Kulmasoutu, selän tinkimätön massaliike

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Saiskos kulmasoudusta(tangolla) oteleveyttä tms. muuttamalla, selkää(latseja) leventävän liikkeen?? Meinaan tällä hetkellä pienoinen ongelma, ettei ole kunnon leveää leuanvetotankoa eikä taljoja käytettävissä. Jäljelle jää aikalailla käsipainot ja tangot. :(

Jos tarkoituksena on treenata latissimus dorsia, niin hyvä liike on pullover tangolla. Pullover käsipainolla kohdistuu enemmän rintaan, mutta tangolla tehtynä juuri latseihin.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Jos tarkoituksena on treenata latissimus dorsia, niin hyvä liike on pullover tangolla. Pullover käsipainolla kohdistuu enemmän rintaan, mutta tangolla tehtynä juuri latseihin.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Valitettavasti journal of applied biomechanics lehdessä oli tuore artikkeli jossa sanottiin että latsit ei toimi kauheesti tuossa. Oon kuullut et taljassa narukahvalla pitäis saada parempaa tuntumaa mut en oo vielä saanut.

http://www.fefiso.edu.br/grupoestudo/pdfs/15.pdf

Saahan noilla pullovereilla tuntumaa, mutta ei niistä oikein pääliikkeiksi ja ns massaliikkeiksi ole. Vai jos joku sanoisi treenaavansa isot reidet vain tekemällä reiden ojennuksia ja koukistuksia, niin täältä naurettaisiin pihalle.

Hyviä liikkeitä nuot on etukäteisväsyttämiseen pääliikkeisiin tain niiden jälkeen.

Joo mäkin ihmettelin oikeastaan tuota et mistä se tuntuma selkään tulee niin se ei tuu välttis tosta pullover liikkeestä vaan lähinnä siitä, että tekee selällä samanlaisen kaaren mitä penkatessa niin latsit jännittyy jo siitä vaikka ei tekis mitään liikettä? Ehkä tuossa tutkimuksessa on ollut sellasta jengiä jotka ei osanneet kunnon penkkitekniikkaa ja siksi latsit ei oo aktivoitunu. Mulla penkki tuntuu latseissa ja pullover myös nykyään.. ennen ei tuntunu. Pullover tuntuu kyllä rinnassa hyvin myös.

Kulmasouduista sen verran et 90-asteen kulmassa rintatuettuna käsipainoilla saa parhaat tuntumat ala-latseihin.

Kulmasoutua kannattaa kokeilla eri variaatioilla. Omasta mielestä kaikista huonoin on se perinteisin myötäotetyyli. Se menee helposti isommilla romuilla "olankohautteluiksi" taasen vastaotteella saa heti paljon paremman tatsin koko touhuun.

Myötäottella ennemmin sitten se Pendalayn tyyli vai mikä nyt olikaan missä tanko käytetään maassa joka toiston välissä.

En ole pro, enkä osaa antaa oikeaa vastausta, mutta kokeile leventää tai kaventaa otetta? Ei varsinaisesti liity tuohon ranne-ongelmaan mitenkään, mutta itse tein melko kapealla otteella kulmasoutua ja en saanut kovin hyvää tuntumaa. Levensin otetta ja nyt paukkuu :) Saattaa vaikuttaa myös ranteiden toimintaan?

Kulmasoutua kannattaa kokeilla eri variaatioilla. Omasta mielestä kaikista huonoin on se perinteisin myötäotetyyli. Se menee helposti isommilla romuilla "olankohautteluiksi" taasen vastaotteella saa heti paljon paremman tatsin koko touhuun.

Myötäottella ennemmin sitten se Pendalayn tyyli vai mikä nyt olikaan missä tanko käytetään maassa joka toiston välissä.

Joskus kattelin taannoin noita Yatesin kulmasoutuvideoita ja niitä videoita missä treenautti porukkaa. Oli Greeneä valmennuksessa jne. Toitotti monesti, että jää se loppupuristus tekemättä jos on liikaa romua. Ja kun tyyli oli aika pitkälti semmonen, että jokaisen toisto tehtiin pienellä stopilla siinä kohtaa missä tanko on mahaa vasten. Huomannu itekki, että missä tahansa selkävedossa se puristus lähtee heti ensimmäiseksi pois jos rautaa ei hallitse kokonaan. Mistä tahansa vetoliikkeestä tulee semmosta vajaata nytkäyttelyä hallitsemattomilla kuormilla. Selän kannalta kuitenkin tuo kova supistus on hitusen tärkeämpi kuin venytys. Toki tuo soutukulmakin vaikuttaa myös pirusti siihen meneekö kohautuksiksi vai ei. Jyrkässä kulmassa vaikeampi kohautella.

On tullut tehtyä kulmasoutua varmasti kaikilla mahdollisilla tavoilla ja pakko todeta, että tämä Yates-tyyli myötäotteella on tuntunut parhaimmalta. Alkuun eristävät liikkeet ja sen jälkeen kulmasoutu, niin polte selässä on mieletön. Ja kuten aloituspostissa mainitaan, keskittykää todella siihen tangon vetämiseen takaviistoon eikä suoraan ylös. Siinä on IMO se oleellisin seikka. Jos tankoa ei pysty tällä tavalla käsittelemään, niin sitten on yksinkertaisesti liikaa painoa.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Joskus kattelin taannoin noita Yatesin kulmasoutuvideoita ja niitä videoita missä treenautti porukkaa. Oli Greeneä valmennuksessa jne. Toitotti monesti, että jää se loppupuristus tekemättä jos on liikaa romua. Ja kun tyyli oli aika pitkälti semmonen, että jokaisen toisto tehtiin pienellä stopilla siinä kohtaa missä tanko on mahaa vasten. Huomannu itekki, että missä tahansa selkävedossa se puristus lähtee heti ensimmäiseksi pois jos rautaa ei hallitse kokonaan. Mistä tahansa vetoliikkeestä tulee semmosta vajaata nytkäyttelyä hallitsemattomilla kuormilla. Selän kannalta kuitenkin tuo kova supistus on hitusen tärkeämpi kuin venytys. Toki tuo soutukulmakin vaikuttaa myös pirusti siihen meneekö kohautuksiksi vai ei. Jyrkässä kulmassa vaikeampi kohautella.

Totta. Vastaotteella vaan se rutistuski on huomattavasti helpompi tehdä isommalkin romumäärällä. Ainakin itsellä näin. Tusin tulee enää mytäotteella tehtyä kuin lattiassa käyttäen eli siis todella jyrkässä kulmassa soudellen. Tuotakin pitäs kyllä kokeilla vastaotteella kun en muista ikinä kokeilleeni.

No nyt ei tarvi kyllä soudella vähään aikaan mitään kun on hauiksessa tulehdus. Perkele.

- - - Updated - - -

On tullut tehtyä kulmasoutua varmasti kaikilla mahdollisilla tavoilla ja pakko todeta, että tämä Yates-tyyli myötäotteella on tuntunut parhaimmalta. Alkuun eristävät liikkeet ja sen jälkeen kulmasoutu, niin polte selässä on mieletön. Ja kuten aloituspostissa mainitaan, keskittykää todella siihen tangon vetämiseen takaviistoon eikä suoraan ylös. Siinä on IMO se oleellisin seikka. Jos tankoa ei pysty tällä tavalla käsittelemään, niin sitten on yksinkertaisesti liikaa painoa.

Silti pitää välillä uskaltaa käyttää niitä painojakin. Itse en suostu uskomaan että isoja selkiä kasvatetaan vain tuntumaa hakien. En halua väittää että sinä näin ajattelitkaan olevan. Vaan että jokaisen on syytä opetella tekemään ne liikkeet niin että oikeat lihakset työskentelee ja tällöin ei voi käyttää isoja painoja tietenkään.

Mutta sitten näkee niitäkin jotka vuosikausia hinkkaa muutamalla kymmenellä kilolla noita soutuja eikä selästä ainakaan näe että on edes soudettu....

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Varmaan tässä ketjussa jo maininnut, mutta kulmasoutu vastaotteella. Oijoi mikä liike latseille. Saa laittaa kunnolla romua ja saa tehdä vähän ronskimmalla tekniikallakin ja perille menee!!

Nyt kekseinkin taas uuden liikeparin joka itsellä toimii. Kulmasoutu vastaotteella ja alatalja superina. Alataljassa keskittyy siihen että ne lavat varmasti liikkuu, ei silti mitään jumppapainoja tarvita. Näitä niin että 6-8 toistoa molemmissa ja neljä settiä selkätreenin alkuun. Sitten vaan ylätalja ja leuanvetoliikkeisiin ja loppuun vielä polvista mavetusta.

Tämä supersarja on aivan loistava, itsekin vasta jokin aika sitten löysin tuon.

Selkätreenin alkuun otan leuanvetoja 5x12-15 ilman lisäpainoja, leveällä tai ylileveällä otteella ja lyhyellä, puolen minuutin-minuutin tauoilla. Ja sitten tuo kulmasoutu-alatalja superina, niin aivan huikeen toimiva, facebook termein, tykkään.
Tämän jälkeen mave, niin siihen on jo hyvät lämmöt ja kokonaisvaltaisena liikkeenä ei haittaa missään, että selkä on vedetty loppuun jo leuoissa ja tuossa superissa. Pitkään tein siten, että otin maven aina ensimmäisenä. "Kylmiltään" mave ei välttämättä kulkenut ja sen jälkeen oli puhti poissa muihin liikkeisiin siirryttäessä. Itsellä ainakin mave toimii parhaiten, kun hengitys-ja verenkierto on herännyt, tullut hiukan hiki sekä kroppa on täysin lämmin. Näin siis toimii itselläni, mutta monelle muulle ei sitten varmasti taas sopisi ollenkaan.

Jokainen löytää henkilökohtaisesti toimivimmat liikkeet ja liikeparit, sen vuoksi toisen tekemät valmiit ohjelmat ei minun mielestäni ole kehityksen kannalta hyvä. Aloittelijalle tietysti on paras saada apua muilta, mutta kun itse alkaa tajuta enemmän ja tuntee kroppansa, niin kyllä sitä itse pitää valita tehtävät liikkeet.
Kehityksen kannalta vähän sama, kuin että isoa selkää ei saa varmasti ikinä, jos kulmasoudussa ei pysty liikuttamaan pitkälle yli sadan kilon painoja. Kyllä välillä pitää huonommallakin tekniikalla rytkäytellä isoja rautoja, sillä siitä saa eväitä kehitykseen. Kulmasoudussakin myötäote ei sovi toiselle ja vastaote toiselle, niin pitää vaan osata löytää toimivimmat tavat.

Kuuluuko kulmasoutu ottaa forkkuihin, itsellä ainakin forkut menevät aivan tukkeeseen 3x10 sarjojen välissä tuntuu, että verisuonet tyyliin räjähtää käsistä. Sitten haittaako hirveesti jos kulmasoutua tekee silleen, että toinen käsi on myötäotteella ja toinen vasta otteella. Toki vaihdan eri sarjalle käsien otteet.

Kuuluuko kulmasoutu ottaa forkkuihin, itsellä ainakin forkut menevät aivan tukkeeseen 3x10 sarjojen välissä tuntuu, että verisuonet tyyliin räjähtää käsistä. Sitten haittaako hirveesti jos kulmasoutua tekee silleen, että toinen käsi on myötäotteella ja toinen vasta otteella. Toki vaihdan eri sarjalle käsien otteet.

Täysin järjetöntä vetää ristiotteella. Käsien liikeradatkin ovat erilaisia eri otteella. Kulmasoutaa voit joko vasta- tai myötäotteella. Jos ei otevoima riitä, niin treenaat sitä tai hankit vetoremmit. Ristiote ei ole vaihtoehto. Saat vain hauiksesi reväytettyä ja treenattua selkää toispuolisesti.

Kulmasoudun pitäisi tuntua ensisijaisesti selässä eikä forkuissa, joskin kyllä se myös forkuissa tuntuu. Vähän haiskahtaa siltä, että teet liian isolla painolla etkä tee liikettä selällä supistamalla.

Oma mielipide on se, että T-soutu hakkaa perus kulmasoudun satanolla, varsinkin jos on mahiksia erilaisiin kahvoihin. Ainoana miinuksena ehkä pidän sitä, että pitääkseen liikeradan mahd. isona, käytän ite aina 10kg kiekkoja. Näitä taas mahtuu tankoon vain johonki 90kg asti.

Minkäslaista oteleveyttä käytätte kulmasoudussa? Ite olen havainnut parhaimmaksi suht kapeahkon myötäotteen, jolloin soutuliike on pidempi. Leveämmällä en saa itse ainakaan kunnon supistusta.

Minkäslaista oteleveyttä käytätte kulmasoudussa? Ite olen havainnut parhaimmaksi suht kapeahkon myötäotteen, jolloin soutuliike on pidempi. Leveämmällä en saa itse ainakaan kunnon supistusta.

Suurinpiirtein hartioiden levyisellä otteella saan parhaimman tuntuman myötäotteella, vastaotteellakin saan hyvän tuntuman mutta painoa pitää pudottaa aika paljon tangosta pois, ettei mene liikaa haboille.

Saiskos kulmasoudusta(tangolla) oteleveyttä tms. muuttamalla, selkää(latseja) leventävän liikkeen??
Oteleveys ei juurikaan vaikuta latsien aktivaatioon, mutta sitä voi lisätä helpostikin nojaamalla enemmän vaakatasoa kohti, tekemällä liikkeen puhtaammin ja keskittymällä latseilla puristamiseen.

Mä oon taas ruvennu leventämään otettani vähän. En nyt tietenkään muista kuinka leveä se yleensä on, mut oisko ollu nimettömät voimanostotangon (vai mahtoko olla painonnostotanko sillon?) merkkien kohdalla. Kuitenki hiukan "normaalia" leveämpää otetta. Minä saan ainakin liikkeen menemään enemmän epäkkäiden alaosalle tällä tekniikalla, jolloin siitä tulee ehkä entistäkin paksuntavampi liike. Toki hiukan sai painoja karsia, ku levensi otetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom