Kirjoitin tästä asiasta ensin Redditin 531-communityyn, mutta jostain syystä sain 30 päivän bannin, enkä ehtinyt saada paljoakaan vastauksia. Mitäköhän sääntöä rikoin, koska mielestäni kirjoitin aika viattomasti?
Edit. Olisi pitänyt näemmä postata päivän kysymyksiin.
Ongelmana on siis heikot tulokset, kun liikutaan toistomäärissä 1-3. Varmaan minulla on aina ollut niiden kanssa haasteita, mutta mielestäni ongelma on korostunut nyt, kun olen ollut aika tarkalleen vuoden verran perinteisellä 531-ohjelmalla + BBB. Sitä ennen olen treenannut tavoitteellisesti ja voimanostomielessä noin 10 vuotta poislukien joitain taukoja polvi- ja olkapäävaivojen takia.
Esimerkkejä: Pari kuukautta sitten tein kyykyn AMRAP-sarjassa 122,5 kilolla 14 toistoa. Muutama päivä sitten sain 140 kilolla vain tiukan ykkösen. Olisin olettanut maksimin olevan edes hiukan korkeampi. Tosi sama juttu maastavedossa: pari kk sitten tein 160 kilolla 14 toistoa, mutta viikko sitten 4 toistoa 167,5 kilolla. Ravinnossa, unessa tai muussa ei ole tapahtunut tänä aikana käytännössä mitään muutoksia. Paino on vaihdellut välillä 82-85 kg. Kaikki BBB-sarjat hoituvat aina helposti, eli volyymin kanssa ei ole ongelmia.
Kohta on edessä syklin loppu, joten olisi hyvä hetki päivittää/muokata tuota 531-ohjelmaa, jotta se olisi voimapainotteisempi. Onko tähän ideoita? Tiedän kyllä, ettei tuo ohjelma taivu ihan kaikkeen, mutta olen siitä pitänyt sopivan mittaisten treenien takia ja siksi, että se tarjoaa useita tilaisuuksia päihittää omia ennätyksiä. Tiedän myös sen, että tätä ongelmaa voisi lähestyä myös yleisemmin, eikä vain 531-ohjelman kautta, mutta katsotaan nyt ensin tästä näkövinkkelistä.