Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Unohdin muuten tuossa dippipostauksessa kysyä, että kuinka monta ojentajaliikettä kannattaa dipin lisäksi korkeintaan tehdä? Esimerkki treenissä teen yleensä dipin lisäksi muutaman sarjan jotakin toista raskasta punnerrusliikettä kuten ranskalaista tai kapeeta penkkiä ja viimeistelyt sitten taljassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mäccäri: hyppääjän polvi on ongelman nimi mitä todennäkösimmin. se pomppu nyt on yks herkistävä juttu, joten niihin kannattaa lisätä kontrollia ainakin sen verran että kipu hävii. se kyllä tuppaa oleen aika ilkee vaiva ja voi uusia ikuisesti, ellei siihen suhtaudu kunnolla. ootko sä painonnostaja? jos jalat on edellä, ei ne kuukaudessa minnekään häviä. tee lajitreenejä enemmän tuona aikana. aika kummaa, ellei etukyykyt pohjaan ota kipeetä, koska niissä ko. jänne joutuu vielä rankemmin rasitukselle kuin takakyykyssä. hyvä sääntö on edetä kivun rajoissa, muttei itkua niellen sentään. hyvä lämppä ja aina treenin jälkeen polvet kunnon jäihin 20-30 minuutiksi. uusi illalla 2h päästä.

Voi perse! Ei sellaista vaivaa mikä ei meikäläiseen iskisi.. Varmaan se tuo lienee, on aika yleinen riesa näköjään täällä pakkiksellakin.
Yleisvoimailu on mun juttu, mutta käyn kyllä kisoissakin joskus nostelemassa. Etukyykyt ottaa myös kipeetä, pahemminkin oikeastaan.
Pidän nyt hieman taukoa kyykkäilystä ja sen jälkeen alan ottaan takakyykkyä tiukemmalla kontrollilla kuin aikaisemmin. Etukyykky kannattanee jättää nyt hetkeksi tauolle?

Tutustun tarkemmin aiheeseen ja otan kaikki huoltotoimet käyttöön tästä eteen päin ja sittenhän sen näkee..
 
Voiko toi hyppääjän polvi vaivata myös lumpion yläpuolella? Mulla on pari kuukautta tossa etureiden alaosassa tuntunut kipua kun menee kyykkyyn. Ei oo menny kylmällä tai tulehduskipulääkkeillä ohi, pitäisi kävästä urheilulekurilla. Pelaan lentopalloa ja kumma kyllä siinä tuota kipua ei esiinny lainkaan ponnistaessa tai muutenkaan. Ainoastaan kun menee kyykkyyn vaikka ilman painojakin ni tuossa 90 asteen paikkeilla alkaa sellanen paine tulemaan siihen.
 
munakas: riippuu kaikesta muusta treenistä. jos dipin tekee suht kapeella, se on iso ojentajaliike jo. en tekis sen kummempaa. kapee penkkikin on pääliike mun mielestä. ranskalainen on yksnivelliike, joten menee samaan kastiin kuin taljat. ojentaja on melko pieni lihas, joten ei sitä kannata kiusata liikaa.

mäccäri: etukyykyt sattuu, muttei rinnallevedot kyykkyyn? miten se on mahdollista, kun kyseessä on sama asento? pidä taukoo noista syvistä kyykyistä ja tee vaikka hetken korkeempia ja enempi kontrollissa. jännevaivoihin on aika hyvin saatu apua eksentrisestä treenistä eli keskity siihen laskuvaiheeseen kunnolla. kylmää ja tulehduslääkkeitä kunnon kuurilla on se klassinen hoito. leikkauksia tehdään, mutta ne ei aina takaa parantumista. muutenkin puukkoa kannattaa aina välttää, jos mahdollista. itellä ollut muutamaan otteeseen ja aina parantunut hyvin. paikallani en oo pysyny, mutta jääräpäinen jumppailu, jäät ja suurimmaks osaks ite tehty fysikaalinen auttoi.

cvieri: jep, sama vika, vaikka sillon puhutaan reisilihasten jänteestä enempi. ylirasitustilahan ton aiheuttaa, eli heikko paikka ja rikki meni. eli liikaa punttia ja pomppuja on yks mahis saada mokoma vaiva. aika kauan se sulla on ollu, joten on kroonistumassa ja se ei oo hyvä. se urheilulääkäri on hyvä valinta. todennäkösesti piikittää siihen truutallisen kortisonia, mikä on kyllä ihan toimivaa kamaa. ja urheilulääkärille toi on kuitenkin rutiinivamma, joten tietää kyllä miten sitä kannattaa jumppailla.
 
mäccäri: etukyykyt sattuu, muttei rinnallevedot kyykkyyn? miten se on mahdollista, kun kyseessä on sama asento? pidä taukoo noista syvistä kyykyistä ja tee vaikka hetken korkeempia ja enempi kontrollissa. jännevaivoihin on aika hyvin saatu apua eksentrisestä treenistä eli keskity siihen laskuvaiheeseen kunnolla. kylmää ja tulehduslääkkeitä kunnon kuurilla on se klassinen hoito. leikkauksia tehdään, mutta ne ei aina takaa parantumista. muutenkin puukkoa kannattaa aina välttää, jos mahdollista. itellä ollut muutamaan otteeseen ja aina parantunut hyvin. paikallani en oo pysyny, mutta jääräpäinen jumppailu, jäät ja suurimmaks osaks ite tehty fysikaalinen auttoi.

Ainoa selitykseni siihen että rinnalle vedot ei satu on pienemmät painot. Kääntelen rinnalle paljon pienempiä rautoja kuin mitä etukyykkäilen..
Ookoo, otetaan iisimmin, kylmää ja mahtollisesti buranaa. Kiitos jälleen kerran.
 
cvieri: jep, sama vika, vaikka sillon puhutaan reisilihasten jänteestä enempi. ylirasitustilahan ton aiheuttaa, eli heikko paikka ja rikki meni. eli liikaa punttia ja pomppuja on yks mahis saada mokoma vaiva. aika kauan se sulla on ollu, joten on kroonistumassa ja se ei oo hyvä. se urheilulääkäri on hyvä valinta. todennäkösesti piikittää siihen truutallisen kortisonia, mikä on kyllä ihan toimivaa kamaa. ja urheilulääkärille toi on kuitenkin rutiinivamma, joten tietää kyllä miten sitä kannattaa jumppailla.

Joo mulla oli vuos sitten toisessa jalassa se vaiva ja sillon oli lumpion alapuolella. Siinä kohdassa se vaiva kyllä rajotti mun mielestä enemmän vielä liikkeitä ja liikkumista muutenkin mitä nyt tällä kertaa lumpion yläpuolella. Sillon ortopedi pisti siihen kortisonipiikin ja sen jälkeen ei ole kertaakaan vaivannut. Sillon se kipukohta oli tosi selkee siinä pienessä kyhmyssä mutta nyt ainakin ite vaikee löytää tosta reiden alaosasta sellasta kohtaa mutta eiköhän urheilulekuri nää hommat osaa. Pitää varmaan saada vähä lihasta sinne seudulle lisää kunhan ton saa kuntoo ja jättää hypyt vähemmälle kun ei pelejäkään kesällä oo.
 
Mites kannattais vaihdella jalkaliikkeitä jos tulee viikkoon kaks kertaa jalat? Normaali treeni menee näin takakyykky, prässi, reidenojennus, pohkeet ja takareisille kaks liikettä.
Nyt en ole muita muutoksia 2. reenissä tehnyt, kuin vaihtanut takakyykyn etukyykkyyn ja haluaisin saada vähän monipuolisuutta, josko sitä kautta kehityskin olis parempaa.

Toinen kysymys liittyy tulosten parantamiseen. Eli miten näitä toistomääriä ja sarjoja kannattaisi kierrättää? Nyt oon jonkun aikaa tehnyt 5x5 ja onnistunut suht hyvin joka reenissä lisäämään sen n. 2.5 kg. Nyt viime kerralla oli sitten aika pettymys kun piti tehdä 5 kg pienemmällä määrällä ja tuntu että jo pienet painot vei kaikki mehut. Yksi syy tähän on varmaan se että taisin ekaa kertaa mennä kyykyssä niin alas kun jaloista vaan taipuu, minkä osittain huomas siinä lähtövaiheessa mihin se liike tuntu jämähtävän (maanantaina oli reenit ja vieläkin on pakarat ja takareidet niin kipeet ettei ikinä aikasemmin oo näin käynyt).
Mutta voiko tämä silti selittää sitä että painot on tullu sen 5 kg alaspäin?
 
Toi lisäravinnejuttu tuli kiirees VÄHÄN väärin :D
Siis onko kiipeily niin rankkaa että pitää ottaa esim. palautusjuomia (ajattelin kysyä nyt kun sulla on kokemusta)

ja osaatko sanoa jos treenaa kuntoa ja haluaisi ylävartaloon voimaa niin onko hyviä liikkeitä mitkä ""muistuttaa"" kiipeilyä:
kiipeilee köyttä pitkin puuhun, sillain että jalat ovat puussa kiinni
kiipeilee puuhun (15m korkeuteen ja se pari kertaa esim.)
käsilläkävely vai mikskä sitä kutsutaan kun on vähän niinku puolapuut poikittain ja siinä mennään käsien varassa (en kyllä yhtään muista nimeä) siis että mennään niinku leuanvetotangosta toiseen käsien varassa :D:D sori jos on sekavaa tekstiä
 
Terve jto. Aloin harjoittelemaan rinnallevetoa, oppaanani pelkkä internet ja mahdolliset avuliaat kanssapunttaajat (epätodennäköistä). Onko parasta opetella tekniikkaa youtuben videoita katsellen ja pakkista lukien, vai osaisitko kenties ohjata jonnekkin mielestäsi parempaan paikkaan? Tänään hain vähän videomatskua youtubesta, ja menin sitten salille kokeilemaan että miltä se tuntuu, ja tulihan niitä painoja sieltä lattiasta ylös. Varmasti on ruma tekniikka, mutta en enää epäile kykyäni oppia ko. liikettä itseopiskelulla, kunhan vaan jaksan panostaa. Kauanko luulet että kestää oppia liike hyvin, ja uskotko että voin saada hyvinkin puhtaan ja nätin tekniikan pelkästään itse opettelemalla? Videokamera on apuna, joten pystyn katsomaan omia suorituksiani kunhan kehtaan ottaa sen kameran mukaan salille. Takakyykkyä ja maastavetoa on tullut hinkattua, joten niistä varmaan saa jonkinlaista pohjaa/luontevuutta myös tuohon.

Toinen kysymys koskee myös rinnallevetoa. Kokeilin vähän että miltä isommat painot tuntuvat, ja 60 kiloiset uskalsin viellä tuoda hallitusti alas, mutta kun kokeilin 80 kilolla, niin en enää viitsinyt kun käsittääkseni loukkaantumisvaara on suuri tuodessa isot painot "hallitusti" alas. No siinä sitten muutaman kerran nostin ylös ja päästin painot vapaasti maahan olkapäiden korkeudelta, vaikka pahaa teki eikä meinannut kehdata rymistellä niin paljon. Eräs vanhempi treenaajaherra tuli huomauttamaan siitä, että tanko väsyy ja katkeaa/vääntyy. Tämä siis sinänsä tuntuu aika loogiselta, että tanko alkaa antaa periksi vuosien saatossa ja sen käyttöikä lyhenee kun sitä pudotellaan paljon. Onko kenties fiksumpaa tapaa tuoda raskaammat painot alas, vai pitäisikö keksiä jokin naseva vasta-argumentti tällaisessa tilanteessa? Pudotin painon kuitenkin vaakasuorassa, että kummatkin päät iskivät maahan samanaikaisesti.
 
jto: millaisia treenisarjoja kannattaa olla jos puntti ei ole ykköstreeni, eli jujutsu lajitreeninä, puntti vaan kerran viikossa tukemassa. Eli räjähtävää voimaa pitäisi saada ja samalla myös kestävyyttä. Olisiko esim penkki, kyykky ja ylätalja 3x15 + 2x4 räjhtävää toistoa?
 
munakas: riippuu tavoitteista. jos haluut olla kyykyssä hyvä, panostat siihen. bodailut sitten antaa tilaa tehdä muutakin. pääasia, että keskityt liikutteleen isoja romuja. kaikenlaiset reidenojennukset jne kannattaa jättää sivummalle.

trnaja: hyvin pitkälle kaikenlaisessa urheilussa pääsee ns. normaalilla ruualla mitä se sit tarkottaakin nykyään. kiipeily ei kuitenkaan eroo muista lajeista siinä, etteikö lisäravinteista ois hyötyäkin. usein treenit venyy aika pitkiksi ja varsinkin boulderointi on hyvin voimaperästä, joten kyllä ne toimii.

kaikenlainen oman kropan liikuttelu kummallisissa paikoissa auttaa jonkin verran kiipeilyäkin, mutta eihän se toki sama asia ole. missäs asut ja miksi ei oikee kiipeily onnistu?

elu: videoimalla itsees ja vertaamalla suoritusta painonnostajien (!) nostoihin homma etenee suht ok. laita tänne vaan. tanko ei väsy pudotteluista juurikaan, ellet nyt sitten pudottele sitä sen 10000 kertaa per treeni. se tanko on tehty siihen, että se joustaa ja painonnostossahan painot tiputetaan, vaikkakin ikäänkuin hallitusti.

ei se loukkaantumisriski juuri kasva, vaikka sen tangon tipauttaa nätisti harteilta reisille ja siitä sit jarruttelematta maahan. enemmän tanko "väsyy" jos se jätetään lastattuna paikalleen, tippuu penkin päälle ja vääntyy jne. tangon tiputtaminen siten, että kummatkin levyt koskettaa millisekunnilleen samaan aikaan maata on aika epätodennäköistä, eikä sillä kuitenkaan oo merkitystä. painoissakin on kumireunat kaiken lisäksi.

bisping: ei. keskity nostaan yleisvoimaa eli ihan sitä peruskamaa välillä 4-12 toistoa isoissa perusliikkeissä. räjähtävyyden teet lajitreeneissä joko ilman lisäjuttuja tai pienillä lisäpainoilla tai jopa kevennettynä.

ihan ehdottomasti kannattaa tehdä lajitreeneissäkin nimenomaan lajinopeutta. kaikenlaiset lyönnit, potkut, harhautukset, kiinnikäynnit jne pitää tehdä nopeusvoimaperiaatteella ja yksittäisinä tai 2-4 liikkeen sarjoissa kehittääkseen tota ominaisuutta. sarjan kestoaika max 10 sekkaa. tällä ei oo mitään tekemistä matsaamisen kanssa, vaan levot tulee olla suht hyvät ilman happojen kertymistä ja hommaan tulee keskittyä erinomasesti.
 
Tälläsessä omakotitalossa joen rannalla asustelen mutta puita on paljon mutta ei mitään muuta ja satakunnassa vielä. Mutta köysiä saisin puihin kyllä. Ja se riittää mulle ainakin vähäks aikaa :D
 
ja olis tollanen kiipeily ihan hyvä kun harrastaa kädenvääntöä (kavereiden kans :D)
 
Terve Jto!

Tavoitteenani on ollut lisätä ponnistusvoimaa. Olen lukenut että siihen parasta reeniä on kyykyt ja maastavedot, sekä runsas pomppiminen. Takakyykky on aina ollut itelläni jotenkin huteraa huojuntaa joten korvasin sen etukyykyllä. Maastavedossa vedin parhaimillani 175kg X 4 ja Etukyykyssä 110kg X 4. Tekniikat eivät olleet kuitenkaan suoraan oppikirjasta ja seurauksena onnistuin telomaan selkäni ja se on siitä lähtien kipuillut. Nyt olen pitänyt noista liikkeistä parisen kuukautta taukoa ja kivut ovatkin kadonneet. Olen tehnyt Hack-kyykkyä koneessa ja prässiä leveellää otteella sekä pomppinut paljon. Ovatko nämä jalkakoneet kuitenkin yhtä tyhjän kanssa ponnistusvoimaa tavoiteltaessa ja kyykyt ja mavet pesevät ne 100-0? Ihmisellä on kuitenkin vain se yksi selkä ja mielellään pitäisin sen jatkossakin kasassa. Kumpi on olennaisempi ponnistusvoimareenissä etukyykky vai SJMV (mavea en tee enää koskaa)?
 
En ole Jto mutta itse oon tehny kykkyhyppyjä paikallaan ja joidenki esineiden päälle. (niin räjähtävästi kuin pystyn)
Tulee kestävyyttä ja ponnahdusvoimaa (ainakin mulla on tullut), mutta mulla on ongelma ettei polvet kestä hirveesti joten mulla ei oo riittäny energia maailman parhaiten kun on pitänyt lämmitellä.
 
ricardo: riippuu hieman mikä on se sun pomppulaji. lajipomppiminen on pääasia, voiman lisääminen tasosta riippuen hyvin tärkeetä myös. maastaveto itessään ei riko selkää. miten se selkä meni rikki ja mistä? jos alaselkä köyristyy vedon aikana, se on aika paha se. muuten liike on ihan turvallinen ja sjmv ei anakaan mekaanisesti oo ollenkaan niin turvallinen. jalkoihin saa voimaa monella tavalla mutta pomppu on nopeusvoimaominaisuus ja se räjähtävyys tulee kyllä pääasiassa pompputreenien kautta. nekin tietenkin jaetaan määrä- ja tehokausiin. se lajinomaisuus pätee pitkälle.

trnaja: miten ihmeessä saat kestävyyttä tolla ohjeella? polvet kestää, jos on voimaa. voima tuo myös suojaa loukkaantumisia vastaan. esim. aloittelijoiden ei missään tapauksessa kannata tehdä pudotushyppyjä jne.
 
en harrasta mitään lajia, missä pomppua tarvittaisiin, mutta yksinkertaisesti haluaisin vain lisätä pomppuun korkeutta. Ja selkä ei itseasiassa mavessa mennyt vaan kyykyssä, mutta mavessa kipeytyi kuitenkin. Maastavedon lopetin kun eräs konkari sanoi mun vetävän täysin selällä. Ja niinhän se olikin että jalat siinä työskenteli hyvin vähän. Jotenkin ei vaan välitykset natsaa, sjmv taasen tuntuu paljon luontevammalta. Ja edelleenkin koitan pitää mielessä että mulla on vain se yksi selkä.
 
ei ne ole välityksistä kiinni. teet vaan sen vedonkin oikein ja enemmän reisilähtösenä. etkä hätäile sitä vetovaihetta. polvi- ja lonkkanivelen tulis ojentua yhtäaikaa ilman mitään keikutteluja ja niialua. mikään liike itessään EI riko paikkoja. mulla on hyvinkin paljon tuttuja, jotka on rikkoneet selkänsä (välilevyt, nikamat, lihakset...), mutta veto toimii edelleen ja jopa parhaana kunnossapitäjänä.

jaa siis treenit kausiin. 2kk määrää ja 1kk tehoja pompuissa. yleishyppelyt siis peliin, kun ei mitään lajia ole. aitahypyt, loikat, kinkat... samalla kiskot rautaa ylös perusliikkeissä. erilaiset vedot ja kyykyt on tärkeimmät.
 
Siis mulla on yksi kohta polvesta (oikeasta) mikä ei kestä ilman kunnon lämmittelyjä (esim. 10 min riippuen treenistä) ja itte olen saanut kestävyyttä kun olen tehnyt pitkää sarjaa noita hyppyjä, mutta pitää varoa että jos teen ihan vähäänkin väärällä tekniikalla niin alkaa särkeä ja sitä en halua kun silloin se on monta päivää kipeä (2-4 usein ja sinne meni niiden päivien jalkatreenit). Kun teen esim. kyykkyä niin sama homma että pitää lämmitellä jalat ja polvet oikein kunnolla ja sitten tehdä kyykky, aluksi varovasti ja sitten lisätä painoja sun muuta. Jos tää nyt jotenkin vastas tohon kysymykseen niin hyvä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom