Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
varmasti monikin pystyy tekeen polviltaan lisureilla. mielestäni olisi kuitenkin järkevää saada edes yksi oikea toisto täydellä radalla ennen kuin lisureita alkaa käyttään. vähän sama ku tekis kevennettyjä leukoja lisäpainoilla :D;)


edit: siis ymmärrän aivan täysin miksi hartikainen tekee lisureilla tuota, mutta en ymmärrä miksi jonkun normi reenarin moiseen pitää ryhtyä kun kehitettävää on vielä roimasti käyttämättä lisäpainoja
Oisko sulla jotain vinkkejä miten normireenari sais harjoiteltua parhaiten ton sun linkin mukaista liikettä, muuten kuin lisäpainoilla?

Ite en pääse täydellä liikeradalla, mutta pikku huijauksella pääsen ylös(polvet käy koukussa:D), mutta alas lasku kuitenkin onnistuu jalat suorana. Eli mun mielestä lisäpainot tuo vain kivan lisän vattareeniin ja sillä pääsee koko ajan lähemmäs "täydellistä" suoritusta voimapyörässä. Mutta en tiedä onko lisäpainoista mitään hyötyä oikeasti tossa liikkeessä , mutta kokeileppa joskus. Se on hauskaa, kun voimat loppuu nenä menee lattiaan ja kovaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
polviltaan kun on tehty niin seuraava vaikeus aste on nousta varpaan kärjillä tekemään(ei siis täysi liikerata) ja siitä eteenpäin..kun sulla alaslasku onnistuu niin sinuna tekisin kuitenkin sitä negatiivista vaihettakin silloin tällöin. esim muutama 5toiston sarja. sitten kun täyttä liikerataa tekee niin ei heti mene sinne maksimi vaikeus asteelle eli jalat ja kädet suorassa vaan voimapyörää voi esimerkiksi pitää kasvon kohdalla ja siitä punnertaa ylös. variaatioita on vaikka kuinka edettäessä polvi asennosta täyteen liikerataan, mielikuvitusta vaan. itse en kokeile voimapyörää millään tyylillä ku se ottaa aina tähän mun rikkonaiseen alaselkään vaikka miten yrittäis tehdä ja vaikka kuinka mahalle yrittäis paineen saada. tyydyn normi vatsa vemputukseen.
 
Helvetti, kiitti muistutuksesta en jostain syystä ole päässy aikomusta pidemmälle reenata noita negatiivisiä. Pitääpä ens viikolla kokeilla ihan vasitella, monenko negatiivisen jälkeen alkaa veri valuun nenästä :), joskopa toi tekis tohon liikkeeseen ison parannuksen.
 
Moi!

Mulla roikkuu leuanvetotangossa kaks rättiä joissa vetelen leukoja ja ajattelin niitten rättien kanssa tehdä jotain otetreeniä roikkumalla niissä.

Millasia sarjoja suosittelet, ja aikoja?

3 x 10 s ?

2 x 15 s?

1 x max?

tarkoitushan olis siis roikkua aina vaan pitempään joten mitkä sarjat ja ajat olis hyvät + palautumisajat?
 
hanaa: aina kapea mukana. mieluiten myös keskilevee. noilla kiloilla kapeen tulis olla n. 90kg.

bisley: en usko, että mun meriiteillä tai omilla tiedoilla on mitään merkitystä täällä. miksi ihmeessä olisi?

kaakamo: kannattaa lopettaa sarja aina, kun se ei enää mee puhtaasti. opit sen paremmin. laske rauhassa ja pysähdy 2-3 paikkaan 1-5 sekunniksi. hyvin pääsee koko liikeradan suorittamiseen kiinni, jos kamu hieman nostaa vyöstä ylös pyrkiessä. tärkeetä ois pystyä säilyttään alaselän köyry (kyfoosi) koko liikkeen ajan.

archer: grippitreenit on hyvin oteriippuvaisia, eli kehityt siinä mitä teet. onhan toi pyyhkeissä tms. riippuminen ja leukojen veto hyvää treeniä. noissa pätee aika paljon samat säännöt kuin muussakin hermostollisessa treenissä, eli aika usein treenejä ja ei kamalaa näännyttämistä. vaihtele aikoja ja sarjamääriä.
 
Moro!

Sellasta mietin, että miten enemmän tai vähemmän lievä lihaskipu vaikuttaa suorituskykyyn?

Eli jaloissa on vielä jonkunverran kipua ja tänään illalla pitäisi saada jaloista irti mahdollisimman paljon juoksun muodossa ( sekä lyhyillä että keskipitkillä matkoilla ). Palautumista on siinä vaiheessa ollut n.72h.

Olen venytellyt ja hieronut lihaksia parhaani mukaan viimeiset päivät, onko jotain muuta mitä voisin tehdä enää tässä vaiheessa?

Kiitos kun jaksat vastailla
 
kyseessä on varmaan normaali DOMS, eikä mikään vamma? tällöin kannattaa vaan lämmitellä paremmin ja herätellä kroppa hyvin. 3 vrk on aika paljon ja uskosin, että se sun jalkatreeni oli jotenkin erikoinen, kun vieläkin ovat kipeet? juoksijalle noin pitkä lepo voi hieman viedä kroppaa uneen, joten kevyt herättelytreeni ennen kisaa/tms. ois hyväksi. hieronta ja venyttely ei vaikuta kipuun, vaikka palautumista nopeuttaakin.
 
Joo, kysessä ei ole mikään vamma vaan ihan normaali lihaskipu.

Treenistä sen verran, että tosiaan oli vähän erikoisempi treeni eli 8x60m spurtteja täysiä lyhyillä palautuksilla (en ole tehnyt aikaisemmin), tälläinen wannabe-juoksija kun olen. :)

Kiitokset vastauksesta
 
hanaa: aina kapea mukana. mieluiten myös keskilevee. noilla kiloilla kapeen tulis olla n. 90kg.


Eli siis mun heikoin lenkki on selvästi ojentajat. eli vissiin suht tiukkoja sarjoja kapees penas. Mikä olis hyvä treeni jako jos aikois saada tota kapeaa ja normi penaa nousuun. mitä apu liikkeitä..

oon iha kujal. mut kiitän jo etukäteen:worship:

Editt: ja nii olis kiva tietää millä sarja ja toisto määril niitä jyystäis.. eli voimaohjelmaa olis hakuses
 
Eli siis mun heikoin lenkki on selvästi ojentajat. eli vissiin suht tiukkoja sarjoja kapees penas. Mikä olis hyvä treeni jako jos aikois saada tota kapeaa ja normi penaa nousuun. mitä apu liikkeitä..

oon iha kujal. mut kiitän jo etukäteen:worship:

Editt: ja nii olis kiva tietää millä sarja ja toisto määril niitä jyystäis.. eli voimaohjelmaa olis hakuses
Lattiapenkkiä sen kapean penan tilalle, kestää ottaa paremmin ja se simuloi penkkiä huomattavasti paremmin kuin kapea penkki.
 
kyllähän se niissä ojentajissa se heikko kohta aika selkeesti on. yleensäkin kannattaa treenata eri leveyksillä, että saa poistettua niitä tasanteita. mikenkin mainitsema lattiapenkki varsinkin kapeella ja keskileveellä on vanha hyvä liike, kuten erilaiset lankkupenkit tms. myös. variaatioita on hyvin runsaasti. sun raudoilla kuitenkin suosittelen monipuolisempaa perustreeniä laajoilla liikeradoilla ja myös erilaisilla penkin kulmilla. hyvin suurelta osin ja se riittää hyvin. en erityisen tiukkaan niitä sarjoja hinkkais, varsinkaan lankkupenkkejä, sillä niissä yleensä käsitellään aika isoja ylirautoja ja saattaa ajaa ojentajat jumiin. parempaan tulokseen nimenomaan voiman kehittymisen kannalta pääset, kun keskityt pikkusen suurempaan määrään. joka tapauksessa treenejä kannattaa rytmittää hieman kaudesta riippuen 2:1 ja 3:1 rytmillä kevyempiin viikkoihin. tälläkin sivustolla on aika runsaasti erilaisia voimaohjelmia ja niiden muunnelmia mun ja monen muun esitteleminä, joten pikkusen vaivannäköä ja tutustumista aineistoon.
 
eipä tuosta häiriötä ollut, mutta en mä niin oo kiinnostunut tuomaan omaa persoonaani täällä esiin. olen tähän ikään päästyäni jo melkosen pitkään ollut kiinnostunut asioista, joita näilläkin sivuilla käsitellään enemmän tai vähemmän fiksulla tasolla, joten joskus osallistun keskusteluun. sanotaan nyt sen verran uteliaisuuden tyydyttämiseksi, että koulutus on kuvataiteen puolelta, harrastan kyllä kiipeilyä ja voisin olla siinä huomattavasti parempi, jos olisin aloittanut sen 5-vuotiaana 33 v tms. sijaan. mun meriiteillä ja varsinkaan niiden esiin tuonnilla tällasella sivustolla ei vaan ole nähdäkseni mitään tarvetta. tavoitteita toki aina on :)
 
Moro jto! Mulla olis tavoite saada penkki 150 kiloon jouluun mennessä. Tällä hetkellä menee 130 kg.

Oon tehny penkin kerran viikkoon ja yleensä alakaltevalla penkillä.
Usein tuo päivä sattuu lauantaiksi (aamupäivä). Mitä mieltä olet siitä, että haittaako mahdollinen lauantai-illan "tankkaus" (olutta siis) kehitystä? Eikös harjoitusta seuraava yö ole aika tärkeä? Mietin vaan kun tulos ei ole parantunut kovinkaan paljoa viimeisen puolen vuoden aikana -> noin 10kg.

Käyn salilla 3 kertaa viikossa, yleensä näin:

1.treeni=
selkä (mave ja kulmasoutu vuoroviikoin, ylätalja, alatalja)
hauis (kääntö tangolla ja käsipainoilla hammerkääntöjä)

2.treeni=
jalat (kyykky, prässi silloin tällöin ja pohjenousut seisten)
olkapäät (pystypunnerrus, viparit sivuille jaeteen, takaolkapääsoutu)

3.treeni=
rinta (penkki alakalteva, ylävinopenkki joskus, toki tasapenkkiäkin ja käsipainoilla myös vinopenkkiä)
ojentajat (talja, ranskalainen punnerrus, kapea pena ja joskus kick-back)

Ohjelmassa ei liene vikaa. Ihan tasaisesti on kehitystä tullu
 
kiitoksi jto ja mike. Eli treenailen sit viel 2 -jakosel ohjelmal. mut sisällytän siihen näit erilaisia penkki kulmia sekä oteleveyksiä:). jos se siit sit jotenki..
 
jellona: haittaa. viinan ottaminen laskee hormonitasoja ja palautuminen hidastuu. sinuna treenaisin penkin variaatioita enemmän ja useammin.

hanaa: mikään yksittäinen liike ei ratkaise mitään. treenin vaan tulee olla vaihtelevaa ja apuliikkeiden tulee olla nimensä mukaisia. progressiota tulee tapahtua niin määrässä kuin tehossakin ja yleensä aallotellen vuorotellen.
 
tuosta lattiapunnerruksesta, kannattaako laskee paineet alhaalla pois vai tehdä se enemmän jatkuvalla liikkeellä?
 
paineet pois.tulee tavallaan 2kärpästä yhdellä iskulla. rinnalta lähtö paranee ja ojentajat saa myös hyvin hittiä. siis mun mielestä, mutta oon varmaan väärässä :D

tosin jos kädet on kuin orangilla niin rinnalta lähtöön ei välttämättä hyötyjä saa, koska tanko jää alaasennossa niin kauaksi rinnasta.
 
jos se tehdään koko ajan "paineet" pitäen, siitä tulee vajaaliikeratainen penkki, jossa alaosaa vielä hieman avustaa lattiasta otetun pompun määrä. sinänsä ok apuliike määrättyihin tarkoituksiin tai vaikkapa bodailuun.

jos taas se tehdään löysäten, saadaan kyllä paremmat hyödyt ja niistä neutraali jo mainitsikin. vaikka tanko jäisikin korkealle rinnasta (nostajan mittasuhteista riippuen) joutuu rinta tekemään suurimman työn tangon liikkeelle saamiseksi.

kuten mainittua, jos on erittäin pitkäkätinen ja tekee kapealla (etusormet karhennuksen reunoissa), kohdistuu liike tietenkin enemmän vielä ojentajiin. tätä korkeutta voi sitten varioida mm. lankkupenkeillä, stoppipenkeillä jne tarpeesta riippuen.

off...
ihan selventääkseni käsitteitäni:
kapea pp: etusormet karhennuksen reunoissa
(normaali) pp: mikä kelläkin, mutta yleisesti aatellen joku sormi merkillä.
medium pp: näiden väliltä
leveä pp: kämmenleveys leveämpi kuin pp

en siis näe tarpeellisena tehdä joidenkin käyttämää etusormet (lähes) yhdessä kapeaa penkkiä, enkä sitä koskaan teksteissäni kapealla penkillä tarkoita.
 
Back
Ylös Bottom