No tuskinpa moni firma tuohon on kaatunut. Ja tuskinpa kaatuisi vaikka ekasta sairaspäivästä saisi tuplaliksan. Mutta eipä tässä mistään firman kaatumisista olekaan pohjimmiltaan kysymys vaan tehostamisesta ja säästöistä.
Minähän en ole tehostamista ja säästöjä vastaan. Pakko niitä varmaankin on tehdä välillä ja palkan alennukset voivat olla yksi keino. Kummastelen vaan kovin, jos julkisuudessa keskustellaan yritysten tehostamisesta ja säästöistä niin kummallisesti se välillä muuttuu syyllistävään muotoon
"Laiskat ja juopot suomalaiset sairastavat liikaa".
Toisaalta ihmettelen myös, kun palkanalennus tuntuu iskevän AINA työläisiin, ei johtoportaisiin tai varsinkaan ylempään johtoon. Siellä jaetaan aina miljoonabonukset vaikka miten perseelleen menisi. Parhaimpana esimerkkinä Goldman Sachs -pankki, joka oli konkurssikypsä ja yksi 2008 rahamarkkinakriisin aiheuttajista. Yhteisvastuusta hölistään jatkuvasti mutta selkeästi
yhteinen vastuu koskee vain tiettyä porukkaa. Tasan kerran olen nähnyt julkisuudessa tekstin about viikko sitten, jossa saksalainen pankki ilmoitti ettei jaa johdolle bonuksia samalla kun porukkaa potkitaan pihalle tai palkkoja lasketaan, koska se on epäeettistä heidän mielestään.
Finnairin tapauksessa työntekijät suostuivat palkanalennuksiin Vehviläinen vaati palkanlaskuja, se tapahtui ja silti julkisuudessa haukutaan oman firman työntekijöitä. No se sai kyllä kenkää, kun työntekijät yksinkertaisesti kieltäytyivät jatkamasta ennenkuin TJ vaihtuu.
Se nyt vain on niin, että duunipaikkoja katoaa ulkomaille aika railakkaa tahtia. Sitä laivaa ei käännä mikään muu kuin tavalla tai toisella tehtävät heikennykset työntekijöille.
Katoaako? Näytähän jotain tilastoa tästä väitteestä. Työpaikkojen katoamisen luulisi näkyvän jossain aika selkeästi. Työttömyysastetilastossa on 0,3% nousu heinä-elokuu välillä mutta sitä ennen se on laskenut.
http://www.google.fi/publicdata/exp...:fi&ifdim=country_group&hl=fi&dl=fi&ind=false
Tässä olisi nyt tarjolla yksi heikennysvaihtoehto, jossa olisi samat pelisäännöt kaikille. Toki siellä on ammattiryhmästä riippuen joukossa pahoja väliinputoajia, joihin homma saattaa potkia muita ikävämmin.
Joka tapauksessa, eiköhän tämänkin homman tuomat kokonaissäästöt muutamat irtisanomiset pelastaisi. Mutta porukkahan tietysti ottaa mieluummin vastaan irtisanomiset kuin kollektiivisia vähennyksiä tai etuisuuksien poistoja.
No siihen voi vaikuttaa se jo mitä on nähty ja miten firmat toimivat. Vaikka palkanalennuksiin suostutaan niin silti firmojen pomot porskuttaa, bonuksia jaetaan, YT-neuvotteluissa potkitaan sakkia pihalle, toimintoja ulkoistetaan ja tehtaita siirretään ulkomaille. Ei heikennyksiin suostuta, koska ei niillä näytä olevan mitään vaikutusta ja homma tuntuu vain johdon kusetukselta - varsinkin jos vain uhataan, että tulevaisuus on huonoa ja kammottavaa vaikka firma takoo ennätystulosta samaan aikaan.
Enemmänkin pitäisi pelisääntöjä muuttaa niin, että paskakista pääsee eroon näyttämällä niille ovea, eikä niin että joudutaan maksamaan tyyliin 6-24 kk palkka laittomasta irtisanomisesta. Pitäisi ihan oikeasti olla oikeus antaa kenkää tyypille joka ei ole pätevä. No yt:t on siihen tietysti keino, mutta se on sitten 9 kk karenssi työantajalle että ketään ei palkata tai se paskasakki pitää ottaa takaisin.
Mä olen ymmärtänyt, että työhönotossa on esim. koeaika, jolloin firman pitää seurata miten tyyppi hoitaa työnsä + koeajankin jälkeen työtehtävien hoitamatta jättäminen on oikeus irtisanomiseen. Mikä ihmeen ongelma tässä muka on? Minä en ymmärrä. Törttöilyä => varoitus => lisää törttöilyä => varoitus/irtisanominen.
http://www.työsopimuslaki.fi/tietoa/irtisanominen/
Dragon mainitsi jostain hoitoon ohjauksista. Varmaan joo teoriassa, käytännössä ei toimi.
No miksei se toimi? Jos henkilö ei suostu hoitoonohjaukseen niin se on irtisanomisperuste mun ymmärtääkseni.
Työterveys on aina lähtökohtaisesti työntekijän puolella.
Luonnollisesti... vähän erikoiselta se tuntui jos työterveyslääkäri olisi aina työnantajan puolella ja toteaisi vaikka, että ihan hyvin voit sairaana töihin mennä - vitun läski laiskuri.
Työantaja on tuossa aika saatanan heikoilla jos lusmuilija on vielä röyhkeä. jos ei muuta niin käännetään homma sitten kiusaamiseksi.
Missä ihmeen firmoissa porukka on töissä jos työnantaja tuntuu olevan heikoilla? Eipä ole koskaan ollut yhdenkään työnantajan hommissa sellainen olo, että työntekijät määräävät tahdin mitä ja miten tehdään.
Mulla on osa ollut ihan itseaiheutettua, nenäluu poikki, murtumia, sukeltajantauti yms. Onhan se nyt kohtuutonta, että pitää maksaa palkkaa, vaikka on itse telonut kroppansa työkyvyttömäksi.
Työsopimuslaista löytyy pykälä tästäkin:
2 luku.
Työnantajan velvollisuudet
Sairausajan palkka
--
Työntekijällä ei ole oikeutta sairausajan palkkaan, jos hän on aiheuttanut työkyvyttömyytensä tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella. Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
Minä olen itsekin sitä mieltä, että jos firmalla menee huonosti, niin pitäisi pystyä ihan paikallisesti sopimaan heikennyksistä palkkaan ja etuihin ihan johdosta siihen siihen siivoojaan asti. Tällainen heikennyt olisi tottakai tilapäinen ja voisi olla jopa niinkin pitkälle viety, että taas kun noustaan ja voittoa tulee, niin osa voitoista jaettaisiin bonuksena mukana olevalle henkilöstölle.
Aikamoista fantasiaa... luuletko oikeasti, että kun iso yritys saa kerran heikennyksiä aikaan niin yrityksen johto itse oma-aloitteisesti taas nostaa palkkaa ja/tai työsuhde-etuuksia. Pk-yrityksissä tämä voi ehkä toimiakin mutta ei todellakaan suuremmissa. Osakekurssi kato tippuu jos tämmöistä tehdään.
Olisi kiva nähdä yksikin esimerkki historiasta, jossa tämmöistä on tapahtunut Suomessa:
"Nyt on mennyt pari vuotta niin hyvin, että työehtosopimuksessa on luvattu +10% palkkoja" - sen normaalin 1,2% tasokorotusten sijaan..." Varmasti - uskokoon ken tahtoo.
Tuo mainitsemasi bonusjärjestelmä voisi olla toimiva ratkaisu, jos se otettaisiin käyttöön kaikille työntekijöille. Firmalla menee hyvin => kaikki hyötyvät, Firmalla ei mene hyvin => mahdollistaa joustot, vähän niin kuin pankkiirien bonukset.
Pelkkää vastakkainasettelua ja sapelien kalistelua ja kikkelin mittaamista tuo tuntuu molemmissa leireissä olevan. Typerää. Sen takia ei AY hommat isommin kiinnosta.
On mielenkiintoista lukea monesti, että AY-liike on iso ja paha juttu mutta työantajien etujärjestöt ovat aina niitä hienoja lafkoja, jotka sanovat vain totuuksia - eivätkä koskaan muka aja pelkkää omaa etuaan. Etujärjestöjä Kokoomus ja EVA ovat samalla tavalla kuin AY-liike, vasemmisto ja SDP.
jätitkö jotain kertomatta, eikös jutussa ollut että nuorten naimattomien miesten poissaoloja on maanantaisin mutta he edustavat ainoastaan muutamaa prosenttia... että näin !
Missä kohtaa näin mainitaan?
http://yle.fi/uutiset/tyoterveyslaitos_kokoomuksen_sairauslomaleikkuri_syrjiva/6317579?origin=rss