Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
se tuli kuin apteekin hyllyltä, kiitos. tätä juuri kaipasin. käytännön esimerrki.
voimakestävyysestä tais olla joku artikkeli saken sivuilla. täytyy lukea se uudelleen jos osais sit soveltaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ohjelmaani kuuluu treenata kyykky ja veto kerran viikkoon kumpikin. Ajattelin vaihtaa maastavedon tilalle box-kyykyn, elikkä kaksi kyykkytreeniä viikossa. Olen kuullut jo pelkän kyykkäämisenkin kehittävän maastavetoa, mutta box-kyykky on tietääkseni myös jopa parempi maastavedon kehittäjä. Elikkä onko tälläinen vaihdos hyvä idea?
 
jos vedät maasta sumolla, boksikyykky sopii ihan hyvin treeneihin. myös sumovedot 3cm korokkeella seisten on pirun hyviä.
 
Joo, mut entäs perinteisen vedon omaavat, ei boxi vissiin siinäkään tapauksessa huono valinta olisi?
 
Löysin seuraavanlaisen ohjelman Power to People! kirjasta ja haluaisin kuulla jto:n mielipiteen siitä.

Eli ohjelman nimi on Bear Program ja siinä tehdään maastavetoa kolme kertaa viikkossa.

1) Toistot 4-6
2) Sarjoja tehdään 10-20
3) Sarjoja ei tehdä loppuun asti, vaan jätetään muutama toisto varastoon.
4) Tauot 30-90 sekunttia.

Ensiksi tehdään yksi raskas viiden toiston sarja. Sen jälkeen viiden toiston sarja 90% edellisen sarjan painoista. Tämän jälkeen otetaan 80% ensimmäisen sarjan painoista ja tehdään tällä 5 toiston sarjoja niin paljon kuin hyvällä tekniikalla pystytään tekemään. Sarjojen määrä voi vaihdella välillä 10-20 ja tauot sarjojen välillä ovat 30-90 sekunttia.

Ohjelman ideana on siis kiinteän lihasmassan rakentaminen lyhyillä sarjoilla ja suurella volyymilla. Omasta mielestäni ohjelma vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ja koitankin sitä varmaan tässä lähiaikoina.
 
jää... miksei. lähinnä se lajinomaisuutensa takia toimii sumolle paremmin. perinteisen paras apuliike löytyy erilaisista pukiltavedoista.

MMO; no oletetaan:
5*200
5*180
15*5*160

aika hurjaa volyymiä tulee, enkä tekis vetoa kolmee kertaa viikkoon. ellei sulla ole veli kumpuniemen pohjia, meet tukkoon viikossa. sen sijaan kyllä tota vois kierrättää muiden isojen liikkeiden kanssa tyyliin veto, kyykky, leuat, penkki...

itekin teen joskus ohjelmia, joissa on aika rankat volyymit, mutta tota varten kannattas miettiä joku sisäänajo tai vaihtaa liike esim. kyykyksi.
 
Jos sen verta vois vaivata että, mitä ovat pukkivedot?
Nimimerkillä ei ymmärrä helpolla :eek: :kuvia:
 
Monesti kuultu fakta on että pakkotoistot, vähennykset yms rasittavat hermostoa, mutta kuitenkin samalla ovat "voiman pahimpia vihollisia". Kysymykseni on että jos tehosteet kerran rasittavat hermostoa, miksi ne eivät kehitä sitä? Vai kehittävätkö ne oikein käytettynä? Esim matalavolyymisen treenin kanssa käytettynä?

Itse olen kyllä saanut ihan kohtuu kehitystä sarjapainoihin matalavolyymisella ja kovalla intensiteetillä, mutta sinulta kysyn lähinnä pakkotoistojen yms fysiologista vaikutusta voima- ja kehotreenissä
 
yritin tässä äsken kuvia katsoa, mutta paukautti koneen sekaisin, siksi täytyy kysyä JTO, oletko katsellut IPF:n kisoja noin livenä tai nettikuvista. Ja tämä varmaan käy muuallekin(
siis ei pakko IPF:stä :) ). Niin ihmiset kun mavettaa sumolla, niin pitääkö ne aina siitä karhennuksesta kiinni? heti sileiden jälkeen. Tuossa kun katselin kuvia tais jollain miehellä olla n. 4 cm kädet sileestä. Mutta ajattelin lähinnä naisia, saattaako joillain olla jopa sileiden puolella. (minä aloittaessani pidin puoliks sileillä).

Ja vielä tärkeämpi: Onko siihen mitään sääntöö mistä kohti kannattais pitää??
 
syöttis: lähinnä suurimmat ongelmat tulee tekniikan puolella. viimeset toistot ei tuu teknisesti hyvin. toiseksi ei ole olemassa oikein perusteita hinkata niitä sarjoja yli sen, mitä pystyy. sit tulee seinä vastaan aika helpolla varsinkin, kun ois kyse tietystä lajista (voimanosto). kokeilepas tehdä kyykkyä pakkotoistoilla 2-3 kk.

helena: käsien leveys pitää olla sellanen, ettei ne ylhäällä jää liikaa kropan eteen. sillon ei saa loppuasentoa.
 
voimasta kysyit ja vastaus siihen suoraan lajin mukaan. mutta kyllä mä suosittelen bodarillekin kausijakoja. sillon esim. tollanen tehopainotteinen jakso toimii ihan hyvin myös voimakautena.
 
kysyin epäselvästi.
Tarkoitukseni oli selvittää tarkalleen fysiologista perustaa sille väitteelle että tehosteet ovat yksiselitteisesti voiman kehityksen kannalta huono asia, näinhän ainakin monet tuntuvat luulevan. Ja nyt oletetaan vaikka että tehosteita käytetään teknisesti helpoissa ja turvallisissa liikkeissä, joissa tekniikan hajoaminen ei ole ongelma.

Kun noita matalan volan ja suuren intensiteetin ohjelmia tässä vatvon, tuli mieleeni toinenkin kysymys; Mitä mieltä olet esim hd-ohjelmien todella alhaisesta frekvenssistä? Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi minun antaa lihasryhmän levätä esim 10 päivää vaikka tuntisin oloni täysin valmiiksi mennä treenaamaan ko. lihasryhmä jo 4 lepopäivän jälkeen. Mikä pointti noilla "ylimääräisillä" lepopäivillä on?
 
fysiologinen peruste bodyhommissa ei ole niinkään erityinen liikkeiden tekniikkamielessä, mutta esim. golgin jänne-elin ei tykkää siitä, että sitä jatkuvasti ylikuormitetaan. kyseessä siis se vekkuli inhibiittori, mikä estää lihaksen rikkoutumisen ylijännityksen aikana. tää voi siis johtaa alentuneeseen kykyyn tehdä kovia tapposarjoja.

bodailussa liikkeitä kuitenkin vaihdellaan aika usein, jolloin tiukemmalle viedyt sarjat tuottaa hypertrofista tulosta paremmin kuin fiksatuilla liikkeillä.

mä en näe edelleenkään perustetta miksi niitä erikoistekniikoita pitäisi tehdä. ei niinkään, miksi niitä ei voisi tehdä. yleensä palautuminen hidastuu tollasella säännöllisellä rajanylittelyllä ja superkompensaatio saatetaan jopa hukata. tiukkaa see bodailu voi ja saa ja pitää tietenkin olla, mutta en nää noille pakkotoistoille yms. paikkaa ympärivuotisessa treenissä. ärsykevaihteluna jaksottain sinänsä oikein hyvää touhua.

yleensä noi hd-mega-super-heavy-hyper-duty-jutuissa tehdään niin näännyttäviä treenejä hermostollisestikin, että ne ylimääräiset levot on aika usein perusteltuja.

jos haluat tietää, miltä tuntuu "oikean" hd-treenin jälkeen jaloissa, tervetuloa tänne imatralla, voin ohjeistaa ja spotata treenin :) eli kyllä niille pitkille kierroille saadaan perustetta, jos niin tarvitaan. toki jos tekee vain pikkusen noita erikoismausteita, palautuminen ei oo niin hidasta ja varsinkin pienempiä lihasryhmiä voi useemmin treenatakin.

(tohon kutsuun vastannut edellinen kaveri, joka väitti "treenaavansa sikakovaa ja ei kukaan kovempaa voi tehdä" jne :D ... vapisi naama valkosena melkein tunnin, ku olin sen treenauttanut... oltiin jopa hieman huolestuneita. kun sen seuraavan kerran näin, se kerto, että jalat oli olleet kaks viikkoa kipeet ja ettei päässyt käveleen kahteen päivään... mitäs tilasi :) )
 
Tätä juuri hain, kiitoksia.
Ärsykevaihteluna noita tehosteita meinasinkin tehdä, en suinkaan ympärivuotisena treeninä.
mielipiteeni voi olla tietenkin subjektiivinen mutta en usko että kehitys olisi siitä kiinni etten osaisi treenata tarpeeksi kovaa.
 
kuten sanoin, kovaa treenaaminen ei tarkoita kaikenmaailman erikoistekniikoita. eli se oli vaan sen yhden tyypin oma mielipide itsestään ja aattelin sitten antaa lempeän oppitunnin suhteellisesta intensiteetistä :)
 
jto sanoi:
helena: käsien leveys pitää olla sellanen, ettei ne ylhäällä jää liikaa kropan eteen. sillon ei saa loppuasentoa.

Kädet karhennuksilla, ehkä hiukan leveämmät kuin hartioiden leveydellä (vielä), eli eihän ole liian leveä ote? Oon vaan ajetellu, että tuleeko sitten tarpeeks pitoa, jos on vaikka pari sormee sileillä. No ei ainakaan sitä ongelmaa ole, että ne jäis liikaa kropan eteen...
 
ihanahelena sanoi:
Kädet karhennuksilla, ehkä hiukan leveämmät kuin hartioiden leveydellä (vielä), eli eihän ole liian leveä ote? Oon vaan ajetellu, että tuleeko sitten tarpeeks pitoa, jos on vaikka pari sormee sileillä. No ei ainakaan sitä ongelmaa ole, että ne jäis liikaa kropan eteen...

No itse olen tuon homman järkeillyt niin, että ottaa sellaisen otteen jossa kädet ovat pystysuorassa, jolloin nostomatkakin on lyhin mahdollinen.
 
tällöin ei kädet yleensä edes jää liian eteen yläasennossa, eikä myöskään pökkää reisiin haitallisesti alussa.
 
jto vielä tosta aiemmasta volyymi treenista. Miltä tämmöinen näyttäisi?

Maanantai

Pystypunnerrus tangolla
Leuanveto
Maastaveto

Keskiviikko

Penkkipunnerrus
Kulmasoutu
Kyykky

Perjantai

Pystypunnerrus
Leuanveto
Maastaveto

Eli ohjelmassa tehtäisiin kahdenlaista treeniä , joita aina vuoroteltaisiin. Kolmen treeni kerran jälkeen aina viikonloppulepo. Sarjat ja toistot niinkuin tuossa aiemmassa postissa mainitsin. Mitä mieltä muuten olet noista muista korkean volyymin ohjelmista kuten German Volume Training?
 
Back
Ylös Bottom