lle ja jto:lle vielä kiitokset kiertäjäkalvosinohjeista! Tänään tulee ensimmäinen kevennysjakson nopeuskyykkytreeni. Pitää sitten kuulostella kevennysjakson edetessä, onko tuo suunnittelemani kevennys riittävä, vai pitäisikö kokeilla jatkossa jotain muuta.

jto:lle

joo ne flaissit on aika kevyitä,oon ajatellu jättää liikkeen kokonaan pois!tuleehan tota rintaa tossa ihan tarpeeks!mutta noista apuliikkeistä vielä sen verran,miltä kuulostais seuraava; kovanpenkin jälkeen vinopenkki Kp 3*8, ojentajat 3*6 ja nopeuspenkin jälkeen ransk.kp:lla/tangolla 3*8.jos tekisi vielä että joka neljäs viikko ilman apareita?!kyse on siis raw-penkistä ja suurin ongelma on rinnaltalähtö!

ihan ok.

jos rinnalta lähtö on ongelma, tee ne laskut rauhallisesti ja eliminoi pomput. osa toistoista varsinkin nopeustreeniessä dynaamisesti pienellä räväkällä pompulla. stopit auttaa, muttei kannata tehä liikaa. muitakin hyviä apuja on.

kiitos näistä neuvoista jo nyt!...olen aikasemmin tehny norm. penkin ja tästä pari päivää myöh. kapeen ja kapeessa varsinki kunnon stopilla ja räjähtävällä lähdöllä!...syksyllä vittuunnuttuani täysin jämähtäneeseen penkkiin jätin sen pois ja tein norm.penkin tilalla pelkät apuliikkeet ja kk:ssa nousi sarjatulokset 10kg,siis kun seuraavan kerran kokeilin norm.penkkiä,tein silloin myös kapeeta mutta sitten alkoi paikat menemään tukkoon enkä saanut kaikkea irti penkissä,vaikka pidin kevyen viikon joka 3 viikko!ja nyt sitte en haluis taas samaa jumia ja ajattelin olla tarkempi varsinkin apareitten kans!täytyypä kokeilla tällä systeemillä nii reilun 2kk:n päästähän sen näkee että mihin on päästy!

jto!

Kertooko jto oisko mahdollista tehdä seuraavaa: linkissä olevan kyykkyohjelman muuttaminen 3 toiston sarjoiksi, ainakin viimesten sarjojen kohdalla. On nimittäin niin surkea tuo kestävyys, että alan puuskuttaan ku ajokoira, ku teen vitosia. Kolme toistoa menee samoilla ilmoilla mahassa, vaa nelosella pitää jo haukkoa happea, siitä seuraa että paketti ei pysy enää hyvin kasassa.

http://www.joeskopec.com/five.html

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom