Kysymyksiä Jto:lle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
okei, no maksimivoima sulkeutuu tietenkin kaiken järjen mukaan pois. entäs jos tullaan yks pykälä alaspäin perusvoimatasolle punttihommissa ja lihaksen kasvuun?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
leeka: no ei se kädet kiinni riippuminen oikein hyvin venytä. levee selkä saa parempaakin venytystä muilla tavoin. jalat kiinni roikkuminen ei oo sekään mitään venyttelyä.

myövipril: bodailuun tietyt voimakestävyyssovellukset toimii ok. sitä kautta perusvoimatasoillekin kyllä sitten aikanaan.

voimakestävyystreeni ei auta maksimivoimaa lainkaan käytännössä, päinvastoin. hyvin monet onnistuu tuhoamaan voimatasonsa hapotteluilla. maksimivoimatreeni opettaa kroppaa ryöpsäyttään kaiken energian mahdollisimman samanaikasesti ja nopeesti ulos kun voimakestävyystreeni taas ideaalisti opettaa kroppaa taloudelliseksi. ei ihan käsi kädessä kulje noi siis.

Tätä ei varmasti muuten kovin moni tiedä ja selittää monien ongelmat kehityksen suhteen.

en erottelis bodailua ja voimailua juurikaan jos ainoastaan toistomääristä puhutaan. kyl bjj tarvii paljon voimaa. se tuo reserviä tekniikoille ja antaa pohjaa niiden tehokkaaseen käyttöön. ellei selkeitä lajivoimajuttuja tehdä lajitreeneissä, kannattaa voima olla mukana lähes jatkuvasti punttisalin muodossa. et yhtään maininnu paljonko treenejä bjj vie. kuitenki semmonen modattu yksjakonenkin toimii varsin hyvin. isoja yleisliikkeitä. esim. pari kolme kappaletta treenejä mitä vuorottelet.
rive, etukyykky, kapea penkki, leuat, vatsa kiertäen
leuat, penkki, maastaveto, jalkojen nosto, grippi

Kyselin kolmisen kuukautta sulta voimaharjottelusta bjj:tä ajatellen ja vastasit noin. Nyt on viikkoa vaille punttipainotus suoritettu ja lähden kohta vetämään tolla yllä mainitulla rungolla salia. Massaa ei tullut ihan toivotunlaisesti näiden kuukausien aikana, noin 2kg. Tosin treeniä kaikkiaan tulee viikossa noin 7h ja työmatkapyöräilyt 15km/pvä. Ja onhan tässä parit flunssatkin sairastettu. Selitykset sikseen ja jatkossa enemmän ruokaa naamariin.

Kysymys kuuluu, millaisia sarjamääriä 1-jakoisessa kannattaa tehdä. 2-5 per liike? Kun näkee ihmisiä, jotka saattavat vääntää 40 sarjaa yhteen treenin sekä ihmisiä, jotka tyytyvät reiluun kymmeneen.

Niin ja kiitos vielä rive-videon kommentoinnista.

tee sarjamäärissä progressiota myös. joku 3-4kk aikajakso on ihan hyvä. käytännössä toi 3*4 -> 6*6 -systeemin ideologialla oli ne toistot mitä vaan. sun käyttöön toi sopii melkolailla sellasenaan. vatsoissa toimii paremmin 6-12 toistoalue. sarjamäärät per liike voi nekin hieman olla pienemmät joissakin liikkeissä. suurimmillaan tossta kuitenkin tulis 5 liikettä à 6 työsarjaa plus lämpät. eli semmonen 2-4 työsarjaa kolmessa vipassa liikkeessä. satunnaisesti voit tehdä lämpissä ylirautoja tai varsinaisen maksimiosan ennen työsarjoja.

Miten jatkuvassa liikkeessä tehty sarja poikkeaa toisto kerrallaan tehdystä eli mitä ominaisuuksia kukin kehittää? Ensimmäisellä suoritustavalla saa tehtyä enemmän toistoja tai käytettyä isompia rautoja ja sarja kestää pidempään. Toisella tavalla kenties suurempi metabolinen rasitus (mitä tarkottaakaan), kun sarjan aikana ei pääse tapahtumaan osittaista palautumista?

Esimerkkinä kyykyssä toisto kerrallaan ylhäällä lepäillen menee vaikkapa 5x125 kg tai 20x100 kg (useamman minuutin rest-pause-sarja). Liikettä pysäyttämättä toistot kyseisillä raudoilla jää esim. puoleen (3 ja 10).

---

Toinen asia: Tällä hetkellä teen 3x4->6x6. Joulukuussa tarkotus mennä toistoalueelle 1-3 ja vuoden lopussa kokeilla kunnolla maksimit (ykkösiä tehny matkan varrella nytkin, mutta ei ihan 100%).

Vuoden alussa massaa hakusessa eli lisää kaloreita, toistoaluetta korkeammaksi (8-12) ja sarjataukoja lyhyemmiksi. Suunnittelin kuitenkin pitäväni muutamassa liikkeessä (kyykky, mave, leuat, penkki) toistoalueen 4-6, jotta maksimivoimat säilyis paremmin. Äskeiseen keskusteluun viitaten, nuo ei liene vielä liian ristiriitasia signaaleja vaan sitä hybriditreeniä eli ok?

saa sillä pumppailulla paremman TUT:n mutta ei se oo ollenkaan ainoita ratkaisevia seikkoja. tärkeempää on kuitenkin sarjan kokonaistyömäärä ja yleinen progressio. mä harvemmin suosittelen sitä jatkuvaa tekemistä varsinkaan voimailijoille. tekniikka jos on hyvä, se on ok mutta sillonkin käytännössä vaan penkissä. sillonkin tulis muistaa lukita ylhäällä aina hyvin.

eipä noissa ristiriitaa ja vallan hyvin toimii semmonen, ettet samantien hyppää maksimeista pitkiin, vaan toistoalueaalto ois hieman symmetrisempi. eli sun jaksot yksinkertaistettuna: ei 10-5-1-10... vaan 10-5-1-5-10-5...

Tervehdys!

Ja alkuun kiitokset hyvistä viestiketjuista Jto sekä Muut.
Hyvin toiminut minulle kyykkyihin tämä 3x4-6x6 ohjelma jonka jälkeen kunnon piikkaukset.
Nyt penkkiä tällä samalla ohjelmalla takana jo useampi viikko. Maksimiykkös ennätykseni aiemmin 127,5, sekä sarjaennätys 3x3 120.
Montaa ohjelmaa on viimeiset 7vuotta penkissä tehty ja tuohon 127,5 on aina jääty.
Patti on kuitenki kasvanu, paino 103 pituus 182 eli massaa on.

Ohjelmassa oon edennyt hyvin systemaattisesti näin:
3x4 90
4x4 92,5
5x4 95
6x4 97,5
Kevyt viikko
3x5 100
4x5 102,5
5x5 105
6x5 107,5
Kevyt viikko
2x120, 3x6 110
1x125, 4/6/6/5 110

Eli kahdessa viimeisessä treenissä hermoston herättelyt myös mukana.
Ja viimeisin treeni oli nyt todella hankala, sarjat hajosi noinja painoakaan en laittanut enää lisää koska sain tästä vainun että seinä on vastassa.

Kierto on ollut treeneissä 1viikon, apuliikkeenä penkkipäivänä vinopenkki käsipainoilla(auttamassa heikkoa rinnalta lähtöä), olkapäille vain viparit.
Ojentajat omana paivänä, liike lattiapenkki kapealla, samaan progressiviseen tyyliin(pidemmät sarjat) kaksi välipäivää penkin jälkeen.
Olkapäät tosiaan minimissä, etten jälleen menisi tukkoon, kuten aina aikaisemmin.

Nyt siis nöyrimmin ja tosissani kysyisin neuvoa ja suuntaa kuinka tästä eteenpäin. Saisi viimein sen 130 ylös ja vielä lisääkin!?!?
Ja tuli vähän pitkä mutta näin on.

no selkeesti se meni hieman yli vaikka toi 3*6*110 tuli. sillä kyllä melko varmasti pitäs se 130 tulla. rohkaistakseni sua sanon, ettei toi koko jakso nyt mitenkään erityisen hyvin kuitenkaan sun perusvoimatasoja nostanut, sillä oletan ettei toi eka 3*4*90 ollut kovinkaan tiukka. neljä nousujohteista viikkoa on sekin monelle liikaa. nyt otat kevyen tähän väliin. älä liikaa niillä löysäile, mutta joku 2*4*100, 2*7*90 on ok. iisihköä, muttei liikaa. sit maksimitesti. vipa nousu ennen 130 on 120 korkeintaan. lattiapenkki liika kovaa tässä vaiheessa syö kyllä sen enkkaterän. sen ei muutenkaan kannattas olla kovin pitkää sarjaa jos maksimivoimaa kehitellään. lankkupenkit eri korkeuksilta vois toimia paremmin kartoittamaan heikkoo kohtaa.

No se olis voinut tosiaan edellises treenis tullakin, ku olis vaan ottanut :)

Kevyesti tosissaan lähdin alkuun ohjelmaan.

Näillä eteenpäin, laitetaan vaikka rapsaa myöhemmin, kiitos.

kiipeilyliiton jossainhamassatulevaisuudessajulkaisema... valmennuskirja on treenien osalta mun kynästä. taittovaiheessa on se. en mä kirjottele kauheesti enää. ei oikein oo aikaa, ku sitä haluaa ite myös vielä leikkiä urheilijaa perheen ja näiden töitten lisäksi. mieluiten keskityn siihen henkilöohjaamiseen, ku se on edelleen niin pirun motivoivaa. hienoo ku ihmiset innostuu ja kehittyy. hassua miten oma into ei oo ollenkaa tippunu täs about 25v aikana, mitä treenaamisesta on tullu muillekki saarnattua. aiheita saa silti ehdotella. kyllä mä oon myös pitäny pyydettäessä luentoja ja q&a-pohjasia keskustelusessioita.

kiipeilyliiton jossainhamassatulevaisuudessajulkaisema... valmennuskirja on treenien osalta mun kynästä. taittovaiheessa on se. en mä kirjottele kauheesti enää. ei oikein oo aikaa, ku sitä haluaa ite myös vielä leikkiä urheilijaa perheen ja näiden töitten lisäksi. mieluiten keskityn siihen henkilöohjaamiseen, ku se on edelleen niin pirun motivoivaa. hienoo ku ihmiset innostuu ja kehittyy. hassua miten oma into ei oo ollenkaa tippunu täs about 25v aikana, mitä treenaamisesta on tullu muillekki saarnattua. aiheita saa silti ehdotella. kyllä mä oon myös pitäny pyydettäessä luentoja ja q&a-pohjasia keskustelusessioita.

ymmärrän toki, monelta kantilta. itsekin olen ohjeistanut ja "valmentanut" joitakin urheilijoita ja kuntoilijoita, vaikken omaakkaan sun tietotaitotasoa lähimainkaan. en oo tosin koskenut lajiharjoitteluun millään tavalla, vaan perusasioita lähinnä tuolla urheilija puolella. mulla tuntuu monesti jopa siltä että muiden kehittyminen ja onnistuminen menee oman kehittymisen edelle, ja on se palkitsevaa. henkilökohtaisella tasolla on tullut kyllä huimaa kehitystä varsinkin näiden hommien ymmärtämisen tasolla viimeisen viiden vuoden aikana, ja motivaatio lukea ja opiskella näitä juttuja on kova.

oot kyllä mahtava tyyppi kun jaksat täälläkin asioita selvittää ja avata.

miten tollaset luento yms. hommat oot hoitanu yleensä? ihan tilauksesta vaan vai ootko miettiny ihan seminaarien tms pitämistä?

sit kyssäri vielä nopeustreenistä.

mulla on ollut tapana tehdä nopeustreenit aika laajalla painoskaalalla (60-85%) viikon toisen, yleensä volyymipainotteisen treenin kanssa, painottaen sit eri voimanopeuskurvin kohtia treenin edetessä, esimerkki tyyliin:
1. 4x2x75
2. 6x2x70
3. 5x3x65
4. 3x2x65 kevyt
jne.

yleensä siis etenen volyymiltaan kovenevalla jaksolla voimapäästä nopeuspäätä kohti. tietty jos haluis parhaan avun tosta nopeudesta vois ruveta selvittää mikä kohta mulla on heikoin ton kurvin alueella ja vahvistaa sitä eniten, mut oon nyt pitäny tällästä ihan yleispätevänä. miten on?

juttelut on ollu yleensä toimivimpia ja mielekkäämpiäkin ku luennot. jengi on voinu vaikka valmistella kysymyksiä ja lähettää mulle mietittäväksi etukäteen osan ainaki. en mäkään kaikkee muista. sitten jutellaan ja funtsitaan ja nautiskellaan koko porukan innosta. tollanen voi hyvin kestää 3h ilman intensiteetin laskua. tilauskamaa noi on, mutta suhtaudun aina myönteisesti.

yleispätevyys on tietenki aina kompromissi, ku puhutaan tollasesta treenistä. samassa treenissä vois toki käytellä useempaakin kuormaa katteen parantamiseksi. toteutus voi vaihdella sit melko paljonkin pyramideista kontrastisarjoihin.

tohon laitoinkin vaan painotetun osan. 1. vois mennä todellisuudessa:
3x60,3x65,2x70,4x2x75,1-2x80 jne.

jees, eli nopeustreenissäkin vaihtelu on valttia. ilmeisesti toistoja kannattaa tehdä sekä pysäytettyinä että pompusta? riippuen tietty liikkeestä, mut vaikka kyykky, penkki...?

juu ihan hyvä tollai. sekasin ja vuorotellen myös eri kuormia. suhteellinen teho ku on aina se 101% mutta kuorma pieni, pakko hankkia sitä vaihtelua kuormilla ja sisällöillä. stoppeja, dynaamisia, ylidynaamisia eli ns. iskuttavia jne.

Morjes. Tänään oli selkätreeni, siinä sitten alataljaa suht isoilla painoilla ekaa työsarjaa aloittamassa tekemään. Siinä alkuvaiheessa kun otin kahvan käteen ja nojasin kropalla taaksepäin päästäkseni liikkeen aloitusasentoon, niin vasemmassa kyynärpäässä tuntui pieni vihlasu joka nyt on hieman arka jos koitan hetken aloilla olon jälkeen ojentaa vasenta kättä täysin suoraksi. Eli tais siinä riuhtaisussa jotenkin yliojentua tms tulla ikävä veto kyynärpäähän kun kädet suorana riuhtasin kahvasta kiinni, tajusin sen siinä heti kyllä että nyt tuli liian löysin käsin rykästyä paino liikkeelle. Mikähän tuolta nyt tarkemmin ajateltuna ois saattanut ottaa osumaa kun kipu/arkuus tuntuu sisäpuolella kättä kyynärluun vieressä? Kokeilin tuossa äsken huvikseen omalla säädettävällä käsipainolla tehdä yhden käden ojentajapunnerrusta pään takana ja ala-asennossa kipu ja paine tuossa kuvaamassani kohdassa oli aikamoisen kova, tosin mulla nyt kyynärpäät tuossa liikkeessä tuntuu ikäviltä aina jos kylmiltään kokeilee.

hieman kateissa se tarkka paikka ton kuvailun perusteella. helposti siellä voi jotain hieman rikki mennä. huolimattomuusvirhe. en usko että kuitenkaan sen pahempaa, mutta sen nyt kertoo sit muutama tuleva päivä miten alkaa paraneen. kivun rajoissa iisiä pitkää jumppasarjaa eli verta paikalle vaan. oletan että laitoit sen jäihin ja alotit tujun tulehduslääkekuurin samantien?

yleisesti: toi ensiapuohje kylmä, koho, kompressio pitäs muuttaa toisin päin. kun sitä kylmää ollaan etsimässä tapahtuu jo vaurioita. eka kova paine päälle ja koholle. sit se kaljatölkki siihen vammalle :)

Siis tuossa kyynärpäässä sen luun vieressä käden sisäpuolella, eli onko se joku nivelpussi tai vastaava. Nyt jo aika ok ja löin treenin jälkeen siihen jääpussin ja buranaa naamaan, treenin siis pystyin normaalisti tekemään loppuun eli alko kotona illalla vasta kipuilemaan. Huomenna olkapäitä ja ojentajia, tällä hetkellä tuntuu, että taisin säikähdyksellä selvitä :)

Suositut

Back
Ylös Bottom