Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Kreatiinista ja ketoosista ei varmasti ole kauheasti kokemusta mutta voisi kuvitella että kreatiinista olisi jopa hyötyä ketodieetillä vaikka hiilareita ei kiskotakaan. Saatanpa ottaa testiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun tässä ketjussa on sen verran yleisestiki lisäravinteist kyselty niin... Olen harkinnut no-exploden ( http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/no-xplode ) ja Anabolic t-boostin ( http://www.fitnesstukku.fi/5/fi/artiklar/anabolic-t-boost-180-kapselia ) ostamista ihan silkasta mielenkiinnosta, plus sitten pussi creatiinia. Noita sitten meinaisin kokeilla normi palkkarin lisäks.

Eli kummassakin tuotteessa suositellaan vain terveelle aikuiselle miehelle, uskaltaako noita käyttää "terveenä" diabeetikkona, hyvällä perus ja lihaskunnolla? Vai onko sitten niin tujua tavaraa että voi tulla myöhemmiten ongelmia, pitäskö ihan lääkäriltä kysyä?

Olen juuri lisännyt kreatiinin ruokavaliooni, mutta minua askarruttaa se seikka, että täällä lähes jokaisella käyttäjällä kreatiini aiheuttaa turvotusta mahaan ja naamaan. Tarkoitus olisi vatsastakin yrittää rakentaa jäntevän näköistä eikä mitään palloa, enkä näe mitään hyötyä omien tavoitteideni saavuttamiseksi siitä, että lihakseni kasvaa mutta eivät kuitenkaan näy sen turvotuksen takia. Ja kysynpä vielä vaikuttaako kreatiinin käytön lopettaminen heikentävästi lihasmassaan (jota mahdollisesti kreatiinin käyttö on edesauttanut keräämään).

Olen juuri lisännyt kreatiinin ruokavaliooni, mutta minua askarruttaa se seikka, että täällä lähes jokaisella käyttäjällä kreatiini aiheuttaa turvotusta mahaan ja naamaan. Tarkoitus olisi vatsastakin yrittää rakentaa jäntevän näköistä eikä mitään palloa, enkä näe mitään hyötyä omien tavoitteideni saavuttamiseksi siitä, että lihakseni kasvaa mutta eivät kuitenkaan näy sen turvotuksen takia. Ja kysynpä vielä vaikuttaako kreatiinin käytön lopettaminen heikentävästi lihasmassaan (jota mahdollisesti kreatiinin käyttö on edesauttanut keräämään).

Kuten myöskin threadissa on monesti mainittu niin kreatiini auttaa sarjoissa ja jaksamisessa JOSTA tulee lihaksia tottakai. Jos jätät kreatiinin pois niin treenaat kuten ennenkin niin eihän se lihas kutistu KUIN sen nesteen verran mitä kreatiini tuo joka ei tietenkään on lihasta vaan "lihasta".

Itse lopetin kreatiinin käytön kokonaan. Pöhöttää niin saatanasti naamaa, että mielummin näytän vähänkään järkevältä kuin tangossa olisi pari kiloa enemmän sarjapainoa..

Kreatiinihan auttaa juurikin siinä, että kerää nestettä lihaksiin/niveliin, maximi voima nousee hieman, sarjakestävyys nousee yms. Eli, jos lopetat nesteet lähtee. Ajatellaan vaikka näin: saat 10toistoa 30kg ylätaljassa, mutta otat kreatiinia ja saat vaikka 12toistoa, niin se kreatiinin tuoma "lisä lihasärsyke" auttaa kehittämään ja kasvattamaan lihaksia. Mutta, kun lopetat tämä oikea lihas ei katoa, vain extra nesteet. Ymmärsikö kukaan?

Kreatiinihan auttaa juurikin siinä, että kerää nestettä lihaksiin/niveliin, maximi voima nousee hieman, sarjakestävyys nousee yms. Eli, jos lopetat nesteet lähtee. Ajatellaan vaikka näin: saat 10toistoa 30kg ylätaljassa, mutta otat kreatiinia ja saat vaikka 12toistoa, niin se kreatiinin tuoma "lisä lihasärsyke" auttaa kehittämään ja kasvattamaan lihaksia. Mutta, kun lopetat tämä oikea lihas ei katoa, vain extra nesteet. Ymmärsikö kukaan?
Kyllä. Kiitoksia vain selvennyksestä. :)

Ostin tuollaista hieman halvempaa American Pure Creatine 100% purua mutta nyt alkoi hieman epäilyttämään nuo tuoteselostukset. Purkissa lukee ainoastaan "annostus 5-10g vuorokaudessa. Sekoita 5-10g jauhetta veteen päivittäin" eikä sanaakaan latauskaudesta, tauoista tai mistään sellaisesta.

Tätä olisi tarkoitus käyttää kausiluontoisesti koska olen juoksija, enkä halua pilata aerbista kestävyyttä. Teen salijuttuja samalla ja nyt ostin tuota koska en pysty muutamaan viikkoon juoksemaan rasitusvamman takia joten keskityn enemmän saliin ja nyrkkeilyyn.

Itsellänikin löytyy tota American möhnää.. En ole hirveämmin havainnut mitään parannusta toistoihin tms. Sivuoireitakaan ei ole tullut ollenkaan. Jos sekoittaa maitoon, mehuun jne, niin siitä tulee pelkkää vaahtoa.

Jos ja kun on latausjaksolla niin pitääkö lepopäivinäkin ottaa se 5g x4 päivän mittaan?

Ja sitten toinen kysymys, kun mulla ei taho toi krea sekottua kunnolla mihinkään nesteeseen, niin voiko esim. heittää sen teelusikallisen suuhun ja perään lasillisen vaikka vettä tms?

:david:

Ja sitten toinen kysymys, kun mulla ei taho toi krea sekottua kunnolla mihinkään nesteeseen, niin voiko esim. heittää sen teelusikallisen suuhun ja perään lasillisen vaikka vettä tms?
kyllä voit, itsekin tein noin kun ekaa kertaa kokeilin.
Jos ja kun on latausjaksolla niin pitääkö lepopäivinäkin ottaa se 5g x4 päivän mittaan?
Eikös ideana tässä latausjaksossa ole mahdollisimman nopeasti täyttää nuo varastot, joten ei tuolla kai niin suurta merkitystä ole sen kannalta.

Kanttee keittää sekaan esim. puuroon tai riisiin tai sekottaa johokin lämpimään.

Tässä nyt toista kertaa kreatiinin käyttöä aloittelen ja ensimmäisellä kerralla parikuukautta sitten heittelin naamariin ilman latausjaksoa sellaset 5-10g päivässä joku 4 viikona ajan. Ehkä hieman voimatasot ja sarjakestävyys nousivat, vaikea sanoa kun tässä parin vuoden tauon jälkeen jälleen salia alottelen niin muutenkin tuo edistyminen alussa selvää. Mitään sivuvaikutuksia en sillon huomannut

Noh pidin muutaman viikon taukoa ja nyt sitten latausjakson kanssa (5 päivää 15g/päivä) olen aloittanut uudestaan. En nyt 100% varma voi olla, että johtui kreatiinista mutta latausjakson aikana tuntui pieni epämukava kutina kielenpäässä ja huulissa, ikäänkuin janon tunne mutta ei aivan. Koitin tuota tunnetta hillitä tietenkin juomalla vettä normaalia enemmän (+ vielä sen mitä nyt kuumilla keleillä joutuu juomaan). Paino nousi sellasen pari kiloa mitä ei mielestäni yhtä selvästi ekan satsin aikana tapahtunut. Nyt pari päivää takana 5g/päivä annoksella ja tuo "kielen kutina" on selvästi lievempi mutta tuntuu edelleen hieman. Reenit ovat kulkeneet viimepäivinä aika väsyneesti (ehkä johtuen helteistä), mutta nyt tänään tuntui hyvältä, hiki virtasi, mutta virtaa oli silti. Tiedä sitten johtuuko Kreatiinista, vaiko olisiko kulkenut muutenkin, vaikeaa sanoa...

:david:

Itse olen parhaaksi kokenut hiilihappoiset juomat. Vissyvesi on parhaasta päästä. Sekoittuu krea hyvin!

Suositut

Back
Ylös Bottom