Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
ei siinä varsinaisesti mitään "huonoa" ole, mutta mua aina hieman häiritsee, kun puhutaan ohjelmasta ja sitten siinä on täysin fiksattu sarja- ja toistomäärät. ei "3x5" oo mikään ohjelma. se on yhden treenin sisältöluonnos. pelkkä painojen korottelu ei useinkaan riitä pitkälle kestäväksi progressioksi. toi on "starting" eli aloittelijoille suunnattu katsaus voimaharjoitteluun siirtymiseen ja oletan, että sen pohjalla on bodailua suht runsaasti. ellei ole, tolla on aika turha punttiuraansa alottaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jatketaan samoilla vauhdeilla: Mitä JTO suosittelisit hyväksi aloittelijan ohjelmaksi? SS:ssä pidän hyvänä tuota, että siinä hinkataan samoja liikkeitä useasti viikkoon, joten tekniikka tulee tutuksi, kunhan on joku opastamassa / osaa itse hakea tietoa.
 
Tuohon kysymykseen on aika vaikea vastata jos ei määritellä että minkä lajin aloittelija oot.

Itellä toimi tuo SS:n lineaarinen progressio monta kuukautta sillon kun se aloitin... Tosin mun mielestä kenenkään ei pitäisi kuunnella enää Rippetoen neuvoja kun täysi noviisi -vaihe on ohitettu.
 
Morjes! Olis pieni kysymys liittyen saliohjelmaani. Päälajini on lentopallo ja sen tukena olen tehnyt nyt kaksi kertaa viikossa tälläistä ohjelmaa:

Kyykky 3x6/ rinnalleveto+joku jalkaliike (esim. pistoolikyykky)
Penkki 3x6
Leuat 3xmax
Näiden lisäksi vaihtelevasti eri liikkeitä eri lihasryhmille.

Kannattaisiko jakaa nuo kaksi treeniä sillein, että toinen olisi alakroppa -ja toinen yläkroppapainoitteinen. Olisiko hyviä vinkkejä liikkeiksi lentopalloa ajatellen? Isot kiitokset jos viitsit vastailla vähän!
 
Alaselkä pyöristyy ihan väkisin kaikessa mavessa kyykyssä ym. Nyt oon tehny tota sun hajareisin penkille venytystä ylätakareisille. Lisäksi sain fyssarilta venytykset lonkan kiertäjille, takareisille ja lonkankoukistajille ja niitä ajattelin kiskoa, lisäksi pakaraa. Mikä olisi sopiva tapa venytellä? Kestot, määrät päivässä ym. Liikkuvuutta lisää on siis venytysten tavoitteena.
 
Mitä luokkaa on erot yleensä/keskimäärin penkkimaksimissa...voimapunnerrus(sotilaspenkki) versus raakapenkki....saa muutkin vastailla jos on käytännön esimerkkejä... Itellä on jotakuinkin semmonen käsitys, että jos max voimapunnerrus on esim. 100kg...niin raakamaksimi on luokkaa n.110kg. Tokikin homma vaihtelee hemmojen välillä, mutta kiinnostais tietää millä alueella tuo liikkuu veijareilla keskimäärin?...:)
 
Morjes! Olis pieni kysymys liittyen saliohjelmaani. Päälajini on lentopallo ja sen tukena olen tehnyt nyt kaksi kertaa viikossa tälläistä ohjelmaa:

Kyykky 3x6/ rinnalleveto+joku jalkaliike (esim. pistoolikyykky)
Penkki 3x6
Leuat 3xmax
Näiden lisäksi vaihtelevasti eri liikkeitä eri lihasryhmille.

Kannattaisiko jakaa nuo kaksi treeniä sillein, että toinen olisi alakroppa -ja toinen yläkroppapainoitteinen. Olisiko hyviä vinkkejä liikkeiksi lentopalloa ajatellen? Isot kiitokset jos viitsit vastailla vähän!

Eikös lentopalloilijoille lajinomainen saliliike ole puolikyykky?
 
mason: aloittelijalle tärkeintä ois se liikkeiden oikeen tekniikan opettelu ja sen jälkeen hermoväylätreeniä suht pitkillä 12-15 toiston sarjoilla, muttei kauheen hapollisina kuukauden verran. sen jälkeen sitten ihan normaalia perusvoimaharjoittelua isoilla liikkeillä ja pikkuhiljaa liikevalikoimaa monipuolistaen. mä en ite juuri tee ohjelmia ihan aloittelijoille sen takia, että etänä ei siihen ihan viereen aina pääse korjaamaan tekniikkaa ja videoseuranta kuuluu edistyneemmille.

leipäjuusto: isoissa perusliikkeissä kannattaa pysyä ja puolikyykky ei sen lajinomaisempi ole, mutta hyvä siellä seassa tuomassa vaihtelua. lajinomaista on se pomppiminen kentällä. jos sulla on kaks punttitreeniä viikossa, sillon modattu 1-jakonen on ok. esim.
1: rinnalleveto (juuei tee susta räjähtelevää, vaan on hyvä yleisvoimaliike), puolikyykky, leuanveto vasta, kapea vinopenkkip., pohjenousu, suorat vatsat, kiertovatsat, staattiset pidot, kiertäjäkalvosin
2: maastaveto, etukyykky, penkkipunnerrus, leuanveto myötä, pohjenousu, suorat vatsat, kiertovatsat, staattiset pidot, kiertäjäkalvosin

keskivartalotreenit voit erotella omikseen.

themonkey: ei se kyl väkisin pyöristy. jos siinä vieressä seisoo 200kg motoristi leka kädessä, se sun selkä kyl pysyy suorassa, jos se sanoo :) kyl toi on ihan harjottelujuttu. ne ylätakareidet voi olla hieman jäykät, mutta ei ne vedon lähtökulmaan pitäs vaikuttaa ollenkaan. liikkuvuustreeniä pitää jäykkisten tehdä joka päivä ja hyvin vaihdellen välillä 10*2sek -> 2*30sek.

waldopepper: jos solttupenkin tekniikka on hyvä, niinku tietenki pitäs olla, ei siinä kauheesti eroa tulis löytyy.
 
themonkey: ei se kyl väkisin pyöristy. jos siinä vieressä seisoo 200kg motoristi leka kädessä, se sun selkä kyl pysyy suorassa, jos se sanoo :) kyl toi on ihan harjottelujuttu. ne ylätakareidet voi olla hieman jäykät, mutta ei ne vedon lähtökulmaan pitäs vaikuttaa ollenkaan. liikkuvuustreeniä pitää jäykkisten tehdä joka päivä ja hyvin vaihdellen välillä 10*2sek -> 2*30sek.

Ai? Saanko valmennussession ilmaiseksi jos ei saada tekniikan avulla tuota kuntoon? ;) Varmaan totta tuokin, että jonkin sortin tekniikkavirhe kyseessä mutta on niin monenlaiseen asentoon kroppaa väännelty ja käännelty ja silti se vain väkisin pyöristyy kun tarpeeksi alas vie, että luulen tuon johtuvan jostain superkireästä paikasta, joka on toistaiseksi mysteeri. Venyttelytkään ei tunnu auttavan vaikka olen niitä jo pitkään tehnyt :( Jonkin sortin notkoselkää (lordoosi, anterior pelvic tilt vai mikälie) löytyy myös omasta mielestäni.
 
Jos haluan lisätä yhden jalan/käden maastavetoja apuliikkeenä treeneihin niin miten nuo kannattaa toteuttaa? Treenaan sheikolla 3 kertaa viikkoon ja 2-3 kertaa välipäivinä kahvakuulaa+venyttelyt. Tarkoitus olisi parantaa noiden takaketjun lihasten tasapainoa.

- kannattaako tehdä tangolla/käsipainolla/kahvakuulalla?
- laitanko treeneissä noihin alakropan apuliikeslotteihin vai teenkö välipäiväjumpissa noi?
- jos teen yhdellä jalalla ja kädellä niin kummalla puolella se paino kannattaa olla?
- sarjapituudet?
- jotain muita neuvoja aiheeseen jos tulee mieleen?

@Monkey: Kyllä noi selän pyöristymiset on melkein aina kehon hallinnasta kiinni. Aika monelle on tullut opetettua tuo salilla ja niillä on aina jokseenkin puolet parempi liikkuvuus kuin mulla. :)
 
@Monkey: Kyllä noi selän pyöristymiset on melkein aina kehon hallinnasta kiinni. Aika monelle on tullut opetettua tuo salilla ja niillä on aina jokseenkin puolet parempi liikkuvuus kuin mulla. :)
Hmmm.... kyllä mä nää hommat kovasti haluisin kuntoon. Osaako noita opettaa sitten kukaan perus pertti vai pitääkö maksaa kalliista valmennuksesta jotta saa noi hommat kuntoon?
 
Hmmm.... kyllä mä nää hommat kovasti haluisin kuntoon. Osaako noita opettaa sitten kukaan perus pertti vai pitääkö maksaa kalliista valmennuksesta jotta saa noi hommat kuntoon?

No toi nyt on ihan tuurista kiinni, että ketä siellä sun salilla käy. Pitää löytää joku joka A. osaa B. osaa opettaa.
 
No toi nyt on ihan tuurista kiinni, että ketä siellä sun salilla käy. Pitää löytää joku joka A. osaa B. osaa opettaa.

No voe mahoton... Paljonko pätevät koutsit pyytää tollasesta perus hommasta, että pistetään liikkuvuus ja kyykyn ja maven tekniikat kuntoon? Onko tää ees oikee paikka tällasia kysyä? :/
 
Hola JTO!

Mikä on paras tapa saada kehitystä leuanvedossa sillon kun lähtötaso on 0 leukaa? Salilla on käytössä leuanvetotankoja ja ylätalja, jossa painot 150kg asti. Tällä hetkellä teen sarjoja yläaljassa 3x10 65kg:lla, omapaino on 110 ja pituus 184 eli fläsää on lähes 20kg. Salilla käyn 2-3 kertaa viikossa 1-jakoisella.
 
mikä on kun penkkipunnerrus tulos vain laskee? 25kg maximi puonnut muutamassa kk ja kaikki muut liikkeet (selkä,jalat) kulkee ja kehittyy tavallisesti?
 
themonkey: eiku tuplahinta :) no kyl mä sen katon ilmaseks, jos imatralla pyörit, mut videokin auttaa alkuun.

senornaru: paljo on painoo ja se merkkaa leuoissa eniten. tee sitä ylätaljaa, mutta ennen sitä teet 4-6 sarjaa rauhallisia negoja leuoissa. taljassa et nojaile taakse, vaan vedät sen leukoja simuloiden. painopakkakiloja ei kauheesti voi vertailla oman kropan liikutteluun eri laitteista johtuen, mutta kyllähän siinä aikalailla sitä romua pitäs liikkeelle saada. älä jumitu tohon samaan 3*10-settiin.

rookie: noilla specseillä en saa kyl autettuu ollenkaan. miten oot treenannu nyt viimeset 3kk ja miten sitä aiemmin? miten kehityit sillon?
 
mason: aloittelijalle tärkeintä ois se liikkeiden oikeen tekniikan opettelu ja sen jälkeen hermoväylätreeniä suht pitkillä 12-15 toiston sarjoilla, muttei kauheen hapollisina kuukauden verran. sen jälkeen sitten ihan normaalia perusvoimaharjoittelua isoilla liikkeillä ja pikkuhiljaa liikevalikoimaa monipuolistaen. mä en ite juuri tee ohjelmia ihan aloittelijoille sen takia, että etänä ei siihen ihan viereen aina pääse korjaamaan tekniikkaa ja videoseuranta kuuluu edistyneemmille.

Voitko hieman avata tuota hermoväylätreeniä? Eli mikä sen funktio on?

Eikö 3x5 mene vielä perusvoimatreenistä? Vai pitäisikö sarjapituudet olla enemmänkin 6-10? Mua vaan jäi mietityttään toi, että SS ei olisi aloittelijalle hyvä ohjelma, kun minusta sen yksinkertaisuus (yksinkertainen treenisisältö + progressio) on melko aloittajaystävällistä. Ja se, että samoja liikkeitä hinkataan viikossa useasti. Eli ei tartte keskittyä periaatteessa muuhun kuin tekemiseen.

Ja kyllä, ammattilainen osaa satavarmasti tehdä henkilölle paremman ohjelman, mutta funtsin asiaa sellasen 15v teinipojan silmistä, jolle tulee mieleen: "vois lähtee käymään salilla, mitähän siellä tekis.."

Tässä on nyt takana se, että onko jotain parempaa valmista ohjelmatemplaattia, jolla aloittelijan kannattaa lähteä liikkeelle? Veikkaan että aika harva aloittelija kuitenkaan palkkaa ensimmäiseksi valmentajaa/pt:ia, etenkin jos homman aloittaa esim. lukio-/amisiässä. Veikkaan et aika moni lähtee liikkeelle sillä perinteisellä PENKKI+työntävät/HAUIS+selkä/jalat-jaolla, eli 3 salikertaa viikossa ja aina eri lihasryhmät, ja tuolla tavalla ei minusta tekniikoita kovin nopeasti opi..
 
Jos haluan lisätä yhden jalan/käden maastavetoja apuliikkeenä treeneihin niin miten nuo kannattaa toteuttaa? Treenaan sheikolla 3 kertaa viikkoon ja 2-3 kertaa välipäivinä kahvakuulaa+venyttelyt. Tarkoitus olisi parantaa noiden takaketjun lihasten tasapainoa.

- kannattaako tehdä tangolla/käsipainolla/kahvakuulalla?
- laitanko treeneissä noihin alakropan apuliikeslotteihin vai teenkö välipäiväjumpissa noi?
- jos teen yhdellä jalalla ja kädellä niin kummalla puolella se paino kannattaa olla?
- sarjapituudet?
- jotain muita neuvoja aiheeseen jos tulee mieleen?

Vastaas nyt tähänkin. Lisänä vielä, että smith-kone on ilmeisesti myös vaihtoehto tohon yhden jalan vetoon? Näin jonkun yleisurheilijatyypin tekevän sitä ja näytti periaatteessa ihan järkevältä.
 
Jos haluaa vaparitreenien lisäksi tehdä voimatreeniä tarkoituksena että voimatreeni tukee vaparia, niin miten kannattaisi treeneta. Vaparitreenit noin 5 kertaa viikossa. Riittäisikö kahdet lyhyet voimatreenit viikossa?
 
mason: opettaa sulle oikeeta tekniikkaa. tarpeeks toistoja ja ei liikoja happoja. ei siin sen kummempaa. hieman kevyemmät painot auttaa pääsemään treeniin paremmin sisälle myös. ihan aloittelijalla siis. suht pian sitten voi alotella kovempaa treeniä myös. kuten myös sanoin, eka vähä liikkeitä ja sit lisää. aloittelijan ei juuri kannata noin lyhyitä sarjoja tehdä. lihaksen rakentaminen on tärkeempää, ku hermostollisempi treeni, mita aloittelijalle noi femmat kyl on. pari treeniä per liike viikossa tai yksjakonen on aloittelijalle hyvä satsi. ei siinä tarvi ku esim. kyykky, penkki, kulmasoutu, vatsa. toisessa treenissä vaikka veto, leuat, pystypunnerrus, vatsa kiertäen.

oranki: kun se on enempi apuliike (laita sinne slottiin siis), sitä voi kyl tehdä noilla kaikilla riippuen painotushaluista. smithissä tangolla suoraviivasempaa ja voimaisampaa ja kahvakuulilla tasapainolaudan päällä sit painotetaan keskikroppaa ja tasapaino-ominaisuuksia enempi. jos teet yk+yj, pidä vastakkaisissa. erilainen vaikutus toki samalla puolella, joten ei oo kiellettyy. toistoja 6-12. noi yhden jalan ja käden jutut on hyvää kamaa toistpuoleisuuksien korjailuun ja muutenkin laaja-alaisia kuntoutuksesta kovaan voimatreeniin.

thonglong: riippuu paljon sun voimatasoista. joka tapauksessa voimatreenien painotus kannattaa olla kausittaista. kaks treeniä on melkolailla ylläpitävää, mutta kyllä niilläkin lahjakas kaveri voimaa saa. sisällöllisesti treenit on aikalailla semmosta yleistä voimailua, eli isoja liikkeitä ja toistoalue pääsääntösesti 4-8 (1-15).
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom