Kreatiini: sen käyttö ja haittavaikutukset

Jokainen kirjoittaja/kysyjä haluaa muotoilla jo aikaisemmin esitetyn kysymyksen omanlaiseen muotoon? Kokeeko kirjoittaja jotta ei saa tyydyttävää vastausta aikaisemmista kysymyksistä ja vastauksista kun ne ovat kirjoitusasultaan kenties "vääränlaisia" jos vertaa omaan tapaan kirjoittaa/ilmaista asiat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suklaasta tulee akne. Kaakaosta tulee akne. Joten myöskin suklaa protskuistakin tulee akne. Itse olen ollut aina akneongelmainen, ja olen edelleenkin vaikka kohta mittarissa on 30. Kaikki rasvapaska aiheuttaa aknea ja erityisesti suklaatuotteet.

Sen voin aivan 100% varmuudella sanoa että ainakaan itsellä ei kreatiini aiheuta aknea. Fastin krea aiheutti vatsan vääntöjä ja heitti sillontällön aivan kuralle 30min sisällä sen nauttimisesta. Nyt napsin SN:n kreatiini monoa joka on paremmin liukenevaa ja hienojakoisempaa kuin Fastin vastaava ja ei ole ollut mitään vatsanvääntöjä :P

Ei tule kaakaosta, suklaasta, rasvasta tai maitotuotteista aknea. Vanhaa tietoa joka kumottu jo aikaa sitten. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00515 sieltä jotain tietoa, muuta ei jaksa ettiä.

Noniin, Kerätäämpä kysymyksiä tähän tiivistettynä ja jos joku viitsisi vastata

1. Miten kreatiini vaikuttaa punttien nosteluun?
2. Haittavaikutuksena luin "naaman leveämistä", Meinaatteko aknea ja finnejä kyseisellä termillä? Tuleeko nämä lähestulkoon jokaiselle "kaupan päälle"
3. Ja kuinka kauan tuo mahan oireilu kestää?
4. Rasittaako tuo munuaisia / muuta elimistöä paketin ohjeiden mukaan ostettuna?
5. Kofeiiniä ei siis tulisi nauttia kuurin aikana?
6. Entäpä alkoholi, saako alkoholia nauttia kuurien aikana?
7. Vaikuttaako miten normaalin päivätoimintaan, piristääkö, nukuttaako?
8. Missä vaiheessa kreatiinin käyttö olisi hyvä aloittaa vai onko sillä mitään merkitystä?
9. Onko riippuvainen miten ruokavaliion että pitääkö jotain huomioida?

Kiitos!

Viimeksi muokattu:
1. Miten kreatiini vaikuttaa punttien nosteluun? Saa lisää voimaa.

2. Haittavaikutuksena luin "naaman leveämistä", Meinaatteko aknea ja finnejä kyseisellä termillä? Tuleeko nämä lähestulkoon jokaiselle "kaupan päälle" "Naaman leveämisestä" en ole kuullutkaan, mutta joko se liittyy kreatiinin keräämään nesteeseen tai sitten juuri akneen. Kumpaakaan kreatiini ei välttämättä aiheuta, mutta joillekin silti voi tulla jompaa kumpaa.

3. Ja kuinka kauan tuo mahan oireilu kestää? Maha ei välttämättä oireile laisinkaan. Itselläni ei ainakaan tullut yhtään mitään vaikka jo ekalla viikolla otin 8,5g kerrallaan parhaimmillani.

4. Rasittaako tuo munuaisia / muuta elimistöä paketin ohjeiden mukaan ostettuna? Terveellä ihmisellä ei. Jos on jotain munuaisongelmia, kreatiini voi nostaa veren kreatiniinitasoja ja tehdä varmaan jotain muutakin.

5. Kofeiiniä ei siis tulisi nauttia kuurin aikana? Kofeiinia ei suositella kreatiinin kanssa, mutta kohtuullisesti (esimerkiksi 100-200mg ennen treeniä) käytettynä mielestäni kofeiiniakin voi käyttää krean kanssa.

6. Entäpä alkoholi, saako alkoholia nauttia kuurien aikana? Alkoholia nyt ei kannata muutenkaan juoda, mutta kreatiinilla ja alkoholilla ei ole mitään erityistä yhteisvaikutusta tms.

7. Vaikuttaako miten normaalin päivätoimintaan, piristääkö, nukuttaako? Ei minulla ainakaan, enkä ole kuullut, että muillakaan.

8. Missä vaiheessa kreatiinin käyttö olisi hyvä aloittaa vai onko sillä mitään merkitystä? Ei sillä niinkään merkitystä ole. Ensin kaikki perusasiat (ravinto, treeni ja lepo) kuntoon tietysti.

9. Onko riippuvainen miten ruokavaliion että pitääkö jotain huomioida? Ei. Vettä kannattaa kuitenkin juoda vähintään pari litraa päivässä, mutta sitä kannattaa juoda, vaikka ei kreaa käyttäiskään. Kreatiinia otettaessa kannattaa samalla ottaa jotain nopeaa hiilihydraattia tai sitten ottaa kreatiini ruoan jälkeen (insuliini auttaa kreatiinia siirtymään lihaksiin).

Siinä ois jonkunlaiset vastaukset.

Joppalta loistava vastaus jokaiseen kysymykseen. Tuo pitäisi saada paremmin esille johonkin jotta ei joka toinen päivä tulisi samoja kysymyksiä :thumbs:

Kuinka moni vetelee kreatiinia jatkuvasti ilman mitään taukoja yms? Ite nyt jonkun vuoden aika yhtäjaksosesti vedellyt 5-10g päivässä, eli kannattasko pien tauko pitää vai laskeeko "teho" jos vetää ympärivuotisesti?

Olen nyt pitänyt kreatiinista n. 1kk tauon ja mieleen heräsi kysymys tuosta 1vk tankkauksesta. Tuleeko sitä pitää ollenkaan, jos sen on pitänyt jo heti kreatiinin käytön alkaessa vai kerkeääkö tuon kuukauden tauon jälkeen kreatiinivarastot tyhjenemään aivan kokonaan, että tulisi pitää uusi tankkausviikko?

Ja tiedän, sitä ei ole välttämätöntä pitää koskaan mutta haluan kreatiinin vain vaikuttavan mahd. nopeasti heti aloituksesta lähtien.

Olen nyt pitänyt kreatiinista n. 1kk tauon ja mieleen heräsi kysymys tuosta 1vk tankkauksesta. Tuleeko sitä pitää ollenkaan, jos sen on pitänyt jo heti kreatiinin käytön alkaessa vai kerkeääkö tuon kuukauden tauon jälkeen kreatiinivarastot tyhjenemään aivan kokonaan, että tulisi pitää uusi tankkausviikko?

Ja tiedän, sitä ei ole välttämätöntä pitää koskaan mutta haluan kreatiinin vain vaikuttavan mahd. nopeasti heti aloituksesta lähtien.

Eipä siitä haittaakaan ole, jos nyt alat taas tankkaamaan. Mä pitäisin itse kuukauden tauon jälkeen vaikka viis päivää tankkausta (20g/päivä).

Siinähän sä vastasit jo omaan kysymyksees. Eli ei oo pakko pitää, mut mahdollisesti latausjakson pitämällä saat ne krea-varastot nopeammin "sopivalle" tasolle:o. Ja niin eihän kehon kreatiinitaso kokonaan tyhjene missään vaiheessa..

E: hidas :(

Hetkinen, mitäh?

En ole koskaan kuullut siitä, ettei kofeiinia suositella kreatiinin käytön aikana. Selittäkääpä lisää, mitä tuo tuollainen on? Itse vedän järkyttävät määrät kahvia, ja pre-workout- tavarassahan sitä on ihan pirusti. Pitäskö ny huolehtia?

No kahvi on diureetti eli poistaa nestettä, kun taas kreatiinin teho perustuu nesteen keräämiseen. Siinä mielessä nuo sotivat toisiaan vastaan. Kahvista on kuitenkin sanottu, että sen mukana juotava vesi kompensoi nautitun kofeiinin nesteenpoistovaikutuksen. Parempi tietysti olisi juoda pelkkää vettä.

Eli eiköhän sitä kahviakin voi nauttia kunhan juo muutenkin riittävästi.

Hetkinen, mitäh?

En ole koskaan kuullut siitä, ettei kofeiinia suositella kreatiinin käytön aikana. Selittäkääpä lisää, mitä tuo tuollainen on? Itse vedän järkyttävät määrät kahvia, ja pre-workout- tavarassahan sitä on ihan pirusti. Pitäskö ny huolehtia?

Jos litkit paljon kahvia, niin sillä ei ole lainkaan treeniä boostaavaa vaikutusta. Bodausmielessä kofeiinia tulisikin nauttia vain ennen treeniä.
http://www.nature.com/npp/journal/v35/n9/full/npp201071a.html

Kahvin ja kreatiinin toisiaan kumoavista vaikutuksista:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8929583
http://jap.physiology.org/content/92/2/513.short?utm_source=REFERENCES_R7&LS-2659

Nyt uskalduin ostamaan sen kreatiinipurkin kaupasta, miten alan nyt ottamaan, 5 pv latausjakso vai suoraan se 5g / pv. olen nyt kuukauden käynyt salilla säännöllisesti? Kuinka paljon aikaisemmin ennen punttia se kannattaa ottaa? ja nyt kun oon just salille lähdössä niin aloitan sekoitan palkkariin sen 5g? miten voinko ottaa sitten päivällisen ja iltapalan seassa loput jos latausjakson pidän?

niin ja otetaanko tuossa latausjaksossa lepopäivininäkin? entä sittenkuin on ylläpitokausi meneillään? Onko parempi sekoittaa palkkariin vai oottako ruukannu ottaa yleensä ennen salia ylläpitokaudella?

Se on oikeestaan ihan sama koska sen vetää naamariin. Siitä ei saa mitään "boostia" jos ottaa vaikka ennen treeniä. Kunhan nyt sen n. 5g joka päivä ottaa niin se on siinä. Jos haluaa että alkaa vähän nopeemmin tehoomaan niin sitten se latausjakso PURKIN OHJEEN MUKAAN.
Kreatiini ei ole mikään ihmeellinin taikapulveri mikä piristää ja antaa saatanalliset taikavoimat ja energiat. Se vaan kerää nestettä (mikä on sen tarkoituskin), ja tuo sitten aiheuttaa sitä lievää tehojen parantumista treeneissä. Sarjakestävyys paranee jonkinverran ja jaksaa ehkä muutaman kilon enemmän nostaa.

Ihan tavallinen ja kai halvinkin monohydraatti on järkevin vaihtoehto, esim. FAST:in purkki. Jos jokin purkki lupaa ettei kerää nestettä ja lässyn lässyn, ei se sillon tuskin edes toimi. Testailin jotain veljen hankkimaa pyruvaattipaskaa joskus ja siitä ei kyllä ollut mitään hyötyä.

Ja ihan oikeesti, siinä purkin kyljessä on ne ohjeet. Hyvä ja luotettava merki on ollut tuo FAST.

Joo ostin FAST:in kreatiinin, minkä kanssa muuten ruukatte aamulla ja illalla ottaa tuon? sekoittuuko hyvin veteen vai lyöttäkö sheikkeriin aina? Miten tuon voisi huomata jos munuaisille ei sovi kreatiini? ei minulle kyllä lääkäri ole sanonut että olisi ongelmia eikä ole mitään erityisruokavaliotakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom