Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ja sitten taas täysi kokemusperäistä kommenttia. Paineita ei missään nimessä pidä päästää pois ja tämä voimanostomielessä, ei bodausmielessä. Jotta liikerata ja rasitus olisi mahdollisimman lähellä penkkiä, on jokainen lattiapenkin nosto tehtävä kuten tekisi penkkiä, liikerata vain jää hieman vajaaksi. Tällä paineiden pitämisellä saadaan simuloitua erittäin hyvin juuri tuo kun rasitus siirtyy enemmän ojentajille. Vai moniko päästää paineet pois kesken penkkinoston puolen välin kohdalla?

Tämä on helppo itse kokeilla ja sitten sitä huomaa, miten lähellä penkkipunnerrusta ollaan rasittamatta kuitenkaan rintaa niin kovasti. Bodailussa sitten toki pelkkä kapea penkki.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä aina hieman karsastan tollasia juu-ei -juttuja. ei voida sanoa yhden liikeversion/ treenimenetelmän olevan täysin oikea ja toisen täysin tarpeeton. niin se vaan ei mene IRL. aika paljon pitäs tehdä laajaa tutkimusta, että voitas joku juttu täysin mustavalkosesti teilata. jos kokemukseen joku haluaa vedota, mikä on ihan ok, pitäs olla melkosesti myös kokemusta siitä teilaamastaan jutusta ja sen tutkiminen pelkästään yksilöllä ei ole kovin mahdollista. lisäksi tietynlaiset oletukset jne saattavat suunnata jutun etenemistä. se siitä.

kuten sanottua ja kaikessa konsensusmeiningissä, lattiapenkissä voidaan homma tehdä monella tapaa ja niillä kaikilla on omia käyttöalueita, kuten esim. jullessa, boksikyykyssä jne. esimerkki (kapea ote kaikissa):

a) paineet pysyy ja pomppu lattiasta -> vaikutus samankaltainen kuin korkeaksi jätetyssä kapeassa penkissä, mutta rinnan osuutta helpottaen. vrt. mm. kuulantyöntäjien kilpipenkki. vaatii harjoittelua saadakseen kunnon hyödyn, sillä pomppu häiritsee venytysrefleksiä ja elastisen voimantuoton harjoitusvaikutus jää vähäiseksi tai jopa häiriintyy. sopii parhaiten bodailuun ja tietyin varauksin (kokemus) voimailuun.

b) paineet pysyy, mutta pysäytys olkavarret lattiaa vasten -> korostetaan hieman enemmän rinnan merkitystä. vaikutus on hieman erilainen kuin d:ssä lähinnä rinnan staattisen työn kautta. käyttö pääasiassa voimailussa.

c) paineet pysyy, mutta pysäytys olkavarret lattiaa hipoen -> vastaa staattista (stoppi) penkkiä, mutta pysäytyskohdan rasitusta helpotetaan, joten vaikutus staattiseen voimantuottoon ei ole yhtä hyvä. tää seikka tietenkin riippuu kosketuksen voimakkuudesta. käyttö pääasiassa voimailussa.

d) paineet pois -> samankaltainen harjoutusvaikutus kuin b, mutta rinnan työn painotus suurempi ja suuremmat vaikutukset räjähtävyyteen sekä rinnan konsentriseen voimantuottoon. käyttö pääasiassa voimailussa.

lisäksi eri oteleveydet. edelleen pitää vaan miettiä, miksi totakin hyvää liikettä tekee, jos sitä treeneissään avuksi käyttää. yleensä pääasiallinen harjoitusalue lattiapenkeissä on lähdön treenaaminen, mutta kuten yllä esitetään, sitä voi tietenkin käyttää moneenkin tarkoitukseen painottamaan joko ojentajia tai rintaa tai tietyillä variaatioilla hartioita jne.
 
Meidän pitää nyt kuitenkin määrätyt 100% fatkat pitää mielessä ennenkuin menemme enemmän tuomitsemaan mitään saati sitten antamaan disinformaatiota. Ihmisen anatomia on semmoinen asia, että sitä ei valitettavasti muuteta, vaan se on ja pysyy. Rakenteelliset erotkaan eivät suurimmassa osassa tapauksista vaikuta lattiapenkin rasituksen jakautumiseen.

Fakta on nyt se, että lattiapenkissä tanko ei laskeudu suurimmalla osalla rintaan saakka täydellä painolla. Ja kun kyse on esim raw-penkistä, niin viimeiset sentit penkkipunnerruksessa ovat erittäin kriittisiä. Jos me ignooraamme esim 5cm penkin liikeradasta alhaalla, niin se tulee näkymään ykkösnostossa voimatason tippumisena. Rinnaltalähtöä parantaessa on harjoiteltava sen painon räjähtävää lähtöä juurikin rinnalta, ja tässä en nyt tarkoita monen suosimaa nopeuspenkkiä, vaikka sekin on parempi rinnaltalähtöön kuin vajaa liikerata lattiapenkissä. Kaikista tehokkain voimantuottaja viimeisen 10cm matkalle penkkipunnerruksessa on omien kokemusteni mukaan painon kontrolointi ja laskun hidastaminen rinnan lähellä, ylös sitten niin räjähtävästi kuin voimista irtoaa. Merkkipenkkiharjoitteitakaan ei kannata aliarvioida.
 
no just tuohon lähdön parantamiseen sitä ajattelin. eli teen sen paineet pois laskien? ojentalille taitaa olla esim lankkupenkki parempi?
 
no mä en kyllä yleensäkään pidä erilaisten nettifoorumien threadeissa paljon esiintyvistä mm. fysiologiaan ja treenaamiseen liittyvästä mutuilusta. en nää juurikaan järkee oletella, enkä toisaalta näe mitään järkee myöskään kenenkään/minkään perusteettomassa teilaamisessa. mä pystyn perustelemaan kaiken sanomani. siksipäs en juuri osallistu esim. noihin tulosväittelyihin..."ei se voi saada penkistä niin ja niin paljoo. kato vaikka sen sukkia..."

samo: no jos yhtään luit yltä, voi lattiapenkkiä tehdä moneen tarkoitukseen. kannattaa mitata, paljonko tangon ja rinnan väliin jää ala-asennossa. tää on aika merkitsevä mitta, mutta ei nyt maailmoja muuta. tiedän joitain heppuja, joilla kapean otteen lattiapenkissä tanko hipoo rintaa ja joillakin se jää jopa 15cm ylemmäs. yleensä kokenut voimailija hyötyy mun mielestä hieman vajaaliikerataisestakin kapeesta penkkailusta pinnoilta, lattialta, lankulta jne jne ja säästää ranteita siinä samalla. alottelijalle en mitenkään ekslusiivisesti noita suosittele. mm. hartikaisen jannen kanssa tehtiin paljon pinnoista nostoja jne.
 
no mä en kyllä yleensäkään pidä erilaisten nettifoorumien threadeissa paljon esiintyvistä mm. fysiologiaan ja treenaamiseen liittyvästä mutuilusta. en nää juurikaan järkee oletella, enkä toisaalta näe mitään järkee myöskään kenenkään/minkään perusteettomassa teilaamisessa. mä pystyn perustelemaan kaiken sanomani. siksipäs en juuri osallistu esim. noihin tulosväittelyihin..."ei se voi saada penkistä niin ja niin paljoo. kato vaikka sen sukkia..."

Eli jos rinnaltalähtöä harjoittellaan, niin perusteletko sen, miten sitä voi harjoitella liikkeellä, joka ei rasita lihaksia ääriasennossa, eli juurikin siinä rinnaltalähdössä? Eli nyt jto, jos väität fysiologisia faktoja mutuiluksi, niin selostatko nyt kaikille sitten tieteellisesti tämän kokonaan?

On jo aika omituista, jos valmentaja ignooraa fysiologian. Tosin se on aika helposti testattavissa, menet vain selällesi ja ota harjanvarsi käsiin ja koita tehdä penkkipunnerrusta.

Mutta odottelen siis vastausta tuohon ekaan kyssääni.
 
fysiologiaa olen opiskellut n. 23v kohtuullisen innokkaasti, enkä juurikaan sitä ignoroi missään kommenteissani. pyrin kuitenkin tietoisesti välttämään ns. tieteellistä jargonia, koska en ole tutkija ja muutenkin homma toimii mun mielestä lepposammin puhekielellä.

lihasta ei tarvitse rasittaa ääriasennossa stimuloidakseen sitä hyvin ja usein tää ei edes ole mahdollista. penkissähän tää ääriasento tarkottas sitä, että se rintalihasten stimulaatio pitäs tehdä käsipainoilla ja viedä hanttelit alas ja hieman taakse niin paljon, että rutina kuuluu, eli siis rintalihasten äärivenytykseen. lähinnä on kyse riittävistä liikeradoista, työkulmista ja ekonomisuudesta.

jos lattiapenkissä tanko jää esim. 10cm rinnasta ja ote on kapea, stimuloituu rintalihas silti erinomaisesti, koska tangon liikkeelle lähtöön vaaditaan runsaasti olkavarren nostamista, jonka tekee rintalihas. tää nyt ei tarkota sitten sitä, etteikö töissä olisi myös muita lihaksia. sen lähdön vaan tekee suurimmaksi osaksi rinta.

mä nyt en ole missään vaiheessa väheksynyt normaalipenkkiä, stoppipenkkejä yms yms., päinvastoin. eikös tää nyt ole tullut selväksi? en myöskään ole väheksynyt eksentrisen osan korostamista. ainoa, mikä lähinnä herättää vastustusta on joidenkin juttujen yksinomainen teilaaminen. (viime aikoina nyt tää lattiapenkki ja nopeusvoimatreeni. jälkimmäisen vaikutuksista on tutkimuksia varmaan enemmän kuin mistään muusta urheilussa, joten se niistä faktoista ja mutuista.)

enkä mä nyt minään valmentajana itteeni pidä :D navetanhoitaja ehkä hehee...
 
Siis teilaamisesta jos keskustelemme, niin olet siinä mestari. Teilasit omat kommenttini että olen tietämätön, mutta samalla jaat itse disinformaatiota.

Penkkipunnerruksessa penkkipunnerrusta on harjoiteltava juuri sillä itse liikkeellä pitäen paino harjoittelussa siinä liikkeessä. Tanko on vietävä niin alas kunnes se rintaan vastaan ottaa, ei alemmaksi, kun se ei alemmaksi mene. Eli käsipainovertauksesi oli varsin omituinen, eikä liity mitenkään tähän asiaan. Lattiapenkki aktivoi toki rintalihaksia, mutta meinaatko tosiaankin jto, että raw punnertajalle riittää, että rintalihas aktivoituu? Se aktivoituu myös ristikkäistaljassa, se ei kuitenkaan ole se pointti, vaan se on saatava aktivoitumaan identtisessä tilanteessa joka on kisanostossa. Ja tähän nyt valitettavasti lattiapenkki ei ole riittävä, voidaan toki kinastella tästä maailman tappiin asti, mutta siitä ei pidemmälle päästä.
 
kuten lainasin itseäni, kommentoin sun olleen "hieman tietämätön" ja se on aika lempeästi sanottu mun mielestä, ei kovin mestarillista, johon taas vaadittaisin lähes jatkuvaa ja ilkeämielistä sekä itseisarvoista teilaamista ja alaspainamista. tää ei ollut mun tarkoitus, minkä myös sulle ilmoitin. olit kuitenkin väärässä nopeusvoimaharjoittelun yleisen tarpeellisuuden suhteen (ei välttämättä sulle itsellesi), joten puutuin siihen.

en jaa disinformaatiota.

käsipainovertaus liittyy täsmälleen siihen, mitä itse sanoit, eli ääriasennossa rasittamiseen. tässä puhutaan myös lihaksesta eikä liikkeestä. tällöinhän esim. lankkupenkit olis ihan turhia, koska niissä nivelkulmat ei vastaa täsmälleen penkkipunnerruksen nivelkulmia ja liikerataa.

mä en ole MISSÄÄN VAIHEESSA sanonut, että rintalihaksen aktivointi riittää raw- tai millekään penkkaajalle. päinvastoin olen korostanut ojentajatreenin merkitystä sekä paita- että raw-penkkaajalle.

mä olen käsitellyt lattiapenkkiä ainoastaan eräänä monista penkin apuliikkeistä, en minään erityisenä painotusalueena edes. mun ohjelmissa penkkitreeneistä normaalipenkkiä tehdään aikalailla 50%. toinen puoli menee erilaisille ojentajapenkkiversioille, mm. kapeelle, lankuille, lattialle jne.

mä en näe tarvetta kinastella, enkä tykkää kirjotella täällä tai missään muuallakaan sillä perusteella. sulla tai kellään muullakaan ei ole mitään tarvetta uskoa mua. jos sua haittaa mun kirjottelut sivuillasi, voit toki pyytää mua lopettamaan.
 
käsipainovertaus liittyy täsmälleen siihen, mitä itse sanoit, eli ääriasennossa rasittamiseen. tässä puhutaan myös lihaksesta eikä liikkeestä. tällöinhän esim. lankkupenkit olis ihan turhia, koska niissä nivelkulmat ei vastaa täsmälleen penkkipunnerruksen nivelkulmia ja liikerataa.
Minä puhun kokoajan penkkipunnerruksesta ja siinä äärivenytyksestä. Älä ymmärrä tahallaan väärin, pässikin tietää, että rinnan saa venymään yli penkin venytyksen muita liikkeitä käyttäen. Penkkiä harjoitellessa ei todellakaan ole mitään tarvetta mennä yhtään yli sen venytyksen, mitä oma anatomia vaatii merkkinostossa.

Ja kukaan ei ole käskemässä lopettamaan kirjoittelua. Mutta älä suutu, jos joku tarjoaa erilaista lähestymistä asioihin.
 
täällähän on kohta samanlaiset riitelyt/väittelyt käynnissä, kun hulkki tredissä :wtf: relatkaa..

äläkä jto missään nimessä lopeta tänne kirjoittelua, ne ovat palstan parasta antia, monet ovat asiasta samaa mieltä!
 
Jos minä olisin ollut tuossa jto:n paikalla, niin täällä huudettaisiin nyt kilpaa "etkö kestä kritiikkiä, menikö herneet, marttyyrivaihe". Olkaa nyt rehellisiä edes itsellenne, jto:n tekstit ovat yhtä kyseenalaistettavia kuin muutkin, ei ne ole minkään yläpuolella. Vai laitetaanko tännekin ohje, ettei saa kommentoida mitään poikkeavaa? Voin toki jatkossa olla hiljaa, jos sikseen on.
 
JTO on valmentanut ties ketä, ja ties kuinka kauan. Tietotaitoa löytyy varmasti ylivoimasesti sinuun verrattuna. Täytyy kyllä sanoa, että jos Mike tarjoaa omia neuvojaan voimanostamisesta/penkkipunnerruksesta tässä tredissä, niin ne ei kyllä kiinnosta yhtään. JTO > Mike, ainakin näissä asioissa :D

Tosiaan, JTO:n jutut ovat ehkä parhaimpia foorumin antia. Älä lopettele kirjoittamista.
 
Jos minä olisin ollut tuossa jto:n paikalla, niin täällä huudettaisiin nyt kilpaa "etkö kestä kritiikkiä, menikö herneet, marttyyrivaihe".

:nenäliina:

Olkaa nyt rehellisiä edes itsellenne, jto:n tekstit ovat yhtä kyseenalaistettavia kuin muutkin, ei ne ole minkään yläpuolella. Vai laitetaanko tännekin ohje, ettei saa kommentoida mitään poikkeavaa? Voin toki jatkossa olla hiljaa, jos sikseen on.

Kenelle tämä oli osoitettu? Eihän tätä ole kukaan vielä kiistänyt ja hyvä niin. Hyvä että kalastit jto:lta perusteluja hänen jutuilleen.

Vai laitetaanko tännekin ohje, ettei saa kommentoida mitään poikkeavaa? Voin toki jatkossa olla hiljaa, jos sikseen on.

Älä jaksa, jto:han perusteli aika hyvin kantansa ja sanoi useampaan kertaan ettei yhtä totuutta ole. Millainen vastaus sulle sais olla jos sun kanssa on jostain eri mieltä? Kun ei mikään tunnu kelpaavan.
 
Meikä on kyllä aina pitäny lattiapenaa ihan vaan ojentajien apuliikkeenä:wtf:

Olen kyllä tietoinen että sen sanotaan olevan hyvä apu rinnalta lähtöön...silti tuo väite kuullostaa järjenvastaiselta juuri sen takia että en minä ainakaan koe sitä tehdessäni kovaa rasitusta tisseissä...ehkä päähän on vaan juurtunut se ettei vajaalla liikeradalla saada penkissä tai sen variaatioissa tissiin niin paljon hittiä?

Mistään fysiologioista yms en tajua kuraustakaan kun ihan eri alan ihminen olen.
Tuokin varmaan selittää miksen tajua?:rolleyes:
 
antaa ukkojen kiistellä/väitellä/tuoda näkäkulmiaan esille. Kukaan ei oo sanonu koskaan kummankaan juttuja toimimattomiksi, toisille vaan toimii paremmin toiset jutut treenissä jote se siitä, ok? Ei viititä tehä tästä tredistä sellasta winwvääntö-trediä mikä meinaa olla POP nykyään palstalla, sinä et osaa,tiedä, saa sanoa jne jne jne jne jne jne. PLIIIIS!!!!:piis:
 
Jos minä olisin ollut tuossa jto:n paikalla, niin täällä huudettaisiin nyt kilpaa "etkö kestä kritiikkiä, menikö herneet, marttyyrivaihe". Olkaa nyt rehellisiä edes itsellenne, jto:n tekstit ovat yhtä kyseenalaistettavia kuin muutkin, ei ne ole minkään yläpuolella. Vai laitetaanko tännekin ohje, ettei saa kommentoida mitään poikkeavaa? Voin toki jatkossa olla hiljaa, jos sikseen on.

Minkäköhan takia sulle täällä silleen huudetaan/huudettaisiin!? Taidat tietää itekkin. Kukaan ei oo sanonu, että jto:n tekstit ei oo kyseenalaistattevia, jto persutelee HYVIN kaiken sanomansa.
Nyt kuitenkin minä ainakin lopetan kakkendaalin tässä ketjussa ja TOIVON suuresti ettei Jto lopeta kirjoittelua tänne. :piis:
 
Jto on osoittanu teksteillään, että hänellä on paljon tietoa.
kaikki on lähes täydellisesti perusteltu, joten niihin on helppo uskoa ja luottaa. Ei täällä tarvi ruveta todistelemaan kuka on kuka :>

Huuhaaukot vaan muualle selittelemään.
 
Back
Ylös Bottom