Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
oranki: kun se on enempi apuliike (laita sinne slottiin siis), sitä voi kyl tehdä noilla kaikilla riippuen painotushaluista. smithissä tangolla suoraviivasempaa ja voimaisampaa ja kahvakuulilla tasapainolaudan päällä sit painotetaan keskikroppaa ja tasapaino-ominaisuuksia enempi. jos teet yk+yj, pidä vastakkaisissa. erilainen vaikutus toki samalla puolella, joten ei oo kiellettyy. toistoja 6-12. noi yhden jalan ja käden jutut on hyvää kamaa toistpuoleisuuksien korjailuun ja muutenkin laaja-alaisia kuntoutuksesta kovaan voimatreeniin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Taidan kokeilla ensin tuota smith-versiota yhdellä jalalla ja kahdella kädellä. Varmaan parasta tehdä toi kyykkypäivinä, kun takaketjun lihat ei oo liian väsyneet.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
juu ei kannata vedon jälkeen liikoja kiusailla. hyvä liike monine versioineen.
 
thonglong: riippuu paljon sun voimatasoista. joka tapauksessa voimatreenien painotus kannattaa olla kausittaista. kaks treeniä on melkolailla ylläpitävää, mutta kyllä niilläkin lahjakas kaveri voimaa saa. sisällöllisesti treenit on aikalailla semmosta yleistä voimailua, eli isoja liikkeitä ja toistoalue pääsääntösesti 4-8 (1-15).

Kiitos nopeasta vastauksesta. En ole erityisen lahjakas tässä voiman hankinnassa. Vaparissa ennemminkin nopeus ja ketteryys on se mun juttu. Pitää koittaa josko jaksaisi 3 voimatreenia viikossa, vaikka sitten vähän lyhyempiä/vähemmillä liikkeilla. Ikää on kuitenkin jo vähän päälle 30 ja aion treenata vaparia koko ajan kunnolla ja tarkoitus on tosissaan että voimatreenit tukee vaparin treenausta eivätkä syö sitä.
 
mason: opettaa sulle oikeeta tekniikkaa. tarpeeks toistoja ja ei liikoja happoja. ei siin sen kummempaa. hieman kevyemmät painot auttaa pääsemään treeniin paremmin sisälle myös. ihan aloittelijalla siis. suht pian sitten voi alotella kovempaa treeniä myös. kuten myös sanoin, eka vähä liikkeitä ja sit lisää. aloittelijan ei juuri kannata noin lyhyitä sarjoja tehdä. lihaksen rakentaminen on tärkeempää, ku hermostollisempi treeni, mita aloittelijalle noi femmat kyl on. pari treeniä per liike viikossa tai yksjakonen on aloittelijalle hyvä satsi. ei siinä tarvi ku esim. kyykky, penkki, kulmasoutu, vatsa. toisessa treenissä vaikka veto, leuat, pystypunnerrus, vatsa kiertäen.

Kiitos vastauksista. Tämän threadin ehdoton parhaus on siinä, että kun jotain kysyy, tietää, että vastauksen jälkeen ei tarvitse enää arpoa. Monesti perustelu "luin netistä" kun ei ole kovin vakuuttava, mutta "Kysyin JTO:lta!" on jo aika vakuuttava!
 
rookie: noilla specseillä en saa kyl autettuu ollenkaan. miten oot treenannu nyt viimeset 3kk ja miten sitä aiemmin? miten kehityit sillon?[/QUOTE]


kerran vkossa penkki ja toisela kertaa lattiapunnerrus+ojentajia.( ke ja la) sitten jalat ja selkä kerran vkossa.toistot vaihdellu 4-6 välillä. välillä tehny 12.10.8.6.4.8 ja välillä ottanut lisäksi vinopenkkiä ja normipenkkiä käsipainoilla.silloin kehittyi hyvin 135kg->150kg tosi hyvin.noin 3kk.nyt sitten vaan romahtanut ja mennyt miinukselle.välillä tehnyt nopeutta ja keventänytkin.ruokailut on kovasti +kaloreilla.nyt oikeastaan harjoitellut samalla kaavalla.vähä koittanut muutella ja koittaa erilaisia kikkoja mutta tuntuu että ei vaan onnistu.
 
Moro jto,

Olisi kysymys penkkipunnerruksen piikkauksesta ihan yleisellä tasolla. Eräs kaverini on kovasti minulta (hieman kokeneempana treenaajana) kysellyt vinkkejä ja olen parhaani mukaan koittanut neuvoa. Tähtäimessä olisi kaivaa esiin 140 kg ykkönen, maksimivitonen on ymmärtääkseni 120 kg eli ei pitäisi järin kaukana olla.

En ole mitään kovin spesifiä ohjetta antanut, koska itsellenikin homma on vähän hämärän peitossa. Mutta olen ymmärtänyt, että yleisesti ottaen piikkauksessa pitäisi välttää failureen nostamista ja muutenkin sellaista äärimmäisen tiukkaa hidasta jurnuttamista niillä isoilla raudoilla. Eli itse näkisin, että olisi parempi ottaa useampi lyhyt sarja (kolmosia, kakkosia) sellaisilla romuilla, että tanko kuitenkin liikkuu suhteellisen tasaisella vauhdilla ja jämäkästi koko ajan.

Olenko nyt ihan metsässä näine ajatuksineni? Sitä vaan pohdin, että kaveri on jurnuttanut menemään jo useamman viikon kakkosia-kolmosia ihan failureenkin (n- 130 kg raudoilla) ja ainakin oman kokemuksen mukaan tämä tuppaa tukottamaan aika pahasti.
 
Useasti kuulee, että rive on ykkösliike urheilijalle. Tätä perustellaan juuri riven räjähtävyydellä. Mutta kuten olet jto useasti maininnut, painonosto/voimannosto liikkeiden räjähtävyys ei siirry muihin lajeihin sellaisenaan, mutta hankittu voima siirtyy. Joten onko rive todellakin parempi liike urheilijalle, kuin teknisesti helpommat oppia mave ja kyykky.
Lisäksi mitä mieltä olet kyykkyhypyistä 30%-60% rosentin painoilla.
 
thonglong: jos haluaa kunnolla voimaa, jossain vaiheessa ne kyl hieman vaparitreenejä häiritsee, mutta sen pitääkin hieman mennä niin. kuten sanoin, on kyse kausijaosta. voimaa ei missään nimessä kannata väheksyä ainakaan ja tekniikan, nopeuden ja ketteryyden omat hyvät ominaisuudet ei tuu tuudittaa sua hyvään oloon. voima tuo runsaasti reserviä ja on ehdoton pohjaominaisuus myös lajinopeuteen ja lajinopeusvoimaan. jos sulla ei oo kisoja tulossa, käytä ihmeessä tää aika perusominaisuuksien parantamiseen. oletan, että vaparitreeneissäkin jaetaan se harjoittelu kausiin eri ominaisuuksien kehittämisen pohjalta?

mason: kiitos kehuista :)

rookie: jotain selkeetä vikaa sulla on siellä perustreeneissä, jos ei kehitystä tule. onko sun sarjapainot kehittyny miten aiemmin? ne kuitenki ratkasee ton maksimin myös. jos sulla on kehitystä tullut aiemmin tollai, ei sitä systeemiä mitenkään pakosta tarvi muuttaa. melkein tekisin pari penkkitreeniä viikossa eri leveyksillä ja päälle pari apuliikettä ja tietenkin semmosia, et ne nimenomnaan sun penkkiä auttaa. mihin se nosto stoppaa?

omegauros: sun lähestymistapa antaa pidemmän progression kyllä lähes jokasella. 2-3 nousujohteista viikkoa ja sit pieni kevennys ja jatkuu taas.

kude: rive on erinomainen yleisvoimaliike, koska se kuormittaa kroppaa niin monipuolisesti. en kuitenkaan pidä sitä juuri tuosta syystä mitenkään ihmeitä tekevänä. jos liikkeen oppiminen tuottaa ongelmia, ehdottomasti muut liikkeet käyttöön. linford christie mm. siunasi maastavedon tuomaa apua hyvin runsaasti. riven käytön ylimaallisuus on hieman myyttinen ja näinonainatehtyniintehdäännytkin -tyylinen.
 
rookie: jotain selkeetä vikaa sulla on siellä perustreeneissä, jos ei kehitystä tule. onko sun sarjapainot kehittyny miten aiemmin? ne kuitenki ratkasee ton maksimin myös. jos sulla on kehitystä tullut aiemmin tollai, ei sitä systeemiä mitenkään pakosta tarvi muuttaa. melkein tekisin pari penkkitreeniä viikossa eri leveyksillä ja päälle pari apuliikettä ja tietenkin semmosia, et ne nimenomnaan sun penkkiä auttaa. mihin se nosto stoppaa?

tuntuis että rinnassa on voima säilyny vähän mutta on se sieltäkin kadonnut.ojentajat hyytyy aivan yllättäen aina kesken sarjan eikä mitään puhettakaan että saisi sen loppu rutistuksen vaan siihen se jää sitten. sarjapainot oli parhaillaan 140kgx3toistoa nyt 120kgx3toistoa.ihan kummallista kyllä.tämän olen itselle todennut toimivaksi tavaksi treenata mutta nyt viimeiset kuukaudet on menny alaspäin kovasti.omapaino siis ei ole tippunut mihinkään tässä välissä.tämä on askarruttanut nyt kovasti kyllä ja meinaa jo syödä motivaatioitakin.sillä muut liikkeet kehittyy tavalliseen tahtiin.
 
en mä sen kummemmin henkilökohtasia ohjelmai tässä tee, vaan hoitelen ne tuon virmani piikkiin. mutta kyllä se oteleveyksien vaihtelu on aikalailla paras keino. ei liian tiukkoja, mutta nousujohteisia treenejä. toi mun 3*4 -> 6*6 on kyllä hyvää kamaa perusvoimakaudelle, vaikka ite sanonkin. sitä voi modata bodaupainotteisemmaksikin, ellet oo hetkeen tehny hieman pidempää sarjaa. apuliikkeissä nyt ainakin kannattaa hieman pidempää joka tapauksessa tehdä. ellei siellä mitään erityistä hermostollista vikaa ole, en kyl näkis syytä tollaselle dropille. sen motivaation syönnin kyl ymmärrän hyvin!
 
en mä sen kummemmin henkilökohtasia ohjelmai tässä tee, vaan hoitelen ne tuon virmani piikkiin. mutta kyllä se oteleveyksien vaihtelu on aikalailla paras keino. ei liian tiukkoja, mutta nousujohteisia treenejä. toi mun 3*4 -> 6*6 on kyllä hyvää kamaa perusvoimakaudelle, vaikka ite sanonkin. sitä voi modata bodaupainotteisemmaksikin, ellet oo hetkeen tehny hieman pidempää sarjaa. apuliikkeissä nyt ainakin kannattaa hieman pidempää joka tapauksessa tehdä. ellei siellä mitään erityistä hermostollista vikaa ole, en kyl näkis syytä tollaselle dropille. sen motivaation syönnin kyl ymmärrän hyvin!

joo on viime aikoina koittanut vähän erioteleveyksiä mutta taidan tehdä sen vielä traagisemmilla muutoksilla nyt sitten.eripituisia sarjojakin olen nyt tehnyt ja apuliikkeisäkin olen sarja pituuksia nostanut taas 12-15 ehkä pitempääkin välillä ollut.mitä tarkoitit " en kyl näkis syytä tollaselle dropille"?
 
kapee etusormet karhennuksen raunoissa, keskilevee kämmenleveys leveemmpi per puoli, normi ja levee. noilla kyl pitäs selvitä hätä. tollanen kummallinen suorituskykydroppi yhessä ainoossa liikkeessä merkkaa usein joku hyvin epäonnistunutta treenailua, mitä hieman epäilen sun raudoilla ja kokemuksella tai sitten ehkä jotain fyysistä vikaa. ojentajissakin voi olla jotain ylikuormitusta, jos ne tollai väsähtää jne.
 
Iltaa jto:

Onko aloittelijalle sun mielestä mitään nyrkkisääntöjä, jolla voisi tarkkailla ettei hermosto / lihakset mene liian tukkoon?

Mä reenailen kotona ns. pitkin päivää nyt, ja esimerkiksi penkistä oon ottanu sellasia 80% - 85% raudoilla 4-6 toiston sarjoja nyt pari viikkoa lähes 5 treenillä viikossa (esim. nostelen 12:00 aikaan pari sarjaa, 16:00 aikaan pari sarjaa ja 18:00 pari sarjaa). En tee oikeastaan muuta kuin penkkiä, kyykkyä ja leukoja tässä pitkin päivää treenissä.

Kauanko uskaltaa jatkaa näin? Jos vaan muistaa maltin ja jättää varaa nostoihin niin voiko joku äkkistoppi tulla? Joskus aikanaan sain lihakset tai hermostot niin jumiin, että sarjapainot tippui 10kg ihan hetkessä niin vähän pelottaa aina tälläiset koklailut kun en omaa kroppaani ja sen toimintaa vielä oikein hyvin tunne :) Oon dieetillä niin sellaset pidemmät +10 toistot tuntuu aika nuhaisilta kun aika vähillä hiilareilla (120g - 140g /pv) mennään.
 
ei se nyt tukkoon noin vaan mee ja ns. normaalisti treenaava ei hermostolliseen ylikuntoon noin vaan itteensä saa, jos koskaan. se vaatis viikkotolkulla ihan järjetöntä menoo. toi sun kokema 10kg droppi ei kyllä ollu mitään semmosta, vaan kuuluu ns. normaaliin vaihteluun. jatkat noin vaan ja lisäilet sarjojakin pikkuhiljaa sekä rautaa, kun tuntuu et on liikaa varaa jo. toistoalue saa olla laajempi 3-8 ja raudat niiden mukaset. mee kolme viikkoo nousujohteisesti ja sit iisimpi viikko, millon et tee niin paljo treenejä ja määrää. sen viikon lopulla voit kuitenki ihan hyvin hieman testailla miten sujuu. kroppa tottuu kyl aikalailla ja jos tuloskunto alkaa laskemaan pidemmän aikaa, sit vaan iisimmin hetken jne. noi kevyet viikot kyl pitää aikalailla huolen siitä palautumisesta pitkällä aikavälillä. lisää keskivartalotreenejä tohon sun settiin.
 
thonglong: jos haluaa kunnolla voimaa, jossain vaiheessa ne kyl hieman vaparitreenejä häiritsee, mutta sen pitääkin hieman mennä niin. kuten sanoin, on kyse kausijaosta. voimaa ei missään nimessä kannata väheksyä ainakaan ja tekniikan, nopeuden ja ketteryyden omat hyvät ominaisuudet ei tuu tuudittaa sua hyvään oloon. voima tuo runsaasti reserviä ja on ehdoton pohjaominaisuus myös lajinopeuteen ja lajinopeusvoimaan. jos sulla ei oo kisoja tulossa, käytä ihmeessä tää aika perusominaisuuksien parantamiseen. oletan, että vaparitreeneissäkin jaetaan se harjoittelu kausiin eri ominaisuuksien kehittämisen pohjalta?

Noh, tällä tasolla eli ns. tavallisena (joskin aktiivisena) harrastaja jää kyllä omalle vastuulle toi jaksottelu. Tämä tuo tietenkin omat haasteensa.
 
jos seura pitää treenit, ihmettelen kyl suuresti, jos siellä ei ollenkaan suunnitella sitä harjottelun progressiivisuutta. ihan karmeesti edelleen on vaparissakin vallalla se ajatus, että treenien tulis oksettaa ja muutenki tuntuu pahalta, et ne olis tehokkaita. juuei.
 
Sellanen kysymys jto:lle kiipeilystä, kun olen noin kuukauden kiivennyt ja nyt alkaa tuntua siltä, että olen jämähtänyt tasolle 6-6a. Vaikeuksia alkaa tulla heti, kun ote on pieni tai muuten raskaampi eikä pysty puristaa niin hyvin. Siis olen boulderoinut sisäseinällä tämän ajan. Mitä pitäisi tehdä?
 
jos seura pitää treenit, ihmettelen kyl suuresti, jos siellä ei ollenkaan suunnitella sitä harjottelun progressiivisuutta. ihan karmeesti edelleen on vaparissakin vallalla se ajatus, että treenien tulis oksettaa ja muutenki tuntuu pahalta, et ne olis tehokkaita. juuei.

Jossain määrin tätä kaikkea on huomioitu, mutta paljon enemmänkin pitäisi. Ei esim. ole mitään peruskuntokautta ja voimanhankintakautta. Siinä mielessä haastavaa pitää jotain omaa voimanhankintakautta ja esim. aamupäivällä käydä salilla, kun sitten illalla treeneissä saatetaan vetää vähän leukoja.
 
kiivetä lisää. sisägreidit ei muutenkaan kerro kauheesti, koska niihin vaikuttaa ulkoreittejä enemmän kiipeilijän koko. kiipee usein, eri kaltevuuksilla ja myös pienillä otteilla. huomattavan paljon sun pitäs myös keskittyä siihen liikkumiseen ja sen taloudellisuuteen. kiipeilyvoima on 100% liikkumisesta kiinni. se ei oo mitään leuanvetoa. kuukaudessa nyt et vielä kyllä ehdi jämähtääkään mihinkään. tota kehitystä kiipeilyssä ei voida katella lineaarisesti, eli et oo "6a:n kiipeilijä", jos oot yhen semmosen kiivennyt. kaikki reitit on erilaisia ja se laaja-alaisuus vie sua parhaiten eteenpäin. älä yritä enkkoja joka treenissä, vaan kiipee paljon erilaisia ja helpompiakin.

thonglong: joo toi on yleinen ongelma. lajiharjotuksissa tulis kyllä keskittyä lähes täysin erilaisiin lajiominaisuuksiin ja niiden kehittämiseen. poislukien vaparin yleiskurssit, joissa on vähän kaikkea fyysistä ympätty sekaan. lajin fyysisiin sisältöihin kuuluu lajinopeus, -nopeusvoima, -perusvoima, -anaerobinen kestävyys ja -aerobinen kestävyys. ellei näihin kaikkiin oo olemassa selkeitä suunnitelmia, en oikein tajua, miten voidaan edes olettaa, että rakennetaan kovatasoisia urheilijoita. lisäksi tietenkin sitten varsinainen lajin tekniikka ja taktiikkaharjoittelu.
 
Moro jto! Oon laittanu tuonne voimaohjelmia threadiin jo saman kysymyksen, mutta olisko sulla minkälainen mielipiden siihen ku oon suunnittelemas voimaohjelmaa jaolla

1.rinta, hauis
2.jalat,vatsat
3.nopeuspenkki,ojentajat, olkapäät
4.selkä vatsat

Niin onko järkevää laittaa nopeuspenkki päivälle kapean penkin lisäksi myös pystypunnerrus vai tuleeko samaan treeniin liian paljo "isoja" liikkeitä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom