Kysymyksiä Jto:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Tekniikka kyssäri penkistä. Onkelmana mulla on kyynärpäiden leviäminen heti rinnalta lähdettäessä. Tätä alkaa tapahtumaan jo palttiarallaa 85% painoilla.
Vaikuttaa tähän varmaan sekin, kun tähän asti olen penkkini tehnyt kyynärpäät levitettynä...
Joiltain muilta foorumeilta lueskelin, jotta tämä voisi johtua latsien/ojentajien heikkoudesta.

Sitä läksin arvuuttelemaan, jotta mitähän mun kannattaisi tehdä tuosta onkelmasta päästäkseni?

Itsekseni mietiskelin seuraavaa: reenissä nousisin painoilla siihen asti kun vielä tekniikka pysyy kasassa ja tuolla painolla tekisin sitten x sarjaa ykkösiä, tämän jälkeen sitten ojentaja & latsi treeni.
Olisiko tuossa mitään järkeä?

Toisena onkelmana on vielä, kun painot lähenee maksimia alkaa perse nousemaan penkistä. Jalkojen levittämistä olen jo kokeillut, mutta siitä ei tunnu tulevan mulle apuja :(
Olisiko tuohon mitään vinkin poikasta? Vai pitäisikö tästä alkaa venyttelemään enemmän, jotta myös jalat saisi leveämmälle?

Kiitos jo etukäteen!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vajaa 7 vuotta rawina kisanneen huuhaaukon kommentteja:

Yleensä ne kyynärpäät leviävät kun rinnasta loppuu voima ja tätä koitetaan kompensoida siirtämällä rasitusta tahattomasti olkapäille. Kyynärpäiden levitessä myös olkapäät kokoavat.

Ja kun rinnasta loppuu voima, niin sitä saa vain penkkaamalla lisää ja se tekniikka olisi pidettävä kasassa, eli persettä ei saisi nostaa. Perseen nostamisella siirretään taas rasitusta pois olkapäiltä ja enemmän rinnalle, mutta toisaalta taas nostomatka lyhenee ja niitä viimeisiä senttejä eliminoidaan ja ne ovat aika pirun tärkeitä penkissä siellä alhaalla.

Perse nousee jos voimat loppuvat, eli tiputa mieluummin painoja ja harjoittele maksiminostot voimatasosi mukaan.
 
Kokeile Jarvis tehdä kapeaa penkkiä viikon toisessa treenissä. Ja nimenomaan niin että kyynärpäät pysyvät kyljissä kiinni.

Etuolkapäät tulevat melko kipeiksi alussa mutta kun saat niihin ruutia niin sun ei enää tarvitse levittää kyynärpäitä sivulle ja siirtää rasitusta niiltä etuolkapäiltä rinnalle.

Oteleveyttä kannattaa myös tarkistaa, jos se on todella leveä niin kyynärpäät leviävät sivulle väkipakolla.

Mä sain itse olkapäävammaisena tuosta kapeasta mukavasti apua, normipenkkiä teen nyt n. 15cm kapeammalla otteella kuin ennen mutta eipä ole olkapäät penkin teosta aikoihin protestoineet.
 
Ööö, kun olkapäät nousevat ja kyynärpäät siirtyvät sivuille, niin silloin nimenomaan rasitus siirtyy olkapäille ja on myös riskialtista isoilla painoilla. Rasitus siirtyy siis rinnalta enemmän olkapäille, ei päinvastoin.

Hmm, olkanivel kyllä kääntyy vaarallisempaan asentoon jos tarkoitit tällaista niveliin/jänteisiin kohdistuvaa rasitusta?

Lihastyöhän siirtyy kuitenkin etuolkapäältä rinnalle, eikö? Etuolkapää nostaa olkavartta etukautta ylös esim. kapea penkki, viparit eteen tms.
Rintalihas taas kiertaa olkavartta sivulta eteen, esim flyes taikka penkki kyynärpäät sivuilla.
 
Olisikohan aiheellista perustaa oma kysy Mikeltä penkkaamisesta -threadinsa, jossa sitten ihmiset voisivat kysyä Miken vinkkejä ja ohjeita raakapenkkiin. Tämä on kuitenkin ihan alusta asti ollut kysy JTO:lta -thread, jossa muiden kommentointi on tarkoituksella jäänyt hyvin vähäiseksi.

Tuolla toisella threadilla vältettäisiin turha keskinäinen vääntö tässä threadissa eri treenimetodien paremmuudesta penkissä ja jokainen saisi vapaasti käydä lukemassa molempia ja valita, kumman ohjeita noudattaa ja kummalta kysyy apuja. Tuntuisi jotenkin hedelmällisemmältä, että molemmat voisivat rauhassa ehdottaa omia tapojaan ja ohjeitaan ilman, että niistä pitäisi joka kerta alkaa vääntää määräänsä enemmän. Näin jokainen hyötyisi eniten ja kaikilla olisi hauskempaa.

Kun ei tässä kukaan ole väittänyt, ettetkö olisi kova penkkaaja, mutta tuollainen turha vääntö ja sellaisten asioiden tarkoituksellinen etsiminen, joista olet eri mieltä JTO:n kanssa, syö helposti ideaa tästä threadista ja varmaan laskee myös JTO:n halua vastailla kysymyksiin, kun joka kerta joutuu postikaupalla perustelemaan ja vääntämään vielä varsinaisen vastauksensa lisäksi. Tuo ei mielestäni ole kenenkään edun mukaista ja pahimmillaan tappaa yhden pakkiksen parhaista treeniaiheisista threadeista.

Ihan vaan idea, joka tuli äsken mieleen.
 
no enhän mä nyt tollasista suutu mike hyvä. voisit sinäkin vaan hyväksyä myös muita kuin omia mielipiteitäsi. mun puolesta voidaan lopettaa naljailut puoleen ja toiseen, jos niitä edes on ollut. usein tekstiä lukiessa ei se oikea juttu välity, kun ei ole äänensävyä mukana ja voi tulla vääriä käsityksiä.

mulla ei ole mitään intressejä kiistellä mistään jne jne. kirjotellaan mitä kirjotellaan. mun tekstit on aina olleet täysin vapaat kritiikille ja mielelläni perustelen kirjoituksiani. en kirjoita tänne juttuja itseäni korostaakseni, siksi en personoidu myöskään avatariin kuvalla, enkä niin tapaa vastailla henkilööni liittyviin kysymyksiin jne. se ei ole tärkeetä, vaan asia. kunhan nyt monipuolisen voimailun pr-touhuissa liikun. joku tänkin threadin nyt vaan perusti, joten tässä sitä nyt on menty.

jarvis: kyynärpäät kyllä leviää juurikin sen takia, mitä olet muilta voimailuforumeilta lukenut eli ojentajista loppuu voima. selkä ei ihan niin ratkaiseva, vaikka sekin kyllä auttaa pitämään nostoa linjassa. sieltä loppuu voima, jos hartiat nousee korviin. ainakin ne sun ojentajat ovat suhteessa heikommat kuin hartiat.

oikeaoppinen ja mekaanisesti mahdollisimman tehokas penkkihän tehdään suoralla liikeradalla rinnalta ylös ilman tangon kaartumista kohti kasvoja. tällöin ojentajat on aika vahvassa roolissa pitämässä tankoa linjassa. yleensäkään kyynärpäiden levittäminen penkissä ei oo kovin taloudellista ja lisäksi se on aika rasittavaa olkanivelellä.

perseen nouseminen on ihan yleisen voimatason riittämättömyyden merkki. jalkojen levittäminen ei auta ja yleensäkin kannattaa keskittyä tekemään se kaari yläselkään eikä alaselkään. tällöin se takapuolikaan ei niin nouse.
 
En jaksa/ehdi lukea, mistä kaikesta on väitelty, mutta ainakin taisi olla paineiden pitämisestä/päästämisestä lattiapunnerruksen alavaiheessa. Westsiden huippunostajat, jotka tämän liikeen ovat popularisoineet, kehottavat aina päästämään paineet pois ala-asennossa.
 
Mike on kyllä ansainnut vuoden marttyyri-arvonimen. Ehkä joku patsaskin olisi paikallaan.
 
Voiko noita samoja prosentti"hommia" käyttää niin penkkipunnerrukseen, maveen kuin kyykkyynkin, siis jotain prosenttiprogressiota, mitä olet jonnekkin laittanut? Kun eikös normaalisti kyykyssä ole ykkösmaksimi suhteessa korkeampana, kuin penkkipunneruksessa, jos verrataan vaikka vitosmaksimia?
 
ei aina käytännössä. aika hyvin ne on suoraan siirrettävissä. kaikki nyt kuitenkin riippuu aina yksilöstä. suosittelen tekeen semmosen maksimi- ja perusvoimatasoa kartoittavan testin, joss ensin nouset ykköseen ja sitten hyvän paussin jälkeen teet toistomaksimin 85%:lla. jos menee yli 6, on hermotus hieman nukuksissa ja jos jää alle neljän, on se taas erinomasessa kunnossa, mutta perusvoimataso ei.
 
sen verran kommentoisin tuohon lattiapenkki jutskaan, että jos paineita ei alhaalla päästetä ja halutaan varioida mahdollisimman paljon normaali penkkiä niin kaikken järkevintähän olisi tehdä se penkki lankulta hipaisu tyylillä. jos vaikka oletetaan että se tanko jää irti rinnasta sen 10cm lattiapenkissä ja haluaa nimenomaan liikkeen muistuttavan mahdollisimman paljon normaali penkkiä, niin silloinhan se kannattaa tehdä lankulta sillain että suunnan muutos vaiheessa se tanko vain hipoo lankkua. se jos mikä muistuttaa mahdollisimman paljon normaali penkkiä, siis jos se on treenin tavoitteena(sinänsä en kyllä oikein ymmärrä miksi sen apuliikkeen pitäisi muistuttaa mahdollisimman paljon itse pääliikettä). jos taas tavoitteena on parantaa sitä rinnalta lähtöä ja vahvistaa ojentajia eikä niinkään miettiä sitä mikä muistuttaisi mahdollisimman paljon normaali penkkiä, niin silloin lattiapenkkiä ja paineet pois ala-asennossa.
 
jos yleensä liikettä tehdään APUliikkeenä, ei sen ihan tarkka pääliikkeen simulointi oo se pääasia, koska se saattaa liian samanlaisena jopa haitata tekniikan kehittymistä. pääasiahan noissa erilaisissa avuissa on voima-nopeus -käyrän ja voimantuottokulmien kuormittaminen monipuolisesti ja heikkoja kohtia poistellen. noissa lankku- ja lattiapenkeissä ja muissakin lajivariaatioissa on monenlaisia suoritustapoja riippuen tavoitteesta. eihän julleakaan tehdä vain yhdellä tavalla.
 
Ja kun rinnasta loppuu voima, niin sitä saa vain penkkaamalla lisää ja se tekniikka olisi pidettävä kasassa, eli persettä ei saisi nostaa.
Kokeile Jarvis tehdä kapeaa penkkiä viikon toisessa treenissä. Ja nimenomaan niin että kyynärpäät pysyvät kyljissä kiinni.
jarvis: kyynärpäät kyllä leviää juurikin sen takia, mitä olet muilta voimailuforumeilta lukenut eli ojentajista loppuu voima. selkä ei ihan niin ratkaiseva, vaikka sekin kyllä auttaa pitämään nostoa linjassa. sieltä loppuu voima, jos hartiat nousee korviin. ainakin ne sun ojentajat ovat suhteessa heikommat kuin hartiat.

oikeaoppinen ja mekaanisesti mahdollisimman tehokas penkkihän tehdään suoralla liikeradalla rinnalta ylös ilman tangon kaartumista kohti kasvoja. tällöin ojentajat on aika vahvassa roolissa pitämässä tankoa linjassa. yleensäkään kyynärpäiden levittäminen penkissä ei oo kovin taloudellista ja lisäksi se on aika rasittavaa olkanivelellä.

Kiitokset kaikille vinkeistä!
Tästä suoraan ylös punnertamisesta vielä, lasken tangon siihen ylävatsan tuntumaan ja tästä kun punnerran tangon suoraan ylös, kädet on yläasennossa kulmassa jalkoihin päin. Eikö tälläisessä asennossa olkapäät joudu aika koville? (painovoimahan tuossa kaiketi yrittää vetää tankoa reisien päälle)
Olenko ymmärtänyt suoraan punnertamisen tekniikan jotenkin väärin vai onko tuossa tarkoituskin olla tuo kulma ja siihen pitää vain itsensä opettaa?
 
kyllä se noin menee, mutta ei ton vivun takia rasita hartioita sen enempää. lähinnä sillä haetaan sitä mekaanista tehokkuutta. eihän se kuitenkaan sinne jää, vaan siirtyy sitten yläasennossa hieman kohti päätä.
 
kyllä se noin menee, mutta ei ton vivun takia rasita hartioita sen enempää. lähinnä sillä haetaan sitä mekaanista tehokkuutta. eihän se kuitenkaan sinne jää, vaan siirtyy sitten yläasennossa hieman kohti päätä.
Ookkei se siis punnerretaan suoraan ylös kyynärpäät lukkoon ja sitten vedetään tanko päätä kohti kunnes ei vipua enää ole.
Tuo loppusiirto ei ole ennen tullut missään vastaan ja tuota vipu juttua olen aikaisemmin jäänyt karsastamaan.
Kiitokset tästä!
 
no ei sitä mitenkään erityisesti vedetä. se tapahtuu aika luonnollisesti. ojentajajutuissa, esim. kapeassa penkissä toi korostuu ja ojentajat saa hyvin töitä.
 
Voi, tulihan se sääli kortti sieltä. 7v kisanneen huuhaaukon..... :jahas:

Jyllin on asialinjoilla. Mikelle vaan oma tredi penkkaamisesta ja miksei muustakin voimailusta. Sen verran ovat Mike ja Jto eri linjoilla näissä asioissa näköjään. Molempi parempi.

Joo. Nappas syötin.
Oon samaa mieltä :> oma tredi vaan kehiin. Sori ot.
 
Back
Ylös Bottom