Kulmasoutu, selän tinkimätön massaliike

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Päästättekö kulmiksessa, ja selkäliikkeissä ylipäänsä, olkapäät eteen? Tää ei siis tarkota yläselän rangan pyöristämistä.

Kaikissa ohjeissa, joita luen (jopa leuanveto) pidetään olat (ja lavat) takana ja alhaalla koko liikkeen ajan. Sillon ei kyllä selässä ainakaan hirveesti liikettä tapahdu...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Taljoissa monasti päästän, kulmasoudussa se jotenkin ei sovi kuvioon. Tiedä sitten, mitä viisaat meinaa, kuluuko nivelet tjsp. Mutta taljasoudunkin kanssa saa kivasti lisää liikerataa kun ottaa olkapäät vauhtiin. Lyhyet liikeradat = hyi.

Päästättekö kulmiksessa, ja selkäliikkeissä ylipäänsä, olkapäät eteen? Tää ei siis tarkota yläselän rangan pyöristämistä.

Kaikissa ohjeissa, joita luen (jopa leuanveto) pidetään olat (ja lavat) takana ja alhaalla koko liikkeen ajan. Sillon ei kyllä selässä ainakaan hirveesti liikettä tapahdu...

KP soudussa tuo on luontaista. Tankosoudussa pyöristyy selkä enkä minä ainakaan koe sitä kovin turvalliseksi kun usein kulmasoudussa tangolla on tarkoitus vähän rautaakin liikutella.

No tottakai päästän, mitenkä luulette että ne selkälihat siellä yhtään liikkuisi jos lavat ois kokoajan samassa kohdassa. Lavat auki -> lavat kiinni, aika taikuri saa olla jos ilman olkapäiden eteentuomista saa onnistumaan.

No tottakai päästän, mitenkä luulette että ne selkälihat siellä yhtään liikkuisi jos lavat ois kokoajan samassa kohdassa. Lavat auki -> lavat kiinni, aika taikuri saa olla jos ilman olkapäiden eteentuomista saa onnistumaan.

No perjaatteessahan leveän slekälihaksen päätehtäviin ei kuulu lapojen liikutus, mutta toki liikettä saa olla. Se vain vaatii hieman enemmän treenihistoriaa jotta esim. lisäpainoleuanvedossa voi turvallisesti päästää lapaluut täysin auki joka toistolla.

No perjaatteessahan leveän slekälihaksen päätehtäviin ei kuulu lapojen liikutus, mutta toki liikettä saa olla. Se vain vaatii hieman enemmän treenihistoriaa jotta esim. lisäpainoleuanvedossa voi turvallisesti päästää lapaluut täysin auki joka toistolla.
Väärin, lapojen liikuttaminen ei kuulu leveän selkälihaksen tehtäviin ollenkaan. Tämä väärinkäsitys juontaa juurensa gymlogien toisesta jaksosta. Ellei ala- ja keskiepäkkäille sekä suunnikaslihaksille tehdä erillisiä liikkeitä, voi olla kuitenkin järkevää päästää selkäliikkeiden ala-asennoissa lavat eteen.

Sitähänmää sanoin. Josta päästäänkin vain siihen että toki useimmissa selkäliikkeissä myös muutkin selän lihakset osallistuu toimintaan mm. lapoja liikuttamalla. Tätä taas voidaa korostaa päästämällä lavat "karkaamaan" venytyksessä.

En kyllä itse keksi syytä mikä tuossa erottaa aloittelijan ja kokeneemman. Kiertäjät on kovilla joka tapauksessa jos lisäpainoleuissa päästetään olkapäät aivan rennoksi.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Ja en minä ainakaan uskaltaisi ihan kunnon romuilla tehdyssä kulmasoudussa päästää olapäitä kunnolla alas. Se on alatalja missä niitä latseja voi maksimaalisesti liikutella ja siinäkin pitää käyttäää järkeä ja suhteuttaa käytettyihin painoihin.

Mutta ihan sama, rikkokaa paikkanne kokeillessa jos ihan välttämätöntä on että ne "latsit liikkuu mahdollisimman paljon".

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Voisitko tarkentaa? En itse keksi syytä.

Ihan olkanivelen kannalta, täytyy osata nimenomaan päästää lapaluut täysin auki ilman että kuitenkaan "rentouttaa" olkapäitä. Suuri ero siihen että olkapäät päästäisi löysäksi mitä ei saisi tehdä. Tämä kontrollointi raskaan kuorman kanssa tekee tuosta vaikean aloittelijalle..

Ja en minä ainakaan uskaltaisi ihan kunnon romuilla tehdyssä kulmasoudussa päästää olapäitä kunnolla alas. Se on alatalja missä niitä latseja voi maksimaalisesti liikutella ja siinäkin pitää käyttäää järkeä ja suhteuttaa käytettyihin painoihin.

Mutta ihan sama, rikkokaa paikkanne kokeillessa jos ihan välttämätöntä on että ne "latsit liikkuu mahdollisimman paljon".

Siis itsehän päästän maastavedossakin(ja sen variaatioissa) "lavat auki ja olat eteen".

Ei kulmasoutu oo (mulle) mikään latseja eristävä liike... Vähän samanlainen fiilis ku tekis penkkiä näkymättömällä lankulla.

Mutta siis ilmeisesti vastauksena mun kysymykseen; latseille ja haballe ei oo välttämätöntä.

Siis itsehän päästän maastavedossakin(ja sen variaatioissa) "lavat auki ja olat eteen".

Ei kulmasoutu oo (mulle) mikään latseja eristävä liike... Vähän samanlainen fiilis ku tekis penkkiä näkymättömällä lankulla.

Mutta siis ilmeisesti vastauksena mun kysymykseen; latseille ja haballe ei oo välttämätöntä.

Toki olat eli lavat pitää liikkua kun kulmasoutua tekee. Mutta en minä ainakaan niitä aivan eteen päästä. Siis nimenomaan jos tekee tangolla... Jos taas käsipainolla yksi käsi kerrallaan, niin siinä on jo aika luontaista ns. pidempi liikerata.

Tosin itse kylläkin kulmasoudan vastaotteella että ehkä sekin tekee osansa...

Mun on vaikee saada kulmasoudussa tangolla hyvää tuntumaa selkään, minne sen kai pitäis kuitenkin eniten ottaa. Taljassa tai käsipainoilla on helpompi, mutta variaatiosta riippumatta tuntuu, että tuntuma katoaa heti kun yrittää lisätä enemmän painoa. Esim. eilen kun tein 20 kilolla tuntui suht kevyeltä, lisäsin sitten 1,25 kilon kiekot ja sen jälkeenkin sain kyllä mielestäni ihan asiallisesti sarjat tehtyä, mutta tuntuma oli huonompi. Tänään kyllä jälkifiiliksenä tuntuu että selkä on varmaan jotain tehnyt, mutta tuo ei toki ollut reenin ainoa selkäliike.
Mistähän tällainen voisi johtua ja mitä asialle kannattaisi tehdä? Kannattaako laittaa niin paljon rautaa kun saa liikkumaan vai suosiolla pienemmät painot?

Edit. tuntumalla tarkoitan nyt sitä, että tuntee että x lihas tekee töitä/ liikkuu.

Mun on vaikee saada kulmasoudussa tangolla hyvää tuntumaa selkään, minne sen kai pitäis kuitenkin eniten ottaa. Taljassa tai käsipainoilla on helpompi, mutta variaatiosta riippumatta tuntuu, että tuntuma katoaa heti kun yrittää lisätä enemmän painoa. Esim. eilen kun tein 20 kilolla tuntui suht kevyeltä, lisäsin sitten 1,25 kilon kiekot ja sen jälkeenkin sain kyllä mielestäni ihan asiallisesti sarjat tehtyä, mutta tuntuma oli huonompi. Tänään kyllä jälkifiiliksenä tuntuu että selkä on varmaan jotain tehnyt, mutta tuo ei toki ollut reenin ainoa selkäliike.
Mistähän tällainen voisi johtua ja mitä asialle kannattaisi tehdä? Kannattaako laittaa niin paljon rautaa kun saa liikkumaan vai suosiolla pienemmät painot?

Edit. tuntumalla tarkoitan nyt sitä, että tuntee että x lihas tekee töitä/ liikkuu.

Toistoja toistoja ja puhtaalla tekniikalla, sillä se tuntuma kai yleensä löytyy. Jos tuntuu että menee treeni vaan käsille, niin vetoremmeistä vois olla apua.

Lue vaikka tästä ketjusta tekniikkaneuvot ja souda ihan helvetisti. Ajan kanssa. Kyllä se sieltä alkaa löytymään.

Kokeile myös eri otteita ja vartalon kulmia. Myös se, että vetääkö alemmas tai ylemmäs kohti vartaloa muuttaa pää-asiassa työskenteleviä lihaksia. Periaatteessa kun kaikki on kaikken suhteen n.45-asteen kulmassa ni olis mahollisimman tasapuolinen rasitus.
Eli sekin vaikuttaa tässä, että mihin kohtaa sitä selkää sä sen "osuman" halusit.

Kulmasoudulla pääsääntösesti kannattais hakee ihan yleisesti rasitusta selkään ja sit perään voi jollain taljalla vemputella jos haluu vaikka just sen latsin kipeeks.

Tää siis sillä oletuksella, että oot just rekisteröitymisen aikoihin alottanu treenit. Eli sulla on huonosti hermottuneet paikat. Tuskin pahemmin lihastakaan mikä vois pumppiin mennä.

Kiitos neuvoista. :)

Toistoja toistoja ja puhtaalla tekniikalla, sillä se tuntuma kai yleensä löytyy. Jos tuntuu että menee treeni vaan käsille, niin vetoremmeistä vois olla apua.
Joo usein just tuntuu että tuo ottaa enemmän käsiin kun selkään. Oon nyt just alkanut pitää hanskoja kädessä salilla, kun tuntuu että välillä meinaa painot lipsua käsistä, mutta periaatteessa vetoremmejäkin voisi kokeilla.

Lue vaikka tästä ketjusta tekniikkaneuvot ja souda ihan helvetisti. Ajan kanssa. Kyllä se sieltä alkaa löytymään.

Kokeile myös eri otteita ja vartalon kulmia. Myös se, että vetääkö alemmas tai ylemmäs kohti vartaloa muuttaa pää-asiassa työskenteleviä lihaksia. Periaatteessa kun kaikki on kaikken suhteen n.45-asteen kulmassa ni olis mahollisimman tasapuolinen rasitus.
Eli sekin vaikuttaa tässä, että mihin kohtaa sitä selkää sä sen "osuman" halusit.

Kulmasoudulla pääsääntösesti kannattais hakee ihan yleisesti rasitusta selkään ja sit perään voi jollain taljalla vemputella jos haluu vaikka just sen latsin kipeeks.

Tää siis sillä oletuksella, että oot just rekisteröitymisen aikoihin alottanu treenit. Eli sulla on huonosti hermottuneet paikat. Tuskin pahemmin lihastakaan mikä vois pumppiin mennä.
Oon mä vähän pidempään käynyt salilla, jotain puoltoista vuotta, mutta ehkä rekisteröitymisen aikoihin alkanut treenaamaan vähän tavotteellisemmin. :) Tuo 45 asteen sääntö kuulostaa fiksulta, pitää yrittää kyylätä itseään peilistä ens kerralla. Millanen ote tangosta yleensä olis hyvä ts. onko siihen mitään yleispätevää neuvoa?

Hei kamoon, kyseessä on nainen joka tekee kulmasoutua pelkällä 20 kilon tangolla. Vetoremmeistä nyt ei tarvitse uneksiakaan.

Enemmän painoa tankoon. Voisin väittää että lisäämällä sarjapainoja progressiivisesti lisää kokoajan ja pitämällä tekniikan hyvänä se selkä kyllä kasvaa, vaikka ei tuntuisi siltä että ei olisi tuntumaa. Ei kulmasoutu ole musta mikään herkistelyliike muutenkaan, jossa sipistellään jokaista lihassäiettä selässä ja yritetään hakee jotain pumppia. Raskailla painoilla ne lihakset kasvaa. Ihan sama mikä moninivelliike kyseessä, mutta hyvällä progressiolla sarjapainoja kun on saanut lisätty niin kyllä se treenattava paikka on kasvanut varmasti. Kyykyssäkin kun vaikka saa tuplattua aloittelija sarjapainot, niin totta vitussa reidet ja perse on kasvanut vaikka sarjan aikana ei tuntuisi infernaalista poltetta ja reidet olisi pumpissa ie. ei olisi tuntumaa. Sarjapainoja tietysti sen mukaan kasvatetaan, että tekniikasta ei tingitä.

Toi 20 kg kulmasoudussa kuulostaa naiselle kyllä todella kevyeltä, jos elopaino ei ole jotain 40 kilon luokkaa. Se liikerata ja kaikki eroaa kuitenkin täysin, jos tehdään todella kevyillä painoilla verrattuna oikeasti vähän raskaisiin painoihin. Ei kyykky tekniikkaakaan voi oppia pelkällä kehonpainolla tekemällä, joten ei se kulmasoutukaan avaudu jos tekee liian kevyillä painoilla.

Kiitos neuvoista. :)

Joo usein just tuntuu että tuo ottaa enemmän käsiin kun selkään. Oon nyt just alkanut pitää hanskoja kädessä salilla, kun tuntuu että välillä meinaa painot lipsua käsistä, mutta periaatteessa vetoremmejäkin voisi kokeilla.

Oon mä vähän pidempään käynyt salilla, jotain puoltoista vuotta, mutta ehkä rekisteröitymisen aikoihin alkanut treenaamaan vähän tavotteellisemmin. :) Tuo 45 asteen sääntö kuulostaa fiksulta, pitää yrittää kyylätä itseään peilistä ens kerralla. Millanen ote tangosta yleensä olis hyvä ts. onko siihen mitään yleispätevää neuvoa?

Joo Voidin kaa samaa mieltä et sulla on ihan liian vähän painoaki tangossa. Kulmasoutu on ronski liike, eikä rauhallinen supistus. Vartalon kulmaki muuttuu sen vedon aikana, ts. elää sen mukana.

Ote sellanen, että vartalon ja kyynärvarren välille muodostuu 45 asteen kulma ja kyynärpäät on tangon päällä ku oot vedon yläosassa. Mielellään vastaote, rystyset itseään kohti.

Äläkä peiliin kattele muuten ku pukkarissa. Ota videoo vaikka kotona jos et muuten kehtaa ja keskity siihen tekemiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom