Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
kaNi- sanoi:
varmaan soveltuu jos et rintaa, ojentajia ja etuolkapäitä treenaa muilla liikkeillä.. ainakaan eristävillä.

Eipä tule etuolkapäitä reenattua ja ojentajiakin vain silloin tällöin, eli kait se soveltuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Slarto sanoi:
Hei Jto!

Miten soveltuu 5x5 1-jakoiseen ohjelmaan, joka tehdään kolmesti viikossa?

En ole jto, mutta tässä threadi mihin todella kannattaa tutustua. Ekasta postauksesta löytyy linkit malliohjelmiin missä 1-jakoista tehdään 3 kertaa viikossa ja kaikki liikkeet ovat 5x5.
 
mun mielestä 5*5 ei edelleenkään ole mikään ihme ideaali. vaikka siitä oon oman version joskus pyynnöstä tehnyt ja se toimii (tietenkin), en nää sitä minään maailmoja kaatavana ihmeaseena voiman treenaamiseen. mä en oikein käsitä, mikä noissa numeroissa ihmisiin vetoaa...
 
jto sanoi:
mun mielestä 5*5 ei edelleenkään ole mikään ihme ideaali. vaikka siitä oon oman version joskus pyynnöstä tehnyt ja se toimii (tietenkin), en nää sitä minään maailmoja kaatavana ihmeaseena voiman treenaamiseen. mä en oikein käsitä, mikä noissa numeroissa ihmisiin vetoaa...

5x5:n tenhoava voima on pientä verrattuna 2x6:een... :david:

Mutta joo, lukasenpas tuon thredin läpi.
 
aattelin lähinnä kaikkia ihmemantroja tyyliin 2*6, 5*5, 3*10, 6*6 jne jne...
:zzzz:
 
jto sanoi:
mun mielestä 5*5 ei edelleenkään ole mikään ihme ideaali. vaikka siitä oon oman version joskus pyynnöstä tehnyt ja se toimii (tietenkin), en nää sitä minään maailmoja kaatavana ihmeaseena voiman treenaamiseen. mä en oikein käsitä, mikä noissa numeroissa ihmisiin vetoaa...

varmaan se, että 5 toiston sarjoilla saattaa lihastakin takertua, mutta silti ollaan voimapuolella.. ja 5 sarjaa penkkiä :kuola: kun tottunut kahteen
 
en nyt puhunut toistoista ja siitä, miten ne vaikuttaa, vaan ihmisten ihastuksesta tiettyihin numeromantroihin. joillekin kun tuntuu olevan melkein tärkeempää systeemin ulkonäkö numeroina kuin se, mitä sen harjoittelun tulis sisältää pidemmällä tähtäimellä.
 
jto sanoi:
masua tekisin lisäksi, sekä leukoja. 5*5 on ihan ok voimaprogressio, muttei mikään maailmoja kaatava. bodailuun se ei varmaan mikään ideaali ole. rinnallevedon tekisin ekana, jos siinä aikoo rautaa ylös saada. se on kuitenkin teknisesti herkin liike noista ja eniten nopeutta vaativa. lisäksi veto ja kyykky samana päivänä ja tossa järjestyksessä... nounou...

oma ehdotus:
1:
rinnalleveto
penkki
etukyykky
leuat
jalkojen nosto

2:
kyykky
julle
kapea penkki
leuat myötäote
vatsa kiertäen

Kysymyksiä tästä:

Voiko/kannattaako etukyykyn tilalle ottaa normi kyykky mutta kevyemmin?
En ole koskaan tehnyt jullea joten voisiko sen tilalle ottaa jonkin muun liikkeen? Mitä mieltä olisit High Pullista?
Entäs miten kapealta kapea penkki? Normi penkissä ongelmana on loppuojennus, joten kannattaisko kapeaa penkkiä tehdä jopa 20cm levyisellä otteella?

Kiitoksia etukäteen
 
Ei varmaan ihan noin kapealla otteella kannata nostaa kapeatakaan penkkiä. Ja jos jullea lähtee korvaamaan, on suorin jaloin veto varmaan lähin korvausliike.

Kunhan vastailin, tohon etukyykyn ja normin suhteeseen en kantaa ota, itse en kyllä noissa liikevalinnoissa muuttaisi mitään.
 
- oikein hyvin voi korvata, eikä välttämättä edes kevyemmin. joko nopeustreeninä tai normaalikuormalla.
- jullen tilalle suorin jaloin veto tai julle/sjmv yhdellä jalalla. mutta: miksi et alkaisi tehdä?
- korkea veto on hyvä yleisliike, muttei korvaa jullea.
- 20cm on liian kapee, kuten sanottua. rasittaa liikaa ranteita ja ei saa niin paljoa rautaa liikkeelle. suosittelen käyttään 3-4 eri leveyttä; kapea, keskileveä, normaali, leveä. jokainen kämmenleveyden edellisestä eroava per puoli.
 
sellanen että nyt kun oon tehny tuota käsiohjelmaas kaks ekaa viikkoa tuli mieleen pari juttua; voiko tuota kapeaapenkkiä vaihtaa johonkin muuhun liikkeeseen?esim. ranskalaiseen maaten? (dippi olisi hyvä muttei mahdollisuutta) sitten tuo hauiskääntö leveällä rasittaa mulla jotenkin ikävästi olkapäitä, vaikkeivat ne edes liiku mitenkään erityisen paljon. tuon kapeanpenkin vaihtaisin mielellään pois, mutta tuon leveällä otteella tehtävän hauiskäännön kanssa pystyisin vielä menettelemään :)
 
sic: miksi et tykkää? olet siinä huono? erinomainen liike. suosittelen varauksetta. voimakyykyn ykkösapuliike.

huumor: vaihda ranskalaiseen toki. ei niillä liikkeillä mitään taikoja tehdä, mutta ideana tietenkin liikutella mahdollisimman suuria rautoja eli ihan nypynypy-eristäviin ei kannata sotkeutua.
 
okei, eli vaihdan ranskikseen ja kääntöön vähän kapeammalla. mutta noissahan oli tarkoitus korostaa sitä negatiivista vaihetta, joten miten tässä nyt sitten mahdollisimman suuria rautoja liikuttelee?
 
No tehdään sitten jullea :)

Muuten tuli mieleen että auttaako julle kireisiin takareisiin/lonkankoukistajiin? Molemmat ovat minulla tosi kireät ja käynkin varaamassa heti maanantaina ajan fysioterapeutille. Jos se naksauttelisi jotenkin selkää ja saisi sen oikeille uomille.
 
SIC- sanoi:
Muuten tuli mieleen että auttaako julle kireisiin takareisiin/lonkankoukistajiin?

Minulla ainakin tuntuu auttavan, kun jullen tekee rauhassa ja kontrolloidusti.
 
Ehtiikö 3 - 4 viikossa tehä minkälaiset piikkaukset? Miten suosittelisit tekemään? Treeni on mennyt enempi vähempi harakoille usein toistuvien reumakipujen takia, niin että enkkarautoja en tosiaankaan havittele. Mutta olis ehkä kisat tievossa noin kuukauden kuluttua. Pakosti silloin tulee kaksien kisojen väliä vain viikko, mutta hupimielellä olen mukana. Siltikin haluaisin tehä varsinkin siinä jälkimmäisessä suht mukavat tulokset. Kehtais kotiin männä.

Tarkennukseksi vielä, että se eka kisa on solttupenakisa Tampereella, luultavasti maksimikisaan menen, mutta ehkä hurvittelen osallistumalla myös toistokisaan. Ja siis siitä viikon päästä olis kokonainen voimanostokisa tulossa kyykkyineen, penkkeineen ja maastanostoineen.

Niin, treenit eivät ole menneet ihan putkeen kevään aikana. :itku: Kyykyssä olen jäänyt entisestä noin 10% päähän. Mavessakin olen jäänyt entisestä noin 10% ja penkissä vähän vajaat 10%. Niin että se "normaali" piikkaus, jonka kerran luin ja printtasin näiltä sivustoilta on ihan liian rankka, sitä paitsi useamman viikon ajalle mitoitettu. Vastauksesta kiitollinen. :worship:
 
Lisätarkennus: Siis se voimanostokisa onkin ennen Tampereen kisoja. Wanha muisti väärin kisojen järjestyksen.
 
mihin tulokseen olet päässyt perusvoimissa? koska ne on tehty? onhan toi lyhyt aika, mutta kyl siitä jotain saa... esim.
3*2*90
3*2*95
2*3*70, 3*2*75
1max
 
jto sanoi:
mihin tulokseen olet päässyt perusvoimissa? koska ne on tehty? onhan toi lyhyt aika, mutta kyl siitä jotain saa... esim.
3*2*90
3*2*95
2*3*70, 3*2*75
1max
Kiitos ja kumarrus! :worship:
Ihanko kiloja tarkoitat? Viime vuoden toukokuussahan mie tein raakanostokisassa: kyykky 100kg, pena 75kg ja mave 130kg. Silloin treenailin kyykkyä 75 - 85 kg:lla, penaa 60 - 70 kg:lla ja mavea 100 - 120 kg:lla. En kyllä silloin osannut kai tehä oikeita piikkauksia. Keventelin painoja ja otin räjähtäviä toistoja, kolmisen kpl per sarja.

Tänä vuonna tein tuossa helmikuun alussa vielä kesken peruskautta, ilman mitään piikkauksia 75kg yhessä penakisassa, mutta heti sen jälkeen tuli olkapään takia pakkotaukoa niin että koko se kuu meni kokonaan penkittä ja homma piti alkaa kokonaan alusta. Viime viikkoina olen penkkaillut 50 - 65 kg:lla. Kyykkyä 80 kg:lla ja mavea 100 - 115 kg:lla. Eilen tosin vejin kolme ykköstä 120 kg:lla, kapealla jalka-asennolla, vähän kuin teknisinä ykkösinä.

Prossia miun ei parane laskea ykkösenkoistani, sillä en missään nimessä ole niien vaatimassa kunnossa. Eli mistä miun kannattaa laskea nuo prossat? Esim. niistä teknisistä ykkösistäni, joita olen silloin tällöin tehnyt peruskaudella?
 
Back
Ylös Bottom