Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Usein kuulee että maastaveto kehittyy vaikka ei hirveästi tekisi itse vetoa, mutta mitenkäs on kyykyn laita. Mulla kun on ongelmana että polvet kipeytyy kyykätessä. Jos polvet tulee kipeiksi kyykystä niin kannataako silloin väkisin tehdä sitä kyykkyä? Treenailen kuitenkin vain omaksi ilokseni yrittäen saada sellaista "yleisvoimaa". Elikkä, saako kyykkyä kehitettyä vaikka jättäisi sen treenaamisen huomattavasti vähemmälle? Esim. että ottaisi kyykyn vain kerran kahdessa viikossa. Nyt olen tehnyt kyykyn, etukyykyn ja vedon omina päivinään, kaikkia liikeitä n.3-5x3-6. Vetoja täytyis varmaan lisätä jonkin verran. Onko ehdotuksia?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyykky kehittyy kyykkäämällä parhaiten. jos työnnät polvia runsaasti eteenpäin, ne kyllä saattavat kipeytyä sen takia. jos treenaat yleisvoimailu mielessä, voit tehdä vaikka prässiä kyykyn sijaan. eihän sun ole kyykkyä pakko tehdä, ellet siinä kilpaile. ykkösliike se kyllä on :)
 
Funtsailin jotain pientä kevätkarkelo-tyyppistä ohjelmaa minulle ja kaverilleni. Olisiko jotakin kommentoitavaa?
Reeni siis 2 kertaa viikossa.

Treeni 1:

Mave 3x6
Leuanveto kapealla 3x5
Penkki 3x6
Pystysoutu 3x10
Pohkeet seisten 3x10
Vatsakarkeloita

Treeni 2:

Etukyykky 3x10
Reisihauikset koneessa 3x10
Kulmasoutu 3x10
Dippi 3x10
(Jtn kehittävää yläkropalle) 3x10
Pohkeet istuen 3x10

Pitäisikö jotakin olennaista lisätä ja kannattaisiko esim sarjoja muuttaa ensin 2 sarjaa ja koittaa ajan myötä nostaa niitä 3:een sarjaan?
Ohjelmaa ei ole lainattu mistään, vaan omasta päästä suunniteltu.

Kiitos mahdollisista vinkeistä =)
 
En tuolla vammaisosastolla saanu vastauksii nii oliskohan jto:lla mitään tietoo asiasta?

Eli Reenin jälkeen venyteltäessä vihlasee tonne ihan ala selkään, rangan tuntumaan niin että meinaa polvilleen heittää. Muistaakseni ongelmia on ollut ainoastaan reenin jälkeen missä oon tehny mm. mavee ja SIVUTAIVUTUKSIA käsipainolla. Venytyksiä missä toi iskee on kyljen venytys ja roikkumiset. Tai siis noitten venytysten jälkeen, sit kun se kerran on vihlassu niin sit se vihlookin melkeen mistä vaan.

Mistähän kyseinen vois johtuu? onko vaarallista? Mikä vois auttaa? Mitä kannattas tehä? Onko nois sivutaivutuksis jotain mikä aiheuttaa ongelman??? (vissiin luo painetta välilevyille?)

Oon huono reenaan vinojavattoi ja noi sivutaivutukset on ainoo liike mikä innostaa niitä reenaan niin ei haluis jättää sitäkin väliin.
 
Mul vihlo aina reverse hyperissä.... Hierojaa/niksauttajaa sinne ni mun selkä saatiin kuntoon.
 
sivutaivutuksia ei kannata tehdä isoilla raudoilla ja laajalla liikeradalla. jos romua käyttää paljon, suosittelen staattisia pitoja ennemmin. jos tollasia oireita on, se menee hermo-osastolle, mikä ei kauheen kiva juttu ole.
 
jto sanoi:
sivutaivutuksia ei kannata tehdä isoilla raudoilla ja laajalla liikeradalla. jos romua käyttää paljon, suosittelen staattisia pitoja ennemmin.

Oho, hyvä tietää - ei sillä, että millään mahdottomilla raudoilla vielä tekisinkään, mutta anyway... Mitä tarkoittaa tässä tapauksessa "laaja liikerata", ts. miten pitkälle voi turvallisesti taivuttaa? Ja pitääkö paikkansa, että sivutaivutukset pitäisi tehdä hieman etuviistoon, eikä ihan suoraan sivuille?
 
Olisiko tällaiseen tilanteeseen suositusta?

Eli urheilemaan pääsisi noin 3-4 kertaa viikossa. 1-3 kertaa siitä kiipeilyä ja loppukerrat punttia. Kiipeilyn jälkeen jaksan hyvin vielä vemputella pieniä lihaksia, mutta mihinkään raskaaseen ei ole yleensä energiaa.

Tarkoituksenani olisi säilyttää talven aikana tahkotuista lihaksista (treenasin DC-tyylillä) mahdollisimman paljon ja onnistua tekemään myös kiipeilyä tukevaa treeniä samalla.

Miten siis kannattaisi toimia?
 
gilly:
en tekis ihan sivuttain juuri muuta kuin pidempiä 15+ sarjoja. staattiset pidot on pirun hyviä. niihin voi romua latoa. eli sivuttain esim. smithiin ja tangosta kiinni. sitten jaloilla tanko ylös ja pito 10-30".

kynae-niska:
jos aikoo kiipeilyssä kehittyä nimenomaisesti, kannattaa suurin osa treeneistä tehdä kiiveten eri ominaisuuksia painottaen ja mieluiten kausiluontoisesti. esim. leuanvedot ei suoraan kehitä kiipeilytaitoja, eikä niistä ole välttämättä ratkaisevaa apua kipuiluun, vaikka toisin saattaisi luulla.

steve mcclure esim. ei saanut yhtäkään yhden käden leukaa, kun kiipesi ekan 9a:nsa ja ukko ei todellakaan raskasta tekoa ole. leuat saattaa ajaa myös selkää tukkoon, jos niitä hulluna kiskoo, mutta toki niitä tehdä voi. erilaiset punnerrukset, keskivartalo jne sopii treeneihin hyvin tasapainottamaan nivelien voimasuhteita.

jos kuitenkaan ei ole tarkoitus keskittyä kiipeilyyn ykköslajina, treeneiksi käy esim. 1-2 krt viikossa tapahtuva isoja liikkeitä hyödyntävä voimatreeni ja tämä siis ei-kiipeilypäivinä.. kiipeilyn jälkeen sitten vaan huoltavia tai kevyempää. mä en ainakaan jaksa 3-4 tunnin könyämisen jälkeen paljoo treenaamista ajatella.

esim. viikko ajatellen, ettet keskity erityisesti esim. bouldereihin, vaan pyrkisit kehittämään sekä voimaa että kestävyyttä:
1. kiipeily, voimabouldereita, polvien nosto kiertäen, kiertäjäkalvosin
2. -
3. rinnalleveto, penkki, leuanveto, kyykky
4. kiipeily, pidempiä reittejä, jalkojen nosto, kiertäjäkalvosin
5. -
6. kiipeily, voimabouldereita, kapea punnerrus, vatsa kiertäen
7. -
 
jto sanoi:
sivutaivutuksia ei kannata tehdä isoilla raudoilla ja laajalla liikeradalla. jos romua käyttää paljon, suosittelen staattisia pitoja ennemmin. jos tollasia oireita on, se menee hermo-osastolle, mikä ei kauheen kiva juttu ole.
Joo romut on ollu aika kovia. Siis omiin voimiin nähden, ei ehkä muuten.:) Noissa pidoissa ei siis tarvi taivuttaa ollenkaan vaan pysytellä vaan suorassa?
 
jep. suorana ku tikku. puuskutus pintahengityksellä. hyvä tavote esim. maastavetoraudalla 20 sekkaa.
 
Jos haluaa voimaa, kannattaako penkkitreeneissä vääntää kaarta selkään, vai kehittyykö voima paremmin tehden penkkiä "lahnana"?
 
JTO.. Elikkäs tällasta ohjelmaa ajattelin pari kuukautta vetää. Tavoitteena hurja kehitys kyseisissä liikkeissä.. :)


Kyykky,Penkki,Leuanveto,Vatsat


Etukyykky,Kapea Penkki,Kulmasoutu,Vatsat


Toistot pyramidina 4 sarjaa per liike 10,8,6,3

Olisko mitään järkeä.. :)
 
rhp: eri tekniikka vaan. voima kehittyy tehtävään variaatioon.

corpral: jaksota mieluummin. parissa kuukaudessa ei muutenkaan "hurjaa kehitystä" saa. kohtuullinen peruskauden mitta vaan. liikkeet ok.
esim:
1. kk: 3-4*6-8
2. kk: 4-6*4-6
3. kk: toisto- tai ykkösmaksimijakso
 
corpral: jaksota mieluummin. parissa kuukaudessa ei muutenkaan "hurjaa kehitystä" saa. kohtuullinen peruskauden mitta vaan. liikkeet ok.
esim:
1. kk: 3-4*6-8
2. kk: 4-6*4-6
3. kk: toisto- tai ykkösmaksimijakso[/QUOTE]


Eli jos tekis tällai.

1.kk 3x6
2.kk 4x4
3.kk maximi kuukausi esim.2x3 ja 1x1 vai olisko ehdotuksia
 
Terve jto!

Harjoittelen voimistelua ja teen siihen liittyen voimaharjoituksia esim. renkailla. Liikkeinä mm. nostot ristiriipunnasta ylös, erilaiset punnerrukset käsillä seisontaan ja erilaiset staattiset pidot (nojavaaka, risti...) sekä pumppailut niistä ylös. Osa harjoitteista on sen verran rankkoja etten jaksa itse tehdä kuin yhden tai kaksi toistoa, jonka jälkeen avustaja on auttanut loput toistot (usein 4-6) +pidon. Erilaisilla apuvälineillä pystyy sitten tekemään (kevennettyjä) pidempiä sarjoja.

Viimeiset puoli vuotta olen harventanut voimatreenejä aikaisempaan verrattuna. Nykyään teen seuraavan voiman vasta kolmen välipäivän jälkeen. Yksittäisessä liikkeessä (esim. ristinostot) olen tehnyt 3-6 sarjaa joissa jokaisessa ~6 toistoa plus pito. Silloin tällöin olen tehnyt perään vielä hitaita negatiivisia laskuja. Nämä kaikki avustuksella tai kuminauhalla/kevennetyillä renkailla.

Tuleeko mielestäsi liikaa rasitusta? Olen pyrkinyt pitämään voimaharjoitusten välin sellaisena että paikat eivät enää olisi kipeät edellisestä treenistä. Silti kokonaisrasitus tulee välillä huomaamatta aika kovaksi kun samalla tekee myös muita voimistelutreenjä.

Miten minun olisi hyvä jaksottaa omalla painolla tehtävät voimaharjoitukset? Toistomäärät kausittain? Sarjat loppuun asti? Negatiiviset/hidastetut toistot sarjojen perään? Staattiset pidot?

Tuli aika monta kysymystä... Koko homman pointtina olis kuitenkin saada vähän enemmän suunnitelmallisuutta omiin voimaharjoituksiin, kun tuntuu että kehitys sillä saralla on vähän hiipunu.
 
corpral: esim. noin.

J: eikös teillä valmentaja jaksota treenejä? voimistelu on pirun hyvää treeniä, kun omaa kroppaa saa/joutuu liikutteleen. mua huvittas kans enemmän suunnata omaa treeniä sinne suuntaan. ei vaan oikein aika riitä ja miksei sitä voimaakin lisää sais olla hehee...

staattinen voima tuppaa piikkautua parissa kuukaudessa, joten sitten pitäs ärsykevaihtelua saada aikaan. mulla samoja juttuja noissa kiipeilyn otetreeneissä.

en tekis sarjoja loppuun asti juuri lainkaan, koska voimistelussa se oikeen tekniikan oppiminen ajaa aina ohi. lisäks ylitiukka voimatreeni tarvii pidemmät palautumisajat.

melkein valitsisin 2-3 eri liikettä per päivä ja tekisin muutaman kohtuullisen sarjan pyrkien lisäämään pikkuhiljaa toistoja ja sarjojakin. pyri pitämään vastus melko samana kaikissa sarjoissa, että pystyt seuraamaan kehitystä. yhtä liikettä vois tehdä 2-3 krt/vko. se, ettei niitä hakata hamaan loppuun asti, antas tilaa tehdä muuta voimistelutreeniä ohessa ilman, että niiden tekniikat kärsii. eli semmosissa liikkeissä, joissa ei mee kuin 1-2 toistoa, suosittelisin keventään (hallitusti, että on mitattavissa) liikettä, että saa perusvoimaa ja toistot sinne vitosen nurkille.

esim.
- vaikeampi tekniikkaosio, uusi liike tms.
- 1. voimaliike 2-3*6-8 perusvoimaa
- vanhan liikkeen stress proofingia
- 2. voimaliike 2-3*6-8 perusvoimaa
- 3. voimaliike 2-3*6-8 perusvoimaa

oikeesti mulla ei ole juurikaan tietoa voimistelijoiden harjottelun kertasisällöstä, mutta olettasin, että se vois mennä 5h treenissä esim. noin.

jaa treenit ~2 kk perusjaksoon, jolloin pyrit lisäämään sitä määrää ja pikkuhiljaa vastusta esim. ristinosto 2*6*omapaino -30kg apua --> 3*8*omapaino -20kg apua. jokaisen sarjan viimeinen nosto pysäytetään 2-3 sekaksi. tän jälkeen kuukauden maksimisuuntanen jakso, jolloin teet samaa liikettä kovemmalla kuormalla ja lyhyemmillä toistoilla. esim. ristinosto 3-5*1-3*omapaino, stop 5 sekkaa.

noissa maksimijutuissakaan ei ole pakko ihan viimesiä puristaa suurimmassa osassa treenejä. pääasia, että rasitus on lähellä maksimia. jopa lisäpainoa voidaan käyttää, jos alkaa olla helppoa. näin varsinkin yksinkertasissa liikkeissä, joissa liikkumisen tekniikka ei ole herkkä.
 
Corpral-03 sanoi:
corpral: jaksota mieluummin. parissa kuukaudessa ei muutenkaan "hurjaa kehitystä" saa. kohtuullinen peruskauden mitta vaan. liikkeet ok.
esim:
1. kk: 3-4*6-8
2. kk: 4-6*4-6
3. kk: toisto- tai ykkösmaksimijakso


Eli jos tekis tällai.

1.kk 3x6
2.kk 4x4
3.kk maximi kuukausi esim.2x3 ja 1x1 vai olisko ehdotuksia[/QUOTE]


Sen verran vielä tästä että tehdäänkö joka sarja samoilla romuilla? ja pistetäänkö sen verran painoa että menee juuri ja juuri esim. toi 3x6 vai jätetäänkö muutama toisto varastoon..
 
Back
Ylös Bottom