Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Investoin sitten ensimmäistä kertaa kreatiiniin, purkissa lukee että pitäisi välttää kofeiinituotteita käytön aikana. Onko tosiaan näin?

Jep niinkuin yllä jo sanottu niin kofeiini ainoastaan haittaa kreatiinin nestettä keräävää vaikutusta. Et siis kuole vaikka kofeiinia vetäisitkin ;) Tosin kreatiini todennäköisesti toimii(jos on toimiakseen) paremmin kun et juo kahvia, ananasta tai muita diureetteja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep niinkuin yllä jo sanottu niin kofeiini ainoastaan haittaa kreatiinin nestettä keräävää vaikutusta. Et siis kuole vaikka kofeiinia vetäisitkin ;) Tosin kreatiini todennäköisesti toimii(jos on toimiakseen) paremmin kun et juo kahvia, ananasta tai muita diureetteja.

No tuli tästä mieleen, että miksi erilaisissa boostereissa (itse käytän joskus Rooster Boosteria) on molempia, kreatiinia ja kofeiinia.

Ja sitten vielä, että tänään alkoi ensimmäinen kreatiinikuurini. Katsotaan miten raudat nousee vähän ajan päästä :)

Ei. Kofeiinin diureettinen vaikutus on itseasiassa melko pieni. Kofen blokkaava vaikutus krean ergogeenisia vaikutuksia kohtaan ei siis johdu kofen diureettisesta efektistä.

Kai tuo kofeiinin diureettinen vaikutus voi vaihdella ihmisillä sen mukaan kuinka herkkiä ne kofeiinille on? Itselle kofeiini tuo herkästi hien kainaloon, hermostumista, pirteyttä ja kusi alkaa virrata ihan hulluna. Eli diureettinen vaikutus tuntuu olevan todella kova. Annoksena riittää siis 1 tai 2 kuppia kahvia tai battery tai kofutabletti jne... Eli mitä tarkotat tuolla melko pienellä vaikutuksella? Onko jotain vertailukohdetta että minäkin ymmärrän ilman mitään vitun pitkiä tutkimuksia lontoon kielellä? Enkä sillä meinaa et kofeiinilla olis jotakin suurta vaikutusta kreatiinin toimivuuteen, ja ainakin itsellä krea vaikuttaa ihan mukavasti ja nesteet kertyy heti naamaan vaikka kofeiinia tulee otettua pieninä annoksina välillä pitkin päivää.

Ostin tuollaista hieman halvempaa American Pure Creatine 100% purua mutta nyt alkoi hieman epäilyttämään nuo tuoteselostukset. Purkissa lukee ainoastaan "annostus 5-10g vuorokaudessa. Sekoita 5-10g jauhetta veteen päivittäin" eikä sanaakaan latauskaudesta, tauoista tai mistään sellaisesta.

Tätä olisi tarkoitus käyttää kausiluontoisesti koska olen juoksija, enkä halua pilata aerbista kestävyyttä. Teen salijuttuja samalla ja nyt ostin tuota koska en pysty muutamaan viikkoon juoksemaan rasitusvamman takia joten keskityn enemmän saliin ja nyrkkeilyyn.

Käytänkö tasaisesti sen 5-10g päivässä kuten purkissa lukee vai onko parempia ideoita?

Käytä vaikka 10g palkkarissa punttitreenin jälkeen jos et joka päivä halua vedellä.

Tuo ei vaikuta haittaavasti juoksutreeneihin kerrassaan mitenkään. Kreatiini nostaa lihassolujen kreatiinifosfaattipitoisuutta, joka on se energianlähde, joka tulee ATP:n jälkeen käyttöön. Korkeintaan saat etua juoksuun, ainakin jos lyhyitä matkoja juokset.

Terve!
Olen nyt käynyt vuoden salilla ja ajattelin että jos tuollaista kreatiinia ostaisi ja kokeilisi.
Pari kysymystä vain:
1. Tuo kreatiinihan aiheuttaa joillekkin aknea ja ja minulla on tuota aknea on muutenkin aivan tarpeeksi (syön tälläkin hetkellä lääkkeitä siihen, jotka ovat selvästi auttaneet). Eli miten tuo kreatiini mahtaa sopia, kun syön noita aknealääkkeitä samalla?
2. Aiheuttaako kreatiini joillekkin ns. "raskausarpia"? Minulla on niitä jo muutenkin aivan tarpeeksi ja lääkäri sanoi että ne voivat johtua tuollaisista "massanlisäys" (tarkoitti luultavasti kaikenlaisia lisäravinteita). Tällä hetkellä en käytä mitään lisäravinteita, joskus käytin ehkä n. kuukauden Fastin Hera80:tä.
3. Onko kreatiinilla mitään muita yleisiä sivuvaikutuksia kuin tuo akne, vatsa sekaisin ja painon nousu?

Terve!
2. Aiheuttaako kreatiini joillekkin ns. "raskausarpia"? Minulla on niitä jo muutenkin aivan tarpeeksi ja lääkäri sanoi että ne voivat johtua tuollaisista "massanlisäys" (tarkoitti luultavasti kaikenlaisia lisäravinteita). Tällä hetkellä en käytä mitään lisäravinteita, joskus käytin ehkä n. kuukauden Fastin Hera80:tä.
Ei niitä raskausarpia kannata pelätä, nehän vaan kertovat siitä että pattia on tullut.

3. Onko kreatiinilla mitään muita yleisiä sivuvaikutuksia kuin tuo akne, vatsa sekaisin ja painon nousu?

Itselläni ei mitään sivuvaikutuksia ole tullut ikinä, ellei painon nousua lasketa sivuvaikutukseksi :)

1. Itsellänikin on aknekuuri päällä, eikä ole kreatiini vaikuttanut millään tavalla siihen, eli finnit poissa ja kreatiinia olen syönyt kokoajan.
3. Vatsa menee sekaisin jos tulee vahingossa otettua vähän liian tuhti annos :D Painoa voi tulla pari kiloa nesteen muodossa.

1. Tuo kreatiinihan aiheuttaa joillekkin aknea ja ja minulla on tuota aknea on muutenkin aivan tarpeeksi (syön tälläkin hetkellä lääkkeitä siihen, jotka ovat selvästi auttaneet). Eli miten tuo kreatiini mahtaa sopia, kun syön noita aknealääkkeitä samalla?

Hei. Varmaan jos ovat jotakin antibioottipohjaisia lääkkeitä, tetrasykliiniä ym, niin ongelmaa ei ole. Kreatiinia koneeseen ja tulokset uuteen nousuun! ;)

Kiitos vastauksista!
Aknelääkkennä minulla on Tetralysalia joka on ilmeisesti antibioottipohjainen.
Onkos noissa eri kreatiineissa kauheakin ero?
Tuo American Pure Creatine näyttäisi olevan halvempaa kuin Fastin vastaava

Kiitos vastauksista!
Aknelääkkennä minulla on Tetralysalia joka on ilmeisesti antibioottipohjainen.
Onkos noissa eri kreatiineissa kauheakin ero?
Tuo American Pure Creatine näyttäisi olevan halvempaa kuin Fastin vastaava

Ite en ainakaa vetäs kreaa jos muutenki aknee mut oma päätöshän se on

Käytä vaikka 10g palkkarissa punttitreenin jälkeen jos et joka päivä halua vedellä.

Tuo ei vaikuta haittaavasti juoksutreeneihin kerrassaan mitenkään. Kreatiini nostaa lihassolujen kreatiinifosfaattipitoisuutta, joka on se energianlähde, joka tulee ATP:n jälkeen käyttöön. Korkeintaan saat etua juoksuun, ainakin jos lyhyitä matkoja juokset.

Tuolla sanotaan seuraavaa: "Kreatiinin uskotaan myös edistävän lihasten kasvua, mutta painon nousu saattaa johtua myös siitä, että kreatiini sitoo vettä lihakseen. Kreatiinilla ei ole positiivisa vaikutuksia aerobisessa treenissä, ja painon kasvu nesteen kertymisen myötä saattaa olla jopa haitaksi."

Mutta kiitoksia kuitenkin. Otan tuota sitten palautukseen vain ja kohtuullisissa määrin.

Mulla ei ainakaan krea varsinaisesti nostanut painoa kuin jonkun 1-2kg... Mutta kokeile itse, sillä saat parhaan tiedon siitä, mikä itsellesi sopii ja mikä ei :)

Kai tuo kofeiinin diureettinen vaikutus voi vaihdella ihmisillä sen mukaan kuinka herkkiä ne kofeiinille on?

Jep.

Eli mitä tarkotat tuolla melko pienellä vaikutuksella?

Sitä että verrattuna ei-kofeiinipitoisiin juomiin kofeinoidut juomat eivät ole vaikuttaneet nesteretentioon, elektrolyyttitasapainoon, diureesiin jne, ollenkaan tai mitättömiä määriä. Varsinkin jos ei vedä aivan käsittämättömiä annoksia pitkän tauon jälkeen.

Joo-o, nyt on muutama päivä aloituksesta eli tankkausjakso päällä, parit treenit ollut tällä jaksolla. Hyvin pientä apua jos laisinkaan vielä.

Haittavaikutuksia:
- Paska lentää ja kuralla
- Paino nousi heti 2kg, tällä tahdilla jos jatkuu niin ei mahdu vaatteet päälle
- Lihakset ihan saatanan kipeät ja normaalia pidempään, esim. jalkatreenit oli 4pvä sitten ja vieläkin pakarat kipeät
- Jos vettä ei tule juotua paljoa niin migreenityyppistä päänsärkyä tiedossa

Annostus on ollut kuitenkin ohjeen mukainen. Fastin creasta kyse. Kohta alkaa olla noi haitat niin isot verrattuna hyötyyn...

Haittavaikutuksia:
- Paska lentää ja kuralla

??!

- Paino nousi heti 2kg, tällä tahdilla jos jatkuu niin ei mahdu vaatteet päälle

Kreatiini kerää lihakseen solunsisäistä nestettä juurikin tuon pari kg. Kuuluu asiaan. Lähtee, kun lopetat kreatiinin käytön.

- Lihakset ihan saatanan kipeät ja normaalia pidempään, esim. jalkatreenit oli 4pvä sitten ja vieläkin pakarat kipeät

Kreatiini pitäisi nimenomaan vähentää treenin jälkeistä lihasarkuutta (delayed onset muscle soreness). Veditkö vaan normaalia kovemmat tai erityyppiset treenit?

- Jos vettä ei tule juotua paljoa niin migreenityyppistä päänsärkyä tiedossa

Ja sehän on ihan oma moka se. Tiedät hyvin mitä tehdä.

Annostus on ollut kuitenkin ohjeen mukainen. Fastin creasta kyse. Kohta alkaa olla noi haitat niin isot verrattuna hyötyyn...

Monen mielestä kreatiini on proteiinilisän jälkeen ehdottomasti seuraavaksi hyödyllisin lisäravinne. Toivottavasti sulla noi merkilliset olot alkaa pian tasottuun.

Ehdottomasti hyödyllisin. Omalta kohdalta vain tuo naaman turpoaminen ainakin tankkaustyylillä aloitettuna on huomattavaa, nyt ensimmäistä kertaa menossa kokeilu että vain palkkarin kanssa kreatiinia.

Suositut

Back
Ylös Bottom