Kuinka tankkaatte ennen aamutreeniä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ikä
45
Olen tässä aikataulusyistä ehkä aloittamassa treenaamista siten että 1-2 kertaa viikossa treeni aamulla alkaen klo 6:30 - 7:00.

Onko aamutreenistä läheskään niin paljon hyötyä kuin iltatreenistä?
Tällä tarkoitan sitä että kuitenkaan ei tule tankattua yöllä joskus viiden aikaan jotta jaksaisi treenata täysillä.

Te jotka treenaatte aamuvarhaisella, niin kertokaa miten itse hoidatte tankkauksen ennen treeniä, vai hoidatteko ollenkaan?

Onko aamutreenistä läheskään niin paljon hyötyä kuin iltatreenistä?

Uskon, että ei ole. Riippuu toki yksilön vuorokausirytmistä. Mutta jos et ehdi tankata hyvissä ajoin ennen harjoittelua, niin on vaikutus varmasti selvä. Itse on tuohon hommaan ainakaan ryhtyisi, ellei sitten olisi niin kiirellinen aikataulu että ei olisi muutoin mahdollista.

Uusimmassa FLEXssä oli tuosta aiheesta juttu. Iltareenaajilla hyöty oli prosentuaalisesti merkittävämpi.
Toki tällaisiin juttuihin pitää suhtautua tietyllä varauksella.

No näin vähän ajattelinkin. Täytyy harkita tuota uudelleen.
Koitan pari viikkoa miltä aamutreeni tuntuu ja jos tuntuu pahalta, niin se vaihtuu takas iltatreeniin.

Tänään kävin eka kerran aamutreenin vetämässä ja meinasin kuolla :)
Hiki valui, voimat poissa ja se aamuherätyskin oli niiiin syvältä.

Hmmm. Olen itse treenannut paljonkin heti herättyäni, ja kyllä olen ihan yhtä lailla niistä treeneistä hyötyä saanut, kuin iltatreeneistäkin. Eiköhän tuo lie enemmänkin yksilökohtaista, miten aamutreeni itse kullekin sopii?

Enkä edes syö aamutreeniä ennen mitään kiinteää, vaan otan proteiinijuoman, johon lorautan reilusti öljyä, ja juon kupillisen teetä, ehkä myös tauriinia piristeeksi. Ja monet, monet sarjamaksimit on näillä eväillä nostettu :)

Voimantuotossa esiintyy selkeä vuorokausirytmi, johon yksilön "aamu/ilta -tyyppisyys saattaa vaikuttaa, mutta ei kuitenkaan poista tätä rytmiä. Voimantuotto on parhaillaan alkuillasta ja heikoimmillaan aamulla. Silti adaptaatioihin tällä ei välttämättä niin suurta merkitystä kuin äkkiä arvelisi.

Tuota Flexiä en ole nähnyt, enkä tiedä mihin tutkimukseen siinä viitataan vai viitataanko mihinkään, mutta monissa laadukkaissa, kontrolloiduissa tutkimuksissa ei ole havaittu suurta eroa adaptaatioissa aamu- ja iltaharjoittelijoiden välillä. Lisäksi mahdollinen harjoitusaikaspesifisyys aamuharjoittelijoilla voi vähäntää aamu- ja iltaharjoittelun irtiottokyvyn eroja.

Mikäli siis aamuharjoittelu on ainoa vaihtoehto, ei se ole kehittymisen kannalta todellakaan mikään este. Verryttely kennattaa tehdä hieman perusteellisemmin ja syödä normaalisti kevyt ateria ennen harjoittelua. 0,5-1h ennen on ihan ok, jos ateria on sopivan pieni. Kofeiini ei varmasti haittaa.

Tuota Flexiä en ole nähnyt, enkä tiedä mihin tutkimukseen siinä viitataan vai viitataanko mihinkään, mutta monissa laadukkaissa, kontrolloiduissa tutkimuksissa ei ole havaittu suurta eroa adaptaatioissa aamu- ja iltaharjoittelijoiden välillä.

Kyllä siinä viitattiin. Jos muistan, niin otan sen huomenna töihin ja voin kirjoittaa siitä tänne, kun nyt tämä on tällaista mututietoa. :)

Yksi seikka, mikä ainakin itselläni puhuu aamuharjoittelun puolesta, on se, että aamulla olen usein huomattavasti virkeämpi ja energiaa on enemmän, kuin pitkän työpäivän jälkeen. Ja toinen seikka on se, että iltasella treenatessa minun pitää aina miettiä todella tarkkaan, mitä syön ja mihin aikaan, että treenatessa olisi hyvä fiilis ja energiaa vääntää, mutta maha ei olisi liian täysi (ja näiden syömisten sovittaminen esim. työrytmiin ei aina ole ihan helppoa). Sen sijaan aamulla tuotakaan ongelmaa ei ole, proteiinit vain huiviin ja menoksi.

Joonazn: OK:)

Tuo gillyannen mainitsema nestemäinen ravinto on tosiaan tuossa tilanteessa toimiva

Jalat: Tuo scheisse -fiilis menee muutamien treenikertojen jälkeen ohi ja treeni alkaa kulkea kunhan kroppa tottuu.

Yksi seikka, mikä ainakin itselläni puhuu aamuharjoittelun puolesta, on se, että aamulla olen usein huomattavasti virkeämpi ja energiaa on enemmän, kuin pitkän työpäivän jälkeen. Ja toinen seikka on se, että iltasella treenatessa minun pitää aina miettiä todella tarkkaan, mitä syön ja mihin aikaan, että treenatessa olisi hyvä fiilis ja energiaa vääntää, mutta maha ei olisi liian täysi (ja näiden syömisten sovittaminen esim. työrytmiin ei aina ole ihan helppoa). Sen sijaan aamulla tuotakaan ongelmaa ei ole, proteiinit vain huiviin ja menoksi.

Tämä on aivan totta. Aamuisin mä olen ehdottomasti virkeimmilläni, joten salitreeni on loogisinta tehdä siis silloin. Eipä tarvitse sitten sen kummemmin miettiä muita ruokailuajankohtia kun salille voi lähteä heti eikä tule sitä ongelmaa, että millonkas se maha nyt on sen verran tyhjä, että voisi tästä salille lähteä...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Itselläni on ollut tapana heittää heti herättyäni pari kofitabsia naamariin ja vetää pelkkä protskudrinkki (25g prodea). Heräämisestä n. 40min oon ollut jo salilla.

Itse yritän välttää aamutreenejä, koska useissa sarjoissa jää 1-2 toistoa siitä mitä iltapäivän treeneissä. Toki jos treenaa ohjelmalla, jossa ei joka treeni ole veren maku suussa, niin aamutreenit on ihan jees. Silti suosittelisin, että kovat ennätyssarjat jättää päivä/iltatreeneihin.

Mun yksi viesti hävisi taivaantuuliin, joten uusi vastaus tuohon aamutreeniin. Mä treenaan siis useinmiten aamuisin, koska olen silloin ehdottomasti virkeimmililäni. Kupposen kahvia juon ja lisäpiristeeksi Creastackia tai tauriinia. Ja kyllä alkaa virtaa tulla. :hyper: Ajattelin alkaa juoda myös protskupirtelön silloin aamusella, sehän on kai suositeltavaa. Ja mulla toi aamutreeni toimii vähäntäänkin yhtä hyvin kuin treeni mihin muuhun kellonaikaan tahansa, ehkäpä jopa paremminkin.:)

Mun yksi viesti hävisi taivaantuuliin, joten uusi vastaus tuohon aamutreeniin. Mä treenaan siis useinmiten aamuisin, koska olen silloin ehdottomasti virkeimmililäni. Kupposen kahvia juon ja lisäpiristeksi Creastackia tai tauriinia. Ja kyllä alkaa virtaa tulla. :hyper: Ajattelin alkaa juoda myös protskupirtelön silloin aamusella, sehän on kai suositeltavaa. Ja mulla toi aamutreeni toimii vähäntäänkin yhtä hyvin kuin treeni mihin muuhun kellonaikaan tahansa, ehkäpä jopa paremminkin.:)

Juu se pirtelö vois olla aika hyvä idea.

Itse en kyllä tuohon aamureenaamiseen ryhtyisi kuin puhtaasti aikataulullisista syistä. Yksilökohtaisia asioitahan nämä ovat. Minulla kuitenkin tuntuu parhaimmalta kun on syönyt kunnon ruoan kaksi tuntia ennen harjoituksen alkua ja noin tuntia ennen jotain pientä snackia. Varmasti monilla muilla on myös samoin. Jos aterian ja reenin väli kasvaa tai pienenee liikaa vaikuttaa se melko radikaalistikin reeniin. Tuntuisi, että aamulla en voisi saada energiavarastoja ladattua yhtä hyvin reeniä varten.

Ite kun treenasin yhessä vaiheessa aamulla niin mun mielestä se oli kyllä loistavaa puuhaa, intoa ja energiaa riitti aivan erilailla kun tylsän koulupäivän jälkeen. Kaikista kovimmat treenit jättäisin aamusta pois (imo)

Käyn salilla aamuisin, ehkä 5 kertaa vuodessa illalla - syynä työt (klo 12:00 - 20:00 tai klo 15:00 - 23:00).

Aamusella 2dl kuivaa puuroa, pari-neljä ruisleipää, banaani, maitoa ½l... ehkä prode, harvoin kuitenkin. Aamupalan jälkeen puoli tuntia niin lähden salille pyörällä, 15min pyöräilyn päälle lämmittelyt salilla ja siittä lähtee. Treeni maistuu, hiki virtaa. Sitten saunaan/suihkuun, pyörällä äkäseen kotiin viemään hikiset vaatteet ja sitten pyörällä töihin. Töissä oon selvästi energisempi treenipäivinä kuin välipäivinä. Tykkään. :)

Tosin pitää tunnustaa että illalla nousee liikkeessä kuin liikkeessä 10-15kg enemmän syömisistä riippuen. :(

Täällä joskus töiden takia väännetty viideltä aamulta salilla. Energiaa kyllä piisaa mutta olo on silti tukkoinen ja kylmä hiki valuu. Olo on vetämätön mutta silti kummasti se nousee ja hyvin nouseekin. Koko päivän vaan on sitten semmoinen outo ja hieman väsynyt olo. Illalla tosin väsyttää mahdottoman hyvin, toisin kuin taas jos illalla käy lihat vääntämässä.

Joskus tulee treenattua aamullakin, klo 8-9 aikoihin. Heräilen siinä sitten tuntia aikaisemmin, mätän 120g kaurahiutaleita, banaanin ja maitoa naamariin ja prode-drinkin. Kyllä on ihan hyvin jaksanut.
Nyt ei ohjelmistoon kuulu veren maku suussa vääntäminen, niin en varmasti osaa sanoa, että jaksaako yhtä paljon rautaa kuin illalla. Varmaan maksimeissa on eroa, mutta luulis että perussarjat ovat samaa luokkaa. Mulle tulee hyvä fiilis päivään kun aamulla rehkii ja sitten menee kouluun.
Huomenaamulla salille!

Ihan yhtä hyvin se aamutreeni toimii kuin iltatreenikin. Mitään isompia tankkauksia en suorita. Ennen otein pelkän herajuoman, nyt olen kokeillut ottaa melkein normaalin aamupalani eli rahkaa ja kaurahiutaleita ja hyvin tuokin toimii. Pari kofutabua auttaa kummasti etenkin tossa aamutreenissä. Treenaisin enemmänkin aamusti jos se työaikoijen puolesta olisi jotenkin järkevämpää kuin iltatreenit.

Noin puolet treeneistä tulee tehtyä aamulla ennen töitä, tarkoittaa sillon että itse treeni kestää noin 7.00-8.00. Herätys n. 6.00, valvotut aamutoimet, aminopaukku + 3 kofutabuu huiviin ja matkaan. Perillä duunin salilla vähän ennen seiskaa. Kesti jonkin aikaa tottua tuohon aamutreeniin mutta kun tottu niin ei ole ollut mitään eroa illan tai aamun sarjapainoissa. Aamutreenin jälkeen olen ottanut normaalisti palkkarin, ja aika nopeasti joutuu syömään kunnon aterian. Josku on joku palaveri duunissa alkanut eikä tätä ole ehtinyt syömään niin kyllä siinä parin tunnin neukkarissa istumisen jälkeen on ollut aika saatanan huono olo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom