Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tuota aihetta vähän sivuten, mitä mieltä niskantakaapunnerruksesta(smithissä) normipenkin jälkeen sellaisena huoltavana liikkeenä, että rauhallista jopa yli 20 toiston sarjaa niin, että tulis voimaa tonne liikeradan äärialueelle? Tein tossa itsekin hetken pystäriä ja ärtyi vaan etuolkapää. Nyt oon parilla kerralla tehnyt niskantakaa ja tuntuu ainakin ihan hyvältä. Jos ei tule mitään ongelmia niin varmaan myöhemmin sitten ihan kunnon painoilla perusvoimaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneton suhde johtuu siitä etten oo tehnyt paljoa pystäriä ja varmasti nousee nopeesti kun lisään ohjelmaan. Kiitos taas vinkeistä ☺ ja stopilla alhaalla tähänkin asti tehnyt.

periaattees edestä on luonnollisempi liikerata olkapäälle, mutta kyllä semmonen laajaliikeratanen jumpppailu hyvää tekee. enempi se voimaharjottelu liikelaajuushakusena kannattaa tehdä.

Suositteletko voimaa ja massaa halajaville valmennettavilles mitä(än) lisäravinteita? Höpöhöpötestobuusterit yms. poislukien ja lähinnä jotain hera, malto, krea, eaa, sitrulliini, beta-alaniini, tauriini... -osastolta.

Mites yleisemmällä tasolla ja terveyttä ajatellen? Kalaöljyä, tiettyjä vitamiineja/hivenaineita purkista vielä ruuasta saatavana päälle? Liekkö esim. MSM:stä muutaki ku mahollista plasebohyötyä (kyynärnivelet kipuilee kiipeilyn ja leuanvedon yhteydessä usein)?

turisas: en erityisemmin, mutta top3 vois olla hyvälaatuset monivitamiini, proteiini ja kreatiini. muut alkaa oleen aika nanohommaa ja onko hyöty loppujen lopuksi kuitenki suurin kauppiaan lompakkoon.

oupa: 15v on tullut väännettyä, joten kauemmin ku punttia. meillä oli työpaikan kautta yks lyhyt ns. elämyspedagoginen koulutusjakso, missä yks lyhyt puoli päivää kokeiltiin. ei heti tullu jäätyy koukkuun, mutta vähä. puoli vuotta tuli tempoiltua ja sit synty päätös päälajin vaihdosta.

Oliko se niin että sinäkin olit enemmän sitä mieltä että pitkin päivää nautittu ravinto vaikuttaa treenitehoihin enemmän, kuin se että painotat hiilarin määrän treenin ympärille? Nykyisinhän tuntuu olevan se boomi että hiilarit otetaan treenijuomista lähinnä. Ei tietenkään kaikkea, mutta suurin painotus noissa treenin ympärillä nautituissa juomissa suurella osalla tuntuu olevan.

Itse en kyllä ole huomannut apua noista juomista. Kunnon ravinnon nauttiminen tuntuu meikäläisellä ainakin toimivan loistavasti. Vaikka esim. kyykkäisikin pari kertaa päivässä ja volyymit olisi tyyliin 40-60 nostoa n. 80% maksimista jne.

Mitä asiaa pidät tärkeimpänä voimanostoa aloittelevalle?

Ja hieman hengitystekniikasta. Tänään tein esimerkiksi nopeus penkkiä ja kokeilin tehdä sarjat niin sanotusti yhdellä hapella ja tuli myös kokeiltua niin että aina joka toiston jälkeen kokonaan uudet hapet. En itse huomannut sen suurempaa eroa. Vai alkaako erot tulla esille isommissa raudoissa esimerkiksi normaalia penkkiä tehdessä? Kyykyssä ja vedossa useimmiten otan taas uudet hapet joka toiston jälkeen.

Mun milestä jos tekee nopeuspenkkiä niin ei siinä kyl paljoo kerkee hengittelee..menee kyllä aikamoiseks huohottamiseksi eikä siitä oo hyötyä... Ottaisin kunnon hapet ja antaisin mennä sillä

Ei kait nopeus penkissä ole tarkoitus muutakuin ylöstyöntö tehdä täydellä teholla. Ite ainakin ihan normaalisti otan uudet hapet ylhäällä. Eri asia pikavoima vai miksi kutsutaankaan jossa sarja pumpataan mahd nopeasti.

jpfux: kyl se bensa parhaiten on käytössä, ku on otettu hyvissä ajoin. just ennen treeniä se sokuri ei välttämättä systeemiin ehdi.

jessekoo: ymmärrys siitä, että laji vaatii pitkäjänteisyyttä. kaikki toistot putkeen tai yks kerrallaan on hieman eri kropalle ja noita kannattaa hieman vaihdella myös. solupuolella se raudan määrä ratkaisee parhaiten ns. nopeiden solujen rekrytoinnin. penkissä useimmiten ne 1-5 toistoo putkeen ja kyykyssä uudet paineet ylhäällä aina.

Onko mitään vinkkiä miten vois hoitaa kevennykset kun mun kroppa ei vain tunnu toimivan normaalisti? Koskee lähinnä penkkiä ja kyykyssä ja mavessa ei ongelmaa. Tuntuma painoihin häviää ja painoista saa ottaa kevennyksen jälkeen viisi kiloa pois tai vaihtoehtoisesti 1-2 toistoa. Siinä on taas kamala tahkoaminen että päästään siihen missä oltiin ennen kevennystä ja homma junnaa enemmän tai vähemmän paikallaan. Olen koittanut vaikka mitä tapoja mutta mikään ei tunnu toimivan. Viimeksi tein niin että otin vitosmaksimipainon ja tein sillä vain ykkösiä ja toivoin että se auttaisi pitämään kunnon yllä, mutta paskan marjat. Kevyen viikon jälkeen sain sillä nelosen. Sen olen kyllä huomannut että liian pieniin painoihin ei kannata juuri mennä tai lopputulos on vielä huonompi, mutta ei onni ole löytynyt isommistakaan painoista. Alkaa ideat loppua.

ootko kevennyksellä tehny ylirautoja herättelynä, vaikka työsarjat oliski iisimpiä ku kovemmilla viikoilla? kuinka pitkiä ne sun kovemmat jaksot on? eteneekö treeni silti pikkuhiljaa?

ootko kevennyksellä tehny ylirautoja herättelynä, vaikka työsarjat oliski iisimpiä ku kovemmilla viikoilla? kuinka pitkiä ne sun kovemmat jaksot on? eteneekö treeni silti pikkuhiljaa?
En oo ottanu ylirautoja kevennyksissä. Normaalisti kovempi jakso on aina neljä viikkoa, mutta täytyy myöntää että joskus on tullut otettua jopa kahdeksan viikkoa kovaa ettei tule sitä takapakkia, mutta ei ole tietysti hyvä sekään. Kyllä se penkki vähän tuppaa junnaamaan, mutta mennään siinä kuitenkin eteenpäin, erittäin hitaasti tosin. Se kun syö aina sitä aikaa oikealta kehittymiseltä kun pitää ottaa ensin vanhat tulokset kiinni. Se on pari-kolme viikkoa ja siihen ei sitten jää kuin viikko tai kaksi koittaa saada jotain aikaan ennen seuraavaa takapakkia ja senhän tietää ettei tuossa ajassa tapahdu juuri mitään.

Nyt kun mietin niin tässä on kyllä sellainen juttu että vedän ehkä liian piippuun aina treeneissä kun se tuppaa aina meneen sinne viimeiseen toistoon asti. Ei ikinä failureen, mutta niin ettei yhtään enää tulisi. Tämä sen takia että se pitää mun tuloskunnon paremmin ylhäällä kuin toisto tai pari varastoon. Mutta jospa tämä onkin ns. "keinotekoisesti ylläpidetty tila" minkä melkein kuuluukin tippua heti kun treeniä keventää. Jos nyt hyväksyisi vain hiukan pienemmät voimatasot ja jättäisi enemmän varastoon niin se voisi kyllä olla pidemmän päälle paljon kehittävämpää. Mä en ole vielä täysin sinut tämän voimanostohomman kanssa ja kai sitä täytyy vähän hakata päätä seinään ennen kuin löytää oikeat tavat treenata.

Suosittelen testaamaan lajeja useasti viikossa reenailua niin ainakaan itellä ei tule niin helposti tehtyä "liian" kovia reenejä kun jo ylihuomenna pääsee kyykkäämään lisää. Ne viimeset toistot tuppaa tukottamaan ainakin itteni tosi tehokkaasti.

samaa suosittelen ja suurin osa mun asiakkaista noudattaa tota lähes uskonnollisella pieteetillä. tasanteet ja vaivat alkaa oleen heti yleisempiä, jos aletaan paukuttaan liian usein rajoille. penkki 3-4 krt/ vko eri leveyksillä/ variaatioilla ja pari toistoo varaa. mieluummin 6x4 kuin samalla raudalla tiukka seiska.

Kaverilla on tavoitteena parantaa vertikaalista hyppyä lentopalloa varten, ja olen puoliksi ujuttautunut hieman auttamaan häntä. Salilla hän ei käy, enkä näe sitä minään ongelmana. Pitäiskö kuitenkin hyppykorkeuden parantamiseksi koittaa luoda myös jonkinlaista perusvoimapohjaa esimerkiks pistoolikyykyillä tai muilla vastaavilla kehonpainoliikkeillä? Vai riittääkö kaikenlaiset hyppyharjoitukset (ihan paikaltaan, eri suunnista tulevan askeleen jälkeen, yhdellä ja kahdella jalalla, pallon kanssa ja ilman jne.) ja tietty tekniikan optimointi? Urheilullinen kaveri kyllä on, että ihan tyhjästä ei olla lähössä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom