Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ei nää tuurista kiinni voi olla. hermoston työkykyä kehitetään maksimivoimatreenillä, mutta sulla se pohja ei riitä siihen, että sieltä kauheesti hedelmiä kerättäs.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valittelin täällä aikasemmin muutama kuukausi sitten tuon oikean käden voimattomuutta ja kipuilua. No se ei sitten mennyt muutaman kuukauden totaalilevollakaan ohitse, joten kävin sitten lekurissa ja sieltä tuli lähete magneettiin. Seuraavanlainen lausunto sieltä tuli. Vieläkö tästä kädestä saadaan vehje ja päästään ennätyksiä pukkaamaan? Aika paljon kaikennäköistä tuntui löytyvän mistä nyt ei itse hirveästi selkoa saa. Lääkärillä toki soittoaika myöhemmin tänään ja sitten varmasti päätetään jatkotoimenpiteetkin luonnollisesti, mutta ajattelin nyt täällä tiedustella, kun sulta varmaan löytyy jonkun verran asiantuntemusta näihinkin asioihin.

SDC10274.JPG

Miten tuommosta hybridijaksoa kannattaisi lähestyä? Joku 1-3*1-3, 2-5*4-8 pohjana ja fiiliksen mukaan joko volyymia tai tehoa lisäillen reeneissä. Vai kannattaako tommonen jakso suunnitella tarkemmin etukäteen? Kevennykset 2-3viikon jälkeen.

Pari kk nyt takana perusvoimakautta ja kehitystä tullut kivasti: kyykky 3*4*165->7*5*175, penkki 3*4*135->6*6*142, veto 4*4*185->5*5*190. Ens viikolla vielä sarja maksimeita tarkotus testata. Tarkotus ottaa hybridiä pari kk ja sitte perusvoimaa ennen kunnon piikkausta.

Kuulostaako järkevältä suunnitelmalta?

Valittelin täällä aikasemmin muutama kuukausi sitten tuon oikean käden voimattomuutta ja kipuilua. No se ei sitten mennyt muutaman kuukauden totaalilevollakaan ohitse, joten kävin sitten lekurissa ja sieltä tuli lähete magneettiin. Seuraavanlainen lausunto sieltä tuli. Vieläkö tästä kädestä saadaan vehje ja päästään ennätyksiä pukkaamaan? Aika paljon kaikennäköistä tuntui löytyvän mistä nyt ei itse hirveästi selkoa saa. Lääkärillä toki soittoaika myöhemmin tänään ja sitten varmasti päätetään jatkotoimenpiteetkin luonnollisesti, mutta ajattelin nyt täällä tiedustella, kun sulta varmaan löytyy jonkun verran asiantuntemusta näihinkin asioihin.

katso liitettä 127670

Voitko kuvailla minkälaisia tuntemuksia sulla on ollut? Onko sulla taustalla joku akuutti tapahtuma, kaatuminen tjsp?
Itse kaaduin käden varaan ja olkapää kiertyi jotenkin omituisesti. Takana kipua ja kramppailee omituisesti. Kävin lekurilla ja diagnoosi lievä ac nivelen venähdys ja mahdollinen pieni labrumin repeämä, nivel kuitenkin stabiili.
Meni ohi mutta krampit pahenivat muutaman viikon kuluttua penkkitreenien jälkeen ja nyt jo viikon verran kramppeja ja olkapää rusahtaa sopivasti kun liikuttelee, pohdiskelen josko palaisi lekurille ja vinkuisi magneettikuvaukseen.

Voitko kuvailla minkälaisia tuntemuksia sulla on ollut? Onko sulla taustalla joku akuutti tapahtuma, kaatuminen tjsp?
Itse kaaduin käden varaan ja olkapää kiertyi jotenkin omituisesti. Takana kipua ja kramppailee omituisesti. Kävin lekurilla ja diagnoosi lievä ac nivelen venähdys ja mahdollinen pieni labrumin repeämä, nivel kuitenkin stabiili.
Meni ohi mutta krampit pahenivat muutaman viikon kuluttua penkkitreenien jälkeen ja nyt jo viikon verran kramppeja ja olkapää rusahtaa sopivasti kun liikuttelee, pohdiskelen josko palaisi lekurille ja vinkuisi magneettikuvaukseen.

Sepä siinä on kun ei mitään kaatumisia ole tapahtunut eikä nostaessakaan mitään kipuja ilmennyt ennen tammikuun loppua, jolloin tuo alkoi pikkuhiljaa sitten pahentua toden teolla. Pari vuotta takaperin kyllä muljahti oikea olkapää aika helvetin vihaisesti, kun koitin haravalla siirtää isoa lehtikasaa traktorin kauhaan ja puuvarsi napsahti haravasta poikki. En tiedä olisiko se tuosta sitten voinut ottaa nokkiinsa ja siitä pikkuhiljaa sitten pahentua. Kyllä tässä viimeiset pari vuotta on ollut tuntemuksia, ettei tuolla kaikki kunnossa ole, mutta kun ei se treenamiseen vaikuttanut mitenkään niin en noteerannut sitä sen enempää. Kipua aika vaikea kyllä kuvailla, mutta se on lähinnä nyt tuollaista pistävää ja tuntuu, kuin sinne jotain työnnettäsiin koko ajan. Ja tuntuu myös, että tuo oikea käsi vain roikkuu tuossa mukana vrt vasen. Kun kättä nostaa suorana eteenpäin, kuin etuvipareita tehdessä on tuntemukset pahimmillaan ja varsinkin, kun se on suorana pään yläpuolella, tuntuu, kuin se voisi hetkenä minä hyvänsä muljahtaa paikoiltaan. Liikeradat kuitenkin on varmaan paremmat jopa, kuin monilla terveolkaisilla. Terveyskeskuslääkärikin soitti ja totesi, ettei mitään pahempaa, kuin pieni repeämä etulabrumissa ja fysioterapialla tulee kuntoon... Ei maininnut mitään noista muista, edes tuosta kohdasta jossa sanotaan takalabrumin olevan irti. Tuntui muutenkin, ettei tiennyt yhtään mistä puhui... Ihan varmuuden vuoksi tilasin spesialistille ajan huomiseksi Pulssiin ja menen tuon lausunnon kanssa sinne, jotta asiaan saadaan varmuus. Kipu on kuitenkin pitkän aikaa ollut aika vittumaista ja vaikuttaa jo ihan normaaliin olemiseenkin.

Kannattaa kyllä mennä vinkumaan sinne lekurille. Itse kävin 15.5 julkisella puolella ja se antoi lähetteen suoraan Pulssiin maksusitoumuksella ja sain ajan magneettiin jo 20.5, joten hyvin nopeasti hoitui täällä tuo homma.

katso liitettä 127670

Itselläni repesi labrumi kovan tällin seurauksena. Puukkoa jouduttiin sille antamaan, nykyään täysin kunnossa eikä jäänyt vaivoja tuosta. Pitkän kuntoutuksen kyllä vaati, niin kuin kaikkien leikkauksien jälkeen...

vilpurni: labrum-repeemät on mun tuttavapiirissä vaatineet kyllä ihan liian pitkiä paranemisaikoja. mutta jokanen kyllä treenaa nykyään ns. normaalisti ja kovaa. eipä tässä muuta juuri voi sanoo, ku että toivoa on. hanki huolella tietoos se kuntoutuksen koko kuva ja vaadi paljon tietoo. tee niille selväksi, että oot urheilija ja paljon tavoitteita vielä.

oupa: ei käytännössä tarvi suunnitella. lähinnä, ettet ahnehdi liikaa ja yritä väkisin niitä enkkoja joka treenissä.

kyseessä ei juurikaan oo voimalaji. sen on näyttäny täs melkosen monen vuoden ajalta muutamakin tyyppi. ku yks heppu oppi sen viimein, meni melki 20 putkeen. false grip on helpoin kääntää dipiksi, jos renkailla teet. tangolla vaikeempi saada painopiste tangon päälle. se on se varsinainen haaste. monet vetää rintakehän liian läheltä tankoo niinku leuoissa ja se tyyli vaatis sitten sitä voimaa. kun kattelet noita videoita, kiinnitä huomioo siihen rintakehän liikerataan sivulta katottunu. toi ei oo netin kautta ollenkaan se helpoin opetettava, mutta kyllä noita vierestä kateltuna on tullu ohjattuu useita ok.

juu tangolla false grip vaatii enempi ajoitusta. ehkä yks mielikuva vois olla, että yrität päästä mahalles tangon päälle mutta kauempaa vetäen.

Heippa jto!

Olen treenaillut joitakin vuosia body-tyyppisesti ja nyt olen sitten päättänyt panostaa yleisurheiluun eli heittoihin ja pikajuoksuun pitäisi saada voimapuoli kuntoon. Olen aika rimpula edelleen (N168/59 ja voimatasot huonot: kyykky 3x6 65 kg, penkkimaksimi ehkä 50 kg) ja erityisesti jalat kaipaa voimaa lajivaatimusten ja omien heikkojen polvien takia. Perusvoimaa ensin ja nopeusvoimajuttuja sitten mukaan. Toimisiko tällaisessa tilanteessa ja tavoitteessa perusvoiman kasvattamiseen tämä 3x4 -> 6x6 -systeemi vai joku ihan muu? Lähinnä mietin, että kannattaako mun suoraan aloittaa noilla noin lyhyillä sarjoilla vai pitäisikö ensin tehdä jotain 3x6-8-tyyppistä treeniä pohjiksi? (Viime kuukaudet oon treenaillu 10-12 toistoja, tekniikat kuitenkin aika hyvin hallussa). Liikkeinä olen ajatellut mm. kyykky, penkki, mave, rive, vauhtipunnerrus, leuat, kulmasoutu. Mitenhän ne kannattaisi jakaa päiville ja minkä liikkeiden osalta tuota systeemiä kannattaa käyttää - penkin ja kyykyn? 3(-4) krt käyn vkossa salilla ja pari kolme yu-päivää tulee vkoon.

Jos suosittelet suoraan tuota systeemiä niin ajattelin lähteä tällä tyylillä liikkeelle:
1. vko 3*4
2. vko 3*5
3. vko 3*6
4. kevyt
5. vko 4*4
6. vko 4*5
7. vko 4*6
8. kevyt
9. vko 5*4
10. vko 5*5
11. vko 5*6
12. vko kevyt
13. vko 6*4
jne..

Viimeksi muokattu:
hei mestari jto. nyt menos penkis piikkaus. ongelma on löytää sopiva väliaika maksimi kokeiluille. 1vk tuntuu et tuntuma katoo. 4pv liian vähän , ei palaudu. Suositteletko maksimien kokeilujen väliin esim pikapenkkiä tai kevyttä penkkitreeniä. Eli kun teen esim ma maksimikokeilun niin otanko ennen seuraava maksimia välis jonku treenin penkkiin. Nyt meni tää viikko pepulle. ma tein 2*160 ja pe yritin 165 ja ei tullu. tavoite olis piikkaukses pitkäl yli 170kg.

En ole jto, mutta kyykky oli hyvä siihen asti kunnes menit aivan turhan syvälle ja selkä pyöristyi. Oli tollanen yli viisi senttiä alle voimanostosyvyyden. Veto oli ihan nätti noin tiukaksi.

Terve jto ja kiitos edelliseen kysymykseeni vastaamisesta.

Heitän vielä tälläisen: neuvot täällä nähdäkseni aika usein varsinkin hieman kokemattomimmille treenaajille 2-jakoista. Olen jo pitkään treenannut tyyliin MA: penkki + leuat + apuliikkeitä TI: kyykky + julle/sjmv + keskivartaloa, TO: kapea pp + leuat + avut ja PE: mave + etukyykky + keskivartaloa... Eli varmaan aika lähellä sitä sinun suosittelemaasi ideologiaa.

Ongelmaksi muodostuu, että leukoihin ei tunnu koskaan riittävän tarpeeksi potkua (teenkö siis penkin liian loppuun? Ainakin tuntuu toistoja jäävän varastoon). Muutin nyt jakoa siten, että teen MA: penkki + dippi + viparit TI: leuat + leveää kulmasoutua + hauis KE: Kyykky + julle/sjmv + paljon keskivartaloa... sitten 1 lepo ja saman tyylinen jako alusta ja sitten 2 lepoa.

Mennäänkö mielestäsi tällä tyylillä metsään, ja jos mennään niin miksi ? Eli käytännössä jaan tuosta 2-jakoisesta vain penkin ja leuat erilleen. Tuntuu, että tällä tyylillä saan tehtyä treenit tehokkaammin (pääliikkeissä otan reilut 5-7min tauot, apuliikkeet 1-2min). Ainakin nyt tuntuu, että mentaalitasolla kivempaa kun ei tarvitse penkin aikana jo miettiä, että pitäisi paukutella sarjaenkat myös leuoissa... :)

Kiitos! Ja toivottavasti ei ollut jo liian "spesifi" kysymys. Aloittelijan painot (pp 110 kg, kyykky 125 kg, mave 155 kg) ja paskat geenit tähän lajiin omistan.

Viimeksi muokattu:
Olisiko hyvä tehdä vain mitta syvyyteen? Tiedän ton ongelman ja olen yrittänyt sitä parantaa venyttelyillä..

No ainakin mun mielestä. Sulla on hyvä leveä asento ja sääret melkein pystysuorassa, mikä antaa hyvät edellytykset voimantuotolle, mutta sitten ns. ammut itseäsi jalkaan kun sun nostot menee syvemmälle kuin tarvitsee. Ja selkä vielä pyöristyy sen takia. Tää tietty vaan voimanostonäkökulmasta, mutta tuo voimanoston kisasyvyys on kyllä hyväksi havaittu mittari. Lähinnä painonnostajille on tarpeellista kyykätä vielä syvemmälle.

tiuskis: ihan noin lineaaristi ei kannata edetä. luehan ton mun systeemin threadin ekan postauksen alta se pääajatus.

mrseionage: aika mahdoton sanoa sitä oikeeta väliä kullekin. varsinkin piikatessa se on niin pienestä kiinni ja kuinka tiukkaa mikäkin nosto oli. yleensä ellei noussut, ei oo kyse kropan löysäilystä, vaan heikosta palautumisesta. tee iisimpi treeni väliin ja sit uus kova.

esetku: nätti kyykky, mutta niinku oranki kommentoi, kisailuunki jopa tarpeettoman syvä. venyttely ei oo tarpeen sinänsä. vetoon grippitreeniä vaan niin hyvin menee. hyvin se tanko pysy linjassa koko noston ajan.

dl00m: 2-jakoinen ja 1-jakoinen on erinomaisia myös hyvin kokeneille koville nostajille. leuoissa ojentajat on käytössä myös, yllätys kyllä, joten jos teet penkin ekana, ne toki kärsii. jos haluut leukoihin hieman enempi fokusta, tee kolmostreenissä ne ekana. tai sitten niinku nyt teit uudessa jaossas. geenejä on turha syytellä. keskity tekeen huolella hommia, niin kehitys kehittyy. aika pitkät palautukset pääliikkeissä. vois rajoittaa sinne 3-4 minuuttiin sun tasolla kuitenkin.

Kiitos Jto. Mitä mieltä oot kun tää ersonal trainer haikarainen kirjoittaa herkistelyn merkityksestä voiman nousuun. Voisiko mun tapaukses olla minkälainen tämä kevyempi treeni seuraavan maksimi kokeilun edellä. Olisiko nopeuspenkki hyvä? JA onko nopeuspenkki ylipäänsä hyvä maksimikokeilujen välissä.

Terve! :)
Minulla on hauiksen alaosa kipuillut jo kohtuullisen pitkän aikaa. Tyyliin pari kk ajan. Oon nyt ollut totaalilevossa 2,5vk kun olen sairastellut muuten. Flunssan takia kävin lekurikäynnillä ja silloin asian tarkastutin jolloin päädyttiin ärtyneeseen pronaattoriin. Ko. lääkäri kun taitaa myös kiropraktiikan. Jumppasin ohjeiden mukaisesti mutta en silti ole havainnut juurikaan parannusta aikaisempaan. Kipu on ollut epämääräistä ja sen paikantaminen oli hankalaa. Nyt kuitenkin olen päätynyt sellaiseen lopputulokseen, että tuo kyynärnivelen puoleinen hauiksenpää/distaalijänne on syy. Kättä voi käyttää mutta kuormitusta antaessa enemmän, tuikkaa ilkeämmin. Kaikissa vetoliikkeissä tuntuu kun laittaa tietyn verran malmia tankoon.
Osaatko jto sanoa miten tuota voisi jumpata?
Kevyttä eristävää ja kivutonta koukistusta ja monipuolista käyttöä arjen askareissa että saa vaan liikettä?
Kiitos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom