Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Onko noissa nopeuspunttitreeneissä mitään mieltä, jos päälaji ei ole esimerkiksi painnonnosto, jolloin siirtovaikutus työntö- ja tempaustreeneistä on välitön? Monet yleisurheilijat tekevät varttikyykkyjä hipaisten istuinta. Onko parempi tehdä vain syvältä ja hakee sitten sen terävyyden sarjan pituutta ja painoja vaihtelemalla tai tekemällä muita räjähtäviä suorituksia (kuulanheitot yms.)? Vähän sama asia mietityttää olympianostoissa kyykkyyn vetämisen kannalta, koska useimmat (yu-piireissä) ovat vain raakavetojen kannalla ja perustelevat sitä terävämmällä suorituksella. Kyykkyyn vetämällä saa tehtyä suuremmalla kuormalla ja luulisi sen raakavedonkin siitä parantuvan tai ei se etukyykkääminen huonoakaan luulisi tekevän? Tätä nopeusjuttua on vähän väliä väännetty täällä, eli nopeuspuntilla minusta ei tule nopeampaa heittäjää, niin kannattaako sitä tehdä. Vai antaako nopeuspuntti edellytykset tehdä lajiharjoitteet nopeammin?

Onko tuollainen nopeuspunttitreeni jotain, mitä kannattaisi pitää koko ajan mukana ohjelmassa vai aloittaa vasta valmistautuessa kilpailukauteen? Tarkoitan, että meneekö se vaikutus hukkaan jos samalla viikolla junttaa suht pitkää kyykkysarjaa. Jotta puhutaan samasta asiasta, niin käsittääkseni nopeustreeni tarkoittaa tarpeeksi pienillä painoilla tehtyjä lyhyitä sarjoja, jotta liike ei hidastu.

Vielä yksi kysymys. Olen kuullut väitteen, että nopeista lihassoluista saa tehtyä hitaita, mutta toisinpäin ei ole mahdollista? Eli voiko itsensä "pilata" liian junnaavalla treenillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Penkkipunnerruksesta simmosta jos tekee kolmosen,(tai miksei vähän pidemmän sarjan )niin onko kumpi parempi ja miksi? Eli, tekee kolmosen niin että kolme putkeen, vai kaikki ykkösinä puolen sekunnin-sekunnin pysäytyksellä kädet suorana..
Oon tehnyt jälkimmäisellä tyylillä, olisiko toi syy miksi kapea ja normipenkissä painot suurinpiirtein samat?
Ja koska tämä penkki tuntuu nyt kulkevan ihan kivasti, niin onko tyhmää keskittyä siinä tulosten parantamiseen ja kyykyssä keskittyä tekniikan parantamiseen ennenkuin haaveilen siinä uusista ennätyksistä. Maastaveto kulkee normaalileveydellä ihan jees, sumona olen muutaman sarjan kokeillut ja se tuntuu jokseenkin hankalalta vaikka liikkuvuus siinä tuntuisikin olevan kunnossa jokseenkin..Tietty sumon tekniikkaankin voisi keskittyä.
Kuinka montaa päivää viikolle voisi ajatella penkkiä? Nyt teen maanantaina normaalin ja torstaina kapean, molemmat apuineen. Tiistaina kyykky ja maven avut ja perjantaina mave ja kyykyn avut.
Tietty teen tämän nykyisen loppuun ennenkuin aloittelen mitään uutta ohjelmaa, mutta onko jotenkin liian yksipuolista reeniä jos laittaisi pääpainon penkkipunnerrukseen? Ja miten reenipäivät sijoittaisi jos mukana olisi kyykky ja mavekin?

Eli onko venyttely turhaa kun reenaa voimaa? Oon aina pikkasen venytellyt reenin jälkeen ja ennen..

En ole minäkään JTO, mutta taisi tarkoittaa sitä, että ennen treeniä ja treenin aikana tehty vähänkään kovempi venyttely tekee hallaa voimantuotolle. Muuten sitten kannattaakin venytellä.

venyttely ei kuulu lämmittelyyn ja se heikentää voimantuottoa. liikelaajuushaut jne on sit eri. yleinen liikkuvuustreeni tehdään kyllä muulloin ku ennen treeniä ja ei tulis olla pelkkää venyttelyä sekään. tää on yleistys, mutta noin se menee.

kyröölääne: kaunista on kyllä...kommentteja myären...jukka näytti.

krocco: farkkuina, jalkojen välistä sekä myös yhden jalan versiona.

turisti: kuorman määrä ratkasee nopeiden solujen käyttöasteen ensisijaisesti, ei suoritusnopeus. laaja-alaisesti nopeusvoimaa kannattaa toki tehdäö vaihteluksi ja monotonisuuden purkamiseksi, mutta kyllä se siirtovaikutushommeli vaan valitettavasti on mitä on. yu-piireissä(kin) on järjettömästi perinteitä ja mutua edelleen vallalla.

esetku: ykkösinä ok. parempi tekniikka. sulle riittää kaks päivää. vaikka 1 penkki + avut (yläselkä, penkkivariaatio, hartiat jne), 2 kyykky + mv avut + keskikroppa, 3 kapea pp +penkin avut, 4 veto + kyykyn avut + keskikroppa.

jees eli jatkan niinkuin tähänkin saakka :) Sopisiko tohon 1 päivälle variaatioksi vinopenkki? Vai mitä siihen kuuluu? Voiko niitä tehdä vaikka sillai että kaksi apua penkille per päivä ja vaihtelee niitä sitten vuoroviikoin? Olen nyt tehnyt dippiä, ranskalaista käsipainoilla, ojentajia ylätaljassa ja näitä olen vaihdellut viikoittain.
Mvn apuina olen tehnyt jullea sekä pinnoilta vetoa sekä pukkivetoa riippouen mikä paikka on salilla vapaana. Kyykyn apuna vuoroviikoin etukyykky ja boksikyykky. Keskikroppaa istumaan nousuja lisäpainoilla, kylkiä käsipainoilla ja selänojennuksia, näitä fiiliksen mukaan.

alkaa olla vuosi 2014 loppupuolellaan, ja tässä kaavailen syklittelyä vuodelle 2015. mulla on ollut tapana jakaa vuosi kausiin, joita olen tarpeen mukaan muuttanut sopiviksi. millaisella syklittelyllä sinä toteuttaisit/suosittelisit toteuttamaan vuoden jaon jos noin 1/3 mentäisiin bodailutyylistä ja 2/3 voimatyylistä painoharjoittelua? tavoite on pääosin olla vahvempi taas vuoden 2015 lopussa, mutta massasta ei oo haittaa koska en kilpaile.

vuoden 2014 jako oli:
2kk volyymibodaus
1kk erikoistekniikoita
1kk perusvoima/bodailu
3kk perusvoima
1kk piikkaus
3kk perusvoima (tässä ollaan menossa, alkoi toinen kk)
1kk piikkaus

edit: toisaalta vois olla mielenkiintosta tehä painotukset toisin perin koska oon painanu voimapainotteista jo noin 5 vuotta

Tärryytyksestä vielä sen verran, että onko suositeltavaa surrata lihasta venytyksessä, "kasassa" vai jotain siltä väliltä? Esim. etureittä jalka suorana vai koukussa?

krocco: perinteinen voi olla aika vaikeeta yhdellä kädellä. semisumo toimii aika ok. jalkojen välistä tarkotin tossa siis ihan normivetoa, ei hajareisin tanogn yli, vaikka sekin on ok liike.

myövipril: esim. 3kk bodailua, erikoistekniikoita mausteena esim. joka kolmas viikko ennen kevennystä. sitten 2-3 kk voimapainotteisempaa vitosen nurkilla ja perään piikkaus 1kk. siinäpä se puoli vuotta meniskin ja sama uusiks. jos haluaa painottaa voimaa, sit toi bodailu tokalla kiekalla lyhyempänä.

beginner: rentona.

Ok. Semi sumo tanko edessä poikittain oli kokeilussa tänään. Sitä just hain että toi hajareisin tangon yli vääntää kyynärpäätä aika ikävästi.

Kokeilin tuota hakua ja en suorilta käsin löytänyt aiheesta keskustelua joten kysytäänpä nyt täällä... Mitä mieltä olet JTO tuosta Mike Tuchschererin RTS sovellutuksesta voimanosto-ohjelmiin? Tai onko kyseinen metodi ylipäänsä tuttu? Olen itse ymmärtänyt Miken artikkeleita lukemalla että metodia voi soveltaa jo olemassa oleviin prosenttipohjaisiin ohjelmiin. Lukemani perusteella vaikuttaisi erittäin pätevältä systeemiltä, mutta miten lie käytäntö. Mike itse on lajin huippuja joten tuskin ihan humpuukista on kyse...

Mitenkään tätä ketjua dissaamatta, eikö tuollaista kannattaisi itse kokeilla ja siitä muodostaa mielipiteensä? Tai tehdä kokonaan uusi ketju aiheelle?

Mitenkään tätä ketjua dissaamatta, eikö tuollaista kannattaisi itse kokeilla ja siitä muodostaa mielipiteensä? Tai tehdä kokonaan uusi ketju aiheelle?

Mieluummin kysyn mielipidettä itselleni uudesta asiasta muilta, kuin lähden muuttamaan koko treeniäni uuden malliseksi hetken mielijohteesta. Tuo RTS vaatii aika paljon perehtymistä ja opettelua, enkä halua käyttää puolta vuotta aiheen opiskeluun ja ohjelmien sisäänajoon vain huomatakseni että olisi kannattanut pysyä vanhassa. JTO:n mielipidettä kysyn nimenomaan siksi että tällä hetkellä treeniohjelmani pohjautuvat nimenomaan hänen kirjoittamien artikkeleiden ja mallien pohjalle ja arvelin RTS:ää soveltaa niihin...

no ton perehtymisen takia en mäkään lähe sitä mitenkään mollaamaan, mutta samasta syystä en kommentoi, koska se ei oo mulle niin tuttu. kuitenkin lähes aina jos ohjelma on yksilöllinen ja sallii räätälöintiä ollaan paremmalla tiellä ku valmiit prosentti-, sarja- ja toistoformaatit.

hmm, vaikuttaa järkevältä ja yksinkertaiselta, ennen kaikkea toimivalta. millasilla suhteilla reenailisit tavoitteellista bodailijaa tai voimailijaa (body/perusvoima/maksimivoima) tai millaisia kausia käyttäisit?

noi menee aika yksilöllisiksi. ei mulla oo mitään valmista formaattias kellekään. jos bodari on heikko, sit iso osa treenistä on voimapohjaista. jos voimanostaja haluaa ylempään sarjaan, hankitaan lisää lihaa jne.

aika rauhallinen liike saa olla, kun lähtee ranka pyöreenä. toistoalue 5-12 ja kannattaa jättää varaa. se onko toi se paras apu vedolle on sitten aina mietittävä...
Lainaan vähän tätä, itselläni on tuntuma, että keskikroppa pettää vedoissa. Mikä tähän olisi paras apu, voimapyörää ja taljarutistuksia olen tehnyt, mutta olisiko muita hyviä? Selkä pysyy aika hyvin kuosissa normipainoilla, mutta maksimivedoissa kyllä köyristyy.

ei se vatsapuoli oo ainoo mikä pettää. paljon voi mennä vikaan noissa yksinkertaselta kuulostavissa nostoissa, vedoissa ja kyykyissä siis. voi olla takareisien heikkoutta, joka sit ilmenee keskivartalon pettämisenä mutta vasta tietyn pisteen jälkeen jne. tee monipuolisemmin sitä keskikroppatreeniä on sde mun ohje ja niin paljo romua ku nätisti tulee. toistoalue 5-15 pääasiassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom