Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Googlaamalla löysin että Laura Räty on Kokoomuksen puoluevaltuuston pj. Sille lähti meilinä suurinpiirtein se mitä tänne olen kirjoitellut. Jos se jotain vastaa niin laitan sitten tänne lisää siitä... Muuten en viitti sitä meiliä copypasteta kun nuot jutut löytyy mun postauksista jo nyt.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onhan siinä mielestäni puolensa. Mielestäni osalla työntekijä puolella olisi peiliin katsomisen paikka työmoraalin suhteen. Osa käyttää surutta systeemin aukot hyväkseen ja saikkuilee ilman pätevää syytä. Sitten taas on toinen puoli, esim. allekirjoittanut kesätöissä ei viitsinyt olla poissa töistä. Sillä meillä oli ensimmäinen sairasolopäivä palkaton ja köyhä opiskelija raukka ei viitsinyt olla "rahavuoroa" (eli sunnuntaiyö) poissa, joten kipeänä töihin! Ei hyvä tämäkään.
 
Minusta parempi olisi sellainen, että vuodessa olisi vaikkapa 10 saikkupäivää joista saisi täyden palkan. Tuo hillitsisi sitä saikuttamista, mutta kuitenkin voisi olla poissa töistä jos olisi oikeasti sairas. Tuo auttaisi karsimaan ns. motivaatiosaikutusta joka on minusta se ongelma. Ei mikään firma kaadu siihen, että joku on poissa päivän tai kaksi sairastamisen takia.
 
Huomaa muuten että Jygä-boy ei ole ollut tämän aloitteen ajankohdasta ollenkaan tyytyväinen. Tuskin vastustaa itse ideaa, mutta on voinut muutama kirosana päästä, kun vaalit ovat ovella...

Ja minä näen punaista aina kun kuulen tämän valituksen. Noita saatanan vaalea on niin sopivin väliajoin, että IKINÄ ei ole hyvä ajankohta tehdä yhtään mitään. Aina pitää miettiä miten seuraavissa vaaleissa menestytään. Koko perkeleen puoluejärjestälmä pitäisi lopettaa ja ihmiset edustaisi kansaa tai kuntaa yksilöinä. No joo, ei tule tapahtumaan, tiedän. Mutta paljon päätöksiä jää tekemättä kun aina jotain päätettäessä toiseen suuntaan pyllistää ja toiseen kumartaa.

Jykä-Boy on oikea perseennuolemisen Suomenmestari.
 
Yksi hyvä malli voisi olla se, että siirrettäisiin homma vapaaehtoisiin vakuutuksiin. Firmoilta poistuu riskit ja kulut, ja jokainen voi ottaa juuri sellaisen vakuutuksen, kuin kokee tarvitsevansa.
 
Musta ihan hyvä idea, vaikka tulee myös ns. Collateral damagea. Tosin enitenhän se vaikuttaa pienpalkkaisille tai osa-aikaisille työntekijöille. Mieti jos sulla osa-aikaisena on vaikka 2-3 vuoroa viikossa niin sairatuessa sulta menee 33-50% viikon jo muutenkin pienistä ansioista. Yksi vaihtoehto on, että karenssipäivä tulee omalla ilmoituksella poissaoloille ja todistuksella sitä ei tulisi.
 
Musta ihan hyvä idea, vaikka tulee myös ns. Collateral damagea. Tosin enitenhän se vaikuttaa pienpalkkaisille tai osa-aikaisille työntekijöille. Mieti jos sulla osa-aikaisena on vaikka 2-3 vuoroa viikossa niin sairatuessa sulta menee 33-50% viikon jo muutenkin pienistä ansioista. Yksi vaihtoehto on, että karenssipäivä tulee omalla ilmoituksella poissaoloille ja todistuksella sitä ei tulisi.

Tällä nyt ei ole mitään merkitystä, että onko se omalla ilmoitusella vai todistuksella. Vai onko joku joskus jäänyt saikutta kun on terkkarilla käynyt. Menet sinne, pää kipeä ja lähdet pois 2-3 pv saikkulapun kanssa. Ikinä koskaan missään ei ole kyseenalaistettu mitään. Taas lääkärin vastaanotolta saatat lähteäkin takasin duuniin, mutta ei ihan toimi että jokainen aivastus vie nimenomaan lääkärin vastaanotolle.

Kyllä se isompi kynnys on SOITTAA pomolle ja leikkiä kipeetä kuin valehdella terkkarille että on maha tai pää kipeä. Se terkkari on joku randontyöntekijä jolla on vielä vaitiolovelvollisuus, pomosi kanssa työskentelet jatkossakin.

Sitä varten on pekkaset tai lomat jos on maantantaina krapula. On noita ihan tavallisilla tunnollisilla ihmisilläkin joskus. Jos soitat pomolle ja sanot että nyt kuules kävi näin että meni vähän vkl bileet pitkäksi ja nyt on posliininhalausolo, niin aivan varmasti saat sen vapaapäivän ilman mitään saikkuja. Sitten pitää älytä itse hankkiutua hoitoon jos noita on jatkuvasti. Joku yksi pitkäksi mennyt bileviikonloppu ei todellakaan tarkoita mitään ja jos nyt ei mikään absolutisti umpiuskovainen ole pomona, niin eiköhän tuo ole ihan ymmärrettävää ja saat jopa rehdin maineen jos sanot että nyt kävi näin, ei ole eikä tule tavaksi.

Jos tässä säästää halutaan niin määrätään kaikille vaikka 2% palkanalennus alkaen huomisesta, mutta ei aleta tarpeettomasti rankaisemaan niitä jotka sairastaa sen pari kuume tai mahatautia vuodessa. Ei niitä tosin tarvitse millään KTA palkallaan palkita.
 
Hyvä dragon!
Itse en nyt ehdi ottaa keskusteluun osaa. Ekaks kannatin tätä yhteisvastuun nimissä. Mutta nähtävästi tässä on vain kapitalistien ahneus kyseessä.
 
Tällä nyt ei ole mitään merkitystä, että onko se omalla ilmoitusella vai todistuksella. Vai onko joku joskus jäänyt saikutta kun on terkkarilla käynyt. Menet sinne, pää kipeä ja lähdet pois 2-3 pv saikkulapun kanssa. Ikinä koskaan missään ei ole kyseenalaistettu mitään. Taas lääkärin vastaanotolta saatat lähteäkin takasin duuniin, mutta ei ihan toimi että jokainen aivastus vie nimenomaan lääkärin vastaanotolle.

Kyllä se isompi kynnys on SOITTAA pomolle ja leikkiä kipeetä kuin valehdella terkkarille että on maha tai pää kipeä. Se terkkari on joku randontyöntekijä jolla on vielä vaitiolovelvollisuus, pomosi kanssa työskentelet jatkossakin.

Sitä varten on pekkaset tai lomat jos on maantantaina krapula. On noita ihan tavallisilla tunnollisilla ihmisilläkin joskus. Jos soitat pomolle ja sanot että nyt kuules kävi näin että meni vähän vkl bileet pitkäksi ja nyt on posliininhalausolo, niin aivan varmasti saat sen vapaapäivän ilman mitään saikkuja. Sitten pitää älytä itse hankkiutua hoitoon jos noita on jatkuvasti. Joku yksi pitkäksi mennyt bileviikonloppu ei todellakaan tarkoita mitään ja jos nyt ei mikään absolutisti umpiuskovainen ole pomona, niin eiköhän tuo ole ihan ymmärrettävää ja saat jopa rehdin maineen jos sanot että nyt kävi näin, ei ole eikä tule tavaksi.

Jos tässä säästää halutaan niin määrätään kaikille vaikka 2% palkanalennus alkaen huomisesta, mutta ei aleta tarpeettomasti rankaisemaan niitä jotka sairastaa sen pari kuume tai mahatautia vuodessa. Ei niitä tosin tarvitse millään KTA palkallaan palkita.

Olet myös ihan oikeassa. Tehtiin niin tai näin niin vituiksmän. Tuli mieleen entisen työpaikan 1 viikon ylimääräinen lomapalkinto niille joilla ei ollut yhtään saikkua vuodessa. Tämä aiheutti sen, että jengi kelasi ottaa mielummin 2 viikkoa saikkua kuin 1 viikon ylimääräistä palkinto vapaata. Boom! Osaston saikkupäivät räjähti sinä vuonna vaikka toivottu lopputulos varmaan oli ollut päinvastainen.
 
Monilla aloilla on mahdollisuus saikuttaa 1-2 päivää ilman saikkutodistusta, esimerkiksi kaupan alalla. Kaikille aloille säädös että ensimmäisestä saikkupäivästä lekurintodistus, muuten menee palkattomaksi. Jotta uudistus koskisi kaikkia paitsi eduskuntaa niin kyllähän tuosta ekasta saikkupäivästä voisi tulla vaikka 80% palkka.:rolleyes:
 
no kalenterivuoden ensimmäisen sairasjakson ensimmäinen päivä 50% palkalla, toisen jakson eka päivä 25% ja loput ekat päivät ilman palkkaa. Eipähän ottais köyhän taskuihin niin kovasti ja nämä pirun laiskurit ei käyttäis "pitämättömiä sairaslomia" niin häikäilemättömästi.
 
Yksi vaihtoehto on, että karenssipäivä tulee omalla ilmoituksella poissaoloille ja todistuksella sitä ei tulisi.

Mun mielestä tää olis ihan hyvä vaihtoehto. Ei vaan onnistu kun suurimmalla osalla duunipaikoista ei ole käytössä tota sairaspoissaoloa omalla ilmoituksella vaan AINA pitää olla todistus.
Siihenkin syy mun mielestä se, että työnantajat ei yksinkertaisesti luota työntekijöihinsä tarpeeksi vaan pelkäävät, että jos duunari saisi ilmoittaa itse sairaslomista niitä tulisi muka sit jatkuvasti. Tottahan se on osan porukan kohdalla , mut nää tietyt lusmuilijat on saikulla muutenkin jatkuvasti.

Eikös tää malli ollut Ruotsista kopioitu ja siellä se otettiin laki käyttöön kun sairaspoissaolot oli 10% luokkaa vuoden työtunneista. Suomessahan tais olla tällähetkellä 4% luokkaa poissaolot. Ei tuu vaikuttamaan muuten kuin negatiivisesti tämä laki jos voimaan tulee , koska se porukka jotka niitä motivaatioa saikkuja ottaa vetää entistä pidempiä saikkuja kerrallaan.

Nykyään kun itse joutuu menemään arvauskeskukseen jos on kipeänä, on seuraus ainakin henk.koht ollut se, että on tullut oltua kipeänä töissä.
Ei sitä arvauskeskuksen kanssa tappelua jaksa kukaan. Ensin taistelet että saat ylipäätään ajan samalle päivälle , sit odottelet tunnin siellä kun se on niin vitun vaikea niillä pitää niistä ajoista kiinni ja sit saat lopulta vittuilut hyvällä säkällä bonuksena siihen. Ei kiitos.
Tämä kaikki siksi että työnantaja on niin perkeleen pihi ettei halua maksaa työterveyttä , vaikka sekin toimiessaan tehokkaasti vähentäisi sairaspoissaoloja.
 
Itse asiassa mitään karensseja ei tarvita jos työnantajalle ja terveyskeskukselle annetaan paremmat mahdollisuudet puuttua todellisiin ja valheellisiin sairastapauksiin. Enkä tarkoita edes mitään potkuja vaan hoitoon ohjaus. Eihän siinä ole mitään järkeä että jos kaverilla on toistuvasti pää tai selkä kipeä, hänelle kirjoitetaan sairaslomaa kotiin. Viimeistään kolmannella toistuvalla kerralla tulisi lääkärin selvittää onko kyseessä todellinen vai keksitty juttu ja aina seuraisi hoitoon ohjaus. Oli se hoito nyt sitten mitä tahansa, selän kuntouttamista tai alkoholista parantamista. Ja työnantajalla olisi oikeus vaatia tuota hoitoon ohjaus suunnitelman tekoa jo muutaman sairaspoissaolon jälkeen.

Veikkaan että jo tällaisella "ei kotiin sairastamaan vaan hoitoon ohjaus" -vaihtoehdolla juuri se ongelma porukka kokisi ihme parantumisen. Ja ne jotka oikeasti tarvitsevat hoitoa, saisivat sitä eikä mitään kotona makaamista.
 
Laitampa nyt tännekkin tämän mitä kirjoitin tuonne toiseen ketjuun. Tämä on työnantajana minun virallinen kanta :)

ps. Timba vois räätälöidä nää kaks ketjua yhteen kun ei tämä nyt sentään niin iso asia ole että kaksi ketjua ansaitsee..

Itse asiassa mitään karensseja ei tarvita jos työnantajalle ja terveyskeskukselle annetaan paremmat mahdollisuudet puuttua todellisiin ja valheellisiin sairastapauksiin. Enkä tarkoita edes mitään potkuja vaan hoitoon ohjaus. Eihän siinä ole mitään järkeä että jos kaverilla on toistuvasti pää tai selkä kipeä, hänelle kirjoitetaan sairaslomaa kotiin. Viimeistään kolmannella toistuvalla kerralla tulisi lääkärin selvittää onko kyseessä todellinen vai keksitty juttu ja aina seuraisi hoitoon ohjaus. Oli se hoito nyt sitten mitä tahansa, selän kuntouttamista tai alkoholista parantamista. Ja työnantajalla olisi oikeus vaatia tuota hoitoon ohjaus suunnitelman tekoa jo muutaman sairaspoissaolon jälkeen.

Veikkaan että jo tällaisella "ei kotiin sairastamaan vaan hoitoon ohjaus" -vaihtoehdolla juuri se ongelma porukka kokisi ihme parantumisen. Ja ne jotka oikeasti tarvitsevat hoitoa, saisivat sitä eikä mitään kotona makaamista.
 
Kannatan. Meidän firmassa melkein joka toinen "sairasloma" on oikeasti aiheeton. Paras oli se maanantai aamu, kun Suomi voitti mm-kultaa. "Sairaslomat" viisinkertaistuivat sinä päivänä..
 
Kyllä niitä aiheettomia sairauslomia vaan on paljon. Erityisen hyvin asia tulee ilmi kesäisin vuorotyössä. Viikonloppuisin tuppaavat yövuorossa olevat sairastumaan herkästi. Helteet ja festarit nostavat kuumeen ja flunssan todennäköisyyttä vielä selvästi lisää. Tuollaisina päivinä on tuuraajan löytäminen muutaman tunnin varoitusajalla erityisen hankalaa. Pahimmillaan poissaolo aiheuttaa sitten sen, että 10 muutakaan ei voi tehdä mitään järkevää, kun linjaa ei saada miehistövajauksen takia pyöimään. Juuri tuollaisiin tapauksiin palkaton päivä varmasti auttaisi.
 
Itse asiassa mitään karensseja ei tarvita jos työnantajalle ja terveyskeskukselle annetaan paremmat mahdollisuudet puuttua todellisiin ja valheellisiin sairastapauksiin.

Ja mitenköhän se oli mahdollista, kun lääkärin pakeille pääsy harvinaista herkkua muuta kuin päivystysajalla? Arvauskeskusten palveluita kun rakas valtiovaltamme karsii vuosi vuodelta enemmän niin ainoa vaihtoehto on kohta se työterveyden pakollinen järjestäminen jopa pienissä yrityksissä. Se vois olla se ratkaisu , ainakin mitä itsellä ollut aiemmin työterveyttä esim. terveystalossa ja siellä kyllä pääsi lääkärin tutkittavaksi kun sitä todellista tarvetta oli.
 
En minä ainakaan koe tätä minään rangaistuksena suuntaan tai toiseen. En vaan ymmärrä mistä on peräisin sellainen, että työnantajan on maksettava palkkaa vaikkei työntekijä ole edes töissä. Mä olen aina kuvitellut, että palkka on vastikkeellista toimintaa "teet työtä ja saat palkan" mallinen ratkaisu.

Dragonilta kuten yleensä hyvää mietintää. Ja samaa mieltä siinä suhteessa, että ne pienipalkkaiset, kuten siivoojat jää alakynteen. Heille ei oikein mahdollisteta sairastamista, koska talous ei sitä vaan kestä. Eikä siihen tarvita itsensä liian kireälle ajamista. Kyllä se noilla nettopalkoilla on ihan selviämistä jo ilman asuntolainojakin.

Mitenkä jos tilataan remonttireiska kotiin ja se sairastuu remottireiskan päivätunnit kuitenkin veloitetaan, hän oli sairas. Kuinka moni tähän lähtee mukaan? Se on kuintenkin tosi, että remonttireiska ottaa päivän palkan ja firmalta jää asiakaslaskutus tekemättä.

Ryöstömantraa hokevat tuntuvat ajattelevan, että se firman kassa on pohjaton laari mistä sitä vaan kouhitaan työntekijälle (niin vähän kuin mahdollista). Ja johto nostaa sitten pohjattomasta laarista boooooonukset. Ei se nyt reaalimailmassa taida ihan noin mennä.

E: siis en minä näe, että se suurin ongelma on krapulapäivät. Minulle on sinällään yksi lysti mikä sen poissaolon syy on, mutta palkkaa siitä ei minusta tarvitse maksaa.
 
En minä sitä kyllä täysin ymmärrä, että miksi TA:n pitäisi maksaa palkkaa, jos työntekijä ei edes ole töissä. Ei se ole sen enempää työntekijän kuin TA:n vika, että sairastuu. Miksi siitä pitää lähtökohtaisesti työnantajaa 'rankaista'?

Varsinkin pienet firmat on helisemässä, kun porukka jää saikulle. Kyllä esityksessä ongelmiakin on, mutta lähtökohtaisesti vain tehdystä työstä pitäisi maksaa palkkaa.

Täsmälleen näin.

edit. Ja ylhäällä tulikin jo lisää asiaa.
 
Kannatan. Meidän firmassa melkein joka toinen "sairasloma" on oikeasti aiheeton. Paras oli se maanantai aamu, kun Suomi voitti mm-kultaa. "Sairaslomat" viisinkertaistuivat sinä päivänä..

Teidän firmassa ei sitten taida kaikki asiat olla kunnossa kuten työilmapiiri, työskentelyolosuhteet, etenemismahdollisuudet, palkkaus yms, asiat jotka vaikuttavat työviihtyvyyteen. Firmasi pomoilla on peiliin katsomisen paikka.
 
Back
Ylös Bottom