En vaan ymmärrä mistä on peräisin sellainen, että työnantajan on maksettava palkkaa vaikkei työntekijä ole edes töissä. Mä olen aina kuvitellut, että palkka on vastikkeellista toimintaa "teet työtä ja saat palkan" mallinen ratkaisu.--
Ensimmäinen ajatus tästä "työnantajan rangaistuksesta" on varmaan,
koska niin on sovittu - työnantajien ja työntekijöiden liittojen välillä. Kyseessä on kompromissi, jossa työntekijäpuoli on luultavamminkin luopunut jostain toisesta asiasta. Jos sairausajan palkkaa poistetaan, niin lakkoja tullaan näkemään aivan varmasti huomattavasti enemmän, kun sairastuminen olisi huomattavasti suurempi riski ja palkankorotuksia vaadittaisiin roimasti lisää, että olisi varaa sairastaa muutaman päivän kuume, kun se iskee. Tietysti voidaan miettiä, että onko taustalla ollut myös Kekkosen voimakasta vaikutusta 60-lukujen neuvotteluihin, jolloin suuri osa nykyisestä työlainsäädännöstä tehtiin. Tältä ajaltahan on kuuluisa se, että neuvottelujen aikana Kekkonen soitti neuvottelijoille:
"On se nyt perkele! Sopimus pitää tulla 2 päivän sisällä!"
--Minulle on sinällään yksi lysti mikä sen poissaolon syy on, mutta palkkaa siitä ei minusta tarvitse maksaa.
Esitetäänpä hypoteesi, että on työ on rasittavaa ja kuluttavaa ja on olemassa työstä johtuvia sairauksia. Kutsutaan näitä vaikka nimikkeellä
"ammattisairaus". Jos työntekijä 30 vuoden hyvällä työpanoksella yrityksessä saa kroonisen vaivan esim. niveleensä, joka vaatii joka kuukausi jonkinlaista lyhyttä sairaslomaa hoitoa ja työkyvyn ylläpitoa varten niin onko tämäkin tapaus mielestäsi
"työnantajan rankaisua"? Taloudellisestihan firmalle olisi kannattavaa jos tämmöisestä rasitteesta pääsisi mahdollisimman helpolla ja halvalla eroon. Tämmöisiä ajatuksia mulle tulee aina, kun näistä laiskoista, sairaista ja juopoista suomalaisista työntekijöistä puhutaan. Voitot yksityistetään, tappiot sosialisoidaan ja haukutaan vielä työläiset siinä sivussa ala Wahlroos? Koska viimeksi olette kuulleet mediassa suomalaisen suuryrityksen johdon kehuvan työntekijöitään?
Entäs miten näet tämän tilanteen työntekijän puolelta? Win-situation? Fakta nyt vaan, että jokainen sairastuu silloin tällöin, se vaan pitää huomioida elämän ja yritystoiminnan realiteettina,
"harkittu riski" ja silleen, eikä marista ja kaataa tätä työntekijöiden niskaan. Edelleenkin tahtoisin nähdä jotain faktaa, että yksikään firma on koskaan kaatunut näihin kyseessä oleviin 1-3 päivän sairaspoissaoloihin.
"Kataisen mukaan 99,5 prosenttia suomalaisista toimii kuitenkin sääntöjen mukaan."
http://www.hs.fi/politiikka/Kataine...auslomapäivä+ei+toisi+säästöjä/a1305603184837
Miksi ehdotonta valtaosaa työväestöstä pitää rangaista, jos 0,5% työvoimasta käyttää sairaslomamahdollisuutta hyväkseen?
Niin, siis työntekijässä vika ei voi olla koskaan...
Totta helvetissä työntekijässä voi olla vikaa ja mä kannatan työnantajan oikeutta selvittää sairausloman pätevyys ja varsinkin jos poissaoloa alkaa olemaan enemmän ja enemmän ja asiat viittaavat tahallisesti aiheutettuun työkyvyn menetykseen.
Jos tuo tarkoittaa poissaolojen kasvaneen vaikkapa prosentista viiteen, niin ei selittyne firman olosuhteilla.
Miksei selity? Oletko koskaan ollut lähellä tapausta, jos työyhteisössä on helvetin myrkyllinen ilmapiiri ja ihmiset joutuvat kirjaimellisesti ottamaan hermolomaa jonkun työkaverin tai pomon takia? Mä tiedän kaksi tapausta omasta lähipiiristä ja hommat ovat alkaneet purkautua kun työterveyslääkäri on ottanut kontaktia firman johtoon, että joku mättää töissä, kun sairauspoissaolot syistä A ja B ovat nousseet huomattavasti lähiviikkoina osastolla X. Kyllä se antaa aiheen tutkia mitä on menossa.
Onkohan sitä tutkittu, että sairastuttaako pikkuflunssassa töihin tuleva todella muutkin työntekijät. Väitän että ei sairastuta, --
Tämähän on varsin hauska kommentti keskusteluun. Erityisesti nautin kysymyksellä aloittamisella ja siitä johdetulla varmalla väitteellä.
--vaan ne taudit leviää muista syistä kuin siitä, että joku tulee nuhaisena ja yskäisenä töihin. Tautihan tarttuu ja leviää itämisaikana, eli jo ennen kuin henkilö huomaa olevansa sairas tai "sairas" ja jää saikulle.
Keskustelunaiheena olevat lyhyet poissaolovat varmaan johtuvat pääosin flunssasta eli rhinoviruksista, jotka ovat aika ärhäköitä tarttumaan pisaratartuntana kosketuksesta ja aerosolina ilmassa. Itämisaika on 16 tuntia ja sen jälkeen tulevat ensioireet ja ihminen tartuttaa n. 3-4 päivää sen jälkeen. Eli en suosittele töihin tulemista.
On siis tekopyhyyttä väittää saikuttavansa sen takia, etteivät muut työntekijät sairastuisi.
On myös aika tekopyhää esittää lääkäriä ilman alkeellisintakaan ymmärrystä ylähengitystieinfektioista ja sillä perusteella tuomita työntekijöiden toimintaa. Työterveyslääkäritkin suosittelevat kotona olemista flunssaisena. Ei - en ole lääkäri itse mutta jaksoin googlata vähän ja avata wikipedian.
Edit: Joku roti siihen jatkuvaan 1-3 päivän saikuttamiseen pitäisi saada. Ainakin työnantajalla pitäisi olla oikeus työhaastattelun yhteydessä selvittää henkilön sairauspoissaolohistoria.
Ja tämmöinen sairauspoissaolohistoria saadaan... mistä tarkalleen? SUPOn arkistoista? Mikäs siinä kyllähän sairaushistoriaa voidaan tarkastella, työntekijällä pitää sitten myös olla mahdollisuus tutustua toimitusjohtajan ja lähimmän pomon sairaushistorioihin ja mieluusti myös psykologisiin analyyseihin.
Ei tietenkään pidä, en minä niin sanonutkaan. Jos on niin sairas ettei kykene töihin (edes buranan voimalla), jää kotiin. Jos kykenisi töihin, mutta katsoo parhaaksi jäädä kotiin ”ettei tartuttaisi muita,” on sluibailija.
Tästäkin on aika paljon vaihtelua työpaikkojen välillä. Esim. mun myyntityössä oleva kaverini sai työhaastattelussa kuulla:
"Myyntipalavereihin tuut paikalle, ei oo väliä vaikka oot krapulassa mutta tuu paikalle!" Mun entisessä työpaikassa, jossa oli MS-potilaita ja muita neurologisia sairauksia potevia kiellettiin ehdottomasti tulemasta töihin sairaana, koska infektioriski on suuri ja virukset voivat esim. aiheuttaa ms-taudin pahenemisvaiheita => lisää invaliditeettia tai kuolemantapauksia.
Soluviljelyhommissa on kanssa ollut aika tiukat määräykset sairastapausten osalta ja nykyisessä homma ATEX-direktiivitiloissa on myös edellytyksenä ettei sairaana tulla töihin, koska tarkkaavaisuus häiriintyy.