Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
gkloppi: mun päälaji on nykyään kalliokiipeily. eli hieman tulee roukuskeltuakin ;) grippitreeneiksi voimailijalle roikkumiset on hyviä ja lajinomaisia mm. maastavetoon. ei mitään pitkiä juttuja vaan voimapohjalta.

3-10s toistoja 2-5s pausseilla 20-60s sarjassa yhteensä työaikaa. päätyö gripissä tehdään sormien koukistajilla, ranteen koukistajat ja ojentajat tukee.

oatmeal: on toki. ja niinku aattelit, ite jako ei oo se tärkein. modattu yksjakonenki on erittäin tehokas myös.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tein sun kyykkysettejäs (ps. tiukkaa oli, sain aika kauan keräillä sarjojen jälkeen). Kyykyssä oon aina pitänyt pään muun kropan suuntaisena / ajatellut, että ranka suorana (eli ei leuka rinnassa, eikä ylös katsoenkaan). Siinä kun oli varmistajia, niin molemmat suosittelivat, että pyrkisi katsomaan yläviistoon. Toisessa setissä nostin selkeesti leukaa ja katsoin ns. yläviistoon. Tein niin pirun tiukan setin, niin sen jälkeen kyllä tuntui niskassa. Mites toi fysiologisesti olis paree tehdä / miksi isot pojat suositteli kattomaan yläviistoon (tosin en ole kummankaan nähnyt ikinä tekevän kyykkyä)?

Minulla olisi kysymys todella surkeisiin treeneihin liittyen. Ei siis vain huonoihin treeneihin, sellaisiahan tulee vastaan kaikille aina silloin tällöin, vaan todella surkeisiin. Minulla on nyt kaikissa pääliikkeissä toinen sykli menossa sinun 3x4-->6x6 ohjelmaasi ja homma on kulkenut erittäin hyvin tähän asti.

Viime viikolla tein penkissä 2x1x90% (125kg) ja 6x6x75% (105kg), jotka tuntuivat todella kevyiltä kuten tämän syklin kaikki aiemmatkin penkkitreenit. Tänään lähdin tekemään hyvillä mielin helpon 4x4x85% (117,5kg), sillä olinhan ottanut jo viime syklissä 3x4x120kg (silloisen syklin 90%). Ajattelin jopa, että voisin ottaa osan sarjoista vitosina, jos oikein kevyeltä tuntuisi.

Järkytys oli kova, kun täysin normaalin tuntuisten lämmittelyjen ja noususarjojen jälkeen ensimmäisessä työsarjassa jo toinen toisto tuli juuri ja juuri ylös. Pienen lepäilyn, psyykkauksen ja perusteellisen setupin jälkeen toisella yrittämällä kävi täsmälleen sama juttu, sain vaivoin kaksi toistoa ja kolmas olisi varmasti jäänyt rinnalle. Tiputtelin painoja ja ajattelin pumppailevani 100kg:llä jotain, ettei treeni menisi aivan hukkaan, mutta sekin painoi kuin synti.

En ole sairastellut, treeniaika oli sama kuin aina ennenkin, kropassa on nestettä ja ruokailut sekä nukkumiset viimeisen parin päivän aikana ovat olleet kutakuinkin tavanomaisia. Treenitaustaa löytyy vuosia ja taas vuosia ja tunnen kroppani varsin hyvin. Yleensä huonon treenin tunnistaa jo ennen salille menoa ja vastaavan mittaluokan epäonnistumista ei tule mieleen. Mistä voisi johtua näinkin dramaattinen punnerrusvoimien katoaminen (noin 15% pudotus voimissa) kuin taikaiskusta ja kannattaako tällainen jättää huomioitta ja vain esim. uusia sama treeni seuraavalla kerralla?

masaf2: mieluiten suoraan eteen katse. sillä ei oo kuitenkaan niin paljoa merkitystä jos sulla on liiketaju hyvä. mun yleisohje treeneihin on pari toistoo varastoon. miten semmosilla saa tehtyy tiukkaa oli -treenejä?

oksymoron: ylitreeniä. ei se ainakaan väkisin parane pumppailemalla jo valmiiks väsynyttä kroppaa syvemmälle kuoppaan. miten usein oot pitäny kevennettyjä jaksoja? toinen sykli tota? mä en oo missään ilmotellu tosta systeemistä mitään syklisisältöjä.

oatmeal: tohon vois vaihtaa medium-penkin ja boksikyykyn kolmospäivälle.

oksymoron: ylitreeniä. ei se ainakaan väkisin parane pumppailemalla jo valmiiks väsynyttä kroppaa syvemmälle kuoppaan. miten usein oot pitäny kevennettyjä jaksoja? toinen sykli tota? mä en oo missään ilmotellu tosta systeemistä mitään syklisisältöjä.

Sykli oli tosiaan väärä termi, tarkoitin perusvoimakautta. Olen tehnyt jo yhden 12 viikon mittaisen 3x4-->6x6 perusvoimakauden hyvällä menestyksellä kaikille pääliikkeille. Sitten keventelyn jälkeen aloitin maksimikauden/piikkailun sijaan uuden 3x4-->6x6 perusvoimakauden uusilla korkeammilla maksimiraudoilla.

Tämä oli siis penkille toisen peruskauden 8. treeni. Teen periaatteessa nelijakoisella (kyykky, penkki, mave, pystypunnerrus) neljä treeniä viikkoon, mutta viimeaikoina työkiireiden takia en ole ehtinyt tehdä täyttä kiertoa viikossa, vaan treenikerrat ovat jääneet useimmiten kolmeen viikossa. Näin ollen on jopa tuntunut, että lepoa tulee liian paljon ja treenattua taas liian harvoin. Tämä epäonnistunut treeni oli vasta kolmas penkki edellisen keventelyn jälkeen, mutta sitä edeltävä keventely oli kahdeksan viikkoa sitten ennen uuden peruskauden aloitusta.

Koska olen ehtinyt treenaamaan vain kolmesti viikossa, olen ajatellut, että tämä vähentää hieman tarvetta kevyille treeneille, sillä kroppa ehtii saada normaalia enemmän lepoa. Toisaalta, työstressi on korkealla ja pientä univajausta löytyy, mutta näin on ollut jo pidemmän aikaa. Vaikka intuitio sanoo, että pitäisi treenata enemmän, olisiko silti kyseessä ylitreenaaminen matalasta treenifrekvenssistä huolimatta ja paras vaihtoehto olisi suosiolla keventää?

jatkuva nousujohteisuus ei oo mahdollista. joku syy siellä on ja vaikee sanoo, ku en oo sun treenejä seurannu. pidä maltti mukana ja jos tuntuu edelleen, ettei kulje älä hakkaa väkisin. pieni takapakki ja uuteen nousuun. kannattaa kyllä lisätä hieman vaihtelua toistoalueeseenkin välillä ja sen takia lyhytkin piikkaus tai hybridijakso sekä podailu puoltaa paikkaansa aika ajoin.

Järkytys oli kova, kun täysin normaalin tuntuisten lämmittelyjen ja noususarjojen jälkeen ensimmäisessä työsarjassa jo toinen toisto tuli juuri ja juuri ylös. Pienen lepäilyn, psyykkauksen ja perusteellisen setupin jälkeen toisella yrittämällä kävi täsmälleen sama juttu, sain vaivoin kaksi toistoa ja kolmas olisi varmasti jäänyt rinnalle. Tiputtelin painoja ja ajattelin pumppailevani 100kg:llä jotain, ettei treeni menisi aivan hukkaan, mutta sekin painoi kuin synti.
En nyt tietenkään sano ettet olisi ylitreenannut, koska siitä voi ihan hyvin olla kyse. Mutta yhden jutun tsekkaisin itse. Eli teetkö kaikki treenit samalla tangolla? Meillä on salilla ihme kokoelma tankoja joista kevyin painaa 18 kg ja painavin 22 kg. Jos noita ei tiedä niin saa kyllä ihan varmasti ihmetellä miten joskus kulkee helvetin hyvin ja joskus helvetin huonosti.

Mitä JTO on mieltä sellaisesta , että tehdään esim rintapäivänä pääliikkeenä penkkiä voimatyylisenä 5x5. Sen jälkeen tehtäisiin rintaa lisää muilla liikkeillä, mutta pidemmillä sarjoilla ja mahdollisesti jopa erikoistekniikoita hyödyntäen. Eli näätkö siinä jotain hyvää/huonoa että yhdistetään samaan päivään puhdas voima- ja "pumppaus"treeni? Ja samaan tapaan siis jalat ja selkä sekä kädet...

voimalle toi ei oo kovin edullista. tuppaa meneen ne pienemmillä ja usein helpommin hapoille vietävillä liikkeillä yli se touhu usein ja voimapuoli ei kehity optimaalisesti. ei tollanen nyt sillai vahingollista ole, jos yrittää hakea hyötyjä hieman laajemmin, mutta yleensä, ku yritetään kehittää useita ominaisuuksia yhtäaikaa, joudutaan tekeen vähän huonoja kompromisseja.

Olen tässä viime aikoina treenannut tuolla sinunkin paljon kehumalla hybridimenetelmällä jossa alussa otetaan kova 1-3 toiston sarja jonka jälkeen päälle perusvoimaa. Miten suosittelet tekemeen nousut tuohon kovaan maksimivoimasarjaan jos tarkoitus on tehdä kova kolmonen?

Vaihtoehto a)

3x100
3x120
3x140
3x160
3x170
1-2x6-10x140

vaihtoehto b)

3x100kg
2x120kg
1x140kg
1x160kg
3x170kg
1-2x6-10x140

noita kahta variaatiota olen kokeillut ja huomaan saavani enemmän tehoa viimeiseen sarjaan (kolmoseen) jos käytän tapaa b. Onko vaihtoehto a:n tuoma lisävolyymi kuitenkin pitkän päällä parempi?

kyl b on parempi tohon. tee se volyymi sit alastuloissa. voit ottaa vaikka 2x6, 2x9 sen kolmosen perään. tai joskus tehä useemman maksimialueen sarjan myös. esim. 3x2x170. toisaalta ei toi a-versio oo mitään välteltävää. se kehittää vähä enempi sarjakestävyyttä. varsinki jos tekee pienillä nousuilla. esim. 3x140, 3x145, 3×150, 3×155, 3×160, 3×165... sit perään vaan 1-2 pidempää sarjaa. tolla saa hyvin myös tekniikka ja nopeuski treenii.

Kysymys kyykystä: Tekniikkaongelmana on pohjassa melko paha butt-wink, joka pitäisi saada pois. Valakyykkyä neuvottiin tekemään, vaan oisko siulla jotain muita hyviä niksejä saada kireät lonkat aisoihin/Lisätä liikkuvuutta kyykkyyn? Venyttelen säännöllisesti.

Viimeksi muokattu:
ylätakareidet taitaa jäädä venyttelemättä? perusvenytys niihin tehdään polvet koukussa. hajareisin penkin päälle ja levee kyykyn ala-asento. sitten selkä normikaarella alat työntään napaa penkkiin. smithissä voi lisäpainoilla tehdä pakotettua asennon hakua ja meet pikkuhiljaa vaan niin alas ku se liikkuvuus antaa myöten. sit tietenki peruskysymys: jalkaterät ulospäin hieman ja kantapäiden välissä ainakin 30cm tilaa?

Jalkaterät on ulospäin suunnattu, ja väliä kantapäissä varmaan 50 cm, en osaa kyykätä kovin kapealta. Ongelma on siinä, kun meen tarpeeksi syvälle (tapahtuu jo vähän ennen vaakatasoa...) alkaa takareisipakaraosiota kiristämään mikä aiheuttaa sen etten saa pidettyä alaselkää suorana. Nyt on parina iltana tullut tehtyä semmosta harjotetta että menen vaan kyykkyyn istumaan ja pysyn siellä hammasta purren. En sit tiiä onko tässä kovin järkeä. :D

Mitä mieltä jto on pystypunnerruksen tarpeellisuudesta voimanostajalle? Toisten mielestä jo olkapäiden liikeratojen ja terveyden kannalta olisi hyvä punnerrella myös pään yläpuolelle. Itellä tällä hetkellä 3xviikossa penkin variaatiota viikossa ja vipareita tietty.

tatu: alota toi mun ohjeen mukanen venyttely samantien.

oupa: ihan hyvä apu joillekin, jos hartiapuolella on heikkoutta. suuremmalla osalla ongelmat kuitenki on muualla. raskaammilla lajikausilla voi ajaa ojentajia tukkoon.

Kyllähän se pystäri suhteessa penkkiin on heikko kun penkissä paras sarja 9*150 ja ykkönen stopilla 185 ja pystäri paras sarja 8*70? Ei kai sen apu omalla kohdalla selviä kuin kokeilemalla..

no toi suhde on jopa ns. mahdoton. eli ei pitäs pystyy olemaan noin heikko pystärissä, jos penkistä pökkää tollasen sarjan. joku 8*100 ois ees jossain suhteessa. eli tekemään vaan, vaikkei sun penkin erinomanen taso oo tähänkään asti ollut pystäristä kyllä kiinni. kannattaa tehdä ne stopilla siellä alhaalla, että teet sen nimenomaan hartioille, etkä tyhjää ojentajia liikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom