Kokoomus - Ensimmäinen sairaslomapäivä palkattomaksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, eihän tuota täysin ongelmatonta käytäntöä olekaan. Ja joskus oon kyllä ollut niin sairas (sain Kiinasta sikainfluenssan....), etten olis mihinkään lääkäriin millään selvinnyt, joten silloin helpotti elämää, että pystyi laittamaan tekstiviestin töihin ja homma oli sillä selvä.

Vaikeita juttuja, mutta siinä ny olis toinen vaihtoehto karenssipäivälle kuitenkin.

Täällähän on toinenkin ketju aiheesta: http://www.pakkotoisto.com/yleinen-...ensimmaeinen-sairaslomapaeivae-palkattomaksi/ Siellä mm. ehdotettu, että eka päivä olis vaikka 50% palkalla... Sekin toimisi paremmin IMO, kuin kokonaan palkaton. En itse turhaan saikuttele, niin siks oon tätä mieltä :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: Ensimmäinen saikkupäivä karenssia, mielipiteitä tästä?

Ääh. Samantien sellanen systeemi, ettei saikuista makseta mitään tai sitten sairaspoissaolot suoraan laittomiksi.
 
Miksi tämmöisestä ei muka pääse eroon ja mistä tiedät tuon 40% alkoholiosuuden noin tarkkaan?

Poissaolot olivat lähes 100% alkoholin takia, 40% työajasta oli poissaoloja. Anteeksi huono ilmaisuni.

Tuon 40% tiedän tarkkaan kun jossain 50% paikkeilla menee hoitoonohjaus tjsp. peruste.

Jos alat rakentamaan taloa ja palkkaat kaksi raksamiestä, onko mielestäsi oikeudenmukaista että toinen käy 60% töissä, muuten saikulla ryyppylomilla ja sinä maksat täyden palkan etkä voi antaa kenkää. Katsos, ei työnantaja aina ole kasvoton suuryritys, valtiohallinto tai yliopisto.
 
Itsekin olen vahvasti tämän ehdotuksen puolella, vaikkakin joku välimallin ratkaisu saattaisi toimia paremmin. Esim -50% ekalta päivältä.

Varmastikin löytyy sitä porukkaa, joka lähtee vaikka letkuissa töihin jotta ei menetä päivän liksaa mutta enpä millään näe että duunipaikoilla räjähtäisi sairastapaukset käsiin tartuntojen kautta. Riskit nyt tietysti vähän kasvaa mutta kyllähän tuolla kaupoissa yms julkisissa paikoissa pyörii ihmisiä jos jonkinlaisissa sikotaudeissa ja samalla tavalla ne tartunnat siellä leviää.

En myöskään näe, että tässä olisi kyse pelkästään lusmujen laittamisesta ruotuun vaan myös siitä, että kustannuksia siirretään osittain pois sieltä mihin ne eivät kuulu. Minäkään en näe järkeä siinä, että työnantajan pitää maksaa 100% palkkaa tekemättömästä työstä (vaikka olisikin ihan hyvä syy taustalla).
Jokainen voi perustaa kahden hengen firman katsoa miten helppoa on pitää se pystyssä, kun toinen sattuu sairastumaan, mutta silti henkilöstökulut pysyvät samoina tuoton tippuessa puoleen. Tai vaikkapa jos on kahden hengen hammaslääkäriasema, missä toinen on hoitaja, niin yhden henkilön sairastuminen saa liikevaihdon nollaan, mutta kulut juoksevat koko ajan.

Onhan tuo etenkin pienille firmoilla kova paikka, jos työntekijä on sairaana. Ja jos firma menee nurin, niin sitten ei ole enää kenellekään töitä.

- - - Updated - - -

Jos alat rakentamaan taloa ja palkkaat kaksi raksamiestä, onko mielestäsi oikeudenmukaista että toinen käy 60% töissä, muuten saikulla ryyppylomilla ja sinä maksat täyden palkan etkä voi antaa kenkää. Katsos, ei työnantaja aina ole kasvoton suuryritys, valtiohallinto tai yliopisto.
Kyllä se näyttää monen mielestä näköjään olevan reilua.... Eivät ole tainneet pojat koskaan teetättää mitään työtä elämässään alihankintana.
 
En oikein diggaa tästä, kun joutus sit varmaan käymään kipeenä duunissa. Sen verran urpo olen kuitenkin, että vapaaehtoisesti en liksasta tingi.
 
Kolme päivää omalla ilmotuksella.

Tästä suora seuraus, ettei kukaan ota pelkästään yhtä päivää, kun se on usein selkeä merkki, että törpöttely lähti käsistä.

Eli samaan pakettiin otetaan ainakin se toinen, joskus jopa kolmas.
 
Re: Ensimmäinen saikkupäivä karenssia, mielipiteitä tästä?

Kuulin äsken, että meillä ei oteta tuota käyttöön, vaikka toi menisi läpi.
 
Minusta tää on vähän turha aihe päättää yleisellä tasolla. Oma kokemus esimiehenä on ollut yrittää saada porukka pysymään himassa tarpeeksi kauan, etteivät tartuttaisi kaikkia muita. Useimmat alkavat kuitenkin tehdä etänä hommia samantien, kun vain kunto antaa myöten. Homma on tietysti eri sellaisilla aloilla, missä poissaolijaa voi ja pitää muiden tuurata siellä työpaikalla.
 
No jos se suurin ongelma on sairauskulujen kohtuuton % osuus pienissä yrityksissä, niin eikös ratkaisu ole tasata sairauskulut kaikkien yritysten kesken? Eikä palkallisen sairastamisen poisto/rajoittaminen?

Siirretään koko sairausvapaa kokonaan Kelan tai vastaavan harteille ja imetään varat yritysveroina yrityksiltä? Ei ainakaan pikkukioskit mene kumoon sitten kun siellä joku on pari kuukautta keuhkokuumeessa.

Epäilen vahvasti että Kokoomuksen ehdottamassa muodossa muutos ei toisi yhtään säästöjä kenellekään. Jos työntekijän perusfiilis on se että yhden päivän flunssakuumetta työnantaja epäilee aiheettomaksi lusmuiluksi niin sehän menee sitten lääkäriin lappua hakemaan -> lääkäri antaa aina flunssaisille sen perus 3 päivän saikkulapun -> ne jotka aiemmin olisivat olleet yhden päivän saikulla ovatkin nyt kolme päivää. Säästöä tuli missä?
 
Ehdotus maksaisi sinulle vuodessa 611 euroa.
Kiva juttu 'kokkarit', tällä ansaitsette varmasti ääneni :D
Mihinkähän laskelma perustuu? Entä jos kahden hengen firma menee konkkaan tuon takia, kun joku sairastaa päivän viikossa? Mikä on siinä tapauksessa kokonaiskustannus yhteiskunnalle, kun katoaa kaksi työpaikkaa, yritysverot, tuloverot ja valtio joutuuu maksamaan työttömyyskorvausta?
 
No jos se suurin ongelma on sairauskulujen kohtuuton % osuus pienissä yrityksissä, niin eikös ratkaisu ole tasata sairauskulut kaikkien yritysten kesken? Eikä palkallisen sairastamisen poisto/rajoittaminen?

Siirretään koko sairausvapaa kokonaan Kelan tai vastaavan harteille ja imetään varat yritysveroina yrityksiltä? Ei ainakaan pikkukioskit mene kumoon sitten kun siellä joku on pari kuukautta keuhkokuumeessa.
Tuossa voisi olla aika hyvä lähtökohta. Hajauttaisi riskin vakuutuksen tavoin.

Saman voisi tehdä myös äitiysloman tapauksessa, koska sekin on pikkufirmalla melkoinen riski.
 
Huomaa muuten että Jygä-boy ei ole ollut tämän aloitteen ajankohdasta ollenkaan tyytyväinen. Tuskin vastustaa itse ideaa, mutta on voinut muutama kirosana päästä, kun vaalit ovat ovella...
 
Ruotsissa on samaisesta uudistuksesta viitteitä 90-luvulta lähtien, että tällaisesta uudistuksesta tuskin hyötyy kukaan.

"Tilastot kertovat sairaspoissaolojen olleen jo hyvässä laskussa 80-luvun huippulukemista, kun karenssipäivä otettiin käyttöön vuonna 1993. Muutaman vuoden kuluttua sairaspoissaolot kuitenkin lisääntyivät karenssipäivästä huolimatta. Nykyisin Ruotsin lukemat jälleen ovat melko alhaisella tasolla."

http://yle.fi/uutiset/karenssipaivan_hyoty_puhuttaa_yha_ruotsissakin/6317732

Nykytietämys ei tämän perusteella tue moista uudistusta, koska minkäänlaista poissaolot/karenssi -korrelaatiota ei näytä löytyvän. Ensimmäisten sairauspäivien palkanalennuksella ei liene siis vaikutusta sairauspoissaoloihin, kansantalouteen tai työmarkkinaosapuolien etuihin. En kannata.
 
Mites kun sairasloma on työn aiheuttama? Esim sähkärin nivelet paskana johtuen 20 vuoden ajalta sähkötälleistä ja huonoista työasennoista.. Onko oikein, että työntekijä johtuu tästä kärsimään palkanmenetyksenä?

Mun mielestä pitäisi eka tietää, paljonko noista saikuista on oikeasti jotain tyyliin flunssa/vatsa kipeä ja paljonko oikeita työperäisiä vaivoja.
 
Taas yksi syy lisää miksi en äänestä kokoomusta. Eihän se päivän palkka tunnu missään kun tienataan nettona 5000 kuussa, mut jos nettoat 1300e alkaa siinäkin se tuntumaan, jos päivänliksa on tarkotettu vaikka bussikorttiin.

Tässäkin rangaistaan vaan sitä rehellistä Perttiä joka saikuttaa ehkä pari kertaa vuodessa flunssan. Sen takia firmoilla pitäs olla lista näistä sunnuntaidokailijoista ja luusereista jotka saikuttaa joka maantai, ja tai kerran kuussa, ja heiltä evätään se palkka pois. Joka firmassa on näin, muutama kuuliainen tekee ne lintsareiden hommat ku maataan darrassa himassa.
 
Ja enstäs sitten sellaiset alat millä vaimoni työskentelee? Eli se on monisairaiden ihmisten henkilökohtainen avustaja. Joutuu olemaan joskus saikulla vaikka pystyisi työtehtävänsä hoitamaan. Mutta sinne ei voi lähteä räkätautisena eikä mahatautioireisena. Silloin pahimmillaan ajat sen hoidettavan sairaalaan kun sellaisella ihmisellä voi olla erittäin heikko vastustuskykyä. Palkat noissa hommissa muutenkin aika huonot, työajat mitä on. Siitä kun vielä ottaisi saikut pois palkasta, niin eipä kannattaisi koko hommia enää tehdä tai sitten ei vaan saisi välittää muusta kuin omasta navastaan.

Minäkin olen sitä mieltä, että hyvä kun tästä puhutaan ja jotain muutosta nykyseen voisi tehdä, mutta suora karenssin määrääminen on mielestäni väärin jos sitä ei kompensoida palkankorotuksella. Tämä on ihan suora ansiomenetys. Jokainen on joskus sairas. Turhan saikuttelun poiskitkemiseen se energia pitäisi suunnata eikä kaikkien rankaisemiseen.

Ja millähän logiikalla tämä ei eduskuntaa koskenut? Yrittäjään kansanedustajaa ei voi verrata, ei ne tietääkseen laskuta työstään vaan ovat tämän maan palkkarenkejä kuten muutkin palkkarengit?

Vaikka se kansanedustajan saikun palkallisuus tai palkattomuus on varmaan taas lillukanvarsi, mutta ei se nyt helvetissä voi mennä niin että joku ryhmä jostain käsittämättömästä syystä pelaa taas eri pelisäännöillä. Seuraavaksi varmaan yritysten toimitusjohtajat pitää saada saikuista palkka, ainakin isojen yritysten? Muutenhan ne karkaa vaikka ulkomaille töihin...

Tuollainen alennettu palkka 1-3 ekalta saikkupäivältä olisi reilu ja vielä niin että enempi sitä omaa ilmoitusta ja selkeät pelisäännöt, että vaikka viiden saikun jälkeen kalenterivuodessa KAIKKI saikut haetaan lekurilta. Itse olen vuodessa suurinpiirtein kaksi kertaa töissä poissa jonkun mahataudin tai kuumetaudin takia. Sitten joutuu olemaan joskus pienten lasten kanssa, tosin usein niin että vain sovelletaan työaikoja. Enempi voisi tehdä silloin jotain ehtähommiaki kun itse on työkykyinen. Niitä vaan omassa toimenkuvassa aika vähän työn luonteesta johtuen. Mutta vuorokaudessa on tunteja ja vaimo kun ei aina voi vaan lähteä kotiin työstään johtuen, niin silloin on mun lähdettävä jos päiväkodista soitetaan että lapsi oksentaa. Mutta voin mennä duuniin takasin sitten kun vaimo pääsee kotiin ja olen mennytkin monta kertaa vaikka saankin terkkarilta lapun että voin olla kotona. Mun mielestä se vaan ei ole reilus jos pystyn hommat järjestään niin että töihin pääsen.

Tuossakin voisi olla alennettu palkka hyvä, mutta niin että SAAT mennä töihin muun ainakana jos itse pääset ja haluat, silloin ei menettäisi ansioitaan.

Keppiä ja porkkanaa siis. Ei pelkkää keppiä.

Kukas Kokkareiden edustaja tätä on eniten ollut ajamassa? Pistän sille meiliä...
 
Niin, mulla yrittäjänä meni tuo sairastelu aika pitkälti omasta pussista aina...

Nykyään työnantajana tulee lähinnä mieleen se kustannus mikä tulee kun sairas työntekijä tartuttaa koko firman: päivä saikkarilla versus iso keikka seisoo?
 
Sen takia firmoilla pitäs olla lista näistä sunnuntaidokailijoista ja luusereista jotka saikuttaa joka maantai, ja tai kerran kuussa, ja heiltä evätään se palkka pois.

Tätä ei kyllä yksikään Kukka-Hattu-Täti tuu hyväksymään... noi, kun joutuu muutenkin hoitamaan pihalle aina oman ymmärryksen kautta...
 
Back
Ylös Bottom