Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Tääkö nyt on se maan johtavien tahojen ehdotus maata riivaaviin (väitettyihin) ongelmiin, kuten kilpailukyvyn, tuottavuuden ja tehokkuuden puutteeseen? Tällaisen asian puimiseen pitää ihan oikeasti käyttää resursseja?

Vittu mitä paskaa.
Toistaiseksi kyseessä on yhden suomalaisen järjestön ihan normaalista yhdistyslain mukaisesta toiminnasta. Tällainen esitys on tehty Kokoomuksen puoluevaltuustolle, joka on siitä äänestänyt ja äänestyksen jälkeen hyväksynyt johonkin, olisiko vaikka puolueohjelmaan. Tämä ei siis ole hallituksesta lähtöisin eikä nykyisessä hallitusohjelmassa. Kieltämättä media ei ole tätä halunnut kovin paljoa avata, koska eihän tällainen olisi ketään kiinnostanut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos täällä tullut jo tämä ennaltaehkäisevä toiminta esille?

Eli siis näihin "oikeisiin" flunssiin siis vedoten, kun nykyään tuntuu että pikku nenänvuotaminen johtaa parin päivän saikkuihin (siksi "oikea" flunssa-termi).

Eli hyvällä ja oikealla ruokavaliollahan estää suurimmat pöpöt kyllä. Kun katsoo mitä syö ja miten elää, niin kyllä luulisi pikkuflunssien katoavan. Tähän toimii se perinteinen ruokalautasmalli - joka ei kyllä niin kovassa huudossa ole esim. amatööriurheilijoiden keskuudessa. Esim. nuoret lukevat pakkikselta miten syödään pelkkää lihaa ja dietataan 2 kertaa vuodessa. siinä hää helposti aika yksipuoliseksi ruokavalio.

Hyvä ruoka - parempi mieli hokema taasen johtanee siihen, että sen viinan kanssa läträäminen on vähäisempää tai ainakin sulaa paremmin sinne kunnon safkan joukkoon ja täten krapulakin on helpompi. (olettaen että pari olutta uppoaa enivei ja kossunapanderi päälle).

Nytkin on taas kokoomus heti pureutumassa ongelmaan poistamalla asioita ja tekemässä uusia rajoja ja unohdetaan se SYY miksi näitä saikkuja pidetään. Minun mielestäni syyksi ei saa riittää se, että: "no kun tää tarttu tolta kaverilta".

Nimimerkillä: Krooninen nuha ja nenä valuu kokoajan - saikkupäivät rajoittuu esim. umpisuolen puhkeamisesta johtuvaan "laiskotteluun". :D Ja ruokalautaseltani löytyy monipuolista ruokaa - välillä enemmän ja välillä vähemmän. olen väistänyt edellisten 10 vuoden "nuha-flunssa epidemiat"- liekö syy jopa edes jollain tavalla ruokavalion ja muun elämisen tasapainoon.

p.s. Saahan nää "väitteet" (mielipiteet) taas kumota. :)
 
Nytkin on taas kokoomus heti pureutumassa ongelmaan poistamalla asioita ja tekemässä uusia rajoja ja unohdetaan se SYY miksi näitä saikkuja pidetään.
Ehdotatko että kokoomuksen pitäisi ajaa pakolliseksi terveellistä ruokavaliota, vai...?

Mua hämmästyttää että tämä ehdotus ylipäätään herättää näin vahvoja tunteita. Mulla ei ole saikkulomia ollut edes joka vuosi, ja yhden päivän palkka silloin tällöin ei oikeasti merkkaa yhtään mitään. (Tai ehkä mulla vaan on niin pieni liksa etten ymmärrä ongelman suurutta.) Flunssat meillä tarttuu ihan yhtä lailla vaikka täällä jäädään jo pienimmästäkin flunssaisen olon enteestä kotiin "ettei vaan mene keuhkoihin". Flunssakaudella sen lentsun saa jostakin jos on saadakseen, vaikkei työpaikalla kävisikään.

Mulle sopisi mahtavasti järjestelmä jossa ekasta saikkupäivästä ei saa liksaa, mutta koko vuoden saikuttamatta olleet saa bonuksena vaikka sitten sen keskivertosaikkukertymän verran tililleen. Meillä se ois keskimäärin 13 päivän palkka ylimääräistä (joista 80 % tulee lyhyistä, alle kolmen päivän poissaoloista.). Ja kyllä, silti jäisin kotiin jos olisin kipeä.
 
Minusta olisi tärkeintä saada ne kovat saikuttajat maksamaan itse lomailunsa. Esim. yksi työkaverini oli 9vk poissa toimistotöistä murtuneen sormen takia ja pari viikkoa sen jälkeen viikon korvatulehduksen takia. Se, että joku työntekijä on päivän tai kaksi poissa vuoden aikana on yhtä tyhjän kanssa.
 
Minusta olisi tärkeintä saada ne kovat saikuttajat maksamaan itse lomailunsa. Esim. yksi työkaverini oli 9vk poissa toimistotöistä murtuneen sormen takia ja pari viikkoa sen jälkeen viikon korvatulehduksen takia. Se, että joku työntekijä on päivän tai kaksi poissa vuoden aikana on yhtä tyhjän kanssa.
Mulla on osa ollut ihan itseaiheutettua, nenäluu poikki, murtumia, sukeltajantauti yms. Onhan se nyt kohtuutonta, että pitää maksaa palkkaa, vaikka on itse telonut kroppansa työkyvyttömäksi.
 
Ehdotatko että kokoomuksen pitäisi ajaa pakolliseksi terveellistä ruokavaliota, vai...?

Mua hämmästyttää että tämä ehdotus ylipäätään herättää näin vahvoja tunteita. Mulla ei ole saikkulomia ollut edes joka vuosi, ja yhden päivän palkka silloin tällöin ei oikeasti merkkaa yhtään mitään. (Tai ehkä mulla vaan on niin pieni liksa etten ymmärrä ongelman suurutta.) Flunssat meillä tarttuu ihan yhtä lailla vaikka täällä jäädään jo pienimmästäkin flunssaisen olon enteestä kotiin "ettei vaan mene keuhkoihin". Flunssakaudella sen lentsun saa jostakin jos on saadakseen, vaikkei työpaikalla kävisikään.

Mulle sopisi mahtavasti järjestelmä jossa ekasta saikkupäivästä ei saa liksaa, mutta koko vuoden saikuttamatta olleet saa bonuksena vaikka sitten sen keskivertosaikkukertymän verran tililleen. Meillä se ois keskimäärin 13 päivän palkka ylimääräistä (joista 80 % tulee lyhyistä, alle kolmen päivän poissaoloista.). Ja kyllä, silti jäisin kotiin jos olisin kipeä.

Niin, en siis ehdota mitään. Pohdiskelin syitä ääneen.
 
Tilastollisesti suurin osa sairaslomista osuu perjantaille ja maanantaille, mistähän johtus? Tähän väliin voisi heittää myös pienen tilaston: http://www.taloussanomat.fi/ihmiset...ntekija-sairastaa-yli-60-paivaa/201232220/139
Kun laskette, että vuodessa on vähän reilu 200 työpäivää, niin lähes joka kymmenes on miltei kolmanneksen työajasta saikulla. Kuluja en halua edes arvailla. Niin ja Suomessahan on muuten reilu 200 000 työntekijää, jotka eivät saa palkkaa ensimmäisestä sairaspäivästä, eivätkä toisesta, eivätkä kolmannesta,... Tästä joukosta käytetään myös nimitystä yrittäjät. Hehän voivat hankkia sairasvakuutuksen, mutta se maksetaan omasta pussista.

Ärsyttäähän se, että lusmujen takia kunnolliset työntekijätkin joutuvat kärsimään ollessaan oikeasti sairaita, mutta onko parempia ehdotuksia heittää? Minusta olisi parempi, jos jatkuva saikulla olo olisi peruste pistää työntekijä vaihtoon, mutta kun näinkään ei ole. Toinen hyvä vaihtoehto olisi, että vähän saikulla oleville maksettaisiin parempaa palkkaa, mutta sitäkin on rajoitettu. Ei saa katsos eriarvoistaa työntekijöitä, se on sitä tasa-arvoa.
 
Tilastollisesti suurin osa sairaslomista osuu perjantaille ja maanantaille, mistähän johtus?

No tämähän on helppo. Maanantaille kerääntyy kahden päivän aikana tapahtuneet sairastelut. Viikonloppuisin työterveyshuolto on kiinni ja moni (ainakin minä) oodottaa viikonlopunaikana iskenyttä flunssaa parantuvaksi maanantaihin ja menee sitten päivystykseen ma, jos tarve on. Haremmin mikään sairaus tarvitsee heti hoitoa, eli ei ihme, jos maanantaille kasaantuu.
Tuosta en tiedä miksi ne on perjantaisin koholla. Mutta minä juuri varasin Pe lääkärin, koska tiedän saavani sairaslomaa. Niin perjantaina se ei ole täysin työnantajalta pois, koska seuraavaksi edessä on viikonloppu vapaa. Arvaa vituttaako suoraan sanoen tämä tämmöinen vihjailu lunkeista työläisistä?
Ja jos joku ny tunnisti mut, ni moro vaa.

Tähän väliin voisi heittää myös pienen tilaston: http://www.taloussanomat.fi/ihmiset...ntekija-sairastaa-yli-60-paivaa/201232220/139
Kun laskette, että vuodessa on vähän reilu 200 työpäivää, niin lähes joka kymmenes on miltei kolmanneksen työajasta saikulla. Kuluja en halua edes arvailla. Niin ja Suomessahan on muuten reilu 200 000 työntekijää, jotka eivät saa palkkaa ensimmäisestä sairaspäivästä, eivätkä toisesta, eivätkä kolmannesta,... Tästä joukosta käytetään myös nimitystä yrittäjät. Hehän voivat hankkia sairasvakuutuksen, mutta se maksetaan omasta pussista.
Eikös työssä kävijät maksa sairasvakuutus maksuja. Kyllä maksavat.
Kieltämättä itsekkin olen saikutellut paljon nähtynä tuohon keskiarvoon. Siis yleiseen keskiarvoon, eikä tohon linkkiin verraten. Niillä mennään mitä on syntyessään saanut.

Ärsyttäähän se, että lusmujen takia kunnolliset työntekijätkin joutuvat kärsimään ollessaan oikeasti sairaita, mutta onko parempia ehdotuksia heittää?
Älä muuta sano. Harmittaa kyllä että hyvää systeemiä käytetään hyväksi. Ylempänä Jamilla oli hyvä ehdotus.
 
Suomalaiset kuolee elintapasairauksiin, jotka he ovat itse aiheuttaneet. Nyt sitten kitistään siitä, että joku tulee tartuttamaan pöpöjä työpaikalle. Missä logiikka?
 
Olin juuri lukevinani että maanantain poissaoloprosentti on alhaisin... että näin.



"Jos sairauslomien väärinkäyttö olisi yleinen ongelma, sen pitäisi kasautua perjantaille ja maanantaille. Mutta poissaoloprosentti on alhaisin maanantaina."

- tutkimusprofessori Jussi Vahtera, Työterveyslaitos
 
Olin juuri lukevinani että maanantain poissaoloprosentti on alhaisin... että näin.



"Jos sairauslomien väärinkäyttö olisi yleinen ongelma, sen pitäisi kasautua perjantaille ja maanantaille. Mutta poissaoloprosentti on alhaisin maanantaina."

- tutkimusprofessori Jussi Vahtera, Työterveyslaitos

jätitkö jotain kertomatta, eikös jutussa ollut että nuorten naimattomien miesten poissaoloja on maanantaisin mutta he edustavat ainoastaan muutamaa prosenttia... että näin !
 
Hieman lisää off-topicia. Ammattiliitot on luonnollisesti tätä esitystä vastaan, mutta tarvi kuin muistella viimeisintä paperitehtaiden alasajoja ja sitä miten ay-liitot kusi jäsenten muroihin kun eivät suostuneet palkan alennuksiin. Mieleen on syöpynyt hyvin yksittäisen paperityöläisen haastattelu telkkarissa kun jannu sanoi olleensa valmis pudottamaan palkkaansa tonnin (tai jotain), jotta olis saanu jatkaa töissä. Mutta liitto ei sallinut edes neuvotella asiasta. Ei ole aina kovin kauaskantoista pitää eduista kaikin keinoin kiinni, jos firman tilanne ei ole vakaalla pohjalla..

edit. Timballa hyvä ehdotus tuntipankeista.

Minä olen itsekin sitä mieltä, että jos firmalla menee huonosti, niin pitäisi pystyä ihan paikallisesti sopimaan heikennyksistä palkkaan ja etuihin ihan johdosta siihen siihen siivoojaan asti. Tällainen heikennyt olisi tottakai tilapäinen ja voisi olla jopa niinkin pitkälle viety, että taas kun noustaan ja voittoa tulee, niin osa voitoista jaettaisiin bonuksena mukana olevalle henkilöstölle. Homma perustuisi siis paikalliseen sopimiseen. Eikä niin että puolitetaan palkat ja ne on sitten ikuisesti niin vaikka parin vuoden jälkeen firma olisi taas timmissä kunnossa. Ei se niin saa mennä että tällaisessa kohdassa hyödyt valuisin vain omistajien taskuun, ei vaikka olisin itse omistaja. Jos tehdään ns. talkoita firman pelastamiseksi, niin kakkukin pitää jakaa niille jotka talkoissa mukana on.

Vaatisi vähän vitun isoja asenteellisia muutoksia ihan molempien osapuolien liitoissa. Pelkkää vastakkainasettelua ja sapelien kalistelua ja kikkelin mittaamista tuo tuntuu molemmissa leireissä olevan. Typerää. Sentakia ei AY hommat isommin kiinnosta. Turpaan siellä saisi kun menisi tällaisia ääneen sanomaan.
 
No tuskinpa moni firma tuohon on kaatunut. Ja tuskinpa kaatuisi vaikka ekasta sairaspäivästä saisi tuplaliksan. Mutta eipä tässä mistään firman kaatumisista olekaan pohjimmiltaan kysymys vaan tehostamisesta ja säästöistä.
Minähän en ole tehostamista ja säästöjä vastaan. Pakko niitä varmaankin on tehdä välillä ja palkan alennukset voivat olla yksi keino. Kummastelen vaan kovin, jos julkisuudessa keskustellaan yritysten tehostamisesta ja säästöistä niin kummallisesti se välillä muuttuu syyllistävään muotoon "Laiskat ja juopot suomalaiset sairastavat liikaa".

Toisaalta ihmettelen myös, kun palkanalennus tuntuu iskevän AINA työläisiin, ei johtoportaisiin tai varsinkaan ylempään johtoon. Siellä jaetaan aina miljoonabonukset vaikka miten perseelleen menisi. Parhaimpana esimerkkinä Goldman Sachs -pankki, joka oli konkurssikypsä ja yksi 2008 rahamarkkinakriisin aiheuttajista. Yhteisvastuusta hölistään jatkuvasti mutta selkeästi yhteinen vastuu koskee vain tiettyä porukkaa. Tasan kerran olen nähnyt julkisuudessa tekstin about viikko sitten, jossa saksalainen pankki ilmoitti ettei jaa johdolle bonuksia samalla kun porukkaa potkitaan pihalle tai palkkoja lasketaan, koska se on epäeettistä heidän mielestään.

Finnairin tapauksessa työntekijät suostuivat palkanalennuksiin Vehviläinen vaati palkanlaskuja, se tapahtui ja silti julkisuudessa haukutaan oman firman työntekijöitä. No se sai kyllä kenkää, kun työntekijät yksinkertaisesti kieltäytyivät jatkamasta ennenkuin TJ vaihtuu.

Se nyt vain on niin, että duunipaikkoja katoaa ulkomaille aika railakkaa tahtia. Sitä laivaa ei käännä mikään muu kuin tavalla tai toisella tehtävät heikennykset työntekijöille.
Katoaako? Näytähän jotain tilastoa tästä väitteestä. Työpaikkojen katoamisen luulisi näkyvän jossain aika selkeästi. Työttömyysastetilastossa on 0,3% nousu heinä-elokuu välillä mutta sitä ennen se on laskenut. http://www.google.fi/publicdata/exp...:fi&ifdim=country_group&hl=fi&dl=fi&ind=false


Tässä olisi nyt tarjolla yksi heikennysvaihtoehto, jossa olisi samat pelisäännöt kaikille. Toki siellä on ammattiryhmästä riippuen joukossa pahoja väliinputoajia, joihin homma saattaa potkia muita ikävämmin.

Joka tapauksessa, eiköhän tämänkin homman tuomat kokonaissäästöt muutamat irtisanomiset pelastaisi. Mutta porukkahan tietysti ottaa mieluummin vastaan irtisanomiset kuin kollektiivisia vähennyksiä tai etuisuuksien poistoja.
No siihen voi vaikuttaa se jo mitä on nähty ja miten firmat toimivat. Vaikka palkanalennuksiin suostutaan niin silti firmojen pomot porskuttaa, bonuksia jaetaan, YT-neuvotteluissa potkitaan sakkia pihalle, toimintoja ulkoistetaan ja tehtaita siirretään ulkomaille. Ei heikennyksiin suostuta, koska ei niillä näytä olevan mitään vaikutusta ja homma tuntuu vain johdon kusetukselta - varsinkin jos vain uhataan, että tulevaisuus on huonoa ja kammottavaa vaikka firma takoo ennätystulosta samaan aikaan.

Enemmänkin pitäisi pelisääntöjä muuttaa niin, että paskakista pääsee eroon näyttämällä niille ovea, eikä niin että joudutaan maksamaan tyyliin 6-24 kk palkka laittomasta irtisanomisesta. Pitäisi ihan oikeasti olla oikeus antaa kenkää tyypille joka ei ole pätevä. No yt:t on siihen tietysti keino, mutta se on sitten 9 kk karenssi työantajalle että ketään ei palkata tai se paskasakki pitää ottaa takaisin.
Mä olen ymmärtänyt, että työhönotossa on esim. koeaika, jolloin firman pitää seurata miten tyyppi hoitaa työnsä + koeajankin jälkeen työtehtävien hoitamatta jättäminen on oikeus irtisanomiseen. Mikä ihmeen ongelma tässä muka on? Minä en ymmärrä. Törttöilyä => varoitus => lisää törttöilyä => varoitus/irtisanominen.

http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/irtisanominen/

Dragon mainitsi jostain hoitoon ohjauksista. Varmaan joo teoriassa, käytännössä ei toimi.
No miksei se toimi? Jos henkilö ei suostu hoitoonohjaukseen niin se on irtisanomisperuste mun ymmärtääkseni.

Työterveys on aina lähtökohtaisesti työntekijän puolella.
Luonnollisesti... vähän erikoiselta se tuntui jos työterveyslääkäri olisi aina työnantajan puolella ja toteaisi vaikka, että ihan hyvin voit sairaana töihin mennä - vitun läski laiskuri.

Työantaja on tuossa aika saatanan heikoilla jos lusmuilija on vielä röyhkeä. jos ei muuta niin käännetään homma sitten kiusaamiseksi.
Missä ihmeen firmoissa porukka on töissä jos työnantaja tuntuu olevan heikoilla? Eipä ole koskaan ollut yhdenkään työnantajan hommissa sellainen olo, että työntekijät määräävät tahdin mitä ja miten tehdään.


Mulla on osa ollut ihan itseaiheutettua, nenäluu poikki, murtumia, sukeltajantauti yms. Onhan se nyt kohtuutonta, että pitää maksaa palkkaa, vaikka on itse telonut kroppansa työkyvyttömäksi.
Työsopimuslaista löytyy pykälä tästäkin:

2 luku.
Työnantajan velvollisuudet
Sairausajan palkka
--
Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055


Minä olen itsekin sitä mieltä, että jos firmalla menee huonosti, niin pitäisi pystyä ihan paikallisesti sopimaan heikennyksistä palkkaan ja etuihin ihan johdosta siihen siihen siivoojaan asti. Tällainen heikennyt olisi tottakai tilapäinen ja voisi olla jopa niinkin pitkälle viety, että taas kun noustaan ja voittoa tulee, niin osa voitoista jaettaisiin bonuksena mukana olevalle henkilöstölle.
Aikamoista fantasiaa... luuletko oikeasti, että kun iso yritys saa kerran heikennyksiä aikaan niin yrityksen johto itse oma-aloitteisesti taas nostaa palkkaa ja/tai työsuhde-etuuksia. Pk-yrityksissä tämä voi ehkä toimiakin mutta ei todellakaan suuremmissa. Osakekurssi kato tippuu jos tämmöistä tehdään.

Olisi kiva nähdä yksikin esimerkki historiasta, jossa tämmöistä on tapahtunut Suomessa: "Nyt on mennyt pari vuotta niin hyvin, että työehtosopimuksessa on luvattu +10% palkkoja" - sen normaalin 1,2% tasokorotusten sijaan..." Varmasti - uskokoon ken tahtoo.

Tuo mainitsemasi bonusjärjestelmä voisi olla toimiva ratkaisu, jos se otettaisiin käyttöön kaikille työntekijöille. Firmalla menee hyvin => kaikki hyötyvät, Firmalla ei mene hyvin => mahdollistaa joustot, vähän niin kuin pankkiirien bonukset.


Pelkkää vastakkainasettelua ja sapelien kalistelua ja kikkelin mittaamista tuo tuntuu molemmissa leireissä olevan. Typerää. Sen takia ei AY hommat isommin kiinnosta.
On mielenkiintoista lukea monesti, että AY-liike on iso ja paha juttu mutta työantajien etujärjestöt ovat aina niitä hienoja lafkoja, jotka sanovat vain totuuksia - eivätkä koskaan muka aja pelkkää omaa etuaan. Etujärjestöjä Kokoomus ja EVA ovat samalla tavalla kuin AY-liike, vasemmisto ja SDP.

jätitkö jotain kertomatta, eikös jutussa ollut että nuorten naimattomien miesten poissaoloja on maanantaisin mutta he edustavat ainoastaan muutamaa prosenttia... että näin !
Missä kohtaa näin mainitaan? http://yle.fi/uutiset/tyoterveyslaitos_kokoomuksen_sairauslomaleikkuri_syrjiva/6317579?origin=rss
 
Mulla on osa ollut ihan itseaiheutettua, nenäluu poikki, murtumia, sukeltajantauti yms. Onhan se nyt kohtuutonta, että pitää maksaa palkkaa, vaikka on itse telonut kroppansa työkyvyttömäksi.

Eihän sitä sairaslomaa ole pakko hakea, jos on tuota mieltä. Pyytää työnantajalta palkatonta vapaata tai pitää omia lomapäiviä.

E: Luin tuon uudestaan. Jos siis olet ollut sairaslomalla tuolloin.
 
Mä olen ymmärtänyt, että työhönotossa on esim. koeaika, jolloin firman pitää seurata miten tyyppi hoitaa työnsä + koeajankin jälkeen työtehtävien hoitamatta jättäminen on oikeus irtisanomiseen. Mikä ihmeen ongelma tässä muka on? Minä en ymmärrä. Törttöilyä => varoitus => lisää törttöilyä => varoitus/irtisanominen.

Yhtään niin tyhmää ei 25vuoden aikana ole tullut vastaan, että olis alkanut koeajan aikana näitä saikkuja pyörittään vaan kaikki on aloittaneet sen sen jälkeen. Sairastamisesta niile ei voi varoituksia jakaa, siihen ei ole yksikään johtaja lähtenyt mun aikana mukaan. Aina ne on joutunut takaoven kautta ajamaan ulos...

No miksei se toimi? Jos henkilö ei suostu hoitoonohjaukseen niin se on irtisanomisperuste mun ymmärtääkseni.

Niitä ei saa erinäköisistä flunssista ja ahdistuksista laittaa edes työkyvyn arviointiin. Olen joskus niitä sinne koittanut työntää ja pari sinne saanutkin ja tuomio on ollut erinäköisiä työnkevennyksiä ja työväline parannuksia joilla ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa. Yksi on saatu "keveämpiin" tehtäviin toiseen yksikköön. Kaikkiin näihin liittyy ihan uskomaton byrokratia, itku ja tappelu jota yleensä ylempi johtokaan ei mielellään enää uudelleen halua nähdä.

Missä ihmeen firmoissa porukka on töissä jos työnantaja tuntuu olevan heikoilla? Eipä ole koskaan ollut yhdenkään työnantajan hommissa sellainen olo, että työntekijät määräävät tahdin mitä ja miten tehdään.

Kesko, SOK:n alueosuuskauppoja tästä pääkaupunkiseudulta ja Turusta, edesmennyt Suomen SPAR, ISS, LujaPalvelut, Gigantti ja muutama kuntosaliketju, kaikissa näissä on oman perheen kokemusta kyseisistä hellanteltuista...
 
Sen enempiä keskusteluun puuttumatta: pienyrityksessä työntekijällä on palkallinen sairausloma heti ensimmäisestä päivästä... yrittäjällä itsellään omavastuuaika on sairauspäivä + 3 päivää. Siihen päälle tietysti menetetyt kaupat, rikotut sopimukset jne jne.

Pienyrittäjän voi tässä maassa vetää nurin se yksi ainoa 'masentunut' vakituinen työntekijä, jolle on sairausajalta maksettava palkka - ja tietysti palkka on maksettava myös sille tuuraajalle. Ja voi tsiisus miten käy jos erehdyt palkkaamaan nuoren naisen joka jättäytyy äitiyslomalle. Firma nurin pahimmassa tapauksessa. Toisaalta yrittäjää kampitetaan Suomessa muutenkin kaikkialta, eikä vähiten verottajan ja virkamiesarmeijan toimesta. Mutta se on jo aivan toinen stoori. Asiat eivät muutu mihinkään niin kauan kuin valtaosa ihmisistä kuvittelee yrittäjien retostelevan verottomilla ansioilla - tietämättä että niistä on kyllä jo verot kertaalleen maksettu ja maksetaan toistamiseenkin - tietämättä millaisen työn takana ne ansiot oikeasti ovat kun jokaikinen euro ja sentti pitää luoda. Suomi lienee ainoa maa jossa verotus pyörii niin, että mitä paskemmin menee ja mitä enemmän tuotat kuluja, sen enemmän palkitaan verovähenyksillä. Homman pitäisi mennä niin, että siinä vaiheessa kun rahaa siirretään firmasta ulos, siitä maksetaan verot - nykyisellään verot maksetaan vaikka voitot menisivät kokonaisuudessaan uusiin investointeihin (joilla laajennutaan ja luodaan työpaikkoja).

Kannustettaisiin investoimaan sen sijaan että kannustetaan tuottamaan mahdollisimman paljon kuluja ja palkataan kirjanpitäjä joka tienaa oman palkkansa verran säästöjä yritykselle etsien päivät pitkät vähennyksiä ja kuitteja.

Mitä itse työhakemuksia lueskelen, niin ainakin nuoriso (alle 30v) listaavat jo työhakemuksessa ne asiat joita he eivät ainakaan sitten tee. Esimerkiksi paperien lajittelua - se kun on kovin tylsää.

Täältä tähän. Itse en ole ollut viiteen vuoteen päivääkään sairauslomalla ja työtunteja tulee sen 250 per kuukausi. Lomaa on juhannuksena viikko ja yleensä 23.12. - 3.1. . Mutta paljon halvempaa ja turvallisempaa on sanoa asiakkaalle "en ehdi" tai "sopii tuonne kuukauden päähän", kuin palkata vielä yksi työntekijä ja ottaa jumalaton riski. Jatkuvasti on valtio luvannut yrityksen pitoa helpottaa, mutta käteen on saatu käsittämättömät vastuut ja velvollisuudet joista vähänkin poikkeamalla heilahtaa enemmän häkkiä kuin 13-vuotiaan tytön hyväksikäytöstä.
 
Minä olen nyt niin laiska, että en jaksa alkaa quotaamaan ketään ja varsinkaan mitään yksittäisiä rivejä. Että tässä nyt tulee sekalaista vastausta kymmeneen edelliseen viestiin.

Olen Kalimeron kanssa samoilla linjoilla, vaikka ei ole OMAKOHTAISTA kokemusta monesta paikasta. Mutta ihan riittävästi kuullut samansuuntasta ja oman työpaikan kokemukset vahvistaa tämän. Siellä on aika iso koneista sen vemppaajan puolella jos se vaan heittäytyy röyhkeäksi ja tirauttaa itkua sopivassa paikassa. Eroon ei pääse kuin rahalla! Toki selkeästä työtehtävien laiminlyönnistä voi antaa varoituksia, mutta jos olet hidas ja teet virheita, niin sinua EI siitä voi rangaista. Takuuvarmasti tulee kalliiksi. Rahalla pääsee eroon kenestä vain. Maksat vuoden liksan niin voit sanoa että keräähän kamasi ja älä takaisin tule.

Se on pahimmillaan vuosien prosessi saada vemppaaja pihalle. Isossa organisaatiossa saattaa jollakin olla energiaa tuo vetää, mutta pk sektorilla voi yritys olla jopa kusessa jos oikein paha tapaus kohdalle osuu.

Itseäni huolestuttaa se, että tänäpäivänä on enempi sitä nuorta väkeä joilla on jatkuvasti jotain flunssasaikkuja. Itse kun olin kakskymppinen, niin ei ois kyllä oikein uskaltanut edes saikutella vähän väliä. Motivaatiosaikulla olen itsekin takavuosina ollut, silloin siihen oli omat syynsä. Vittumainen ilmapiiri ja erittäin vittumainen käytös silloiselta pomolta. Oli ikäänkuin saat sitä mitä tilaat ilmapiiri. Onneksi siitäkin olen itse viisastunut, tänäpäivänä en enää noin toimisi. Näitä juttuja varmasti on, mutta täysin eri juttu on silti se että ollaan vaan saikulla vähän väliä kun on vähän muuta tekemistä. Näitä riittää ihan liian paljon.

Dragon oli sitä mieltä että minun ajatukset joustoista molemmin puolin on fantasiaa. Väitän että ihan samaa fantasiaa Dragon suoltaa noilla hoitoon ohjauksillaan. Toimii ehkä joskus jossain, mutta yleisellä tasolle ei toimi.

Ei sieltä töistä saada edes rapajuoppoa pihalle jos se nyt vaan älyää tulla vain krapulassa töihin, ei humalassa.
 
Motivaatiosaikulla olen itsekin takavuosina ollut, silloin siihen oli omat syynsä. Vittumainen ilmapiiri ja erittäin vittumainen käytös silloiselta pomolta. Oli ikäänkuin saat sitä mitä tilaat ilmapiiri.
Jos työpaikassa on useita työntekijöitä, jotka alvariinsa saikuttavat ns. turhaan, kannattaisi työnantajan tosiaan mennä myös sen verran itseensä, että miettisi mikä myötävaikuttaa asiaan. Käsittääkseni parempi viihtyvyys töissä vähentää ihan tutkitusti sairauslomapoissaolojen määrää, ja Timbahan sen näköjään tuossa ylempänä vahvistikin omalta osaltaan.

Nää on aina vaikeita juttuja siinä mielessä, että on vaikeaa löytää kaikkia miellyttävää balanssia. Mun mielestä on esim hyvä, että työntekijällä on sen verran turvaa työpaikan suhteen, ettei ihan heppoisin perustein voida potkia pihalle kun naama ei enää miellytä. Huonot työolot ja työilmapiiri lisäävät saikkujen määrää, mutta milläs todistat ettei jonkun flunssa osittain johdu huonosta työmotivaatiosta ja toisaalta jos on oikeasti kipeä, niin on paskamaista lähteä heikentämään kovasti sairausloman kannattavuutta kun ihmiset tulevat sitten puolikuntoisina töihin.
 
Kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa kun sinne duuniin raahautuu joku jolla on se flunssa, "Työn sankari"- mitali mielessään..
Sen tiedät, että yhteisöllisessä työssä se on kohta sinullakin, voit miltei päiviä ruveta laskemaan.
Viime vuosina on ollut todella vittumaisia flunssia, jotka ei ihan parin päivän kuumeilulla pois lähde.

Meillä tehdastyössä tuo omalla ilmoituksella poissaolo on laskenut lyhyiden poissaolojen määrää.
Sitä vaan ihmisellä on 'koodi' päähän sisään laitettu, ettei tolla paljoa kusetella... taidetaan kutsua moraaliksi sitä koodia.
 
Back
Ylös Bottom