Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
tiuskis: ihan noin lineaaristi ei kannata edetä. luehan ton mun systeemin threadin ekan postauksen alta se pääajatus.
Joo ei varmaankaan ihan noin, eikä se menekään noin ainakaan "real life":ssa. Mun pointti yritti olla lähinnä et onko järkevää alkaa tekemään noin lyhyillä toistomäärilä heti ja progressiivisesti edeten kun mitään voima-taustaa ei ole? Mun olis varmaan hyvä yrittää tutustua ensin ihan voiman kasvatuksen perusteisiin. Eilen just heittotreeneissä huomas miten heikko polven ympärys on ja tukijalka pettää vedossa. Siihen pitäs löytää ratkaisut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ei varmaankaan ihan noin, eikä se menekään noin ainakaan "real life":ssa.
Mä haluan heittää tuohon sun viritelmään sellaisen pointin, että jos haluaa tuollaisen suoraviivaisen niin kannattaisi ehkä lisätä ensin sarjoja ja vasta sitten toistoja. Sarjoja on nimittäin aina helpompi lisätä kuin toistoja. Mulla on nyt itselläni sellainen missä teen koko ajan samalla painolla, mutta lisään joka treeniin jotain. Eli näin.

3x4
4x4
5x4
6x4
3x5
4x5
5x5
jne...

Aloituspaino sen verran kova että sillä samalla ei olisi toivoakaan ottaa parin viikon sisällä kutosta. Mutta hitaasti ylöspäin kiipeämällä se kutonen tulee sieltä ja lopulta vielämonta kertaa. Seuraavalle kierrokselle saa laittaa kympin lisää ja lähteä taas tahkoamaan nelosia. Tuo on siis tavallaan suoraviivainen pohja siellä kaiken alla, mutta varioin sitä sitten aina välillä tekemällä erilaista treeniä.

Tuossa sun esimerkissä on sellainen "heikkous" että se vaatii jatkuvaa treenipainojen veivaamista ja kokeilua. Joillekin se tietysti sopiikin ja tarkoitus tuossa on mennäkin päivän kunnon mukaan. Mun kroppa toimii niin, että jos tuon ajattelisi tekevän vakiopainoilla niin mä joudun ottamaan 3x6 maksimipainot ja tekeen sillä ekalla viikolla nelosen ja toisella vitosen jne. niin voimatasot ei tykkää yhtään siitä että joudun himmailemaan noissa nelosissa ja vitosissa. Ja toisaalta jos otan jo heti alussa 3x6 jollain painolla niin sen korottaminen 6x6:een parin kuukauden sisällä on naurettavan hidasta. Siksi niitä painoja pitäisi olla koko ajan miettimässä ja neloset pitää tehdä isommalla painolla kuin vitoset ja kutoset ja miettiä progressiota siihen päälle. Tässä kun sarjoja lisätään ennen toistoja, on lopputulos ns. taattu ja lopussa otetaan 6x6 sillä painolla millä otettiin alussa 3x4 ja sinne päädytään ihan väkisin ellei sitten failata jossain kohtaa. Niin sanottu helppo valmiiksi pureskeltu tapa eikä tule löysäiltyä jos ei satu just nyt nappaamaan. Tää on siis mulle sopiva, mutta joku muu voi tykätä toisenlaisesta progressiosta.

mrseionage: kyllä se kokonaiskuormituksen määrän vähentäminen samalla ku tehot nousee on ihan fiksua. nopeustreeni on vahvasti hermostollista, joten se on myös rasittavaa, mutta tietyissä määrin myös hyväksi maksimille.

mazarus: eipä sitä kovaa ainakaan voi rasittaa, jos todella toi on se oikee kipupaikka. kevyttä jumppaa paljon ja usein, että veri kiertää.

tiuskis: jos oot kymppejä tehnyt ja ihan kunnon raudoilla itelles, tohon voit vallan hyvin lähteä. pidä yleissääntönä, että viimeseenkin sarjaa jää varaa toisto, niin menee hyvin. powerhousukin tossa mainitsi myös, eli sarjojen lisääminen on se helpoin tapa lisätä määrää, sitten kilot ja toistot. jos on selkeesti vahva intuitio omista tekemisistä, sit kannattaa varioida noida reilummin ja välttää liikaa saman kuorman käyttöö. jos taas ei niinkään ole, mä teen töikseni sitä.

smurffi: tanko rinnalla semmonen leveys, että kyynärvarret kallistuu hieman ulospäin. vetopaikka siihen ylävatsaan, jopa rintaan. hartioiden liike tärkeetä, ettei ne jäkitä paikallaan pelkästään.

Penkissä saa yhden raskaan sarjan tehtyä ja sitten tuntuu siltä että ac nivel yksinkertaisesti
vaan venyy. Lekuria konsultoin ja oli sitä mieltä että jumppailemalla yrittää vielä kun liikeradat normaalit jne. Taustalla lievä ac venähdys.

Kaikkia liikkeitä voi tehdä kivutta kevyillä painoilla. Dippejä ja rintaprässiä voi tehdä raskaastikin ja fiilis ihan normaali.

Teenkö siis vaikka dippejä ja rintaprässiä melko raskaasti vai pumppailenko vaan kevyesti kunnes kaikkea pystyy taas tekemään?
Mitä olet mieltä? Onko syytä himmata mavea ja selkää myös?

Tänks.

Mitenkhä olkapäät pitäisi olla dippiä tehdessä. Hulkki taisi jossain vanhassa blogi/foorumipostissa sanoa että pitää ne niinkuin olankohautuksen loppuasennossa eli takana ja ylhäällä. Säästää vissiin olkapäitä. Ja tarviiko ihan alas asti mennä, jos haluaa ojentajiin ruutia, jos venytän alhaalla jotenkin menee voimat todella nopeeta

Kiitos teille Powerhousu ja jto. Oon treenannut ihan kovasti omiin voimatasoihini nähden, joten tuolla taktiikalla siis liikkeelle ja katotaan miten saadaan koivet ja käsi kuntoon :)

Siitä kiilloituskoneen käytöstä, mites kun on jalat tehnyt tai muun niin onko hyvä esim. seuraavana päivänä vasta jyrryytellä vai mikä olisi se oikea ajankohta?

arq: kivun rajoissa. et tee sitä mikä sattuu, mutta kevyenä kannattaa monipuolisesti kyl tehdä niitä ongelmaliikkeitäkin.

ton: kroppa alhaalla, hartiat korvissa. kroppa ylhäällä, hartiat alas.

esetku: vaikka heti treenin jälkeenkin. sitä voi käyttää aika usein, koska ei laske lihastonusta niin paljoa hierontaan nähden.

amrap=as many rounds as possible. mihin tää vois viitata voimanostossa? tällä hetkellä reilusti yli puolet mun asiakkaista on muista päälajeista. failureen teetän kyllä voimanostajienkin treenejä, mutten kauheen usein. tyypistä riippuen kerran kuussa parissa. joillakin se silti jää toiston verran vaille.

amrap=as many rounds as possible. mihin tää vois viitata voimanostossa? tällä hetkellä reilusti yli puolet mun asiakkaista on muista päälajeista. failureen teetän kyllä voimanostajienkin treenejä, mutten kauheen usein. tyypistä riippuen kerran kuussa parissa. joillakin se silti jää toiston verran vaille.

Se on as many rounds/reps as possible. Eli max*X. Failureen ei tarvitse tossakaan mennä, jos tiedostaa sen rajan millon seuraava ei enää tule.

mitä jto nyt sitte suosittelisit kun 2x160 tuli viime viikol ja sitte se 165kg jäi viime viikol nostamatta. olin kyl väsyny. sen jälkee pidin lepoa 4pv ja tein nopeuspenkin. viäki vetelä olo. nyt aattelin tehä viä jonku kontrastivoima treenin la. ja sit palata maksimikokeiluun.

pakkotoistoja, pudotuksia tai supereita jne en teetä ku bodareille. periaatteessa toi as many rounds voi toteutuu sarjapohjalta kun mä määrittelen raudan ja toistot ja sit treenaaja tekee niillä specseillä niin monta sarjaa ku jaksaa.

Kannattaako apuliikkeitä kierrättää millasissa jaksoissa? Tai mitä suosittelisit? Esimerkkinä vaikka perinteisessä vedossa heikko lähtö niin lähtisitkö tekemään muutama kk vetoa korokkeelta ja perään muutama kk etukyykkyä boksille vai mielummin kokoajan molemmat mukana? Oletuksena tietty, että nämä molemmat toimivat hyvinä apuina pääliikkeelle.

Suositteletko pitämään voimanostajalla kokoajan lajit sellaisenaan mukana vai tehdä jaksoja joissa vedon, kyykyn tai penkin tilalla tehdäänkin variaatioita kyseisistä liikkeistä?

Tuli tämä joskus luettu Simmonsin artikkeli mieleen tuosta Oupan kysymyksestä.

http://www.westside-barbell.com/art...articles-published-in-2015/528-don-t-deadlift

Westside Barbell tyyli on ääriesimerkki apuliikkeiden painotuksesta ja sillä ovat saaneet menestystä lähinnä testaamattomat multiply-nostajat ammattilaisliitoissa. Omasta mielesta aika huono valinta naturaalille raakanostajalle, koska hermostolle tärkeitä kisanostoja tulee aivan liian vähän.

Jto, mikä olis fiksu tapa jatkaa perusvoimakautta, kun nyt on ollut käytössä toi sun 3x4->6x6 progressio. Siinä oon edennyt: 3x4 -> 2x5 + 2x4 -> 5x5 -> 2x6 + 2x5 + 2x4 -> etc. tyylillä. Treenijakona mulla toimii parhaiten 3-jakoinen 4-6 treenillä/viikko. Ennen tuon ohjelman aloitusta piikkailin 5viikkoa ykkös maksimeihin asti, ja tulosten perusteella laskin sitten lähtöprosentit ohjelmaan. Kaikenkaikkiaan mulla kului noin 6viikkoa siihen, että pääsin tekemään nuita 6x6 sarjoja ja mietin, että oisko fiksua lähtä alusta liikkeelle niin, että lisätään vaan lisää rautaa nuihin alkupainoihin ja lähtään takomaan uudestaan 3x4:stä ylöspäin? (Kevennyksen otan toki tuohon väliin ja treenitaustaa löytyy n. 10vuotta).

Suositut

Back
Ylös Bottom