Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Yksi hyvä esimerkki "sairastumisesta" on se kuuluisa ryyppääminen. Jos työntekijä nimittäin oikeasti on siellä ryyppyputkella, ehei, sitä ei noin vain saa laittaa laillisesti pihalle, vaan työnantajan pitää ohjata se hoitoon..

Oon muuten ollut keississä joka kesti yli kaksi vuotta ja kaveri päissään soitteli työkavereillekkin ja uhkasi tappaa itseään jne. 40% oli poissaoloja alkoholin takia mutta koska ei tullut koskaan työpaikalle humalassa eikä suostunut hoitoon ohjaukseen, emme päässeet hänestä eroon emmekä saaneet pakolla hoitoonkaan. Todellinen taakka työnantajalle ja pienelle työyhteisölle puhumattakaan paljonko tuli maksamaan. Onneksi yhden putken jälkeen lopulta irtisanoi itsensä. Ja on muuten vieläkin hengissä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On aika käsittämätöntä ja kova taloudellinen isku työnantajalle, että joku voi olla vaikka 5 viikkoa sairauslomalla ja sen jälkeen 4 viikkoa kesälomalla. Näkisin jotenkin kohtuullisena, että pitkä sairausloma vähentäisi kesälomaa edes jonkin verran. Tokihan kesäloma on ansaittu edelliseltä lomanmääräytymisvuodelta, mutta siitä huolimatta tuo tilanne on vähän outo.

Uutisissa oli tästä ehdotuksesta ja joku mainitsi, että tämä kohdistuisi pahimmin nuoriin naisiin, koska heillä on eniten sairauspoissaoloja. aika usein töistä pois yskän tai pääkivun takia.

Kyllähän 5 viikon sairaslomassa jo vakuutus korvaa nuo kulut, oliskohan ollut 7 päivää kun menee TA:n piikkiin. (saa korjata jos olen väärässä)
Ja alkaahan nuo pitkät saikut vaikuttamaan jo lomapäiviin.
Voi olla, että yleistän rankalla kädellä, mutta nuoria naisiahan on paljon terveydenhuoltoalalla. Itse jos olisin sairaalassa, olisin tyytyväinen, jos hoitajani ei yskisi tai niistäisi nenäänsä.
Ja nyt kun ruotsista mallia haetaan, niin siellähän saa olla viikon saikulla ilman lääkärintodistusta. Sitä ei ole juurikaan mainittu.
Metallillahan oli vielä 2000-luvun vaihteeseen asti vuoden eka saikkupäivä palkaton.

E: Jamin esimerkkiin. En tiedä menikö sitten lakien puolesta oikein, mutta meillä ainakin on irtisanottu alkoholin takia. Hoitoon ohjattiin, lopetti sen kesken. Ei suostunut menemään uudestaan.
 
Itse olen myös sitä mieltä ettei sairaslomalta tarvitse maksaa palkkaa. Itse en oo ollut montaa tuntia saikulla ja kyllä sen olis omasta pussista voinut maksaa hyvinkin. Töissä kun katsoo niin tuntuu et saikut kertyy pääosin samoille henkilöille. Ehkä sit liitto voisi maksaa päivärahaa jos vakavammin sairastuu, mut muuten noi olisi hyvä mennä omasta pussista. Uskoisin että yhteiskunta säästäisi pitkän pennin tuossa.
 
Pk firmoissa jo yksi työntekijä sairasteluputkellaan voi aiheuttaa kohtuullisia taloudellisia harmeja--
Ai nyt onkin kyse jo sairasteluputkesta, eikä siitä 1-3 päivän sairaspoissaolosta.

. Miksi työnantajan pitää maksaa työntekijän sairastelu, varsinkin kun esim työhaastattelussa ei ole oikeus tiedustella terveydentilaa
, ei ole oikeus kieltää tupakointia kokonaan, myös kotona tai määrätä lenkille ;)
Työnantajalla on oikeus vaatia selvitys poissaolon syystä. Työpaikkahan voi päättää, että vaatii jokaisesta/epäilyttävistä poissaolosta lääkärinpaperit, että kipeänä ja työkykyä ei ole.

Eikä työnantaja muutenkaan joudu maksamaan loputtomiin sairasajan palkkaa. Maksimimäärä on 90 päivää ammattitauti diagnooseissa, sen jälkeen Kela alkaa maksamaan sairaspäivärahaa JA työnantaja saa maksamistaan rahoista korvauksen.

"Jos työkyvyttömyytesi kestää yli 10 arkipäivää tai noin 2 viikkoa, Kela voi alkaa maksaa sinulle sairauspäivärahaa. Se on korvaus ansionmenetyksestäsi. Jos saat sairausajaltasi palkkaa, Kela maksaa korvauksen työnantajallesi."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/261110161959HL?OpenDocument
http://www.jhl.fi/portal/fi/edunval...siaalipalveluala/palkkaus/sairausajan_palkka/

En oikein tunnista kysymystä: "Miksi työnantajaa rangaistaan?" relevantiksi. Fakta nyt vain on, että kaikkien yhteiskuntaluokkien ihmisen sairastuvat - harvempi toivoo sairastuvansa. Yleensä sairaus kestää vähän aikaan, joskus harvoin pidempään. Luulisin, että sairasajan palkan tarkoitus on nimenomaan edistää paranemista, kun ko. henkilön ei tarvitse samaan aikaan murehtia, että saavatko lapset ruokaa seuraavassa kuussa.

Eri asia on tietysti, käytetäänkö tätä mahdollisuutta väärin työntekijöiden toimesta. Yleensä suomalaisia syytetään työmoraalinpuutteesta mutta olisiko työnantajilla ja pomoilla ehkä syytä katsoa peiliin jos työpaikka on sellaisella mallilla, että ihmisiä ei vittuakaan kiinnosta jos otetaan omaa lomaa. Koveneva työelämä ja kvartaalitalous ajaa niin kovia arvoja, että en yhtään ihmettele jos työntekijöillä on vaikeuksia sitoutua työpaikkaan, joka ei heistä välitä hevon vittuakaan.

Yksi hyvä esimerkki "sairastumisesta" on se kuuluisa ryyppääminen. Jos työntekijä nimittäin oikeasti on siellä ryyppyputkella, ehei, sitä ei noin vain saa laittaa laillisesti pihalle, vaan työnantajan pitää ohjata se hoitoon..
Yleensähän tämmöisestä touhusta annetaan ensin varoitus + hoitoonohjaus ja parempi se hoitoonohjaus on yhteiskunnallisestikin katsottuna. Vai onko irtisanottu ja mahdollisesti sen takia eronnut sossujuoppo toivottavampi tapaus? Ja jos hoitoonohjausta ei tottele tai juopottelu jatkuu, niin kyllähän siinä suora syy antaa kenkää.

Olen kyllä itse tämän ehdotuksen kannalla, koska tiedän, että moni on omalla ilmoituksella pois maanantain sen takia, koska jäi ryyppy päälle viikonlopusta. Tämän toki työnantajakin monesti tietää, mutta Suomessa ei oikein tuon takia voi irtisanoakaan. Lisäksi mun mielestä hirvittää näissä sairauslomissa se, että pitkät sairauslomat eivät syö kesälomaa ollenkaan. On aika käsittämätöntä ja kova taloudellinen isku työnantajalle, että joku voi olla vaikka 5 viikkoa sairauslomalla ja sen jälkeen 4 viikkoa kesälomalla. Näkisin jotenkin kohtuullisena, että pitkä sairausloma vähentäisi kesälomaa edes jonkin verran. Tokihan kesäloma on ansaittu edelliseltä lomanmääräytymisvuodelta, mutta siitä huolimatta tuo tilanne on vähän outo.
Työterveyslaitos on kanssasi erimieltä.

"- Olemme katsoneet viikonloppujen pidentämistä. Jos sairauslomien väärinkäyttö olisi yleinen ongelma, sen pitäisi kasautua perjantaille ja maanantaille. Mutta sairauspoissaoloprosentti on kaikkein alhaisin maanantaina, tutkimusprofessori Jussi Vahtera sanoo."

Uutisissa oli tästä ehdotuksesta ja joku mainitsi, että tämä kohdistuisi pahimmin nuoriin naisiin, koska heillä on eniten sairauspoissaoloja. Mistäköhän tämäkin johtuu, kun eikös nuoret yleensä ole tervein väestönosa?
Joutuvat lähtemään useimmin kuin miehet pois töistä jos on sairaita lapsia.

Mulla on pari hyvää kaveria, jotka on omien puheidensa mukaan aika usein töistä pois yskän tai pääkivun takia.
Mulla ei ole yhtäkään vastaavaa kaveria. Nyt tosin olen itsekin sairaslomalla, kun perjantai-iltana alkoi kuume ja jatkui viikonlopun yli. => Kai mäkin olen nyt selkeä laiska juoppo työnantajan mielestä? Lähinnä nyt tässä toivon yskimisen lomassa, että keuhkot pysyis yhtenä kappaleena.

Mä olen aika työorientoitunut ihminen ja siksi inhoan laiskottelijoita ja muita vemppaajia. Täten myös olisin itse valmis olemaan ekan päivän palkatta sairauslomalla, koska enhän minä silloin mitään tuottavaa työtä edes ole tekemässä. Pidemmillä saikuilla toki toimeentulo pitää turvata sairausajan palkalla.
Mulla sai yksi kaveri just vähän aikaa sitten n. 5 viikkoa sairaslomaa, kun sillä murtui peukalo aika pahasti työtapaturmassa ja se ei meinaa millään tulla kuntoon. Pari päivää sitten se joutui psykiatriselle sisälle, kun ko. työnarkomaani ei pystynyt sulattamaan ajatusta kotona istumisesta. Tahdoin ottaa tän esimerkiksi, että ei se sairaslomakaan mitään herkkua välttämättä ole. Meillä on varmaan jokaisella ollut joskus toive, että olispa pari päivää kipeä koulusta/töistä ja sitten kun on niin onpa taas erittäin mukavaa kun on terve ja pääsee sängystä ylös.

Oon muuten ollut keississä joka kesti yli kaksi vuotta ja kaveri päissään soitteli työkavereillekkin ja uhkasi tappaa itseään jne. 40% oli poissaoloja alkoholin takia mutta koska ei tullut koskaan työpaikalle humalassa eikä suostunut hoitoon ohjaukseen, emme päässeet hänestä eroon emmekä saaneet pakolla hoitoonkaan. Todellinen taakka työnantajalle ja pienelle työyhteisölle puhumattakaan paljonko tuli maksamaan. Onneksi yhden putken jälkeen lopulta irtisanoi itsensä. Ja on muuten vieläkin hengissä.
Miksi tämmöisestä ei muka pääse eroon ja mistä tiedät tuon 40% alkoholiosuuden noin tarkkaan?
 
Ensimmäinen saikkupäivä karenssia, mielipiteitä tästä?

Tätähän on esitetty, eli eka saikkupäivä karenssia. Itse en ihan tähän lähtisi, kirjotin Kauppalehden foorumille vastaavaan ketjuun seuraavasti:


Voisikos tässä toimia joku välimallin ratkaisu?

Eli se eka saikkupäivä ois vaikka 70% liksalla? Pari seuraavaa sitten vaikka 80% ja sen jälkeen saisi täyttä. Kolmen päivän jälkeen on PAKKO käydä lääkärillä kuitenkin, eli silloin yleensä ollaan oikeasti kipeitä eikä vain motivaatiosaikulla.

Ja taas tuollainen alhaisempi palkka jo itsessään ohjaisi siihen, että ei motivaatiosaikuteltaisi kun se kolahtaisi omaan nilkkaan. Nythän on se hullu juttu, että vuorotöissä maksetaan KTA:lla saikut ja aamuvuorossa voi saada jopa enempi liksaa saikulla kuin töissä. Tämä on aika sairasta.

Ja meillä tuli pari vuotta sitten tuo "omalla ilmoituksella 3 pv saikkua" käytäntö. Se on lyhentänyt saikkuja. Aikaisemmin kävit terkkarilla ja se kirjoitti aina sen 3 pv ja sitten oltiin poissa 3 pv vaikka tarve usein 1 tai 2 pv. Nykyisin ollaan poissa sen mitä täytyy.

Toki tätäkin systeemiä jotkut käyttää hyväkseen. Mutta voisi olla tuollaisen palkattoman päivän sijaan vaikka yksinkertaisesti 80% palkka ekalta kolmelta saikkupäivältä. Se melkein tekisi jo päivän palkan pois ja uskoisin että toimisi ohjaavana ja oikeasti sairas ei tulisi töihin toisin kuin menettäessään koko liksan.

Kyllä se itsellä ainakin olisi iso lovi jos päivän palkka heti vietäisiin. Pitäisi sitten ainan olla oikeus tehdä ne saikkutunnit takas ja saada näin täysi liksa. Sitten tän voisi hyväksyä ihan mielellään.

Motivaatiovemppaajat vituttaa aika huolella, vaikka olenkin palkansaajapuolella.




Mitäs tästä porukat mieltä? Siis ei pelkästään mun jutusta vaan noin ylipäätään koko aiheesta?
 
Minulla on lienee vanhentunutta tietoa kun luulin, että aina saigonista pitää tuoda terkkarin/lääkärin todistus ellei ole sovittu esimiehen kanssa erikseen, että soitto riittää?
 
Minulla on lienee vanhentunutta tietoa kun luulin, että aina saigonista pitää tuoda terkkarin/lääkärin todistus ellei ole sovittu esimiehen kanssa erikseen, että soitto riittää?

Tämä on työpaikkakohtaista eli työantaja päättää tarviiko terkkarin/lääkärintodistusta vai ei.
 
hyvä ehdotus,kannatan.toivottavasti vähentää sitä lusmuilua edes vähän
 
Suomalaiset ovat yksinkertaisesti hemmoteltua kansaa. Tämänkin ehdotuksen vastustajat ovat tottuneet liian hyvään niin miksi siitä luopumaan. Jos sairastut, sinun kuuluukin tulla taloudellisesti huonommin toimeen kuin samaan aikaan elantonsa ansaitseva työntekijä. Jos lapsesi on kipeä, yritä etsiä sille hoitaja ja jos ei onnistu niin ota töistä vapaata. Toinen vaihtoehto on ottaa palkallinen vapaapäivä (sairasloma) ja saada palkkaa työnantajalta oman jälkikasvun hoitamisesta...
 
En minä sitä kyllä täysin ymmärrä, että miksi TA:n pitäisi maksaa palkkaa, jos työntekijä ei edes ole töissä. Ei se ole sen enempää työntekijän kuin TA:n vika, että sairastuu. Miksi siitä pitää lähtökohtaisesti työnantajaa 'rankaista'?

Varsinkin pienet firmat on helisemässä, kun porukka jää saikulle. Kyllä esityksessä ongelmiakin on, mutta lähtökohtaisesti vain tehdystä työstä pitäisi maksaa palkkaa.

Ei se ole rankaisua jos työntekijä saa jonkun verran rahaa että pysyy kotona tervehtyy eikä sairastuta koko työporukkaa samalla. Minä olen itse ainakin sen verran ahne rahan perään että mikäli tälläinen laki tulisi niin ilman että jos mulla ei ole jalka poikki, en kotiin jäisi, en välittäisi pätkääkään ketkä sairastuu mun lisäkseni siinä kohtaa.

Yksi hyvä esimerkki "sairastumisesta" on se kuuluisa ryyppääminen. Jos työntekijä nimittäin oikeasti on siellä ryyppyputkella, ehei, sitä ei noin vain saa laittaa laillisesti pihalle, vaan työnantajan pitää ohjata se hoitoon..

Totta, hoitoon se pitää ohjata, ja olen myös sitä mieltä että korjaavat toimet pitää osoittaa niitä kohtaan jotka oikeuksia käyttävät väärin.


hyvä ehdotus,kannatan.toivottavasti vähentää sitä lusmuilua edes vähän

Ehdotus on täsmälleen yhtä hyvä kuin se että ruvetaan sakottamaan kaikkia jotka ajavat yli 80km/h autolla, se osuu hienosti niihin jotka tekevät sitä taajamassa ja pihateillä, mutta saattaa tuntua motarilla satasta ajavista pikkuisen vääränlaiselta toiminnalta. Suurin osa kuitenkin on näitä moottoritiellä ajelevia, jolloin toi rangaistus 80 ylittämisestä on vähän perseellään.
 
Jos firman talous on yhdestä työntekijän sairaspäivästä kiinni ni kannattais varmaan pistää pillit pussiin tai vaihtaa alaa. Paska idea kokomuukselta, valitettavasti on juu käytössä jo esim. osassa vuokratyöhommista.
 
Itsekin olen vahvasti tämän ehdotuksen puolella, vaikkakin joku välimallin ratkaisu saattaisi toimia paremmin. Esim -50% ekalta päivältä.

Varmastikin löytyy sitä porukkaa, joka lähtee vaikka letkuissa töihin jotta ei menetä päivän liksaa mutta enpä millään näe että duunipaikoilla räjähtäisi sairastapaukset käsiin tartuntojen kautta. Riskit nyt tietysti vähän kasvaa mutta kyllähän tuolla kaupoissa yms julkisissa paikoissa pyörii ihmisiä jos jonkinlaisissa sikotaudeissa ja samalla tavalla ne tartunnat siellä leviää.

En myöskään näe, että tässä olisi kyse pelkästään lusmujen laittamisesta ruotuun vaan myös siitä, että kustannuksia siirretään osittain pois sieltä mihin ne eivät kuulu. Minäkään en näe järkeä siinä, että työnantajan pitää maksaa 100% palkkaa tekemättömästä työstä (vaikka olisikin ihan hyvä syy taustalla).
 
Työnantajalla on oikeus vaatia selvitys poissaolon syystä. Työpaikkahan voi päättää, että vaatii jokaisesta/epäilyttävistä poissaolosta lääkärinpaperit, että kipeänä ja työkykyä ei ole.

Ei ole tuottanut koskaan tyhmimmällekään Pissa-Liisalle tai Pula-Ernolle mitään ongelmaa toimittaa sairaslomatodistusta. Tuntuu, että jokaisella henkilöllä, joilla on tarve näitä saikkuja pyörittää olevan se vakio lääkäri, jolta sen lyhyen pätkän aina saa ja vaikka niitä patistaa työterveysvastaanotolle ei ne tuomiot siellä hovissa hirveesti muutu...

Eikä työnantaja muutenkaan joudu maksamaan loputtomiin sairasajan palkkaa. Maksimimäärä on 90 päivää ammattitauti diagnooseissa, sen jälkeen Kela alkaa maksamaan sairaspäivärahaa JA työnantaja saa maksamistaan rahoista korvauksen.

Loputtomalta se välillä tuntuu, kun samoilla henkilöillä on 2-3 viikon välein joku pipi joka kestää sen 2-5 päivää...
 
Yhdysvaltojen mallihan on, etta tyosopparissa lukee kuinka monta paivaa vuodessa voi olla sairaana (siis taydella palkalla). Tuo siis on taysin sopimusasia. Jos joutuu olemaan enemman paivia poissa sairauden takia, niin niilta paivilta ei sitten heru palkkaa. Tyypillisesti paivat ovat laskelmoitu sen mukaan paljon keskimaarainen ihminen vuodessa on sairaana flunssan tai vastaavan takia ja tuohon on myos laskelmoitu muutama paiva lapsen sairastumisen takia. Paremmat tyonantajat ovat tyypillisesti anteliaampia sairaspaivien suhteen. Paskimmat tyonantajat antavat naita joku 5-7 paivaa vuodessa. Tyypillisesti naisvaltaisilla palvelualoilla on nain, mika tuottaakin vahapalkkaisille suurperheellisille ongelmia. Pidan kylla tata ajatellen tata mahdollista mallia ihan jarkevana, mutta mielellani kylla nakisin, etta palkasta maksetaan 100% 2. paivalta eteenpain aina siihen asti kunnes KELA ottaa homman vastuulleen. Tuo ensimmainen paiva on kuitenkin se joka on kusetusten kannalta oleellisin.

Tosiaan ongelma naissa asioissa on siina, etta kaytannossa jokainen ihminen sairastuu jossain vaiheessa elamaansa pahemman kerran. Tuo on asia, joka tyonantajan pitaisi ottaa huomioon kululaskelmissa ja jos ei ole niin on tyonantajan typeryytta. Toki jos vaikka parin hengen firmassa joku saa syovan ja on vuoden poissa duunista, niin kulut kasvavat valtaviksi. Toisaalta tata varten luulisi olevan jotain vakuutusta saatavilla tyonantajalle. Tiedan ainakin, etta Yhdysvalloissa myydaan vakuutuksia yrityksille, jolla voidaan kattaa avainhenkilon sairastumisesta johtuvia kuluja.
 
Mielestäni aiheellinen.
Motivaatiovemppaajat sais mietittävää ja muutenkin yleensä sellaisen "perus" saikun viimeinen(set) päivät kuluu terveenä niin tasais senkin.
Alkais ihmisetkin joskus pitään ittensä kunnossa ettei tarvi koko aikaa rotua!
 
Meidänkin puljussa on kohta ollut 1v käytössä tuo omalla luvalla pois ja kyllä se on vähentänyt saikkuja.
Tosiaan se on työpaikka kohtaisestin sovittava asia.
 
Tosin eipä sillä ole työnantajan kannalta tai työntekijän kannalta merkitystä, miten se kansanedustajalla menee. Ja jos olet vaikkapa lääkäri yksityisellä puolella, niin jokainen sairastettu tunti on ilman palkkaa.

Tottapa sekin.

Tulis mielummin kaikkiin työpaikkoihin vaikka se käytäntö, että jo ensimmäisestä saikkupäivästä lähtien olisi haettava lääkäriltä todistus. Tosin, siinä olisi taas se huonona puolena, että joutuisi kipeänä lähtemään pois kotoa ym., mutta ei toi karenssikaan musta niin kovin järkevä vaihtoehto ole.
 
Tottapa sekin.

Tulis mielummin kaikkiin työpaikkoihin vaikka se käytäntö, että jo ensimmäisestä saikkupäivästä lähtien olisi haettava lääkäriltä todistus. Tosin, siinä olisi taas se huonona puolena, että joutuisi kipeänä lähtemään pois kotoa ym., mutta ei toi karenssikaan musta niin kovin järkevä vaihtoehto ole.

Niin, eihän tuota täysin ongelmatonta käytäntöä olekaan. Ja joskus oon kyllä ollut niin sairas (sain Kiinasta sikainfluenssan....), etten olis mihinkään lääkäriin millään selvinnyt, joten silloin helpotti elämää, että pystyi laittamaan tekstiviestin töihin ja homma oli sillä selvä.
 
Back
Ylös Bottom